• 0

Nederlandse BTW in rekening gebracht onder OSS regeling aftrekbaar?

Stel ik koop iets in Duitsland en vergeet mijn BTW-nummer in te voeren. Ik heb wel mijn bedrijfsnaam ingevoerd en krijg een factuur waarop staat dat er 21% Nederlandse BTW in rekening is gebracht onder de OSS regeling. Mag ik die BTW aftrekken via de voorbelasting?

 

Voor de duidelijkheid, de Duitse verkoper heeft geen Nederlands BTW-nummer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

De meeste platformen en systemen werken zo dat als je geen BTW-nummer invoert, je automatisch gezien wordt als consument. Vandaar hoogstwaarschijnlijk de 21% BTW die erop staat. Je kunt namelijk ook een bedrijf hebben zonder BTW-nummer, en dat laatste is belangrijk voor het bepalen van het BTW tarief.

 

Ik denk eigenlijk dat je in dit geval deze 21% NL BTW gewoon kunt terugvorderen.

 

Het Duitse bedrijf draagt deze overigens ook af in NL. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 10-8-2021 om 14:18, ShopJeRot zei:

Stel ik koop iets in Duitsland en vergeet mijn BTW-nummer in te voeren. 

 

Koop je het fysiek in Duitsland? Of bestel je het online en wordt het in Nederland afgeleverd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 08:17, prinsrachid zei:

 

Koop je het fysiek in Duitsland? Of bestel je het online en wordt het in Nederland afgeleverd?

OSS en vergeten het BTW-nummer "in te voeren",  klinkt als een on-line bestelling :slightly-smiling-face:. Bij "fysiek" kopen in Duitsland, dus persoonlijk in een Duitse winkel, betaal je 19% Duitse BTW (die je alleen met veel moeite van de Duitse fiscus kunt terugkrijgen). 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 11-8-2021 om 10:39, Bert. zei:

OSS en vergeten het BTW-nummer "in te voeren",  klinkt als een on-line bestelling 

 

Tja, just checking. Zeker vanwege de toename van online bestellen en fysiek afhalen kan verwarrend zijn. Ik had het zelf ook toen ik iets in Duitsland bij MediaMarkt bestelde. De winkel had moeite met het bepalen of de BTW dan verlegd moest worden, of dat het Nederlandse tarief gerekend worden, het Duitse, of 0%. Nu was dat waarschijnlijk eerder het gevolg van een verkeerd design van de website.

 

In geval van een online bestelling moet vragensteller volgens mij gewoon alsnog een BTW nummer doorgeven en een vervangende factuur krijgen met 0% BTW erop. 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ben nog niet tegengekomen dat het niet zou mogen. 

Heb zelf ook regelmatig klanten die vergeten dat ze een btw nummer hebben. Dan komt een maand later de boekhouder met het verzoek om eea te corrigeren, met weer meer werk. Hoop dat de OSS btw gewoon teruggevraagd mag worden, dat scheelt mij weer een hoop gedoe.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 11:50, prinsrachid zei:

In geval van een online bestelling moet vragensteller volgens mij gewoon alsnog een BTW nummer doorgeven en een vervangende factuur krijgen met 0% BTW erop. 

 

Ja, maar daar werkt de verkoper wellicht niet heel soepeltjes aan mee en ik zelf heb ook weinig zin om 2 extra facturen (1 credit, 1 ICP) te verwerken.

Op 11-8-2021 om 18:56, Tonino zei:

Ben nog niet tegengekomen dat het niet zou mogen. 

Heb zelf ook regelmatig klanten die vergeten dat ze een btw nummer hebben. Dan komt een maand later de boekhouder met het verzoek om eea te corrigeren, met weer meer werk. Hoop dat de OSS btw gewoon teruggevraagd mag worden, dat scheelt mij weer een hoop gedoe.

Precies

 

Bedankt voor alle input tot dusver. Consensus is dat het mag, maar er is nog geen zekerheid in dit topic.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-8-2021 om 14:18, ShopJeRot zei:

Ik heb wel mijn bedrijfsnaam ingevoerd en krijg een factuur waarop staat dat er 21% Nederlandse BTW in rekening is gebracht onder de OSS regeling.

