• 0

claim ontvangen vanwege inbreuk merkrecht productfoto's

(aangepast)

Ik ligt al paar maanden overhoop met een fabrikant die stelselmatig overal claims indient dat ik inbreuk op merkrecht zou maken.

Situatie is als volgt:

 

Ik koop betreffende producten in binnen Nederland bij officiële dealers.

Ik verkoop de producten vervolgens op platformen als bol, amazon, beslist en meer. 

Bij amazon worden tientallen klachten ingredient dat ik inbreuk op hun merk zou maken.

Eerst volledig ongespecificeerd.

dat ik aangaf dat merkrecht uitgeput was doordat ik binnen Europese economische ruimte inkoop en ze daar zelf op de markt gebracht hebben wilde ze daar bewijs van, dat heb ik deels aangeleverd.

Heb ook de dealer waar ik inkoop contact met ze laten opnemen om aan te geven dat ik bij hun inkoop, daar reageren ze niet op naar de officiële dealer.

 

Nu na veel gedoe heb ik brief (via mail) ontvangen dat ik per direct moet stoppen met inbreuk maken op hun merk.

daarbij dat het ze niet om de verkoop van de producten gaat vanwege uitputting merkrecht (eerder was dat dus wel het geval) maar dat het is omdat ik hun productfoto's gebruik.

 

Die productfoto's zijn echter eenvoudige weergaves van het product zonder enige creatieve inbreng en met witte achtergrond.

Verder krijg ik de foto's dus vanaf de merkdealers zonder verdere restricties.

en als laatste heb ik in veel gevallen de foto's niet online gezet, b.v. op Amazon maar stuur ik daar enkel de EAN, prijs en voorraad door waarna amazon het zelf aan een bestaande listing koppeld waar de foto's al staan.

 

dezelfde productfoto's worden verder ook in vele (tien) duizenden andere webshops en kanalen gebruikt.

Lijkt erop dat ze niet willen dat op marktplaatsen verkocht wordt (door mij) en ze daarom zoeken naar een manier om offline te krijgen.

 

nu is jurispidentie betreffende auteursrecht op productfoto's enigzins zwalkend van dat er op dergelijke foto's geen auteursrecht te claimen is tot dat dat wel kan.

 

Verder gaat hetz e om de productteksten die ik ook vanaf de officiele dealers heb of die dus reeds online stonden op de marktplaatsen (heb zelfs geen invloed op, als ik bij amazon of bol foto's of productteksten zou proberen te verwijderen/aanpassen  dan worden dat soort aanpassingen normaal geweigerd omdat die platformen de informatie vanaf meerdere kanalen gebruiken en daarbij naar hun keuze de beste informatie gebruiken.

 

Ik heb een voorkeur om dit voor te laten komen en ook een tegenclaim in te dienen vanwege smaad en laster en het schade toebrengen aan mijn verkoopaccounts (financiële schade door minder verkopen en kans dat mijn accounts gesloten worden).

 

Hoe beoordeel je nu of productfoto's wel of geen auteursrecht hebben en hoe zit dat in combinatie met rest van verhaal (ontvangen via officiele merkdealer voor gebruik (geen restricties) en het verkopen van de officiele originele producten.

(zijn ook producten bij die ik nog nooit verkocht heb maar wel online tekoop aanbied en pas inkoop als verkocht is)

 

Waar moet ik dus op letten en wat zijn goede partijen om mij hierin bij te staan bij de rechtbank en met indienen van tegenclaim?

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 21-8-2021 om 12:58, zzpegel zei:

In het vervolg claims de kop indrukken gaat je dan ook niet lukken. Het staat iedereen vrij een claim in te dienen. Of een claim wordt toegewezen is weer een ander verhaal natuurlijk. 

Van een dagvaarding zal ik dus echt niet wakker liggen. Juist een zitting is een prima manier om de rechter van je gelijk te overtuigen...iets wat mij in deze situatie niet moeilijk lijkt. 

