• 0

KOR, inkopen buiten EU

Hallo allemaal,

Mijn eenmanszaak neemt deel aan de KOR regeling. Ik ben van plan om in Engeland (buiten EU) inkopen te doen, voor ca. €1000,-.

Vanwege de KOR betaal ik in Engeland de goederen mèt btw en verzendkosten. Zodra de goederen in Nederland aankomen betaal ik wederom btw, invoerrechten en afhandelingskosten. 

Ik doe geen OB-aangifte en kan geen btw aftrekken. Maar in mijn administratie trek ik àlle kosten af van de winst (voor "het resultaat overige werkzaamheden" voor de Inkomstenbelasting).

Met alle kosten bedoel ik: Engelse btw, verzendkosten, Nederlandse btw, invoerrechten en afhandelingskosten (alles behalve de goederen).

Is deze handelswijze correct?

Dank en vriendelijke groet, Angelie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 8-8-2021 om 12:10, Angelie zei:

Vanwege de KOR betaal ik in Engeland de goederen mèt btw en verzendkosten.

Met de KOR heeft het niets te maken.

Na de Brexit is Engeland een zogeheten derde land geworden.

Dat betekent dat er sprake is van export door de verkoper, dus met 0% btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Het door u geciteerde artikel heeft het over verlegde btw ...

"Wanneer je in de KOR valt mag je namelijk in Nederland ook de btw over je inkopen niet terugvragen. Het zou dus gek zijn als dat in het buitenland wel ineens mag. Dat is dus ook niet het geval. Het is daarom belangrijk dat je als KOR ondernemer juist NIET jouw btw-id doorgeeft aan een buitenlands bedrijf. Dat kan er namelijk voor zorgen dat de btw bijvoorbeeld onterecht wordt verlegd."

 

Zoals eerder gezegd ... Engeland is na de Brexit een derde land geworden, wat inhoud dat verlegging van de BTW niet meer mogelijk is.

 

In het door mij geciteerde artikel ...

"Producten kopen in het VK.

Bij import van producten uit het VK naar Nederland doe je een invoeraangifte bij de douane. Van je leverancier in het VK ontvang je een factuur zonder btw. De douane berekent btw bij invoer doorgaans over de douanewaarde. Wanneer de goederen een VK-preferentiële oorsprong hebben, gelden geen invoerrechten."

 

Dat betekent niet twee keer BTW betalen zoals u het in uw startvraag beschrijft, maar slechts één keer.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In het door mij geciteerde artikel staat: 

"Heb je toch facturen betaald waar geen btw op zat? Dan is het de bedoeling dat jij dit aan het einde van het jaar alsnog corrigeert met een incidentele btw aangifte. Op die manier betaal je dan de btw terug die onterecht niet op jouw facturen gerekend is."

 

Dit hoef ik dan dus niet te doen?

Link naar reactie
  • 1
Op 8-8-2021 om 14:49, Angelie zei:

Dit hoef ik dan dus niet te doen?

 

Dit hoef je niet te doen, omdat je de BTW al hebt betaald. Je moet alleen zorgen dat er géén BTW op de factuur komt te staan, en dat je de BTW bij de invoer betaalt.

 

Je moet dus alleen zorgen dat je niet dubbel betaalt, maar wel minimaal één keer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Op 8-8-2021 om 14:49, Angelie zei:

Dit hoef ik dan dus niet te doen?

Aangezien er plannen zijn om te gaan importeren, moet je ervoor waken dat de Engelse verkoper geen btw op zijn factuur in rekening gaat brengen.

Zoals gezegd is het de Douane die de BTW in rekening brengt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.