• 0

claim ontvangen vanwege inbreuk merkrecht productfoto's

(aangepast)

Ik ligt al paar maanden overhoop met een fabrikant die stelselmatig overal claims indient dat ik inbreuk op merkrecht zou maken.

Situatie is als volgt:

 

Ik koop betreffende producten in binnen Nederland bij officiële dealers.

Ik verkoop de producten vervolgens op platformen als bol, amazon, beslist en meer. 

Bij amazon worden tientallen klachten ingredient dat ik inbreuk op hun merk zou maken.

Eerst volledig ongespecificeerd.

dat ik aangaf dat merkrecht uitgeput was doordat ik binnen Europese economische ruimte inkoop en ze daar zelf op de markt gebracht hebben wilde ze daar bewijs van, dat heb ik deels aangeleverd.

Heb ook de dealer waar ik inkoop contact met ze laten opnemen om aan te geven dat ik bij hun inkoop, daar reageren ze niet op naar de officiële dealer.

 

Nu na veel gedoe heb ik brief (via mail) ontvangen dat ik per direct moet stoppen met inbreuk maken op hun merk.

daarbij dat het ze niet om de verkoop van de producten gaat vanwege uitputting merkrecht (eerder was dat dus wel het geval) maar dat het is omdat ik hun productfoto's gebruik.

 

Die productfoto's zijn echter eenvoudige weergaves van het product zonder enige creatieve inbreng en met witte achtergrond.

Verder krijg ik de foto's dus vanaf de merkdealers zonder verdere restricties.

en als laatste heb ik in veel gevallen de foto's niet online gezet, b.v. op Amazon maar stuur ik daar enkel de EAN, prijs en voorraad door waarna amazon het zelf aan een bestaande listing koppeld waar de foto's al staan.

 

dezelfde productfoto's worden verder ook in vele (tien) duizenden andere webshops en kanalen gebruikt.

Lijkt erop dat ze niet willen dat op marktplaatsen verkocht wordt (door mij) en ze daarom zoeken naar een manier om offline te krijgen.

 

nu is jurispidentie betreffende auteursrecht op productfoto's enigzins zwalkend van dat er op dergelijke foto's geen auteursrecht te claimen is tot dat dat wel kan.

 

Verder gaat hetz e om de productteksten die ik ook vanaf de officiele dealers heb of die dus reeds online stonden op de marktplaatsen (heb zelfs geen invloed op, als ik bij amazon of bol foto's of productteksten zou proberen te verwijderen/aanpassen  dan worden dat soort aanpassingen normaal geweigerd omdat die platformen de informatie vanaf meerdere kanalen gebruiken en daarbij naar hun keuze de beste informatie gebruiken.

 

Ik heb een voorkeur om dit voor te laten komen en ook een tegenclaim in te dienen vanwege smaad en laster en het schade toebrengen aan mijn verkoopaccounts (financiële schade door minder verkopen en kans dat mijn accounts gesloten worden).

 

Hoe beoordeel je nu of productfoto's wel of geen auteursrecht hebben en hoe zit dat in combinatie met rest van verhaal (ontvangen via officiele merkdealer voor gebruik (geen restricties) en het verkopen van de officiele originele producten.

(zijn ook producten bij die ik nog nooit verkocht heb maar wel online tekoop aanbied en pas inkoop als verkocht is)

 

Waar moet ik dus op letten en wat zijn goede partijen om mij hierin bij te staan bij de rechtbank en met indienen van tegenclaim?

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Op 18-8-2021 om 14:56, Daniel_Nijmegen zei:

Waar moet ik dus op letten en wat zijn goede partijen om mij hierin bij te staan bij de rechtbank en met indienen van tegenclaim?

 

Je weet ze wel te vinden, de problemen. Heb je inmiddels een budget om al die juridische dagdromen door een echte advocaat om te laten zetten in concrete actie?