 

Op 21-8-2021 om 13:38, Hans v N zei:

Dreigen met een rechtszaak is nogal standaard in een brief van een advocaat. Persoonlijk zou ik pas kosten gaan maken als er een dagvaarding op de mat zou liggen. Tot die tijd gewoon wijzen op je rechten.

 

Op 21-8-2021 om 18:09, atlas1302 zei:

Ik ga mee met Hans v N, als een dagvaarding pas aan de orde is ..kosten gaan maken. Maar ik denk dat het ook jou standpunt is.

begrijp bovenstaande punten en zou jullie allemaal gelijk geven als die claims rechtstreeks bij mij ingediend werden.

Probleem is dat deze partijen dus een bericht naar Amazon/Ebay/enz. sturen met de melding 'Partij x maakt inbreuk op ons merk/partij x doet aan parallel import/partij x verkoopt nep producten" geen testaankoop daarvoor, geen verdere onderbouwing maar enkel die meldingen.

Amazon/ebay/enz.  doen vervolgens het volgende: ze blokkeren het product op hun site, geven mij strafpunten in mijn prestatiescore en sturen mij een mail dat ze dat gedaan hebben en dat ze dat pas ongedaan maken als de merkhouder zijn klacht intrekt.

 

door dat soort strafpunten heb je dus een slechtere prestatiescore en krijg je minder snel koopblokken (dus ga je minder verkopen van je gehele assortiment). en bij teveel van dat soort strafpunten sluiten ze je verkoopaccount gewoon helemaal. laatste keer dat er een verkoopaccount voor een land gesloten werd ben ik daarmee 6 maanden bezig geweest om weer terug online te krijgen.

 

Ik heb dus een gerechtelijke uitspraak nodig waarmee ik nu huidige partij kan dwingen om alle klachten bij amazon/ebay/enz. in te trekken, mij bij voorkeur schade vergoeding te betalen en een vooraf opgelegde dwangsom voor elke volgende claim die ze ergens indienen.

Als zij  rechtszaak niet doorzetten of na verweer van mij intrekken dan blijven die claims dus wel in mijn verkoopaccounts staan en kan bij elke volgende valse claim mijn accounts gesloten worden.

 

Heb ik wel uitspraak kan ik bij elke volgende claim van een willekeurig merk bij een platform gelijk sommatiebrief versturen, naar eerdere rechtszaak verwijzen en dreigen met flinke dwangsom/schadeclaim als ze niet onmiddellijk intrekken. Ook amazon kan ik daar dan in aangetekende brief en e-mail op wijzen en sommeren de producten weer online te zetten en claim te verwijderen.

Dat is dus spagaat waarin ik zit, uiteraard maak ik liever geen kosten maar dan blijf ik dus met die claims in mijn accounts zitten.

 

Op 21-8-2021 om 18:09, atlas1302 zei:

Wat is er mis met die getoonde foto's, keurig netjes toch?

ja zijn prima foto's aangeleverd door merkhouder. en als ik zelf perfecte foto zou maken met witte achtergrond zoals platformen willen zou die er exact hetzelfde uitzien.

Op 21-8-2021 om 18:09, atlas1302 zei:

Denk dat er wat anders speelt in jouw verhaal, ik zit niet in die branche van jou dus ik kan er weinig meer van zeggen. Ik denk dat de verkoopprijs een beïnvloedbare factor is op die platforms waar jij op zit. Je kan toch eens een lucky hebben met inkoop en dus met minder marge verkopen, ik vind dat gewoon moet kunnen... in de vrije verkoop zeer zeker.

er speelt at bepaalde merken hun producten liever niet op platformen verkocht willen hebben, andere merken verkopen rechtstreeks aan de platformen of verkopen daar zelf op en willen niet dat andere ook verkopen zodat ze de prijs kunstmatig hoog kunnen houden. en in bepaalde gevallen gebeurd het ook dat er nep producten in omloop zijn en ze bang zijn dat die nep producten op de platformen aangeboden worden en sturen ze daarom die claims maar in het wilde weg rond. maar naar mijn mening moeten ze als het om de laatste reden gaat eerst een testaankoop doen bij een verkopen en kunnen ze pas dergelijke beschuldiging uiten als uit testaankoop blijkt dat de betreffende verkoper inderdaad namaak verkoopt

