• 0

Personal Holding en aandelen in een BV

Dag ondernemers,

Ik heb dit forum afgezocht naar antwoord op een  vraagstuk die ik heb. Kan niet een volledig antwoord vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. 

Ik heb recent 15% aandelen gekocht in een BV en daar een personal holding voor opgericht om de aandelen te houden. Hierbij verricht ik nu nog (2022 niet meer) een paar uur in de week werkzaamheden voor de BV waar ik aandelen in heb gekocht. Nu weet ik niet hoe ik het DGA verhaal moet aanvliegen. Ik ontvang nu een managementfee (lager dan DGA salaris 2021) voor de werkzaamheden. De BV draait genoeg omzet om DGA salaris uit te keren. Zal de belastingdienst nu eisen dat er meer managementfee wordt uitgekeerd? 

Hoe zit dit voor 2022 wanneer ik geen werkzaamheden meer verricht? Mijn Holding zal dan "nul aangifte" doen voor de loonheffingen (er komt immers niks binnen). Het is nog de vraag of er in 2022 dividend wordt uitgekeerd. Maar als dit het geval is, wil dat dan zeggen dat je hier dan DGA salaris van moet betalen? 

 

Kom er niet goed uit en lees verschillende dingen. Ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je werkt voor je holding of de werkmaatschappij dan moet je een DGA salaris betalen. als je niet werkt voor de holding of werkmaatschappij, dan hoef je geen salaris te betalen.

Daarbij is er een grens bepaald dat als je een beetje arbeid verricht voor de holding (met een waarde lager dan 5000 euro) dan hoef je ook geen salaris te rekenen.

 

Als jou holding dividend ontvangt van de werkmaatschappij dan mag je vanuit de holding dat ook weer doorbetalen naar privé als dividend, uiteraard betaal je daar belasting over.

 

De regel dat je "alleen dividend mag betalen nadat er een DGA salaris is betaald" geldt alleen als je werkt bij de holding of werkmaatschappij. De belasting op dividend is lager dan op loon.  Daarom is het zo dat als je werkt voor je holding of werkmaatschappij dat de belastingdienst niet zal accepteren dat je dividend uitkeert zolang je niet minimaal het gebruikelijk loon van 47.000 euro hebt betaald. Want als er geld is om dividend te betalen is er ook geld om een salaris te betalen voor het verrichte werk.

Als je niet werkt voor de BV (of alleen wat administratie )  is er ook geen salaris te betalen en kun je dus gewoon dividend uitkeren zonder dat er een DGA salaris is.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide reactie Roel! Ik dacht er eerlijk gezegd hetzelfde over tot ik een ander bericht las. Zie hieronder: 

 

Volgens rechtspraak (HR B-notaris) mag er door de persoonlijke holdings heen gekeken worden als er geen sprake is van reële betekenis van deze persoonlijke holding. Dit is het geval als de holding slechts een juridisch huls is en zelf niks doet behalve het houden van aandelen in de BV eronder. In theorie zou men dit namelijk kunnen doen zodat de persoonlijke holding een mogelijk werknemerspositie kan uitsluiten (tussen de BV rechtstreeks en de DGA die het werk levert), maar dat is fiscaal dus niet het geval nu dan door deze persoonlijke holding heen gekeken mag worden.
 

Ik vraag me dan af hoe je überhaupt aandelen kan houden niet in privé als je verder geen werkzaamheden verricht. Ik verricht vanuit een goedlopende eenmanszaak werkzaamheden voor verschillende opdrachtgevers die verder niet veel te maken hebben met de werkzaamheden (administratie en strategie) die ik nu (straks niet meer) verricht voor de BV waarin ik aandelen heb. Ik heb dus niet eens tijd om in de BV te werken.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-8-2021 om 08:38, Eigenbedrijf zei:

Volgens rechtspraak (HR B-notaris) mag er door de persoonlijke holdings heen gekeken worden als er geen sprake is van reële betekenis van deze persoonlijke holding. Dit is het geval als de holding slechts een juridisch huls is en zelf niks doet behalve het houden van aandelen in de BV eronder. In theorie zou men dit namelijk kunnen doen zodat de persoonlijke holding een mogelijk werknemerspositie kan uitsluiten (tussen de BV rechtstreeks en de DGA die het werk levert), maar dat is fiscaal dus niet het geval nu dan door deze persoonlijke holding heen gekeken mag worden.
 

misschien handig als je de link naar dat artikel even geeft, want het lijkt niet aan te sluiten op jouw verhaal

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost Rietveld,

 

Fijn dat je mee wil kijken. Het is een bericht die ik van een bevriende jurist heb gekregen (deze heeft mijn vraag gesteld aan een bevriende fiscalist). Waar wel uitdrukkelijk is aangegeven dat dit in beginsel geldend is. Mijn situatie is verder als bovenstaand uitgelegd aan de fiscalist (misschien is dit te summier). Wellicht handig om te vermelden is dat er in de ao wel een participatie van mijn kant is toegezegd..? Echter is hier in 2022 simpelweg geen noodzakelijke aanleiding meer voor. Ik zit ook niet in de managementovereenkomsten van 2022 tussen de BV en de andere DGA's.  Wellicht dat ik incidenteel wat arbeid verricht maar dit zou dan onder de grens van 5k waar Roel J over spreekt vallen. Is dan erg duur om hier vanuit de holding volledig minimum DGA salaris over te moeten betalen. Of kan het DGA salaris ook deels gelden (las namelijk dat het voor de belastingdienst niet uitmaakt hoeveel uren je voor de BV werkt, het minimum van 47k is geldend?).  

Link naar reactie
  • 0

Blijft voor mij gissen, want de reactie van die fiscalist klopt niet met jouw verhaal hierboven. Ging dat wellicht over de sociale verzekeringen?

 

Maar ik sluit me aan bij Roel. Geen arbeid is geen DGA-loon. Arbeid met een marktconform loon onder 5k is geen plicht om loon op te nemen.

 

Parttime staat inderdaad niet in de wet, maar kan weldegelijk een onderdeel zijn van een onderbouwing van een lager gebruikelijk loon.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik sta helaas niet direct in contact met de fiscalist en kan dus niet meer context meegeven. Als ik jullie goed begrijp is geen arbeid geen DGA salaris. Ik ga dit dan ook als uitgangspunt hanteren voor 2022. Ik genereer mijn omzet uit een eenmanszaak waar ik dus netjes inkomstenbelasting betaal. Deze eenmanszaak staat verder los van het BV waar ik nu nog wat werkzaamheden voor verricht. Ik zal voor dit jaar kijken hoeveel DGA salaris uitgekeerd moet worden voor deze parttime werkzaamheden. Dank voor jullie reacties! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.