Even voor de duidelijkheid... Hoe staat dit precies op de factuur? Uiteraard is 21% hier wel Nederlandse btw maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn (in geval van ook 21% in land van aankoop). 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-8-2021 om 19:55, Rik · zei:

Even voor de duidelijkheid... Hoe staat dit precies op de factuur? Uiteraard is 21% hier wel Nederlandse btw maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn (in geval van ook 21% in land van aankoop). 

TS schrijft dat er gebruik gemaakt is van de Unieregeling, waarbij het de bedoeling is dat de verkoper de BTW factureert die geldt in het land van de klant. Ook zonder vermelding kun je er wel vanuit gaan dat dit Nederlandse BTW betreft. 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-8-2021 om 11:13, Bert. zei:

Ook zonder vermelding kun je er wel vanuit gaan dat dit Nederlandse BTW betreft. 

Hoe zou dit dan bij België zijn? Die heeft ook hoog btw 21%. Mag je er dan ook vanuit gaan dat het dan om Nederlandse btw gaat of moet dat dan wel duidelijk vermeldt worden?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het gaat om een Nederlandse klant, volgens de Unieregeling moet bij het één-loketsysteem de BTW van het land van de klant in rekening gebracht worden.  Dan zou het toch erg vreemd zijn als er Belgische BTW in rekening wordt gebracht? Dat zou betekenen dat de verkoper uit Duitsland 21% BTW factureert aan een Nederlandse klant en die BTW via het Duitse loket afdraagt aan de Belgische fiscus. Dat is dus niet de bedoeling van de Unieregeling.

 

https://bdcommunicatie.pleio.nl/file/download/4d17895d-28e1-4ff3-9adf-9f6ccaa9539f/1618931749210401_btw e-commerce goederen unieregeling.pdf

 

PS in alle communicaties over de OSS heb ik nog nergens vermeld gezien dat er een factuureis is dat de "nationaliteit" van de BTW vermeld moet worden, ik neem aan dat dit  gewoon volgt uit het land waar de koper is gevestigd.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 12-8-2021 om 14:22, Bert. zei:

Het gaat om een Nederlandse klant, volgens de Unieregeling moet bij het één-loketsysteem de BTW van het land van de klant in rekening gebracht worden. 

 

Van de klant zonder btw-nummer, toch?

 

Als je een btw-nummer hebt en de btw dus kunt (laten) verleggen, dan is het toch zo dat je daarvoor móet kiezen? Ik kan me een discussie op dit forum herinneren waaruit bleek dat de Europese verordening aangaf dat je geen recht op btw-teruggave hebt, als je de btw kunt verleggen (oftewel: als je een btw-nummer kunt doorgeven aan de klant). Of is die regel inmiddels ook veranderd met dit nieuwe niet-meer-mini OSS?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 12-8-2021 om 14:22, Bert. zei:

PS in alle communicaties over de OSS heb ik nog nergens vermeld gezien dat er een factuureis is dat de "nationaliteit" van de BTW vermeld moet worden, ik neem aan dat dit  gewoon volgt uit het land waar de koper is gevestigd.

Dat is een behoorlijke aanname. In de pdf waarnaar je linkt staat ook het volgende

 

Quote

U rekent vanaf 1 juli het btw-tarief dat geldt in het EU-land van uw klant. U doet dan ook aangifte in het betreffende EU-land en u draagt daar de btw af. Dit geldt als u jaarlijks meer dan € 10.000 verkoopt aan particulieren in andere EU-landen. Is uw totaalomzet jaarlijks minder? Dan mag u de Nederlandse btw-regels toepassen.

Ik neem aan dat dezelfde regel ook geldt in België en een Belgische ondernemer die minder dan €10.000 verkoopt aan particulieren in Nederland gewoon Belgische btw in rekening kan brengen aan een Nederlandse particulier. Dus hoe weet je wanneer je leverancier er nu boven of onder zat en of die 21% nu Nederlandse of Belgische (of Spaanse) btw is. Dat blijkt dus niet uit de factuur zelf.