Op 21-8-2021 om 18:09, atlas1302 zei:

Geluk verder ermee, anders tijd om weer eens de horizon te verbreden....volgens mij is het tegenwoordig niks anders dan web verkoop.

dank je. mijn bedrijf is helemaal gericht op verkoop via platformen en zal dus tegen dit soort zaken blijven aanlopen, is dus echt noodzakelijk dat ik hier duidelijkheid in krijg en munitie om toekomstige valse claims zo snel mogelijk ongedaan te maken en de kop in te drukken. zolang ik die munitie niet heb zal ik hier steeds opnieuw tegen blijven aanlopen.

Moet dus partij hebben die uiteindelijk bij elke valse claim direct een juridische brief kan versturen naar indiener en naar platform om snel de kop in te drukken. liefst dus met gelijk een schadeclaim voor juridische kosten en veroorzaakte schade. dus eigenlijk zodra claim komt er direct een tegen claim uitgaat zoals ik nu ontvangen heb met: trek onjuiste claim binnen 5 dagen in, betaal schade en teken bijgesloten verklaring waarin je onrechtmatige daad toegeeft, het verwijderd en verwijderd houd en instemt met schadevergoeding voor elke toekomstige claim..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-8-2021 om 08:25, Daniel_Nijmegen zei:
Op 21-8-2021 om 18:09, atlas1302 zei:

Wat is er mis met die getoonde foto's, keurig netjes toch?

ja zijn prima foto's aangeleverd door merkhouder. en als ik zelf perfecte foto zou maken met witte achtergrond zoals platformen willen zou die er exact hetzelfde uitzien.

Koop een vel wit papier bij de plaatselijke boekhandel voor 1,50 euro en maak de foto’s met je smartphone … probleem opgelost. 
De kwaliteit van je smartphone is 100 x beter dan je nodig hebt voor een website. Je wilt toch geen bilboard beplakken?

Bijkomende voordeel … de door u gemaakte foto’s vallen onder uw auteursrecht … ook al zien zij er vrijwel hetzelfde uit als alle andere.

ondernemen en creativiteit gaan hand in hand door het land.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Quote

 

dat ik aangaf dat merkrecht uitgeput was doordat ik binnen Europese economische ruimte inkoop en ze daar zelf op de markt gebracht hebben wilde ze daar bewijs van, dat heb ik deels aangeleverd.

Heb ook de dealer waar ik inkoop contact met ze laten opnemen om aan te geven dat ik bij hun inkoop, daar reageren ze niet op naar de officiële dealer.

 

Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom deels? Als je op een platform 100 producten hebt verkocht (soms is dat bekend (ali) en soms kan je dat afmeten aan de reviews) en je stuurt een inkoopfactuur voor 8 stuks dan is de vraag waar je de resterende hebt ingekocht? Als je dan onder de gemiddelde prijs aanbiedt heb je al snel de poppen aan het dansen.

Een rechtszaak ligt op basis van hier gedeelde informatie niet voor de hand. Immers dan moet de merkhouder harde bewijzen hebben voor inbreuk en die lijken ze niet te hebben. Een claim op basis van de foto's op neutrale achtergrond is zo goed als kansloos.  Dus rechtszaak ligt niet voor de hand. Wat ze nu doen is maximaal intimideren en ontregelen.

Daar wat aan doen kan je alleen met een goede advocaat. Een brief op poten waarin je de merkhouder beschuldigt van het onrechtmatig indienen van claims (eventueel met sluitend bewijs inkoop/verkoop administratie) waardoor je schade ondervindt en dat die schade verhaalt gaat worden indien ze niet onmiddellijk stoppen. Of meteen via een kort geding (hoeft niet heel duur te zijn) een claim indienen. Als je kan bewijzen dat je niets fout doet en de merkhouder dus onrechtmatig handelt en schade veroorzaakt is dat appeltje/eitje. Kost wel wat maar een eerste gesprek met advocaat is gratis en die kan inschatten hoe groot de kans op succes is. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-8-2021 om 08:25, Daniel_Nijmegen zei:

Heb ik wel uitspraak kan ik bij elke volgende claim van een willekeurig merk bij een platform gelijk sommatiebrief versturen, naar eerdere rechtszaak verwijzen en dreigen met flinke dwangsom/schadeclaim als ze niet onmiddellijk intrekken. Ook amazon kan ik daar dan in aangetekende brief en e-mail op wijzen en sommeren de producten weer online te zetten en claim te verwijderen.

