• 0

Bedrijfspensioen keuzes en consequenties

(aangepast)

De afgelopen jaren heb ik mij gefocust op het opstarten van mijn bedrijf. Die jaren heb ik niet over pensioen nagedacht. Nu ben ik mij aan het inlezen welke mogelijkheden er zijn om zo een keuze te maken die past voor mijn situatie.

 

Van deze pagina op de belastingdienst website begrijp ik dat er voor mijn situatie drie mogelijkheden zijn.

  1. Collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen

  2. Fiscale Oudedagsreserve (FOR)

  3. Lijfrente bij verzekeraar, bank of beleggingsinstelling

 

Vragen:

  • Als ik het goed begrepen heb stel je met optie 2 de keuze eigenlijk uit. Je reserveert een deel van je winst om daar later een pensioen voor te kopen middels optie 3. Heb ik dat goed samengevat?
  • Op de pagina van de belastingdienst staat over de FOR te lezen: "Wilt u een oudedagsvoorziening opbouwen? Dan kunt u een deel van uw winst reserveren voor een fiscale oudedagsreserve (FOR). Over dat deel van de winst hoeft u pas later belasting te betalen. U kunt de fiscale oudedagsreserve omzetten in een lijfrente, bijvoorbeeld als u met pensioen gaat. Belastingheffing vindt dan plaats over de lijfrentetermijnen."
    Hoe is de belastingheffing over de lijfrentetermijnen anders dan bij andere pensioenvoorzieningen? Zit er een extra belasting op? Je betaalt toch altijd belasting over deze termijnen wanneer ze worden uitgekeerd? Ook als je pensioen ontvangt van een pensioenfonds van een werkgever betaal je nog wel belasting over deze termijnen?
  • Als ik deze pagina van de belastingdienst goed begrijp mag ik zowel premies voor optie 1 of optie 3 als kosten boeken en daarnaast ook nog gebruik maken van optie 2. Klopt het dat premies voor optie 1 of optie 3 de winst verlagen en dus consequenties kunnen hebben voor bijvoorbeeld zorgtoeslag maar ook bij de aanvraag van een hypotheek?
  • Eigenlijk de zelfde vraag als bovenstaande maar dan voor de FOR van optie 2. Door gebruik te maken van de FOR verlaag je de winst en dus je inkomen. Kan dat gevolgen hebben voor zorgtoeslag of een hypotheek aanvraag?

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Linda,

 

Op 10-8-2021 om 10:24, lindazzp zei:

Van deze pagina op de belastingdienst website begrijp ik dat er voor mijn situatie drie mogelijkheden zijn.

  1. Collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen

  2. Fiscale Oudedagsreserve (FOR)

  3. Lijfrente bij verzekeraar, bank of beleggingsinstelling

 

Bij huidige stand van zaken bestaat optie 1 nog niet:  de regelingen die er wél zijn zijn optie 3 met een krokant laagje "zogenaamd  collectief"-pensioenmarketing

Uitzondering: beroepsgroepen die dit al veel langer geleden geregeld hebben en waar ZZP-ers ook verplicht aan deel moeten nemen, oa schilders en huisartsen 

 

Op 10-8-2021 om 10:24, lindazzp zei:

Als ik het goed begrepen heb stel je met optie 2 de keuze eigenlijk uit. Je reserveert een deel van je winst om daar later een pensioen voor te kopen middels optie 3. Heb ik dat goed samengevat?

 

Ja. Hoewel het  eigenlijk geen reservering is van je winst, maar een voorziening voor de belasting over die winst: het is een vorm van belastinguitstel om later alsnog een lijfrente aan te kopen, bedoeld voor ondernemers die hun geld in het bedrijf vast hebben zitten: die kopen die lijfrente dan pas als ze het geld weer uit het bedrijf gehaald hebben (oa bij verkoop) .

Eigenlijk is een FOR niet meer dan een papieren schuldbekentenis aan de belastingdienst dat je over een bepaald bedrag (de FOR) nog geen belasting hebt betaald en dat je dat ofwel later alsnog doet, of dat bedrag stort in een lijfrente. 

