• 0

Europese en wereldpatenten

Bij een nieuw te ontwikkelen product loop ik het risico op schending van een paar oude patenten uit 2003. 

Deze zijn vervat in WO en EP patenten maar slechts in een enkel (en voor ons niet relevant) land gevestigd.

Mijn vraag is of de patenthouder 18 jaar na dato deze patenten nog  in andere landen kan vestigen. Dat zou onze operatie aan paar jaar vertragen.

 

Ik zie uit naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 3

Beste XBright, 

 

Als je het hebt over '18 jaar na dato' lees ik dat de prioriteitsdatum (of de vroegste indieningsdatum) 18 jaar geleden was. 

 

WO-patent:

Een "WO-patent" is een PCT-aanvraag die tot maximaal 31 maanden na de prioriteitsdatum de mogelijkheid geeft om landen te kiezen. Er zijn wat uitzonderingen waardoor deze termijn iets langer is dan 31 maanden, maar dan gaat het om enkele maanden. Vanuit een 18 jaar oude PCT-aanvraag kun je geen nieuwe landen meer kiezen. 

 

EP-patent:

Bij een EP-patent (Europees patent) is het nodig om binnen een bepaalde tijd na de verleningsdatum (grant date) het EP-patent in Europese landen te valideren. Door te valideren, kiest de octrooihouder in welke landen het EP-patent gaat gelden.

 

Voor veel landen, waaronder Nederland, is die termijn 3 maanden. Als er niet binnen die termijn is gevalideerd, is het Europese patent niet geldig in dat land. Voor andere landen, waaronder Engeland en Frankrijk, wordt het EP-patent automatisch gevalideerd. Binnen een jaar moet er dan een instandhoudingstaks betaald worden. Als die taks niet wordt betaald, vervalt het EP-patent in dat land. 

 

Samengevat geldt voor het EP-patent: als de grant date al een paar jaar geleden is, en er zijn nu geen geldige validaties, dan komen die er ook niet meer. 

 

Graag wijs ik nog op het volgende: Er is niet altijd een aparte publicatie voor iedere validatie van een EP-patent. Zo is een Duitse validatie in Espacenet wel te zien, maar een NL validatie niet. Of een Europees patent geldig is in Nederland, kun je vinden in het octrooiregister:  https://mijnoctrooi.rvo.nl/fo-eregister-view/?locale=nl.

 

Het is aan te raden om in de nationale octrooiregisters op te zoeken of de EP-patenten wel of niet geldig zijn in de voor jou relevante landen. 

 

Groet,

Michiel

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Perfect weergegeven Michiel. Wil nog toevoegen dat patenten belangrijk zijn in landen waar de vinding wordt vermarkt én waar de vinding wordt geproduceerd. Verder is het wellicht mogelijk om de het nieuwe product te voorzien van een of meer patenten als het gaat om een verbetering van de stand van de techniek. 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 2
Op 24-8-2021 om 19:43, Hans v N zei:

Perfect weergegeven Michiel. Wil nog toevoegen dat patenten belangrijk zijn in landen waar de vinding wordt vermarkt én waar de vinding wordt geproduceerd. Verder is het wellicht mogelijk om de het nieuwe product te voorzien van een of meer patenten als het gaat om een verbetering van de stand van de techniek. 

 

Inderdaad, prima antwoord van Michiel (komt er eindelijk een vraag over iets waar ik verstand van heb, antwoordt een ander hem sneller....zucht).

 

Let wel op, voordat mensen verkeerde ideeen krijgen op basis van de laatste zin van Hans: Zelf een patent aanvragen kan inderdaad nuttig zijn, maar is GEEN bescherming tegen patenten van een ander.

 

Ook is er voor de oorspronkelijke vraagsteller nog de volgende opmerking: je spreekt over 18 jaar. Vanaf welke datum heb je geteld? Aanvraagdatum? Publicatiedatum? Toekenningsdatum? Weet dat een patent sowieso maar maximaal 20 jaar na de AANVRAAGDATUM geldig is, langer kan niet. Wellicht zit je al dichter bij die 20 jaar  dan je je zelf realiseert.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraagje van mijn kant. Ik heb de raad opgevolgd om even in het Nederlandse octrooiregister te kijken. Dat was een goede tip: inderdaad staat hier een vermelding terwijl dat in Espacenet niet zo was.
Wat me nog niet duidelijk is, is welke expiratiedatum ik nou moet volgen. De voorrangsdatum staat op januari 2003, de indieningsdatum op januari 2004 en de expiratiedatum op januari 2024. Ik had hier januari 2003 plus 20 jaar verwacht. Heb ik het verkeerd?

 

Bij voorbaat wederom mijn dank!

Link naar reactie
  • 1

Ja je hebt het verkeerd, je moet de indiendatum nemen.

 

Maar pas op: de expiratiedatum is de indiendatum + 20 jaar. Het kan heel goed dat er al jaren geen belastingen meer betaald zijn, en dat het octrooi dus onherstelbaar vervallen is, en toch blijft die expiratiedatum hetzelfde. Die zegt dus niets over of het octrooi nog van kracht is. Daarvoor moet je bij het NL register kijken achter de vermelding 'Status'

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dank je Kuifje! Ik had me dus iets te rijk gerekend.
Interessant is wel dat er voor het laatst jaartaks betaald is in februari 2020 en dat de vervaldatum voor de jaartaks met verhoging alweer een maand verstreken is. Kan ik het daarmee als vervallen beschouwen of moet dat dan echt vermeld staan onder de status?

Link naar reactie
  • 0

De jaartaks dient normaal gesproken de laatste dag van de maand van de verjaardag van de indiening betaald te worden.

 

Als hij in Feb 2020 betaald is, zegt dat op zich niet zoveel. Het kan zijn dat hij pas in maart, april, mei of zelfs later betaald diende te worden, en rijkelijk vroeg betaald is.

 

De laatste dag van de maand van de verjaardag is de kritische dag. Als het dan niet betaald is, is het in principe te laat.

Maar de octrooihouder kan dan nog 6 maanden lang met een boete alsnog betalen.

 

Dus eigenlijk ben je pas 6 maanden later 'veilig'. En dan nog kan het register achter lopen (maar dat zou normaal gesproken niet meer dan een paar weken moeten zijn). En als de octrooihouder echt een goed excuus heeft (9 maanden in coma gelegen, of zo, dat soort extreme dingen) dan kan zelfs nog later betaald worden, maar dat is zeer uitzonderlijk.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.