 

Probleem blijft wel het internationale karakter van dit soort kwesties.

 

Stel dat je inderdaad een gunstig vonnis van de Nederlandse rechter in de huidige kwestie krijgt.

Vervolgens is er een maand later een ander akkefietje, waarbij een andere merkhouder -die bijvoorbeeld in Duitsland zit-, bij het Luxemburgse Amazon klaagt over het gebruik van een productfoto waar ze rechten op menen te hebben.

Amazon haalt vervolgens de boel offline, want als een online dienstverlener kennis heeft van inbreukmakende content op hun systemen en niet ingrijpt, zouden ze zelf wel eens aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Denk je dat een verwijzing naar een Nederlands vonnis daar verandering in gaat brengen?

Wat heeft Amazon aan jouw Nederlandse vonnis als ze in Luxemburg danwel Duitsland aansprakelijk zouden worden gesteld?

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

 

Op 22-8-2021 om 12:39, Maxn zei:

Probleem blijft wel het internationale karakter van dit soort kwesties.

 

Het lijkt een heilloze weg..., ik snap je probleem, maar lees de reactie van Maxn als een aanmoediging om het hele concept van via platforms verhandelen eens stevig onder de loep te leggen.

 

Jij lijkt  bereid te zijn veel Geld, Energie & Tijd te willen besteden aan een loopgravenoorlog, terwijl je het liefst gewoon je handel wil drijven, dat gedoe is dan een hoop extra ballast ten koste van heel veel negatief bestede bedragen, energie en tijd.

 

Wellicht kun je, om daarvan af te zijn, al die kostbare inspanningen richten op een andere strategie: het vinden van alternatieve kanalen dan (internationale) platforms?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 10:33, Cosara zei:

Koop een vel wit papier bij de plaatselijke boekhandel voor 1,50 euro en maak de foto’s met je smartphone … probleem opgelost. 
De kwaliteit van je smartphone is 100 x beter dan je nodig hebt voor een website. Je wilt toch geen bilboard beplakken?

Bijkomende voordeel … de door u gemaakte foto’s vallen onder uw auteursrecht … ook al zien zij er vrijwel hetzelfde uit als alle andere.

maar dan komt dus punt 2... bol, amazon en meeste andere platformen zullen weigeren de huidige foto's te vervangen door mijn foto's, die kiezen namelijk altijd voor wat volgens hun de beste poductdata is. en als het lukt aan te passen kan zijn dat morgen een andere verkoper die automatisch productdata naar platform doorzet het weer overschijft. Ik heb dus bij meeste platformen 0 controle over de uiteindelijke foto's en productomschrijvingen.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 11:52, Hans v N zei:

Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom deels? Als je op een platform 100 producten hebt verkocht (soms is dat bekend (ali) en soms kan je dat afmeten aan de reviews) en je stuurt een inkoopfactuur voor 8 stuks dan is de vraag waar je de resterende hebt ingekocht? Als je dan onder de gemiddelde prijs aanbiedt heb je al snel de poppen aan het dansen.

ik heb destijds van aantal producten waarover ze claim indiende met inkoop facturen aangetoond dat ik ze legaal inkoop bij officiële dealers, daar namen ze geen genoegen mee en wilde nog van alles en nog wat en van nog meer producten enz. ik heb ook geen zin om duizenden inkoopfacturen te gaan naspeuren waar ik wanneer welk product heb ingekocht. claims van producten die ik had aangetoond weigerde ze ook in te trekken, ze veranderde enkel dus naar dat ik inbreuk zou maken met gebruik van foto's en omschrijvingen. en waarschijnlijk als ik dat onderuit haal verzinnen ze weer wat nieuws.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 12:39, Maxn zei:

Probleem blijft wel het internationale karakter van dit soort kwesties.