 

Op 10-8-2021 om 10:24, lindazzp zei:

Hoe is de belastingheffing over de lijfrentetermijnen anders dan bij andere pensioenvoorzieningen

Niet

 

Op 10-8-2021 om 10:24, lindazzp zei:

mag ik zowel premies voor optie 1 of optie 3 als kosten boeken en daarnaast ook nog gebruik maken van optie 2.

Optie 1 alleen bij een echte collectieve voorziening voor specifieke sectoren (zoals Schilders en huisartsen) 

Optie 2 heeft invloed op optie 3

En Optie 3 mag je niet als kosten boeken: is een privé uitgave, maar wel een die aftrekbaar is bij aangifte inkomstenbelasting

 

Op 10-8-2021 om 10:24, lindazzp zei:

Klopt het dat premies voor optie 1 of optie 3 de winst verlagen en dus consequenties kunnen hebben voor bijvoorbeeld zorgtoeslag maar ook bij de aanvraag van een hypotheek?

Optie 1 ja (maar dus zelden van toepassing); optie 3 nee (want privé uitgave)

 

Op 10-8-2021 om 10:24, lindazzp zei:

Eigenlijk de zelfde vraag als bovenstaande maar dan voor de FOR van optie 2. Door gebruik te maken van de FOR verlaag je de winst en dus je inkomen. Kan dat gevolgen hebben voor zorgtoeslag of een hypotheek aanvraag?

 

Voor Zorgtoeslag durf ik niet met zekerheid te zeggen; voor hypotheek heeft het - bij een goede aanbieder en/of adviseur geen invloed: gekeken wordt naar de operationele winst, niet naar de fiscale. 

 

Op 10-8-2021 om 11:42, wimj zei:

Zonder een waardeoordeel te willen uitspreken over de opties die je noemt wil ik toch een vierde optie noemen:

Gewoon sparen of beleggen in Box 3 vermogen of in je eigen huis.

 

Wat mij betreft is de beste optie optie 5: deel netto sparen en/of beleggen, deel via FOR c.q. lijfrente,  je huis verduurzamen én je hypotheek aflossen. Wat je wanneer doet in welke mate is een kwestie van rekenen met budget en rendement.

 

En het is een kwestie van keuzes maken. Je hypotheek versneld aflossen is bijvoorbeeld met de huidige lage rentestand   financieel misschien niet de meest interessante optie (je haalt al snel een hoger rendement met beleggen), maar eenmaal afgelost blijft afgelost en de hypotheekrenteaftrek wordt hoe dan ook verder afgebouwd. Wel kan nu het lonend(er) zijn om eerst te verduurzamen. 

 

Een financieel adviseur kan je eventueel helpen bij het inzichtelijk maken en doorrekenen van scenario's (wat heb je al opgebouwd aan pensioen, o.a. via diverse oud-werkgevers, wat heb je nodig op pensioenleeftijd en wat valt er dus nog bij te sparen en hoeveel inleg is dat als je nu begint)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Op 10-8-2021 om 17:19, atlas1302 zei:

Ik zou investeren in onroerend goed in hogere gelegen gebieden van Nederland, nu nog te doen en te koop. U bent vast wel op de hoogte dat Nederland te kampen krijgt met hoge zeespiegel in de toekomst, en met dat gegeven zou dat mijn pensioen reservering zijn.

 

 

Wed nooit alles op één paard als het om je pensioen gaat:face-blowing-a-kiss:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Op 10-8-2021 om 18:28, atlas1302 zei:

Over 20 jaar zou je zeggen, stond mijn paard daar nou maar te grazen. Mijn visie hoor, onroerende goederen op de juiste plek brengt altijd blijdschap op.

Ik kijk nu in jouw glazen bol en zeg nee

Met pensioen moet je altijd spreiden: zowel soort, fiscaliteit, sector als regio. 
 

(En ik kijk ook in de achteruitkijkspiegel: 1 kennis die 20 jaar geleden alles (én geleend geld!) inlegde in teakplantages want “een teakplantage op de juiste plek bracht altijd blijdschap op” Helaas: zijn plantages bleken “”niet op de juiste plek””)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De één heeft het in zijn vingers en de ander helemaal niet. Teakplantage? ik zou dan eerder aan een ander plantje denken en dan een jaartje of twee.