 

Ken je de uitdrukking know how to pick your fights? Om te voorkomen dat je jezelf (en anderen) uitput...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 15:05, TwaBla zei:

Je weet ze wel te vinden, de problemen. Heb je inmiddels een budget om al die juridische dagdromen door een echte advocaat om te laten zetten in concrete actie?

er zijn nu eenmaal diverse partijen (waar ik niet rechtstreeks inkoop) die blijkbaar niet willen dat hun producten op marktplaatsen verkocht worden of wensen dat dit enkel gebeurd door hun geselecteerde partijen.

Daar loop je nu eenmaal tegenaan als je op marktplaatsen verkoopt.

Krijg ook regelmatig claims dat ik nep producten zou verkopen omdat die fabrikanten weten dat daarmee direct de listing offline gehaald wordt en mijn account beschadigd.

Dat soort claims zijn ook nooit onderbouwd, b.v. nooit testaankopen gedaan om dat te constateren.

 

En ja ben bereid hier geld in te steken om duidelijkheid te kunnen krijgen en als ik win in toekomstige zaken direct hard terug te kunnen slaan en dit zo te stoppen.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 15:35, Daniel_Nijmegen zei:

En ja ben bereid hier geld in te steken om duidelijkheid te kunnen krijgen en als ik win in toekomstige zaken direct hard terug te kunnen slaan en dit zo te stoppen.

 

Dan zou ik zeggen: niet mopperen op een forum en je geld stoppen waar je mond al was. Je praat hier al jaren mee over merkuitputting en bluffende/blaffende merkhouders en je kent de regels ruwweg. Doe er wat an!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 14:56, Daniel_Nijmegen zei:

en wat zijn goede partijen om mij hierin bij te staan

 

Ik heb voor een andere HL-relatie met een vermeende inbreuk op andermans intellectuele eigendom goede ervaringen met Wisemen advocaten

Maar dicht bij jou in de buurt  (Oranjesingel) zit JPR, ook een aanrader op gebied van merkrecht. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 15:40, TwaBla zei:

Dan zou ik zeggen: niet mopperen op een forum en je geld stoppen waar je mond al was. Je praat hier al jaren mee over merkuitputting en bluffende/blaffende merkhouders en je kent de regels ruwweg. Doe er wat an!

dat ben ik dan ook van plan, komt me prima uit dat (als) ze mij hier in NL voor de rechter dagen, dat is makkelijker als dat ik procedure moet starten in buitenland.

Maar evengoed nog nuttig hier wat voorbereidend advies te ontvangen en/of verwijzingen naar goede advocaten die hier ervaring  mee hebben.

 

Op 18-8-2021 om 15:53, Norbert Bakker zei:

Ik heb voor een andere HL-relatie met een vermeende inbreuk op andermans intellectuele eigendom goede ervaringen met Wisemen advocaten

Maar dicht bij jou in de buurt  (Oranjesingel) zit JPR, ook een aanrader op gebied van merkrecht. 

dank je, ga daar eens contact mee opnemen. via ander kanaal kreeg ik ook Lawfox door.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 17:02, TwaBla zei:

In welk land zijn zij gevestigd?

het is een bedrijf met meerdere juridische identiteiten en vestigingen. wat nu precies de structuur van bedrijf is is me niet helemaal duidelijk maar ze hebben bedrijven in Amerika en in Verenigd Koninkrijk en volgens mij ook nog in andere landen.

 

Claim komt nu via Nederlandse advocaat namens zo te zien in Verenigd Koninkrijk gevestigd onderdeel van bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

1) Je kunt zelf een zaak starten om dit soort dreigementen te stoppen. Volgens mij kan dat gewoon in Nederland; jij hebt toch ook in NL met die partij te maken?

 

2) Denk aan artikel 1019rv. Kan je blij maken, kan je droevig maken. Zit tegenwoordig niet meer zoveel bite in als enkele jaren geleden (zie hier, punt 6). Je advocaat weet ervan.

 

3) Een remedie waar je wellicht ook naar kunt kijken is de dwangsom: als de tegenpartij telkens met dezelfde klacht komt en ogenschijnlijk alleen maar om jou te pesten, dan kan een rechter van tevoren een boete zetten op de eerstvolgende herhaling. Ik ben geen advocaat, maar voor mijn gevoel is dat een lastige.