 

Stel dat je inderdaad een gunstig vonnis van de Nederlandse rechter in de huidige kwestie krijgt.

Vervolgens is er een maand later een ander akkefietje, waarbij een andere merkhouder -die bijvoorbeeld in Duitsland zit-, bij het Luxemburgse Amazon klaagt over het gebruik van een productfoto waar ze rechten op menen te hebben.

Amazon haalt vervolgens de boel offline, want als een online dienstverlener kennis heeft van inbreukmakende content op hun systemen en niet ingrijpt, zouden ze zelf wel eens aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Denk je dat een verwijzing naar een Nederlands vonnis daar verandering in gaat brengen?

Wat heeft Amazon aan jouw Nederlandse vonnis als ze in Luxemburg danwel Duitsland aansprakelijk zouden worden gesteld?

dat klopt uiteraard ten dele, maar je maakt sneller indruk op een merkhouder als je duidelijk kan maken dat je bereid bent voor de rechter te laten komen. maar nee is geen garantie.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 13:05, Hans van den Bergh zei:

Jij lijkt  bereid te zijn veel Geld, Energie & Tijd te willen besteden aan een loopgravenoorlog, terwijl je het liefst gewoon je handel wil drijven, dat gedoe is dan een hoop extra ballast ten koste van heel veel negatief bestede bedragen, energie en tijd.

 

Wellicht kun je, om daarvan af te zijn, al die kostbare inspanningen richten op een andere strategie: het vinden van alternatieve kanalen dan (internationale) platforms?

ik zal die tijd geld en moeite er wel in moeten stoppen.

en andere kanalen zoeken is geen optie, ik ben gericht op verkopen van platformen aangezien dat naar mijn mening en inzicht de toekomst is.

Kan wel via eigen webshops gaan verkopen (en dat zal ik ook gaan doen  voor soort van bijvangst) maar naar mijn mening zit daar geen toekomst in en zullen kleine zelfstandige webshops  in de toekomst een marginaal bestaan gaan leiden en grotendeels verdwijnen.

 

is alsof je tegen een supermarkt zegt: je krijgt een claim omdat je bepaald product verkoopt, misschien moet je overwegen te stoppen met het wezen van een supermarkt en wat anders gaan doen.

 

Platformen zijn naar mijn mening de toekomst en wil komende jaren in totaal meer als 50 platformen door heel europa aansluiten op mijn systeem en daarop honderdduizenden producten aanbieden.

 

Ja dan zal je af en toe tegen wat problemen aanlopen, maar dat is voor mij geen reden om van mijn visie en plannen weg te lopen, wel om dus daarmee te leren om te gaan en leren daar passend op te reageren.

dat zal uiteindelijk onderdeel van mijn bedrijfsstructuur moeten worden.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 16:33, Daniel_Nijmegen zei:

is alsof je tegen een supermarkt zegt: je krijgt een claim omdat je bepaald product verkoopt, misschien moet je overwegen te stoppen met het wezen van een supermarkt en wat anders gaan doen

 

Het is iets anders bedoeld dan jij hier stelt, om in jouw voorbeeld te blijven: ik zie de platforms als de supermarkten en dat zij jouw (enige) afzetkanalen vormen, dan zou ik alternatieven overwegen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Op 22-8-2021 om 16:24, Daniel_Nijmegen zei:

ik heb destijds van aantal producten waarover ze claim indiende met inkoop facturen aangetoond dat ik ze legaal inkoop bij officiële dealers, daar namen ze geen genoegen mee en wilde nog van alles en nog wat en van nog meer producten enz. ik heb ook geen zin om duizenden inkoopfacturen te gaan naspeuren waar ik wanneer welk product heb ingekocht. claims van producten die ik had aangetoond weigerde ze ook in te trekken, ze veranderde enkel dus naar dat ik inbreuk zou maken met gebruik van foto's en omschrijvingen. en waarschijnlijk als ik dat onderuit haal verzinnen ze weer wat nieuws.

 Dat is nou juist de fout.