Tijdens mijn onderneming had ik ook een levensverzekering afgesloten bij ASR. Incluis ongevallen. Na een flink aantal jaren ging het behoorlijk progressief met de koersen, ook met mijn rug met al dat zware werk. Ik dacht, ben toch goed verzekerd als het echt niet meer kan dan bel ik even op naar ASR.

Mijn beroep was uitgesloten omdat het viel onder de zware fysieke beroepen, ik kon geen aanspraak maken.

 

Ik besloot om mijn inleg maandelijks uit te laten keren, om mezelf wat te ontlasten. Ik vergat dat ik 50% moest aftikken bij de belasting, dus daar bleef weinig van over.

 

Einde oefening, einde onderneming ik kon het fysiek niet meer aan. Dit lijkt me ook een goed punt voor startende ondernemers. Ongevallen verzekering die op zeker dekt.

 

Vandaar dat ik de hele zwik verkocht heb, vastgoed met terrein. En de horizon verbreed, niet met de noorderzon vertrokken. M`n rug is weer blij en mijn banksaldo ook.

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
Op 10-8-2021 om 19:47, atlas1302 zei:

Dit lijkt me ook een goed punt voor startende ondernemers. Ongevallen verzekering die op zeker dekt.

Ik vermoed dat je hiermee een arbeidsongeschiktheidsverzekering oid bedoelt? Zeker verstandig, en bij het juiste advies zou het eigen  beroep ook nooit uitgesloten mogen zijn (want dan komt er namelijk geen verzekering tot stand). 

 

Voor de gemiddelde leek heeft deze opmerking over ongevallen of arbeidsongeschiktheid overigens niets met pensioenopbouw te maken, maar jij en ik weten wel beter: wie eenmaal arbeidsongeschikt is, heeft meestal geen verdiencapaciteit meer om naast levensonderhoud ook nog vermogen of inkomen voor later op te bouwen, laat staan om de hypotheek versneld af te lossen voor lagere kosten later. Mijn eigen AOV en schenkring zijn dan ook mede bedoelt om dat wel te (kunnen) doen.

 

Aanvulling

Wie zijn/haar hypotheek volledig aflost heeft in de toekomst mogelijk genoeg aan alleen AOW, maar er zijn (te)  weinig huizenbezitters die hun hele hypotheek aflossen: veel hebben de helft (soms meer) aflossingsvrij en als je dan - oa door arbeidsongeschiktheid - niet meer extra kunt aflossen heb je een dubbel probleem: niet alleen hou je de hypotheeklast, maar de rente-aftrek eindigt ook.

En dan heb je ook nog ondernemers die geen koopwoning hebben en/of geen volledige AOW rechten.

 

 

aangepast door Norbert Bakker
aangevuld

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 09:56, Norbert Bakker zei:

en bij het juiste advies zou het eigen  beroep ook nooit uitgesloten mogen zijn

Dat was bij mij dus de bottleneck, het juiste advies bleek niet juist te zijn. Het was de eerste keer en tevens de laatste keer, dat ik ooit advies heb opgevolgd van een adviseur. Thank you very much. Heb dus jaren betaald aan premie waar ik niks aan had, de gevolgen waren rampzalig en catastrofaal.

Ja ik weet het, had een rechtszaak kunnen beginnen wegens misleidend advies of iets dergelijks, maar als je geen inkomsten meer hebt dan houdt de molen snel op met draaien.

 

Het valt en staat dus met ondernemen om voor deze valkuil beschermd te zijn, belangrijker nog dan te denken aan je pensioen, als het goed is bouw je vanzelf vermogen op.