 

En dan komen we denk ik gelijk bij de punch-line. 'Particulier'. Dus, zoals prinsrachid ook al aangeeft, deze regeling is voor verkoop aan particulieren. Ondernemers behoren hun btw-id te gebruiken en de btw te verleggen.

 

Ze hebben het immers ook zelf over:

Quote

Verkoopt u via een webshop goederen aan particulieren in andere EU‑landen? Dan krijgt u vanaf 1 juli te maken met nieuwe btw-regels.

 

Daaruit lijkt het mij logisch dat berekende btw uit het buitenland (ook Nederlandse, Belgische of Spaanse btw) niet teruggevraagd kan worden.

 

Maar wellicht dat de belastingdienst zelf hier nog duidelijkheid over kan geven.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

We kunnen meningen geven tot we een ons wegen. Dus ik dacht ik bel de belastingdienst en het is heel simpel. 

 

Alleen de regels voor btw rekenen aan particulieren is veranderd. 

Aan de verleggingsregeling voor ondernemers is niets veranderd, als je als ondernemer inkoopt in de EU moet de BTW verlegd worden.

 

Een factuur van een buitenlandse ondernemer zonder NL BTW nummer maar wel met NL BTW heeft jou als particulier behandeld en dat is onjuist.

Die BTW kun je dus niet als voorbelasting in aftrek nemen.

 

en voor de "belastingtelefoon is niet betrouwbaar" aanhangers.. (snap ik ben zelf ook vaak voorzichtig)

dit is geen antwoord van een willekeurig call agent, maar ik ben doorverbonden naar de epercetisecente zoals ze het noemde.

 

Ik heb wel gevraagd om de informatie pagina's van de belastingdienst aan te passen want het wordt nu niet benoemd. En ze snapte ook wel dat het best verwarrend kan zijn dat er wel een NL % en bedrag op de factuur staat maar niet teruggevraagd kan worden. Het zal mogelijk in de toekomst veranderen, maar dan zal feitelijk de hele verleggingsregeling afgezonken worden. Maar voor nu moet je als inkopende ondernemer gewoon de verleggingsregeling volgen. BTW terugvragen op factuur van een buitenlandse ondernemer kan niet, zelfs niet als het percentage "Nederlands" is.

 

en als nabrander, ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat de nationale belastingdiensten, "lumpsum" bedragen gaan uitbetalen aan elkaar er is immers geen nieuwe ICP achtige verplichting bij gekomen dus vanaf de nationale aangifte formulieren valt niet te herleiden welke ondernemer.

 

Het is wel weer een "bijwerking" van een regeling waarvan ik denk dat er heel vee ondernemers de fout mee in zullen gaan.

(Heel) Misschien leidt het wel tot aangepaste regels waarbij het wel gaat mogen. maar voor nu is de regel dus dat het niet mag. Verleggen blijft verplicht.

Link naar reactie
  • 0

Hier nog even de algemene btw regel

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/welke_btw_mag_u_aftrekken

 

21% mag afgetrokken worden, maar er mist een NL btw nummer of de factuur. Betekend blijkbaar ook dat een EU-factuur (oude MOSS) de btw ook niet afgetrokken zou mogen worden (oeps). 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 13-8-2021 om 06:05, Tonino zei:

Hier nog even de algemene btw regel

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/welke_btw_mag_u_aftrekken

 

21% mag afgetrokken worden, maar er mist een NL btw nummer of de factuur.

 

Zelfs als er wel een BTW nummer van hetzelfde land op zou staan, is het maar de vraag of je recht op aftrek hebt als een verleggingsregel toegepast had moeten worden, maar dat niet is gebeurt.