Regel 1: claim afwijzen met duidelijke omschrijving. 

Bewijsstukken (facturen etc.) natuurlijk pas gebruiken bij een eventueel kort geding. 

Laat je tegenstander nooit teveel in je kaarten kijken. 

Afwachten wat er komt en een goede strategie opstellen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 18:14, zzpegel zei:

claim afwijzen met duidelijke omschrijving

Precies dat: 'wie eist, bewijst'

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 17:01, Hans van den Bergh zei:

Het is iets anders bedoeld dan jij hier stelt, om in jouw voorbeeld te blijven: ik zie de platforms als de supermarkten en dat zij jouw (enige) afzetkanalen vormen, dan zou ik alternatieven overwegen...

ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn visie/mening is dat die kanalen de toekomst zijn dus zou vreemd zijn als ik dan andere wegen zou gaan zoeken en van deze kanalen afstap.

andere kanalen zijn uiteraard ook een optie, maar wel als aanvulling, niet als vervanging.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 18:14, zzpegel zei:

Dat is nou juist de fout.

Regel 1: claim afwijzen met duidelijke omschrijving. 

Bewijsstukken (facturen etc.) natuurlijk pas gebruiken bij een eventueel kort geding. 

Laat je tegenstander nooit teveel in je kaarten kijken. 

Afwachten wat er komt en een goede strategie opstellen.

afwijzen is 1, maar moet ook voor elkaar krijgen dat ze die claims bij amazon/ebay/enz. intrekken. zolang die claims bij die platformen namelijk niet ingetrokken zijn loop ik schade op en loop ik risico dat mijn accounts gesloten worden en die schade kan vele honderdduizenden euro's omzet (en vele tienduizenden euro's winst) bedragen.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-8-2021 om 12:10, Daniel_Nijmegen zei:

moet ook voor elkaar krijgen dat ze die claims bij amazon/ebay/enz. intrekken. zolang die claims bij die platformen namelijk niet ingetrokken zijn loop ik schade op en loop ik risico dat mijn accounts gesloten worden

 

Dat maakt jou m.i. wel erg kwetsbaar voor externe factoren waar je nauwelijks vat op hebt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 23-8-2021 om 12:19, Hans van den Bergh zei:

Dat maakt jou m.i. wel erg kwetsbaar voor externe factoren waar je nauwelijks vat op hebt...

Dat klopt dus deels, maar dat geldt voor elke verkoper op platformen.

Gelukkig met 99% van fabrikanten geen probleem maar zitten er helaas tussen die bang zijn voor platformen en/of alles zelf in de hand willen houden wat nu eenmaal binnen de EER niet mogelijk is.

Voor mij echter geen reden om mijn bedrijfsmodel aan te passen. dan zou je toch een probleem hebben als je je moet aanpassen aan elke willekeurige valse claim van fabrikanten of concurrenten (ook die laatste proberen regelmatig met onzinnige claims of dreigmails  je weg te jagen van platformen/listings)

 

Het is wel iets waar ik in mijn bedrijf rekening mee moet houden en de juiste manier voor moet vinden om mee om te gaan en die zaken te neutraliseren.

daar ben ik dus nog zoekende in.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Op 23-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

als je je moet aanpassen aan elke willekeurige valse claim van fabrikanten of concurrenten (ook die laatste proberen regelmatig met onzinnige claims of dreigmails  je weg te jagen van platformen/listings)

Daar doel ik dus op: iedere gek kan iets claimen en daarmee jouw afzetkanaal via een platform verhinderen.

 

Op 23-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

...iets waar ik in mijn bedrijf rekening mee moet houden en de juiste manier voor moet vinden om mee om te gaan en die zaken te neutraliseren. daar ben ik dus nog zoekende in...

