• 0

Aandelen verkopen: hoe fiscaal voordelig?

Ik heb een holding die 10% van de aandelen heeft in een BV.  Ik ben zelf 100% eigenaar van deze holding en die holding doet niets anders dan de aandelen beheren. Er zijn geen andere geldstromen, behalve de incidentele dividenduitkering en kosten voor bank/accountant.

 

Nu heb ik besloten om mijn 10% aandelen te verkopen. Hiervoor krijg ik binnenkort een koopsom, die overgemaakt wordt naar mijn holding. Hier heb ik een paar vragen over:

 

1) om dit geld privé te gebruiken, moet ik het overhalen naar prive (en hierover 27% belasting betalen). Klopt dat?

2) zijn er andere manieren waarop ik het geld kan gebruiken of in kan zetten,  om uiteindelijk minder dan 27% belasting te betalen? Bij voorbeeld door het over tijd uit te smeren, of aankopen mee te doen?

3) Nu de holding ook geen aandelen meer heeft, is er een fiscale of andere reden om mijn holding aan te houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Klopt

2. Uitsmeren niet. Alternatieven om belasting uit te stellen, zijn: investeren vanuit de BV, lenen aan privé (eigen woning onbeperkt, overige leningen tot 500k onbelast vanaf 2023).

3. Waarom zou je ineens die 26,9% heffing naar voren willen halen? Of is het bedrag dat je holding voor die 10% aandelen ontvangt de jaarkosten van de holding zelf niet waard?

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Het was mij niet bekend dat je tot 500k (nu onbeperkt?) geld kan lenen van je BV.  Hier moet je waarschijnlijk wel een rente over betalen aan je BV? Is het dan niet voordeliger om direct die 26,9% af te rekenen, in plaats van rente te moeten betalen aan de BV, waar je misschien later ook weer die 27% over betaalt?

 

In het kort, ik krijg ongeveer 100k overgemaakt binnenkort en ben op zoek naar een methode om hier (bv de komende 10 jaar) zo min mogelijk voor af te hoeven rekenen, binnen de bestaande regels natuurlijk.

 

Kosten die ik nu voor ogen heb zijn:

 

Direct naar privé halen: 26,9% + opheffen holding (die geen functie meer heeft daarna)

 

OF

 

De 100k lenen aan mezelf. Lenen van BV aan Prive: 4% rente per jaar? Daar vervolgens ook weer belasting over verschuldigd zijn als ik de holding wil leeghalen?

Holding in de lucht houden (€1000 per jaar?)

 

Zijn er nog andere opties die ik mis?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.