 

4) Schade moet je in het algemeen bewijzen, anders wordt hij niet toegekend. Het kan zijn dat je bewijs niet blijft plakken, maar zorg dat je in elk geval bewijzen in je dagvaarding of verweer zet, want dan moet de tegenpartij reageren en op zijn minst heb je zo wat wisselgeld voor in de onderhandeling.

 

 

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 19-8-2021 om 10:54, Branko Collin zei:

1) Je kunt zelf een zaak starten om dit soort dreigementen te stoppen. Volgens mij kan dat gewoon in Nederland; jij hebt toch ook in NL met die partij te maken?

Ik koop de producten in bij Nederlandse groothandels (officiële dealers van die merken (krijg namelijk veelvuldig dit soort claims)) maar de claims worden bij platformen ingediend door de daadwerkelijke producenten of door partijen die hun merken moeten beschermen en dat zijn tot nu toe altijd buitenlandse partijen, varierent van UK tot Duitsland tot Amerika en nog meer landen).

 

Ik heb dus zelf helemaal niks te maken met die merken zelf omdat ik daar niet rechtstreeks inkoop.

De productinfo en foto's krijg ik dus ook (zover ik die dus zelf op platformen zet) van mijn Nederlandse leveranciers. die krijgen die info merendeels weer direct van de fabrikant/merkhouder (met als doel dat groothandels die weer aan hun klanten zoals mij kunnen gegeven zodat we die kunnen gebruiken voor de verkoop).

Heb ook uiteraard bij mijn groothandel/leverancier nagevraagd of er restricties zitten op gebruik van foto's en product omschrijvingen maar die geven aan van niet en dat zij die dus weer van merkhouder krijgen om aan hun klanten te geven voor de verkoop (mijn leverancier heeft ook contact opgenomen (meerdere malen hierover) met merkhouder maar die weigeren iets te zeggen tegen groothandel over deze zaak).

 

dus Merkhouder geeft foto's en omschrijvingen aan groothandel, groothandel stelt die beschikbaar aan mij en in gebruik die (net als duizenden andere partijen wereldwijd) en vervolgens claimt merkhouder dat ik inbreuk op hun merk maak door die foto's en teksten op de platformen gebruik om hun producten te verkopen.

 

Op 19-8-2021 om 10:54, Branko Collin zei:

2) Denk aan artikel 1019rv. Kan je blij maken, kan je droevig maken. Zit tegenwoordig niet meer zoveel bite in als enkele jaren geleden (zie hier, punt 6). Je advocaat weet ervan.

dat stond ook in sommatiebrief van advocaat dat ik rekening mee moest houden dat bij dit soort zaken dat ik veroordeeld kan worden voor hun volledige proceskosten

 

Op 19-8-2021 om 10:54, Branko Collin zei:

3) Een remedie waar je wellicht ook naar kunt kijken is de dwangsom: als de tegenpartij telkens met dezelfde klacht komt en ogenschijnlijk alleen maar om jou te pesten, dan kan een rechter van tevoren een boete zetten op de eerstvolgende herhaling. Ik ben geen advocaat, maar voor mijn gevoel is dat een lastige.

dat wil ik dus ook laten opleggen, dwangsom van b.v. 2500 euro per nieuwe valse claim die ze indienen.

 

Op 19-8-2021 om 10:54, Branko Collin zei:

4) Schade moet je in het algemeen bewijzen, anders wordt hij niet toegekend. Het kan zijn dat je bewijs niet blijft plakken, maar zorg dat je in elk geval bewijzen in je dagvaarding of verweer zet, want dan moet de tegenpartij reageren en op zijn minst heb je zo wat wisselgeld voor in de onderhandeling.

schade die merkhouder oploopt is mij onduidelijk aangezien ik dus originele producten verkoop en zij dus niks mislopen (mogelijk hebben ze deals met bepaalde verkopers op platformen?).

