Ik heb sinds 2014 een eenmanszaak.
Nu heb ik t/m 2019 altijd aangifte gedaan als Overige inkomsten (niet als ondernemer)
omdat ik in deze periode niet in aanmerking kwam voor ondernemer IB.|
In deze periode heb ik dan ook geen recht op aftrekposten gehad die gelden voor IB ondernemer.
Nu ben ik met de aangifte voor 2020 bezig, en voldoe ik wel aan de eisen om aangifte IB als ondernemer te doen.
Nu is mijn vraag heb ik nu nog recht op een startersaftrek over 2020 omdat ik hiervoor geen ondernemer voor de IB ben geweest.
Ik zelf denk van niet, maar wil dit uiteraard zeker weten.
De belastingdienst stelt zelf dit:
U hebt recht op de zelfstandigenaftrek.
U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.
U hebt de zelfstandigenaftrek in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer gebruikt.
Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
slabbetje
slabbetje
Hallo,
Ik heb sinds 2014 een eenmanszaak.
Nu heb ik t/m 2019 altijd aangifte gedaan als Overige inkomsten (niet als ondernemer)
omdat ik in deze periode niet in aanmerking kwam voor ondernemer IB.|
In deze periode heb ik dan ook geen recht op aftrekposten gehad die gelden voor IB ondernemer.
Nu ben ik met de aangifte voor 2020 bezig, en voldoe ik wel aan de eisen om aangifte IB als ondernemer te doen.
Nu is mijn vraag heb ik nu nog recht op een startersaftrek over 2020 omdat ik hiervoor geen ondernemer voor de IB ben geweest.
Ik zelf denk van niet, maar wil dit uiteraard zeker weten.
De belastingdienst stelt zelf dit:
U hebt recht op de zelfstandigenaftrek.
U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.
U hebt de zelfstandigenaftrek in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer gebruikt.
Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.
Wie kan mij dit vertellen ?
Bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71982-recht-op-startersaftrek-of-toch-niet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag