• 0

Winstmarge bepalen nieuw product

Beste Leden,

 

Graag zou ik een vraag willen stellen, ik ben net nieuw hier, dus ik hoop dat ik het in de juiste rubriek heb geplaatst, zo niet laat het me even weten. 

Ik ben samen met een zakenpartner een bedrijf aan het opzetten in cosmetica en dan voornamelijk de verkoop van naar eigen ontwikkelde en ontworpen luxe  zepen/shampoobars etc. 

Deze worden voor ons geproduceerd en de inkoopprijs is circa € 2,50 ex btw per stuk. Nu heb ik contact gehad met verschillende bedrijven, zowel aan de verkoop zijde (retail) als aan de inkoopzijde (groothandel/fabriek) en mij is nog niet geheel duidelijk wat de marge wordt voor de retailer, ik kreeg een berekening door van € 2,50 x 3,3, maar ook van x 2,8? Ik vind deze marges behoorlijk hoog, aangezien bovenop de inkoopprijs van € 2,50 ook nog onze winstmarge moet komen. We dachten aan een adviesverkoopprijs van de shampoobar van € 9,95, hij is nl erg luxe, wat groter dan normaal en duurzaam. Wie kan mij meer inzicht geven wat 'normale' marges zijn aan de retail kant van cosmetica/shampoobars? Ik kom nl uit de woonbranche en daar gaat alles x 2,2 dus ik ben nog even zoekende welke bedragen we kunnen gaan aanhouden. Dank alvast voor alle informatie :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hi Nolette,

 

De 3.3 of 2.8 marge is een marge die een retailer zal hanteren. Dat zal niet jouw eigen marge zijn. Althans, in de retail als het om marge gaat, gaat het om de marge voor de retailer zelf, want daarin zijn ze geïnteresseerd. 

 

Neem even jouw voorbeeld dat een product 9,95 euro incl. btw  kost als adviesprijs. Hanteer je een marge van 2.8, dan mag jouw product voor de retailer dus (9,95/2.8) 3.55 euro excl. btw kosten. Je verdient dan dus net iets meer dan 1 euro (ex btw) op verkopen aan retail. Een retailer verdient 8.22 (9.95 / 1.21 btw) - 3.55 = 4,67 aan de verkoop van jouw product.

 

Hetzelfde geldt voor groothandels, die marge is vaak hoger omdat ook juist retailers weer bij groothandels inkopen. 

 

Je zal je als eerste denk ik ook moeten verdiepen en onderzoeken in wat retailers en groothandels normaal betalen voor een shampoo. Ik heb geen ervaringen in de cosmetica/shampoobars dus kan je daar geen "normale" of gangbare marge van presenteren. 

 

In de kledingbranche is die marge vaak tussen de 2.5 en 3.0. 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Welkom op HL 

 

Je kunt je vooraf ook teveel vastbijten in een factor voor een marge. Wat jullie eraan kunnen/willen verdienen moet leidend zijn, de factor wordt dan gaandeweg wel duidelijk. En ik ken kledingzaken die even gemakkelijk een factor 5 gebruiken om bij afloop seizoen te zakken naar 2 á 3...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik heb twee duurzame plasticvrije merken in de winkel 7.95-8.75 en marge 40-45%

(marge 40% is voor mij het minimum.)

 

Ik weet niet wat je onder 'luxe' verstaat maar groter is niet perse beter als je met een gewone bar al net zolang kan doen als drie shampooflessen

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1
Op 18-8-2021 om 12:17, Nolette zei:

Deze worden voor ons geproduceerd en de inkoopprijs is circa € 2,50 ex btw per stuk.

Voor een stukje zeep, lijkt mij dat een pittige productieprijs.

… maar goed, ik weet niet wat je daarvoor krijgt.

 

De basis-ingrediënten kosten bijna niets, dus de extra toevoegingen - de geurtjes en de kleurtjes - moeten wel heel bijzonder zijn.

Is de levering inclusief luxe verpakking of los met 1000 stuks in een doos ?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 19-8-2021 om 14:45, Bazzio zei:

Ik heb twee duurzame plasticvrije merken in de winkel 7.95-8.75 en marge 40-45%

(marge 40% is voor mij het minimum.)

 

Bazzio : ter voorkoming van verwarring bij mij en evt overige lezers : is dit de marge "factor" bovenop de inkoopprijs (zoals TS rekent) of jouw marge in de verkoopprijs?

(Een Factor 2 op de inkoop prijs is immers een marge van 50% in de verkooprijs)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor al jullie berichten/informatie, ik zal wat vragen/suggesties van jullie toelichten; 

De inkoopprijs van de shampoobar is incl. de verpakking en luxe heeft meer te maken met de unieke vorm en nog een extra toevoeging erbij… ik kan nu nog niet teveel vertellen  ;) 

 

De bv x 2,5 of bv x 2,8 is idd de factor waarmee de inkoopprijs ex. btw wordt vermenigvuldigd om op de advies verkoopprijs incl. btw te komen.
Dank bazzio voor inkijk in jouw winkelprijzen… een marge van 45% of 50% klinkt voor ons realistisch, ongeveer zo rond een factor x 2, dat is een factor/marge waarmee we wat kunnen.. uiteraard wordt wat wij willen verdienen idd wel de leidraad :)) Hebben ook nog een aantal groothandels gecheckt en idd zo rond deze factor/marge is wel het meest gangbaar.. 

 

Wel blijft er voor ons idd Cosara enige twijfel over de hoogte van de productieprijs (die was er bij ons ook meteen) gelukkig lopen er nog een aantal gesprekken.. ook met wat andere fabrikanten..Misschien dat daar iemand nog een tip v ons heeft..? 

En nog een vraag aan Bazzio, omdat hij ervaring heeft met de verkoop v duurzame shampoo bars.. wat zijn de belangrijkste punten waar een klant op let, waar krijg je vragen over..? 
 

Dank alvast voor jullie antwoorden en input :) 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2021 om 16:37, Norbert Bakker zei:

 

Bazzio : ter voorkoming van verwarring bij mij en evt overige lezers : is dit de marge "factor" bovenop de inkoopprijs (zoals TS rekent) of jouw marge in de verkoopprijs?

(Een Factor 2 op de inkoop prijs is immers een marge van 50% in de verkooprijs)

 

Dank voor jullie bericht Norbert en Bazzio :) 

De x 2,5 of bv x 2,8 is idd de factor waarmee de inkoopprijs ex. btw wordt vermenigvuldigd om op de advies verkoopprijs incl. btw te komen. Bij een factor; inkoopprijs (ex btw)x 2 is idd de marge 50% .. ik hoop dat het zo iets duidelijker is..? 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2021 om 22:13, Nolette zei:

De inkoopprijs van de shampoobar is incl. de verpakking en luxe heeft meer te maken met de unieke vorm en nog een extra toevoeging erbij… ik kan nu nog niet teveel vertellen  ;) 

Je hoeft hier niet in details te treden … al blijft bij mij de twijfel  bestaan of al die extra’s wel zoveel moeten kosten.

De prijs zal overigens ook sterk afhangen van de productie-aantallen, de kosten van de matrijs, de uitvoering van de verpakking en de extra toevoeging.

Op 19-8-2021 om 22:13, Nolette zei:

Misschien dat daar iemand nog een tip v ons heeft..? 

Het kan, in logistiek opzicht, handiger zijn om alle onderdelen door één producent te laten uitvoeren, maar daarmee ben je meestal wel duurder uit.

Verdiep je in de mogelijke kosten van de verschillende afzonderlijke onderdelen en vergelijk meerdere producenten met elkaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 19-8-2021 om 16:37, Norbert Bakker zei:

 

Bazzio : ter voorkoming van verwarring bij mij en evt overige lezers : is dit de marge "factor" bovenop de inkoopprijs (zoals TS rekent) of jouw marge in de verkoopprijs?

(Een Factor 2 op de inkoop prijs is immers een marge van 50% in de verkooprijs)

ik reken zelf nooit met een factor maar dat komt omdat mijn leveranciers dat ook niet doen
ik ben niet zo sterk in margerekenen, voor het in mijn systeem in en die geeft ook marge in % 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Vervolgvraag of andere vraag naast vaststelling van de basisprijs is hoe de marktintroductie en prijsstrategie worden. Of wat het ontwikkel- en marketingbudget zijn.

 

Hoe krijg je jouw of jullie bars naast of i.p.v. die twee andere producten in de schappen of op de toonbank? In het kerstpakket?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 20-8-2021 om 09:26, Gast zei:

Vervolgvraag of andere vraag naast vaststelling van de basisprijs is hoe de marktintroductie en prijsstrategie worden. Of wat het ontwikkel- en marketingbudget zijn.

 

Hoe krijg je jouw of jullie bars naast of i.p.v. die twee andere producten in de schappen of op de toonbank? In het kerstpakket?

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Op 19-8-2021 om 22:41, Cosara zei:

Je hoeft hier niet in details te treden … al blijft bij mij de twijfel  bestaan of al die extra’s wel zoveel moeten kosten.

De prijs zal overigens ook sterk afhangen van de productie-aantallen, de kosten van de matrijs, de uitvoering van de verpakking en de extra toevoeging.

Het kan, in logistiek opzicht, handiger zijn om alle onderdelen door één producent te laten uitvoeren, maar daarmee ben je meestal wel duurder uit.

Verdiep je in de mogelijke kosten van de verschillende afzonderlijke onderdelen en vergelijk meerdere producenten met elkaar.

Jaa precies… dat zijn we idd aan het uitzoeken, dank voor de tip :)

Link naar reactie
  • 1
Op 21-8-2021 om 08:16, zzpegel zei:

Ik moet hierbij altijd aan mijn opa denken. "Marge? Kijk jongen, je kunt leren wat je wilt maar vergeet nooit: 

Je kunt beter 5% van een miljoen omzet hebben dan 25% van 5000 gulden" 

 

Je opa snapte wellicht ook het belang van omloopsnelheid: bij een hoge omloopsnelheid is een veel lagere marge benodigd om break even te draaien.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Op 21-8-2021 om 13:25, Norbert Bakker zei:

Je opa snapte wellicht ook het belang van omloopsnelheid: bij een hoge omloopsnelheid is een veel lagere marge benodigd om break even te draaien.

Omloopsnelheid is maar een relatief begrip, waardoor het soms veel makkelijker, goedkoper en aantrekkelijker is om één item voor 100 euro te verkopen, dan 100 items voor 1 euro.


Wijsheid laat zich niet in één hokje persen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie om te beginnen met 1000 stuks.. je kan al produceren vanaf 200 stuks. De bedoeling is natuurlijk dat het er 1000 p/dag of meer worden 😁🎉 maar eerst starten met 1000 stuks en kijken hoe snel die gaan .. en ook kijken of er eea verbeterd kan/moet worden.. 

Link naar reactie
  • 1
Op 22-8-2021 om 02:16, Nolette zei:

In eerste instantie om te beginnen met 1000 stuks..

Dat verklaart de hoge prijs wel …

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.