• 0

Oprichten van een BV

Naast een eenmanszaak heb ik een beheers bv en werk bv waarin een partner voor 10% deelneemt. Nu wil ik met een andere partner nog een nieuwe bv oprichten.

Is het slim omdat vanuit de beheers bv te doen of kan dat beter direct als persoon?

 

Het verschilt nogal wat betreft de tarieven voor de hulp bij het oprichten, weet iemand een goed adres voor de hup bij de papieren rompslomp?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verschilt nogal wat betreft de tarieven voor de hulp bij het oprichten, weet iemand een goed adres voor de hup bij de papieren rompslomp?

 

Een goede accountant kan je direct inzage geven in de kosten, dus vraag wat verschillende offertes op.

 

Je zult een reden hebben om momenteel een Holding-BV en een werkmaatschappij te hebben. Het meest logisch lijkt me dan dat je vanuit je Holding-BV ook in deze nieuwe BV instapt. Geen persoonlijke risico's en helder qua financiële structuur.

Link naar reactie
  • 0

ik zou overleggen met de accountan/fiscalist/jurist/notaris, met wie je eerder de holding-structuur hebt uitgedacht en opgezet.

 

dit vraagstuk is te veelzijdig en te complex om even in 5 regeltjes te adviseren, zonder de achtergronden en doelstellingen te kennen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Uit je verhaal maak ik op dat je zelf 100% houdt van jouw beheers/beheer-BV. Het hebben van een tussenholding heeft als grote voordeel dat een mogelijke vervreemding van aandelen in de werkmaatschappij niet tot een aanmerkelijk belangheffing leidt maar in principe onder de deelnemingsvrijstelling is vrijgsteld. Hiermee kan je belastingheffing tot een later tijdstip uitstellen. Suc6

Link naar reactie
  • 0

In onze adviespraktijk adviseren wij (bijna) altijd een holdigstructuur op te zetten. De meer kosten van één extra BV vallen wel mee en het levert een hoop voordelen op.

 

Wanneer je reeds in het bezit bent van een holdingstructuur, is het inderdaad raadzaam vanuit de holding BV deel te nemen in nieuwe activiteiten (nieuwe werk-BV). Alle gerealiseerde winsten in de (nieuwe) werk-BV vallen onder de deelnemersvrijsteling. Zorg in de regel voor volle moeders en slanke dochters!

 

Let er wel op dat je de juiste (fiscale) overeenkomsten opstelt, zoals een managementovereenkomst, arbeidsovereenkomst, leningsovereenkomst, rekeningcourantovereenkomst en eventueel een aandeelhoudersovereenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Een standaard regel die bij mij altijd is bij gebracht: 1 bv is geen bv ....

dus op het moment dat je overweegt om je zaak in een bv vorm te voeren is het een goede investering om meteen tenminste een holding bv te nemen met "daaronder" de werkmaatschappij bv.

 

(ben zelf nimmer een groot voorstander geweest van de bv en ben nieuwsgierig naar de uitwerking van de "nieuwe" rechtsvormen)

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Is deze constructie (holding en werkmaatschappij) ook toe te passen als je je teveel verdiende bijverdienste, terwijl je van vut geniet wilt wegsluizen?

Korte toelichting.

Iemand die ik ken geniet 8 jaar lang van zijn fpu door de heer remkes aangevuld tot 70% van zijn laatst genoten inkomen. Bijverdienen is mogelijk tot 100%. Dus 30% is de bijverdienste. Als hij daar nu met zijn opgerichte eenmanszaak (KvK genoteerd) overheen gaat wordt de meerwaarde gekort op de aanvulling totdat de aanvulling "op" is. Vervolgens vindt er korting op de fpu plaats die gaat naar het pensioen. En pas dan gaat de vutter profiteren van het feit dat hij meer verdient dan indertijd bij zijn baas. Ik weet dat de eenmanszaak tot 30 september met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006 kan worden omgezet naar een bv. Dan nog een holding.

Kortom": redt de uitkering!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.