Mijn schade door die valse claims is ook heel lastig. Door die claims krijgen mijn verkoopaccounts op b.v. Amazon soort van strafpunten. daardoor gaat reputatie achteruit en kan dus zijn dat ik minder koopblokken krijg (ook op producten van andere merken), maar aangezien ik 30.000 producten verkoop is dat effect lastig aan te tonen (schommelt altijd wel wat maar wat de oorzaak is van welke schommeling....)

 

Ook kan een verkoopaccount gewoon een tijdlang afgesloten worden (of definitief) dat is dan meestal een combinatie van factoren zoals claims dat je inbreuk op merken zou maken, te laat ontvangen zendingen, klachten van klanten (of nu wel of niet terecht zijn) en meer zaken. wat de exacte bijdrage is van de valse claims valt dus lastig te bepalen. maar mede door dat soort zaken is mijn DE account al 2 keer tijdelijk gesloten voor paar weken en mijn FR account voor 5 maanden.

 

ben nu druk om alle eerdere communicatie te verzamelen en te organiseren zodat advocaat kan zien wat er precies aan de hand is.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

Ik koop de producten in bij Nederlandse groothandels (officiële dealers van die merken (krijg namelijk veelvuldig dit soort claims)) maar de claims worden bij platformen ingediend door de daadwerkelijke producenten of door partijen die hun merken moeten beschermen en dat zijn tot nu toe altijd buitenlandse partijen, varierent van UK tot Duitsland tot Amerika en nog meer landen).

 

Maar als zij jou aanklagen, zal dat in NL zijn, dus dan is denk ik het omgekeerde ook mogelijk. Check bij je advocaat.

 

Op 19-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

dat stond ook in sommatiebrief van advocaat dat ik rekening mee moest houden dat bij dit soort zaken dat ik veroordeeld kan worden voor hun volledige proceskosten


En omgekeerd dus: als jij wint, kunnen zij daartoe worden veroordeeld. (Let erop dat je advocaat hier ook expliciet om vraagt. Ik had er ooit een die dat hele artikel niet kende, al was dat al weer enige tijd terug.)

 

Op 19-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

Mijn schade door die valse claims is ook heel lastig.


Probeer in elk geval iets te bepalen. Het is makkelijker onderhandelen als er ook eisen van jou tegen de zijne zijn weg te strepen.
 

 

Op 19-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

ben nu druk om alle eerdere communicatie te verzamelen en te organiseren zodat advocaat kan zien wat er precies aan de hand is.


Goed bezig.

Ik hoop dat je die link hebt gevolgd, daar stonden wel meer handige tips in (inclusief verwijzingen naar de relevante jurisprudentie).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2021 om 12:42, Daniel_Nijmegen zei:

schade die merkhouder oploopt is mij onduidelijk aangezien ik dus originele producten verkoop en zij dus niks mislopen (mogelijk hebben ze deals met bepaalde verkopers op platformen?).

Volg je de aanbevolen verkoopprijzen of duik je daar stelselmatig onder om het koopblok te winnen?

Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2021 om 14:05, Ward van der Put zei:

Volg je de aanbevolen verkoopprijzen of duik je daar stelselmatig onder om het koopblok te winnen?

ik volg niet de adviesverkoopprijzen nee, maar ook daarvoor zouden ze wereldwijd bij tienduizend webshops kunnen gaan klagen.

Ben bij deel van de producten van dit merk de goedkoopste, bij ander deel zijn nog veel goedkopere aanbieders (waaronder b.v. een Amazon zelf waar ze zelf rechtstreeks aan leveren of ook via groothandels, daar klagen ze waarschijnlijk dan weer niet over.

Is me ook niet bekend of ze enkel over mij klagen of ook over andere verkopers op marktplaatsen en ook over webshops.

Zou bij wijze van spreke elke verkoper van dit merk producten op in elk geval marktplaatsen een mail moeten sturen of ze dezelfde claims ontvangen hebben, maar weet ook niet of ik daar dan nog weer probleem mee kan krijgen.

