• 0

Vragen (o.a. fiscaal en financieel) over aanschaf occasion

Beste ondernemers,

 

Ik heb een paar specifieke vragen over kopen / importeren van een occasion, waar Google me niet verder mee brengt.

 

Het traject dat ik voor ogen heb:

- Auto importeren uit Duitsland en op de holding zetten (i.v.m. BTW en running costs).

- Financieren d.m.v. financial lease.

- Ritregistratiesysteem en dus geen bijtelling betalen.

- Auto na paar jaar (wanneer hij flink afgeschreven is) naar privé halen.

 

Fiscaal

  • Als ik de auto op mijn holding zet, zijn de km’s die ik maak voor mijn werkma dan ook zakelijke km’s of gelden die als privé km's?
  • (Hoe) kan ik BTW aftrekken bij auto uit Duitsland?
  • Hoe wordt de restwaarde (die ik vanuit privé aan de holding moet betalen) na een aantal jaar bepaald?

 

Aanschaf / Import (BMW 530i (G30) met aanschafwaarde van ca. 30k)

  • Adviseren jullie een auto als deze te importeren uit Duitsland of in NL te kopen?
  • Moet ik naar Duitsland om de auto te bekijken of kan ik afgaan op de blauwe ogen van de dealer (uiteraard alleen wanneer deze positieve reviews heeft)?
  • Hoe wordt rest BPM berekend en hoe kan ik die laag houden?

 

Financieren (aangezien ik meer rendement verwacht dan rente te betalen, financier ik liever dan betalen uit eigen middelen)

  • (Hoe) kan dit met importauto?
  • Direct vanuit verkoper of via externe partij?
  • Mocht ik toch privé kopen, (hoe) kan ik BKR registratie dan omzeilen?

 

Andere tips of adviezen?

 

Dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een Duitse dealer gaat je (tenzij je over een adres in Duitsland beschikt en daar ingeschreven staat) geen financiering geven. 

BKR geldt sowieso niet in Duitsland daar deze een eigen registratiesysteem heeft (Schufa), deze werkt echter niet samen met de NL BKR.

Maar speelt geen rol want zonder inschrijving in Duitsland ontvang je hoogstwaarschijnlijk geen financiering. 

 

Natuurlijk is het verstandig een auto eerst te gaan bekijken en zeker autodealers niet te vertrouwen op hun blauwe ogen. 

 

Of het überhaupt aantrekkelijk is een auto op deze wijze aan te schaffen weet ik niet. Vergeet niet de verder kosten die hierbij komen kijken. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 22:25, jeroen1983 zei:

Moet ik naar Duitsland om de auto te bekijken of kan ik afgaan op de blauwe ogen van de dealer (uiteraard alleen wanneer deze positieve reviews heeft)?

Dag Jeroen

 

Deze vraag stellen, is de vraag beantwoorden!

Er wordt, zeker in de klasse BMW 5 en soortgenoten, heel veel geknoeid met kilometerstanden in DLD.

 

Als je geen kennis van auto's hebt, laat je dan goed begeleiden of zie af van import!

 

Voordat we allemaal alle vragen gaan beantwoorden, lijkt het mij verstandig dat je jezelf eerst goed informeert over alle mogelijkheden en daarna gerichtere vragen stelt.

 

Overigens: staar je niet blind op de lage prijzen. Rest BPM en kosten om de auto in NL te krijgen en op NL kenteken, wegen in deze klasse auto's zelden op tegen de prijs die je NL betaalt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de waardevolle reacties! Mijn eerste conclusie n.a.v. jullie adviezen: Eerst kijken of ik in NL een goede auto kan vinden, voordat ik over de grens ga kijken.

 

De belangrijkste vraag is nog niet beantwoord:

 

Ik (DGA) wil de auto op de holding zetten en ga hem uitsluitend zakelijk gebruiken (heb ook een auto voor privé km's). D.m.v. een sluitende ritregistratie voorkom ik dus bijtelling. De zakelijke km's zal ik echter voornamelijk rijden voor de werkma (waarvan de holding 100% vd aandelen heeft).  Mag ik de km’s die ik maak voor mijn werkma dan ook als zakelijke km’s noteren?

 

Weet iemand hier het antwoord op?

Link naar reactie
  • 0

Een koper van een auto (consument/bedrijf) is, bij het kopen van een dealer/ geregistreerd autobedrijf in Duitsland, veel beter  wettelijk beschermd tegen (onzichtbare) gebreken.

Die bescherming is niet van toepassing als je de auto rechtstreeks van een particulier koopt.

Het is raadzaam om de auto van een nieuwe HU (Haupt Untersuchung) te laten voorzien. HU is vergelijkbaar met APK.

Deze keuring wordt uitgevoerd door een onafhankelijke TUV keurmeester en niet door de verkoper/garage zelf.

Deze keuring is in Duitsland veel strenger dan in Nederland en 2 jaar geldig. De Nederlandse RDW neemt een nieuwe HU over en je hoeft dus pas na 2 jaar voor het eerst een APK te laten uitvoeren. Bij de HU wordt de KM stand gecontroleerd en vergeleken met eerder keuringen. 

Weigert een verkoper een nieuwe HU = Niet kopen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.