• 0

Balansrekening en vorderingen op handelsdebiteuren

Hallo!

Bij mijn aangifte voor 2019 (ZZP) waren er op 30 december een drietal facturen uitgeschreven met een waarde van €750. Die waren natuurlijk nog niet betaald omdat het betaalverkeer dan plat ligt, zodoende meende ik dit op de balans naar te zetten bij "vorderingen op handelsdebiteuren". De facturen zijn in de eerste week van januari voldaan door de afnemers.

Nu heb ik de aangifte van 2020. Alles in mijn berekeningen qua in- en uitgaven komt vrijwel tot in de puntjes uit, op wat kleine "winsten" na vanwege afrondingen bij alle aangiftes en wat discrepanties met wisselkoersen die bij OB anders zijn dan IB. (Blijkbaar in mijn voordeel dit jaar.) Maar nu gaat het op de balansrekening mis. Wanneer ik daar invul dat aan het begin van het boekjaar het saldo €750 was voor "vorderingen op handelsdebiteuren" en aan het einde van het jaar €0, dan ontstaat er opeens een probleem van €750.

Ik snap niet wat ik in 2019 fout heb gedaan of nu in 2020 verkeerd doe. Alles komt tot in de puntjes uit, tot ik op dit punt aan kom in de balansrekening, want dan wijkt de winstrekening af van de Fiscalewinstberekening.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt die weet van "Ja, dan heb je waarschijnlijk bij X iets fout gedaan of je vergeet even Y"?
Ik snap niet hoe alles uit kan komen administratief gezien. M'n IN + UIT met priveonttrekkingen en priveinbreng zijn in Excel perfect in balans, de transacties komen uit, het eindsaldo komt uit. Alles klopt. Maar m'n winstberekening gaat mis. Als ik deze post weglaat uit de Winst- en verliesrekening, het veld voor handelsdebiteuren leeg laten dus, dan komt de berekening wel geheel overeen. Maar dat lijkt me niet de bedoeling, ik moet denk ik toch echt aan het begin van het boekjaar die €750 hebben staan omdat dat het eindsaldo was in 2019.

 

Dank u

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 31-8-2021 om 17:50, Blazer zei:

ik moet denk ik toch echt aan het begin van het boekjaar die €750 hebben staan omdat dat het eindsaldo was in 2019.

Goed gedacht.

 

Afhankelijk van het boekhoudprogramma dat u gebruikt, moet u de eindbalans van 2029 overnemen als startbalans van 2020, of als dat niet mogelijk is de startbalans van 2020 handmatig invullen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 31-8-2021 om 18:54, Cosara zei:

Goed gedacht.

 

Afhankelijk van het boekhoudprogramma dat u gebruikt, moet u de eindbalans van 2029 overnemen als startbalans van 2020, of als dat niet mogelijk is de startbalans van 2020 handmatig invullen.

Exact mijn gedachte maar dan komt de berekening qua winst & verlies dus niet uit en wijkt af van a.) mijn berekening op basis van alle uitgevoerde transacties, b.) het daadwerkelijke eindsaldo en daarmee de Fiscale winstberekening. Ik snap niet hoe dat kan. Alle transacties IN + Alle transacties UIT, uiteraard incl. verrekeningen BTW en priveinleg/opname, komen in Excel uit. Maar de balansrekening klopt niet. Moet ik die €750 niet als "Inkomsten uit diensten" mee tellen voor 2020 of iets dergelijks? Maar dan komt het volgens mij ook niet uit.

Ik begrijp gewoon niet waar het misgaat. Na alles verrekend te hebben komt alles op een paar euro na vanwege afrondingen helemaal uit. Maar zodra ik die €750 invul op de balansrekening gaat het helemaal mis. Maar gezien alle transacties én het eindsaldo van mijn liquide middelen exact overeenkomen, lijkt de Fiscalewinstberekening dus de juiste te zijn. Maar de balansrekening klopt niet, omdat er "iets" met die €750 gedaan moet worden dat kennelijk het saldo op de een of andere manier beïnvloedt.

aangepast door Blazer
Link naar reactie
  • 1
Op 31-8-2021 om 19:03, Blazer zei:

Moet ik die €750 niet als "Inkomsten uit diensten" mee tellen voor 2020 of iets dergelijks?