 

Note: Waar denkt de ondernemer aan te kunnen kloppen als je in deze situatie terecht komt, je kan eerst echt alles opeten zodat je rondloopt als een kale kip. Dan kan je het eens proberen om bijstand te krijgen. Dit advies heb ik ook maar laten liggen.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-8-2021 om 16:12, Norbert Bakker zei:

Bij huidige stand van zaken bestaat optie 1 nog niet:  de regelingen die er wél zijn zijn optie 3 met een krokant laagje "zogenaamd  collectief"-pensioenmarketing

Uitzondering: beroepsgroepen die dit al veel langer geleden geregeld hebben en waar ZZP-ers ook verplicht aan deel moeten nemen, oa schilders en huisartsen.

Bedankt voor de waarschuwing! Ik had inderdaad een aanbieder gevonden waarbij je lid wordt van een coöperatie om collectief pensioen te sparen. Op basis van de 'marketing' kreeg ik de indruk dat het een 'optie 1: Collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen' zou gaan.

 

Op 10-8-2021 om 16:12, Norbert Bakker zei:

En Optie 3 mag je niet als kosten boeken: is een privé uitgave, maar wel een die aftrekbaar is bij aangifte inkomstenbelasting

Alleen het deel wat in de 'jaarruimte' en eventueel de 'reserveringsruimte' valt is dan aftrekbaar toch?

 

Op 10-8-2021 om 16:12, Norbert Bakker zei:

Wat mij betreft is de beste optie optie 5: deel netto sparen en/of beleggen, deel via FOR c.q. lijfrente,  je huis verduurzamen én je hypotheek aflossen. Wat je wanneer doet in welke mate is een kwestie van rekenen met budget en rendement.

Ik probeer voor mijzelf in kaart te krijgen wat er allemaal mogelijk is. De volgende stap is dan kiezen wat (en in welke verhouding) in mijn situatie gunstig is.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-8-2021 om 17:19, atlas1302 zei:

Ik zou investeren in onroerend goed in hogere gelegen gebieden van Nederland, nu nog te doen en te koop. U bent vast wel op de hoogte dat Nederland te kampen krijgt met hoge zeespiegel in de toekomst, en met dat gegeven zou dat mijn pensioen reservering zijn.

De gekte op de huizenmarkt stemt mij droevig. Ik zou graag investeren in een eigen huis om in te wonen. Helaas huur ik momenteel in de vrije sector en heb ik mijn studieschuld nog niet afgelost. Het is voor mij de komende jaren onmogelijk om een huis te kopen omdat ik slechts een kleine hypotheek kan nemen. Duur de hoge huur en aflossing op de studielening kan ik weinig op zij zetten.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-8-2021 om 19:47, atlas1302 zei:

Einde oefening, einde onderneming ik kon het fysiek niet meer aan. Dit lijkt me ook een goed punt voor startende ondernemers. Ongevallen verzekering die op zeker dekt.

Vervelend dat je dit hebt doorgemaakt zeg! Gelukkig heb je het wel weer weten om te buigen en is je rug ook hersteld!

 

Op 11-8-2021 om 09:56, Norbert Bakker zei:

Voor de gemiddelde leek heeft deze opmerking over ongevallen of arbeidsongeschiktheid overigens niets met pensioenopbouw te maken, maar jij en ik weten wel beter: wie eenmaal arbeidsongeschikt is, heeft meestal geen verdiencapaciteit meer om naast levensonderhoud ook nog vermogen of inkomen voor later op te bouwen, laat staan om de hypotheek versneld af te lossen voor lagere kosten later. Mijn eigen AOV en schenkring zijn dan ook mede bedoelt om dat wel te (kunnen) doen.

Ook heel goed advies! Bedankt voor je goede antwoorden en het meedenken Norbert!

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 20:17, lindazzp zei:

Bedankt voor de waarschuwing! Ik had inderdaad een aanbieder gevonden waarbij je lid wordt van een coöperatie om collectief pensioen te sparen. Op basis van de 'marketing' kreeg ik de indruk dat het een 'optie 1: Collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen' zou gaan.

 

Ik neem aan dat je met die coöperatie Brightpensioen bedoelt? Dat is inderdaad geen optie 1 (dus kosten inleg ook niet zakelijk op te voeren) maar optie 3 (lijfrente) waarbij het geld wat je inlegt vervolgens wel collectief wordt belegd. Er gebeurt dus wel iets collectief, maar voor zover mij bekend betekent dat nog niet direct dat ze daarmee hele grote voordelen halen ten opzichte van hun naaste concurrenten  Brand New Day of ZZP Pensioen.