 

feit is dat ik hier iets mee moet, als ik niet tegen in ga kan ik mijn bedrijf wel opdoeken want dan komt elke fabrikant die niet blij is met de prijs waartegen ik verkoop of die niet wil dat op platformen verkocht wordt of enkel via bepaalde partijen dus met dergelijke claims bij me om mijn aanbod offline te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de VS hanteren leveranciers twee prijzen: MSRP (Manufacturer Suggested Retail Price) adviesprijs en MAP (Minimum Advertised Price) minimale verkoopprijs op basis van vastgelegde afspraken. In de VS staat de mededingingsautoriteit zo'n opgelegde prijs toe, in Europa is dat niet het geval. Die prijzen worden voortdurend in de gate gehouden ikv price monitoring. Er wordt vanuit Amerikaanse leveranciers en grote multinationals wel in Brussel gelobbied om die minimumprijs weer afdwingbaar te maken.

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

in dit geval kan ik dit merk bij minimaal 3 Nederlandse groothandels kopen (en nog een stuk of 6 elders in europa).

In praktijk koop ik 95% via 1 groothandel van dit merk.

die groothandel geeft (op zijn website) geen adviesverkoopprijzen en bemoeit zich ook totaal niet met prijzen van verkopers.

Leverancier 2 probeert voor bepaalde merken wel sturend op te treden om minimale prijzen te hanteren, maar dat is voor merken die ze exclusief hebben. voor dit merk geld dat niet.

 

Ik werk ook deels met prijsmonitoring en pas verkoopprijzen binnen bepaalde range ook aan aan wat concurrentie doet.

Overigens ben ik zelf wel een voorstander van een MAP prijs omdat veel producten inderdaad kapotgemaakt worden qua prijs. Daarbij moet dan echter wel gelden dat die ook echt afdwingbaar is + ook daadwerkelijk afgedwongen wordt voor ALLE verkopers (wat in de praktijk uiteraard weer heel lastig is.)

Probleem is nu dat bepaalde groothandels dat wel proberen op te leggen maar daar willekeurig mee omgaan, ene groothandel krijgt steeds waarschuwingen dat ze aan moeten houden maar andere grotere klanten durven ze dat niet te hard te spelen omdat ze bang zijn dat die paar weken niet inkopen (zo is me dat zelfs letterlijk gezegd door een specifieke groothandel waar ik ondertussen afscheid van genomen heb vanwege die willekeur (kan die producten ook via andere groothandels in europa krijgen waar ze zelf weer aan leveren).

maar dat is verder meer een andere discussie

Link naar reactie
  • 0

 

Als de merkhouder beeld ter beschikking stelt aan de groothandel ten behoeve van de detailhandel (die reclame wil maken voor het merk) kan de merkhouder niet achteraf gaan zeuren: die wel en die niet. Boek 9.

 

Quote

Het is vaste rechtspraak dat, wanneer van een merk voorziene waren door of met toestemming van de merkhouder in de EER in de handel zijn gebracht, een wederverkoper niet alleen vrij is om die producten te verkopen maar ook om het merk te gebruiken in reclame voor dat product. 

 

Als het dus neutrale foto's zijn (die door platforms automatisch geassocieerd werden met een EAN) dan zou ik dat voor een rechter wel durven verdedigen. Zeker niet vooraf over wakker liggen als de hele zaak door een goeie advocaat verdedigd wordt. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 20-8-2021 om 18:33, Hans v N zei:

Of er auteursrecht zit op een foto van een merkproduct is nogal arbitrair. Maar als er auteursrecht op zit mag de rechthebbende anderen verbieden ze te gebruiken. Dat mag ook tegen partijen waarvan de rechthebbende vindt dat ze schade toebrengen aan het imago van het merk door lage prijzen. Waarom niet gewoon zelf foto's maken?

dat ik zelf geen foto's maak heeft aantal redenen:

- ik krijg via de dealer waar ik koop perfect foto materiaal en omschrijvingen om te gebruiken.