Nee, voor 2019.

Na ontvangst van de openstaande bedragen op bankrekening of contant in 2020, komt daarmee de openstaande vorderingen van 2019 op nul.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 31-8-2021 om 19:52, DeWit83 zei:

Hoe heb je de omzet van 2020 in je W&V berekend? Heb je de ontvangen bedragen begin 2020 wel uit je omzet gehouden en weggeboekt tegen de debiteuren?

Jaaaaa misschien is dat het, dan heb ik het per ongeluk opgeteld bij de inkomsten voor 2020 én 2019. Ik heb het nu aangepast maar weet niet of ik het goed heb gedaan:
1.) €750 afhalen van de resultaten uit diensten, want die waren in 2019 al opgevoerd als vordering/vermogen
2.) Bij "Waardeverandering van vorderingen" heb ik -€750 ingevuld, want het is nu betaald dus de vordering is weg
3.) Bij "Activa" heb ik vervolgens de "Vorderingen" op €750 gezet begin boekjaar en €0 einde boekjaar.
4.) Vervolgens bij de Passiva bij het ondernemingsvermogen "begin boekjaar" het weer opgeteld, want daar had ik het eerder weggehaald

Succes! De Winst-en-verliesrekening + balansrekening én de Fiscalewinstberekening komen nu geheel overeen inclusief de vorderingen. Wel is de winst met €750 verminderd, maar dat klopt denk ik: want daar was al belasting over betaald in 2019.
 

aangepast door Blazer
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat wat hierboven had beschreven klopte volgens mij ook niet helemaal, dus wilde het even opnieuw nalopen allemaal en er nog eens goed voor gaan zitten wat ik precies gedaan heb en dat nu goed invullen. Ook al maakt het onder de streep zo te zien precies €0 verschil. Maar nu kan ik opeens geen enkele waardes "begin boekjaar" meer invullen bij activa en passiva, enkel "einde boekjaar" is nog een optie. Geen idee hoe dat dan kan. Ook na uit- en weer inloggen en een andere browser is simpelweg enkel "einde boekjaar" een mogelijkheid. Zo vaag. Gezien de eindberekening lijkt te kloppen, dien ik het maar in en dan suppletie indienen mocht het uiteindelijk niet blijken te kloppen. En dan maar een boekhouder inhuren al heb ik het geld er niet voor en het hele zaakje maar opheffen. Dan is alles in orde en ben ik van het ZZP-schap af. De administratie bij de belastingdienst is zo extreem complex ingericht en levert zoveel stress op elke keer weer: daar heb ik niet nog langer zin in.

aangepast door Blazer
Link naar reactie
  • 0

Excuses voor het laatste gedeelte van bovenstaande post. Kreeg er een berichtje over en die had gelijk, het is niet netjes om zomaar frustraties te uiten in een topic waar de mensen erg behulpzaam zijn en proberen te helpen. Mijn frustratie was niet aan jullie gericht. De reden voor de frustratie heeft eigenlijk weinig met de administratie te maken, maar daarover snel een nieuw topic met een andere hulpvraag.
 

Mijn dank gaat uit naar DeWit83 en Cosara!

Link naar reactie
  • 0
Op 31-8-2021 om 23:15, Blazer zei:

Zo vaag.
Gezien de eindberekening lijkt te kloppen, dien ik het maar in en dan suppletie indienen mocht het uiteindelijk niet blijken te kloppen.

En dan maar een boekhouder inhuren al heb ik het geld er niet voor en het hele zaakje maar opheffen. Dan is alles in orde en ben ik van het ZZP-schap af. De administratie bij de belastingdienst is zo extreem complex ingericht en levert zoveel stress op elke keer weer: daar heb ik niet nog langer zin in.

Het valt allemaal wel mee.

Er zijn van die momenten waarop er een complete kortsluiting in je hoofd ontstaat.