 

Overigens vind ik alle 3  genoemde partijen  zeer geschikte platformen/aanbieders  om als zelfstandige te gaan beleggen in bancaire lijfrentes. Ik raad ze mijn eigen klanten ook aan. Kosten zijn laag,  systemen goed en de te maken keuzes qua risico en rendement begrijpelijk.

 

Voordeel van Brightpensioen is ook dat het goed te combineren valt met Sharepeople (schenkkring) en dat is ook een coöperatie waar je zelf mede-eigenaar van kan worden 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Op 11-8-2021 om 20:17, lindazzp zei:

Alleen het deel wat in de 'jaarruimte' en eventueel de 'reserveringsruimte' valt is dan aftrekbaar toch?

 

Je moet ook niet meer inleggen dan dat.

 

Let er verder op dat alleen echte inleg aftrekbaar is.

 

Kreten als "Wij pakken geen percentage van jouw dierbare vermogen. Wij verdienen onze centen met een lidmaatschap" klinken marketingtechnisch erg leuk.

Maar die 210 EUR per jaar lidmaatschap die een partij als Bright apart bij hun klanten in rekening brengt is NIET aftrekbaar.

En tikt dus harder aan, dan kosten die wel van je inleg/vermogen worden afgesnoept.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 22:03, Norbert Bakker zei:

Dat is inderdaad geen optie 1 (dus kosten inleg ook niet zakelijk op te voeren) maar optie 3 (lijfrente) waarbij het geld wat je inlegt vervolgens wel collectief wordt belegd.

 

Na onze discussie over het makkelijk 1-op-1 over kunnen zetten van FOR naar lijfrente, zat ik me eigenlijk iets te bedenken... klopt het dat soms simpelweg 'voordeliger' is om FOR op te bouwen dan direct een lijfrente?

 

De FOR is immers een vast percentage vanaf de eerste euro winst met een maximum, terwijl de lijfrente op basis van een AOW-franchise wat lastiger is te halen, zeker bij lage winsten (en nog lastiger door toepassing van de mkb-winstkorting, ondernemersaftrek, etc). Maar als je die FOR later alsnog gewoon om kan zetten in een lijfrente, zou je dus extra 'ruimte' creëren door daarvoor eerst de FOR in te zetten (afhankelijk van de hoogte van de winst).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Op 12-8-2021 om 02:11, prinsrachid zei:

klopt het dat soms simpelweg 'voordeliger' is om FOR op te bouwen dan direct een lijfrente?

 

Yep. Ik zou zelfs willen zeggen: uiteraard!

 

Maar het werkt ook andersom: soms is het lonender (of zelfs noodzakelijk) om juist van de reserveringsruimte en jaarruimte gebruik te maken.

En soms kun je - als je dat wilt - van alle 3 gebruik maken voor maximale belastinguitstel . Dat komt vooral omdat alle 3 de instrumenten afwijkende referentiejaren, maxima en criteria hebben en omdat je voor de FOR dotatie  géén liquiditeiten nodig hebt.

 

Een paar voorbeelden:

  • Kom je als startende ondernemer net uit loondienst waar je een royale pensioenregeling had (zoals Corporates of Rijk), dan heb je het eerste  jaar van je ondernemerschap nauwelijks jaarruimte (en aanname: ook weinig reserveringsruimte);  dus dan is FOR lonend.  Meest extreme situatie:  starten op 01-01
  • Wel winst maar geen Cash?  FOR
  • Wel cash maar weinig tot geen winst maar wel overig (part time loondienst) inkomen? Reserveringsruimte en jaarruimte 
  • Wel winst maar geen urencriterium? Reserveringsruimte en jaarruimte 
  • Heel veel winst maar minder cash, (wel genoeg ondernemingsvermogen voor FOR dotatie uiteraard): FOR + reserveringsruimte + jaarruimte

 

Kortom: een leuke optimalisatie puzzel voor wie zelf graag het maximale fiscaal wil inleggen én niet te beroerd is om wat proefberekeningen met aangiftes te doen.., of dat aan zijn of haar financieel adviseur overlaat. 