 

Denk aan het verplicht moeten verleggen bij onderaanneming in de bouw, en de consequentie als dat niet gebeurt is:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

 

Quote

Verleggingsregeling ten onrechte niet toegepast

 

Bent u de onderaannemer en hebt u de verleggingsregeling niet toegepast terwijl u dat wel had moeten doen? Dan hebt u ten onrechte een factuur met btw verstuurd. U moet deze btw dan toch aangeven en betalen. Bent u de aannemer en hebt u een factuur ontvangen met btw, terwijl de verleggingsregeling van toepassing is? Dan mag u deze btw niet aftrekken als voorbelasting.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 12-8-2021 om 15:20, Rik · zei:

Dus hoe weet je wanneer je leverancier er nu boven of onder zat en of die 21% nu Nederlandse of Belgische (of Spaanse) btw is. Dat blijkt dus niet uit de factuur zelf.

ik snap je punt, maar in deze situatie gaat het om een Duitse leverancier met gebruik van de  OSS, dan lijkt me de aanname dat er NL BTW gefactureerd wordt wel geloofwaardig.

 

Op 12-8-2021 om 15:39, Roel J zei:

Een factuur van een buitenlandse ondernemer zonder NL BTW nummer maar wel met NL BTW heeft jou als particulier behandeld en dat is onjuist.

Die BTW kun je dus niet als voorbelasting in aftrek nemen.

Dat lijkt me  een vrij onredelijk standpunt van de BD. Bij een binnenlandse levering, dus in NL met NL BTW, hoeft het factuurnummer van de afnemer ook niet op de factuur vermeld te worden.  Bij deze uitleg van de BD wordt er twee keer BTW geheven over hetzelfde goed,

Op 12-8-2021 om 15:39, Roel J zei:

Verleggen blijft verplicht.

In artikel 138 van de BTW richtlijn wordt de ICL met 0% omschreven als een vrijstelling. Over het algemeen doe je als ondernemer/belastingbetaler beroep op een vrijstelling en krijg je die  als je aan de voorwaarden voldoet.  De keuze om al of niet van de vrijstelling gebruik te maken (of niet) ligt m.i. bij de ondernemer. Dit wordt min of meer ook bevestigd door de NL belastingdienst bij het gedeelte over ICL  met afhaaltransactie, als volgt:

 

Als u bij controle niet kunt aantonen dat uw goederen Nederland hebben verlaten, moet u alsnog btw betalen. Zorg er daarom voor dat u kunt aantonen dat u te goeder trouw hebt gehandeld. Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen.

 

Gezien de laatste zin (beter NL BTW in rekening brengen) is het leveren met 0% geen verplichting, de leverancier mag immers volgens de BD ervoor kiezen om geen gebruik te maken van de vrijstelling.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 13-8-2021 om 13:09, Bert. zei:

Gezien de laatste zin (beter NL BTW in rekening brengen) is het leveren met 0% geen verplichting, de leverancier mag immers volgens de BD ervoor kiezen om geen gebruik te maken van de vrijstelling.

Inderdaad. Maar dat wil niet betekenen dat de klant die btw dan weer terug kan vragen.

 

Dat kan onredelijk lijken maar volgens mij zijn dat op dit moment wel de regels.

 

OSS (en de voorloper MOSS) is dus alleen bedoeld voor verkoop en particulieren die heb btw terugvragen.

 

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 13-8-2021 om 13:36, Rik · zei:

Inderdaad. Maar dat wil niet betekenen dat de klant die btw dan weer terug kan vragen.

De klant krijgt in dit geval  dan wel de BTW van het land van verzending  in rekening gebracht. In de op de website van de BD beschreven afhaaltransactie factureert een Nederlandse ondernemer Nederlands BTW aan een klant uit een andere lidstaat. Die kan uiteraard wel de Nederlandse BTW terugvragen maar dat is nog niet zo eenvoudig. 

 

Dit staat verder los van de OSS, het was een reactie op de stelling van Roel Jdat "verlegging verplicht  is", althans in dit geval. In andere gevallen kan verlegging wel verplicht zijn, bijvoorbeeld bij een (binnenlandse) levering van telefoons, chips, computers en dergelijke maar dan wordt er in de wetgeving niet gesproken over een "vrijstelling".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.