Het is een kwestie van leren en het geleerde regelmatig uitvoeren, maar daarna zal ook de administratie steeds gemakkelijker gaan.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 1-9-2021 om 10:50, Roel J zei:
Op 1-9-2021 om 09:09, Cosara zei:

Er zijn van die momenten waarop er een complete kortsluiting in je hoofd ontstaat.

Vooral als het 31 augustus is en de uitstel deadline 1 september voor IB  nadert.

Uitstel zorgt misschien voor een kort moment van gelukzaligheid, maar de stress die zich ophoopt naarmate de deadline nadert, maakt het (ondernemers)leven niet aangenamer. Het moet allemaal wel leuk blijven … zo ook voor @Blazer.

 

De vereenvoudiging van de fiscale wetgeving laat al decennia op zich wachten … en die gaat er waarschijnlijk ook nooit komen.

Het zou voor menig klein bedrijf veel beter zijn om de administratie en de navolgende belastingaangifte te beperken tot de Winst- en Verliesrekening, en de Balans overlaten aan de grotere bedrijven.

Bouw daarvoor een omzetdrempel in, zou ik willen voorstellen. De hele belastingwetgeving ziet vol met drempels, dus eentje meer of minder maakt ook niet uit.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 31-8-2021 om 21:08, Blazer zei:

2.) Bij "Waardeverandering van vorderingen" heb ik -€750 ingevuld, want het is nu betaald dus de vordering is weg

Dat wordt inderdaad nog terug naar de boekhouder, want dit klopt sws niet. Deze vraag is bedoeld voor vorderingen die je niet betaald krijgt.

 

Nu is er 750 te veel van de winst afgehaald, namelijk 1x bij de omzet en 1x via deze vraag. Je aangifte sluit alleen maar aan omdat je die 750 in het eigen vermogen nog eens gecorrigeerd hebt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kloptnm de deadline is niet fijn. Het probleem was dat ik zaken nodig had vanuit de definitieve aanslag 2019 maar die heb ik nog niet gekregen. Uiteindelijk eind augustus besloten het dan toch maar in te leveren en dingen "gokken", zoals ongebruikte pga. Alleen liep ik dus bij het invullen, wat ik koek&ei had geacht, tegen allerhande problemen op zodra de balansrekening ingevuld moest worden. Ik snap die elke keer weer niet. Op papier komt alles uit zelfs met saldo van bankrekeningen maar dan moet ik dat ding invullen en klopt er opeens geen ene tierelier meer van. Ik zorg er dan voor dat onder de streep de winst klopt zodat ik niet te weinig belasting betaal en soms zelfs teveel maar het hoort niet.

 

Hoe het ook is, ik heb een veel groter probleem waar dit allemaal uit voortvloeit en waar ik zo direct over zal posten en hopelijk wat advies voor kan krijgen. Bedankt voor de reacties en ik hoop voor de toekomstige generatie ook dat de belasting heel veel makkelijker wordt gemaakt want dit is zó complex.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-9-2021 om 05:16, Blazer zei:

Op papier komt alles uit zelfs met saldo van bankrekeningen maar dan moet ik dat ding invullen en klopt er opeens geen ene tierelier meer van.

Eén van meerdere problemen waar je tegenaan kunt lopen zijn de Privé-stortingen en privé-onttrekkingen … in menig boekhoudprogramma lopen deze via het Eigen Vermogen in de Balans, terwijl die in de Belastingaangifte buiten de Balans wordt gehouden en waarna je deze op een andere plekje alsnog mag invullen.

 

Een ander probleempje ontstaat wanneer het Eigen Vermogen als correctiepost wordt gebruikt om de Balans gelijk te trekken met de W&V-rekening …  dan ga je óf teveel óf te weinig belasting betalen.

 

Verder kunnen openstaande vorderingen of nog te betalen rekeningen een probleem opleveren wanneer deze in het nieuwe boekjaar niet verwijzen naar het voorgaande boekjaar.

 

Iedereen kan boekhouden - willen is iets anders - en bedenk dat tegenover elke Credit een Debet staat, waarmee het geheel in balans komt te staan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.