- ik kan niet fotograferen dus als ik zelf foto's maak worden die slechter (en verkopen ze dus minder) als die vanaf de dealer. en als ik iemand inhuur die wel perfecte foto (met witte achtergrond zoals meeste platformen eisen) kan maken ziet hij er exact hetzelfde uit als die vanaf de dealer (zie foto  zoals ik die van dealer ontvang)

- ik heb maar van deel van producten het koopblok, en soms zijn dat de ene producten, daarna weer andere producten, dat wisselt en dan ben ik dus zelf foto's aan het laten maken die 90% van de tijd door andere verkopers gebruikt worden

- ik heb bij veel platformen zoals bol en amazon helemaal geen invloed op welke foto's en omschrijvingen ze gebruiken. die platformen halen productinfo uit een tiental kanalen/verkopers en combineren dat en bepalen welke info ze wel of niet gebruiken. dus als ik nieuwe omschrijving maak en foto's en die naar Amazon stuur is kans 99% dat ze dat afkeuren en toch de andere info gebruiken.

3.jpg

2.jpg

1.jpg

Link naar reactie
  • 0
Op 20-8-2021 om 20:02, TwaBla zei:

Als de merkhouder beeld ter beschikking stelt aan de groothandel ten behoeve van de detailhandel (die reclame wil maken voor het merk) kan de merkhouder niet achteraf gaan zeuren: die wel en die niet. Boek 9.

dat is dus precies wat ze doen. ze leveren de foto's en omschrijvingen aan aan tientallen groothandels wereldwijd om aan hun klanten (zoals mij) te geven.

en nu gaan ze mij beschuldigen van inbreuk en sommeren om direct te stoppen, een verklaring te ondertekenen en 2500 euro schadevergoeding te betalen.

bedankt voor de link

Op 20-8-2021 om 20:02, TwaBla zei:

Als het dus neutrale foto's zijn (die door platforms automatisch geassocieerd werden met een EAN) dan zou ik dat voor een rechter wel durven verdedigen. Zeker niet vooraf over wakker liggen als de hele zaak door een goeie advocaat verdedigd wordt

zie foto's in bericht hierboven.

maar zelfs als geen neutrale foto's zijn: ze hebben zelf via officiële dealers aan mij beschikbaar gesteld.

Lig ook niet wakker van, maak me wel boos om omdat het mij gewoon veel tijd en geld kost (nog geen idee wat rechtszaak zal gaan kosten) en het mij schade oplevert door slechtere prestatiescore van mijn verkoopaccounts en ik risico loop dat die gesloten worden (dat zou tienduizenden euro's per maand kosten).

en dit soort claims krijg ik dus helaas zeer regelmatig mee te maken omdat veel merken liever niet willen dat hun producten op platformen verkocht worden of dat liever helemaal zelf in de hand houden (en de winst dus opstrijken (zijn zelfs leveranciers die in hun voorwaarden hebben staan dat je niet op platformen mag verkopen omdat ze daar geen prijsconcurrentie willen (niet bij leveranciers waarmee ik nu werk))

Heb nog geen definitieve advocaat geselecteerd.

Tegenpartij eist dat ik voor 24ste die brief ondertekenen en betaal maar die termijn laat ik gewoon verlopen zonder verdere reactie vanaf mij (ga zelf niet reageren). neem gewoon rustig de tijd om alle stukken te verzamelen en met 1 of 2 advocaten te overleggen en prijsopgave te laten doen en pas daarna krijgen ze reactie.

als ze voor die tijd naar rechter stappen vind ik dat persoonlijk helemaal goed.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-8-2021 om 08:18, Daniel_Nijmegen zei:

Lig ook niet wakker van, maak me wel boos om omdat het mij gewoon veel tijd en geld kost (nog geen idee wat rechtszaak zal gaan kosten) en het mij schade oplevert door slechtere prestatiescore van mijn verkoopaccounts en ik risico loop dat die gesloten worden (dat zou tienduizenden euro's per maand kosten).

 

Als er een dagvaarding op de mat valt, lig je er wel wakker van. Ik kreeg een dreigtelefoontje van een bekende advocaat vanwege beweerde smaad op dit forum en was net als jij al helemaal klaar voor die dagvaarding. Voerde die snoeshaan zijn bedreiging niet uit. Laf. Heb ik voor niks wakker gelegen.