 

( PS: een oplettende lezer heeft al gezien dat ik consequent eerst de reserveringsruimte noem en dan pas de jaarruimte :winking-face:

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-8-2021 om 09:55, Norbert Bakker zei:

Kortom: een leuke optimalisatie puzzel voor wie zelf graag het maximale fiscaal wil inleggen én niet te beroerd is om wat proefberekeningen met aangiftes te doen..

 

+1 Ja, inderdaad erg leuk om mee te spelen. Het heeft me dan ook gemotiveerd om er vanaf nu extra aandacht aan te besteden. Bedankt voor de uitleg!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 13-8-2021 om 11:26, Ondernemeneer zei:

 

Klinkt misschien raar, maar zit steeds meer te kijken naar opties om in crypto currencies te beleggen

 

Klink niet raar, is de laatste tijd een van de meest gestelde vragen over hoe en waarin te beleggen. 

 

Ik verwacht dat  beleggen in Crypto currency steeds makkelijker wordt en straks ook te kiezen  valt in beleggingsmandjes bij bancaire lijfrentes. Maar vanwege de enorme volatiliteit en afwezigheid van enige reële en voorspelbare waarde (kasstromen) zal dat altijd beperkt zijn tot een heel gering percentage van - ik schat -  minder dan 5 of 10%.

 

Dat laatste betekent dan ook periodiek herbalanceren: zodra - door bijv. toegenomen waarde - de omvang van de waarde van de  crypto's in het mandje boven de - bijvoorbeeld - 10% uitstijgt, wordt een deel verkocht / omgezet in andere assets, zodat het totale belang weer onder de 10% komt.

 

(Interessant wordt ook de vraag: welke crypto's? Bitcoin wordt steeds minder duurzaam, Bitcoin en Doge lijken erg gevoelig voor marktmanipulatie door de Musks en Cubans van deze wereld en  Ripple is verwikkeld in rechtszaken  met de SEC. Verdere inhoudelijke discussie dáárover past overigens niet op dit forum :winking-face:)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 22:03, Norbert Bakker zei:

Ik neem aan dat je met die coöperatie Brightpensioen bedoelt?

Die bedoelde ik inderdaad. ;-)

 

Op 13-8-2021 om 09:55, Norbert Bakker zei:

Kortom: een leuke optimalisatie puzzel voor wie zelf graag het maximale fiscaal wil inleggen én niet te beroerd is om wat proefberekeningen met aangiftes te doen.., of dat aan zijn of haar financieel adviseur overlaat. 

Dank je wel voor je heldere uitleg. Ik vind het nog steeds lastige materie dus die optimalisatiepuzzel laat ik maar even zitten. Ergens schaam ik mij wel dat ik zo weinig weet over pensioen en er maar op vertrouwde dat het pensioenfonds via mijn werkgever goed geregeld was. Nu ik ondernemer ben moet ik er wel meer over weten om te zorgen dat het goed geregeld wordt.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-8-2021 om 11:26, Ondernemeneer zei:

Zelf een aparte spaarrekening in combinatie met een lijfrente.

 

Klinkt misschien raar, maar zit steeds meer te kijken naar opties om in crypto currencies te beleggen. Al lijkt dit privé gunstiger uit te pakken.

 

Ik denk zeker niet verkeerd om een gedeelte van je portefeuille in Bitcoin (en ook alleen Bitcoin) te steken. Het minst volatiele en het meest decentrale en geaccepteerde. Voor meer achtergrond informatie is vooral de podcast van Satoshi Radio aan te raden alsmede de website lekkercryptisch.nl. De mensen achter deze website & podcast zijn vandaag met een boek gekomen: Ons geld is stuk. Ook dat is goed om als achtergrondinformatie te lezen als je iets met crypto wilt gaan doen. 

 

Succes! 

Een van de oprichters van B2Design te Groningen (2004). Een internetbureau die het online landschap iedere dag een beetje mooier wil maken. :face-with-tongue:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.