Maar dan zeg je dus dat je een manier (een aanpassing?) zoekt om met die regelmatige claims en dreigmails om te gaan en tegelijkertijd beseft dat dit vechten tegen de bierkaai is? Ik begrijp je punt, hoor, ik vraag mij alleen af of het beheersbaar is/wordt, als ik jouw verhaal zo lees. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik heb ooit een serie verhalen gemaakt over gevestigde detaillisten die vanuit hun zaak een (succesvolle) webwinkel zijn gestart. Die hebben vrijwel allemaal te maken gehad met merkleveranciers/groothandels die linksom of rechtsom bezwaar maakten en verzet boden. Een aantal wil daar niet over praten, omdat ze juridisch wellicht wel gelijk hebben maar dat gelijk in praktijk niet altijd kunnen benutten.

 

Niet voor niets beginnen sommige webshops een fysieke winkel (vaak een leveringsvoorwaarde bij bepaalde luxere producten) en openen ze vestigingen in de buurlanden, zodat ze hun eigen parallelimport kunnen opzetten. Denk aan Dax.

 

Een voorbeeld is verf. Akzonobel voert een actief antibeleid.

 

Een ander bekend voorbeeld is inbouwapparatuur. ATAG + ETNA + PELGRIM is fel anti-webwinkels. In een recente zaak keek de rechter ook naar de uitputtingsvraag en werd de 'in de branche gebruikelijke wijze van adverteren' als criterium gehanteerd vanwege al-dan-niet inbreuk op merk- of auteursrechten. Daar oordeelde de rechter specifiek ook over het gebruik van productfoto's op platforms, en werd vastgesteld dat er inderdaad sprake was van auteursrecht op foto's. Ik zie gewoon platte productfoto's, maar de rechter zag blijkbaar iets anders. De webwinkel mocht gewoon doorgaan met verkoop overigens.

 

Wat Daniel doet op Amazon is niet anders dan wat MediaMarkt doet in de eigen winkel. Dit probleem is dus niet beperkt tot het kader van marktplaatsen. Sommige merkhouders verzetten zich tegen verkoop door ongeautoriseerde resellers (die doorgaans volstrekt in hun recht staan in het kader van Europese mededingingsregels) en vinden soms de rechter aan hun kant over details zoals het gebruik van productfoto's.

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 23-8-2021 om 13:07, Hans van den Bergh zei:

Daar doel ik dus op: iedere gek kan iets claimen en daarmee jouw afzetkanaal via een platform verhinderen.

niet iedere gek, wel elke gek die merkrechten heeft van een merk welke ik verkoop of die andere creatieve reden verzint.

Betreft concurrenten komt b.v. voor dat een verkoper (op platformen) een bestaand merk van b.v. Chinese producent hier in benelux of europa registreert en vervolgens iedereen die diezelfde producten gaat verkopen probeert te intimideren dat ze die niet mogen verkopen omdat hij de merkhouder hier is.

Veel verkopers zullen direct stoppen met verkopen terwijl dat helemaal niet nodig is zolang je de originele producten van dat merk verkoopt (met paar kleine mitsen en maren).

Maar bij veel verkopers zal het werken.

Op 23-8-2021 om 13:07, Hans van den Bergh zei:

Maar dan zeg je dus dat je een manier (een aanpassing?) zoekt om met die regelmatige claims en dreigmails om te gaan en tegelijkertijd beseft dat dit vechten tegen de bierkaai is? Ik begrijp je punt, hoor, ik vraag mij alleen af of het beheersbaar is/wordt, als ik jouw verhaal zo lees. 

 

 de handel waarin ik nu zit, is redelijk klein wereldje waarbij meeste producenten elkaar wel kennen.

Als ik met succes een paar van dergelijke claims onderuit weet te halen en zeker als ik daarvoor schadevergoeding weet te krijgen vanwege onrechtmatige daad door fabrikant dan zal dat ook snel genoeg bekend worden bij andere merkhouders (als ik zaak win een persbericht naar 2 a 3 vakbladen en andere vak websites??) die dan stuk minder snel claim zullen indienen).

andersom zal ook werken, als ik over me heen laat lopen en toegeef aan dit soort praktijken zal dat ook snel bekend worden en kan ik veel meer van dat soort claims verwachten van partijen die geen concurrentie willen, niet op platformen verkocht willen worden of niet eens zijn met mijn prijs.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-8-2021 om 14:06, TwaBla zei:

Niet voor niets beginnen sommige webshops een fysieke winkel (vaak een leveringsvoorwaarde bij bepaalde luxere producten) en openen ze vestigingen in de buurlanden, zodat ze hun eigen parallelimport kunnen opzetten. Denk aan Dax.

fysieke winkel heb ik wel eens overwogen maar voorlopig niet iets wat past binnen mijn bussinesmodel.

wel heb ik voor volgend jaar inderdaad plan om in 1 tot 3 landen een al dan niet virtueel kantoor te openen met een locale registratie.