 

Wij komen elkaar regelmatig tegen in vergelijkbare onderwerpen Daniel en dan verwijs ik vaak naar een Duits initiatief van platformverkopers die zich verzetten tegen exact deze praktijken. Die hebben al bij de Europese Commissie op de stoep gestaan en zijn bij het Duitse Kartellamt kind aan huis. Zoek ik het op op dit forum of doe je dat zelf even? Het zijn in ieder geval gelijkgestemden.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-8-2021 om 11:15, TwaBla zei:

Bundesverband Online Handel (BVOH) met relevant artikel op hun site.

die had je wel eens doorgegeven ja.

Heb daar destijds ook naar gekeken maar was iets waarom dat  niet geschikt of interessant was voor mij. weet enkel even niet meer wat dat was, moet ik nog eens even naar kijken om geheugen op te frissen.

ga in elkgeval artikel eens lezen.

 

Op 21-8-2021 om 10:34, TwaBla zei:

Als er een dagvaarding op de mat valt, lig je er wel wakker van. Ik kreeg een dreigtelefoontje van een bekende advocaat vanwege beweerde smaad op dit forum en was net als jij al helemaal klaar voor die dagvaarding. Voerde die snoeshaan zijn bedreiging niet uit. Laf. Heb ik voor niks wakker gelegen.

betere omschrijving is dat ik altijd wakker ligt (slechte slaper en altijd in de "aan" stand en met zaken bezig)

als zij in dit geval de zaak niet doorzetten moet ik toch echt kijken of ik hem zelf kan starten en hun dagvaardigen om hier een uitspraak over te krijgen om in vervolg dit soort claims de kop in te drukken (krijg valse claims van inbreuken op merken, van verkoop nep producten en van parallelle import en meer vergelijkbare zaken. allemaal valse claims zonder enige onderbouwing, maar dat is bij partijen als amazon niet nodig om mij te beschadigen.

Link naar reactie
  • 0

In het vervolg claims de kop indrukken gaat je dan ook niet lukken. Het staat iedereen vrij een claim in te dienen. Of een claim wordt toegewezen is weer een ander verhaal natuurlijk. 

Van een dagvaarding zal ik dus echt niet wakker liggen. Juist een zitting is een prima manier om de rechter van je gelijk te overtuigen...iets wat mij in deze situatie niet moeilijk lijkt. 

Vergeet niet dat ook zeker in Duitsland sommige Anwaltskanzleien gespecialiseerd zijn in deze vorm van dreigen met dagvaardingen etc.  Dit zijn de zogenaamde "Abmahn-Anwälte" die vaak alleen maar dit soort zaken behandelen. Deze maningen worden vaak per duizenden (!) verstuurd. 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dreigen met een rechtszaak is nogal standaard in een brief van een advocaat. Persoonlijk zou ik pas kosten gaan maken als er een dagvaarding op de mat zou liggen. Tot die tijd gewoon wijzen op je rechten. De getoonde foto's zijn zo standaard dat auteursrecht niet aan de orde is volgens mij. Donkere wolken betekent niet altijd regen maar het bevordert de stemming niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga mee met Hans v N, als een dagvaarding pas aan de orde is ..kosten gaan maken. Maar ik denk dat het ook jou standpunt is. Zelf zit ik ook met een hijgende en blaffende incassant, iets ander verhaal maar toch. Blijven verweren met steekhoudende argumenten, en dan is het aan de tegenpartij of ze er zin in hebben.

 

Wat is er mis met die getoonde foto's, keurig netjes toch?

 

Denk dat er wat anders speelt in jouw verhaal, ik zit niet in die branche van jou dus ik kan er weinig meer van zeggen. Ik denk dat de verkoopprijs een beïnvloedbare factor is op die platforms waar jij op zit. Je kan toch eens een lucky hebben met inkoop en dus met minder marge verkopen, ik vind dat gewoon moet kunnen... in de vrije verkoop zeer zeker.

 

Geluk verder ermee, anders tijd om weer eens de horizon te verbreden....volgens mij is het tegenwoordig niks anders dan web verkoop.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.