• 0

DDP verzending uit China en BTW invoer?

(aangepast)

Hallo,

Geregeld bieden verkopers uit China nu DDP verzending aan. Zoals ik het begrijp worden dan alle transportkosten inclusief douanekosten (BTW invoer/invoerrechten/inklaringskosten etc.) betaald door de verzender. Aangezien ik echter zakelijk inkoop vroeg ik me af of ik dan nog wel de 'BTW invoer' terug kan vorderen:

1. Ik neem toch aan dat de verzender bij 'DDP verzending' de douanekosten doorberekend aan mij als klant? Krijg ik dan achteraf een specificatie van de Douanekosten die betaald zijn? 

2. Of kan ik bij DDP geen BTW invoer terugvragen? Is het dan wel handig om zakelijk te gebruiken?

Hartelijk dank!
WZ

aangepast door wzshop
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 5-8-2021 om 15:24, wzshop zei:

Aangezien ik echter zakelijk inkoop vroeg ik me af of ik dan nog wel de 'BTW invoer' terug kan vorderen:

 

Je betaalt bij DDP geen BTW en wat je niet betaalt kun je ook niet terugvorderen.

 

Verder heeft dit forum een zoekfunctie, deze vraag is hier al vaker gesteld en beantwoord.

 

Quote uit de forumregels

 

Een nieuw bericht plaatsen

Om een vraag te stellen kun je een nieuw bericht plaatsen, voordat je een nieuw bericht aanmaakt neem dan deze aanwijzingen in acht.

 

Gebruik eerst de zoekfunctie

De kans is groot dat je vraag al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom eerst de zoekfunctie om te zien of je daar je antwoord kunt vinden. Kun je het antwoord niet vinden of sluiten de antwoorden toch niet goed aan op jou vraag? Dan kun je alsnog kiezen een nieuw bericht te plaatsen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Bert.,

Dank voor je reactie. Excuus, ik heb inmiddels wat extensiever de zoekfunctie gebruikt;-)

Toch valt het kwartje bij mij nog niet helemaal.:unsure:


Ik begrijp dat ik bij DDP geen BTW kan terugvragen, omdat ik ook geen BTW betaald heb. Heel fijn, weer een administratieve rompslomp minder.:-)
1: Maar hoe werkt dit dan voor de leverancier uit China, dan wel de koeriersdienst. Moet deze ergens BTW betalen om de producten in te voeren in Europa? 
2: Ergens moet die BTW toch betaald worden om te mogen importeren in Europa, wie doet dit dan? 

3: Ik zie veel terugkomen dat de BTW dan naar mij verlegd wordt, is dat het geval bij DDP? Dien ik dit dan op te geven in mijn belastingaangifte, en dan weer op te tellen bij m'n voorbelasting, zodat ik onderaan de streep niets betaal?

 

Uiteindelijk gaat 't mij er vooral om of er qua fiscale aantrekkelijkheid voor een zakelijke transactie, een verschil zit tussen DAP en DDP levering.

Super bedankt voor je tijd!

WZ

 

 

aangepast door wzshop
Link naar reactie
  • 0
Op 6-8-2021 om 10:42, wzshop zei:

2: Ergens moet die BTW toch betaald worden om te mogen importeren in Europa, wie doet dit dan? 

3: Ik zie veel terugkomen dat de BTW dan naar mij verlegd wordt, is dat het geval bij DDP? Dien ik dit dan op te geven in mijn belastingaangifte, en dan weer op te tellen bij m'n voorbelasting, zodat ik onderaan de streep niets betaal?

2. De verkoper betaalt de BTW bij invoer aan de douane.

3. De BTW op de levering wordt verlegd naar de koper via artikel 12 lid 3 WOB (er van uitgaande dat de invoer in NL plaats vindt). De BTW geef je aan als verlegde BTW (2a) en kun je als voorbelasting aftrekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank. 

2. Dan berekent de verkoper deze BTW toch (hoogstwaarschijnlijk) door aan mij, ondergebracht in de verkoopprijs/transportkosten?
3. Maar deze BTW/kosten kan ik dan niet terug vragen bij de belastingdienst. Is DDP dan wel aantrekkelijk voor zakelijke transacties?

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-8-2021 om 12:37, wzshop zei:

. Dan berekent de verkoper deze BTW toch (hoogstwaarschijnlijk) door aan mij, ondergebracht in de verkoopprijs/transportkosten?
 

2. In principe niet wat hij kan de BTW terug vragen bij de belastingdienst.

3. Als hij dat niet doet en de BTW gewoon laat lopen kan het in de verkoopprijs zitten. In dat geval kun je die niet terug vragen. 

Op 6-8-2021 om 12:37, wzshop zei:

 Is DDP dan wel aantrekkelijk voor zakelijke transacties?

Dat mag je zelf uitzoeken, aan iedere leveringsconditie zitten voor -en nadelen. Voordeel bij DDP is dat je het op de stoep geleverd krijgt zonder zelf transport en douane-afhandeling te moeten regelen. Dat kan een nadeel zijn als je het zelf beter/goedkoper had kunnen regelen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.