• 0

Verkopen aan noorwegen, btw registratie verplicht ?

Ik vraag mij af, dien ik mij als webshop te registreren in Noorwegen voor afdracht van de btw ?  voorheen heb ik nooit btw geint bij de klant, sinds ik het onderstaande stuk heb gelezen heb ik de optie op te verzenden naar Noorwegen gelijk weggehaald.

 

 

Ik las dus ergens het volgende op een site:

 

Sinds 1 april 2020 is het in Noorwegen niet meer mogelijk dat de consumenten goederen van geringe waarde ten invoer aangeven en de vrijstelling komt te vervallen. Onder de nieuwe regeling bent u als leverancier verplicht zich te registreren voor de btw in Noorwegen en Noorse btw (regulier tarief is 25%) op uw leveringen met geringe waarde te berekenen en af te dragen. Voor leveringen met een hogere waarde dan plm. 270 euro mag de consument dus wel blijven invoeren.

 

Echter de belastingdienst schrijft :

 

Wanneer u goederen uitvoert naar niet-EU-landen of opslaat in een douane-entrepot, brengt u 0% btw in rekening aan uw afnemer. Het maakt hierbij niet uit of u levert aan een ondernemer of aan een particulier. 

 

 

Wie kan mij hier wat meer duidelijkheid over geven ? de info op internet wordt ik niet veel wijzer van..

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 22-8-2021 om 14:04, JLely zei:

Echter de belastingdienst schrijft :

 

Wanneer u goederen uitvoert naar niet-EU-landen of opslaat in een douane-entrepot, brengt u 0% btw in rekening aan uw afnemer. Het maakt hierbij niet uit of u levert aan een ondernemer of aan een particulier. 

De belastingdienst heeft het hier over Nederlandse BTW.  Export is belast met 0% (mits je kunt aantonen dat de goederen de EU verlaten hebben). 

 

Op 22-8-2021 om 14:04, JLely zei:

Ik vraag mij af, dien ik mij als webshop te registreren in Noorwegen voor afdracht van de btw ?  voorheen heb ik nooit btw geint bij de klant, sinds ik het onderstaande stuk heb gelezen heb ik de optie op te verzenden naar Noorwegen gelijk weggehaald.

Ja dus. Ik neem aan dat je de optie te verzenden naar het VK ook hebt weggehaald?

Link naar reactie
  • 0

Oke , mogen ze wel wat duidelijker op de website zetten.

 

Uiteraard heb ik helaas ook VK moeten verwijderen, de webshop die ik heb maakt geen onderscheid tussen orders onder 135gbp en erboven. de webshop rekent voor Uk nergens btw, dus ik kan alleen voor 135+ gbp nog leveren, en dat zijn er helaas niet veel.

 

Ook snap ik bijv ebay niet, ebay heb ik ook uit het systeem gehaald, omdat deze nu btw rekent en afdraagt.. terwijl ik dat zelf zou moeten doen..

Ik zoek hier nog naar meer duidelijkheid in, maar tot die tijd houdt ik het wel bij de landen die in het nieuwe MOSS systeem staan. ( ook al was UK een grote markt voorheen ) 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-8-2021 om 12:12, JLely zei:

Oke , mogen ze wel wat duidelijker op de website zetten.

Lijkt me logisch dat de NL belastingdienst niet alle BTW regels in derde landen op hun website zet. Dat staat ook op hun site te lezen:

 

"Als u zakendoet buiten de EU, hebt u te maken met de btw-regels in ons land en de regels in het andere land. Op de vraag waar u aan moet voldoen buiten de EU, hebben we geen eenduidig antwoord. Dat verschilt per land en u moet zelf nagaan aan welke regels u moet voldoen. Controleer ook waar u btw-aangifte moet doen als u zakendoet met niet-EU-landen. Wat u moet doen om aan de Nederlandse btw-wetgeving te voldoen, leest u hier".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.