Dat dus deels om locale verzendcontracten te kunnen sluiten (over algemeen veel voordeliger) maar ook deels om met een lokaal bedrijf in te kunnen kopen wat ook prijstechnisch flinke voordelen kan opleveren en het inkopen en verkopen los te koppelen zodat die niet direct aan elkaar te linken zijn

Op 23-8-2021 om 14:06, TwaBla zei:

Wat Daniel doet op Amazon is niet anders dan wat MediaMarkt doet in de eigen winkel. Dit probleem is dus niet beperkt tot het kader van marktplaatsen. Sommige merkhouders verzetten zich tegen verkoop door ongeautoriseerde resellers (die doorgaans volstrekt in hun recht staan in het kader van Europese mededingingsregels) en vinden soms de rechter aan hun kant over details zoals het gebruik van productfoto's.

het is inderdaad niet iets wat specifiek met platformen te maken heeft maar ook in een eigen webshop of in een stenen winkel kan voorkomen.

Wel zijn veel merkhouders veel feller op marktplaats verkopers zoals ook hier blijkt aangezien ik als marktplaats verkoper aangepakt wordt en ik durf te wedden dat al die webshops die exact dezelfde info  gebruiken niet aangepakt worden.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 16:50, Daniel_Nijmegen zei:
Op 18-8-2021 om 15:53, Norbert Bakker zei:

Ik heb voor een andere HL-relatie met een vermeende inbreuk op andermans intellectuele eigendom goede ervaringen met Wisemen advocaten

Maar dicht bij jou in de buurt  (Oranjesingel) zit JPR, ook een aanrader op gebied van merkrecht. 

dank je, ga daar eens contact mee opnemen. via ander kanaal kreeg ik ook Lawfox door.

Het lijkt erop dat dit de 105e aflevering van Calimero gaat worden.

Al contact gezocht met één van de vele advocaten die op dit gebied gespecialiseerd zijn?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 23-8-2021 om 17:31, Cosara zei:

Het lijkt erop dat dit de 105e aflevering van Calimero gaat worden.

 

In ATAG versus Calimero werd de eiser grotendeels in het ongelijk gesteld, hoewel de rechter wel een hand (vinger) van de maker herkende in de schuine hoek van de foto's.

 

Quote

4.18.

Het betoog van [gedaagde] dat de betreffende foto’s niet voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen, wordt gepasseerd. De rechtbank is van oordeel dat de maker van de foto’s (net) voldoende persoonlijke keuzes heeft gemaakt bij het kiezen van de opnamehoek, belichting en afstand tot de apparatuur, om te kunnen spreken van een eigen intellectuele schepping van de maker.

...rare jongens die rechters. 👨‍⚖️

ATAG productfoto's.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 23-8-2021 om 18:13, TwaBla zei:

In ATAG versus Calimero werd de eiser grotendeels in het ongelijk gesteld, hoewel de rechter wel een hand (vinger) van de maker herkende in de schuine hoek van de foto's.

In de herhaling …

 

Koop een vel wit papier bij de plaatselijke boekhandel voor 1,50 euro en maak de foto’s met je smartphone … probleem opgelost. 
De kwaliteit van je smartphone is 100 x beter dan je nodig hebt voor een website. Je wilt toch geen bilboard beplakken?

Bijkomende voordeel … de door u gemaakte foto’s vallen onder uw auteursrecht … ook al zien zij er vrijwel hetzelfde uit als alle andere.

 

Optie 2: kies een ander handelsplatform

Optie 3: verkoop andere producten.

Optie 4: ga de juridische strijd aan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.