• 0

Privérekening of studentenrekening in plaats van zakelijke bankrekening

Beste mensen,

 

Momenteel ben ik bezig met het opstarten van mijn bedrijf, maar wil ik vooralsnog geen zakelijke rekening nemen tot de verkoop van mijn product is begonnen. Dit om kosten te besparen.

Nu weet ik dat een privérekening ook is toegestaan. Ik ben van plan om bij een andere bank een extra privérekening aan te maken. Echter, ik ben ook student, waardoor ik een gratis rekening kan openen. Nu is mijn vraag, is het ook toegestaan om een studentenrekening te gebruiken voor mijn beginnend bedrijf? (of zelfs een medisch studentenrekening)

 

Alvast bedankt!

 

Poplitea

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst zal het niet erg vinden, maar de bank wel. Jij bespaart kosten, maar de bank loopt inkomsten mis. Zie daarom de voorwaarden van de betreffende rekening. Waarschijnlijk lees je daar dat het door de bank niet wordt toegestaan. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad. Echter, op de site van de KVK staat dat een extra privérekening ook goed is. Ik snap dat de bank dit niet goed vind, mijn vraag was meer of een studentenrekening/medische studentenrekening (die volledig gratis zijn)  een nóg grotere no-go zijn voor banken/belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-9-2021 om 13:23, Poplitea zei:

(of zelfs een medisch studentenrekening)

Klein gokje dat je dan bij ABN Amro zit. In de voorwaarden van hun medisch studentenpakket staat in artikel 2.1 het volgende:

Quote

U mag de betaalrekening alleen gebruiken als particulier en niet voor uw beroep of bedrijf. Daarvoor heeft de bank andere rekeningen met andere voorwaarden

 

 

Op 1-9-2021 om 14:28, Poplitea zei:

Ik snap dat de bank dit niet goed vind

 

Op 1-9-2021 om 14:28, Poplitea zei:

een nóg grotere no-go zijn voor banken

 

Ik begrijp niet helemaal waarom je een verschil hoopt te vinden tussen of het niet mag en of het écht niet mag.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-9-2021 om 14:34, RubenT zei:

Klein gokje dat je dan bij ABN Amro zit. In de voorwaarden van hun medisch studentenpakket staat in artikel 2.1 het volgende:

 

 

 

 

Ik begrijp niet helemaal waarom je een verschil hoopt te vinden tussen of het niet mag en of het écht niet mag.

 

Dezelfde voorwaarden staan ook bij een normale ABN-AMRO rekening, het mag bij beide gevallen niet idd. Zelf ben ik een beginnend ondernemer en vind het gewoon heel verwarrend hoe bepaalde dingen in elkaar steken. De KVK zegt lekker doen, de bank dan weer niet. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-9-2021 om 14:40, Poplitea zei:

Zelf ben ik een beginnend ondernemer en vind het gewoon heel verwarrend hoe bepaalde dingen in elkaar steken. De KVK zegt lekker doen, de bank dan weer niet. 

 

Het is ook een beetje verwarrend. Maar dat komt omdat je met een fiscale en een juridische werkelijkheid te maken hebt. Die zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde. Zoals Joost en Ron al aangaven, maakt het fiscaal niet uit wat voor soort bankrekening je gebruikt. De fiscus ziet geen verschil tussen types bankrekeningen. Dat kan dus een privé of een zakelijke rekening zijn. Je hebt dan echter nog wel te maken met de juridische kant van de zaak. Je hebt immers een juridische overeenkomst met je bank en dus zul je (óók) moeten handelen naar de afspraken die je met de bank hebt gemaakt (i.e. privérekening niet zakelijk gebruiken).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 1-9-2021 om 17:22, Ondernemeneer zei:

Maar hoeveel kosten bespaar je hier werkelijk mee.

Niets … nou ja, de eerste zes maanden dan.

 

Kosten ING Starterspakket € 0,00

Dit zakelijke betaalpakket is speciaal bedoeld voor startende ondernemers. Het gebruik van je Zakelijke Rekening, Betaalpas, internetbankieren met Mijn ING Zakelijk en de Mobiel Bankieren App is tijdens die 6 maanden gratis. Ook krijg je in die periode 100% korting op digitale transacties.

 

Op 1-9-2021 om 13:23, Poplitea zei:

Momenteel ben ik bezig met het opstarten van mijn bedrijf, maar wil ik vooralsnog geen zakelijke rekening nemen tot de verkoop van mijn product is begonnen. Dit om kosten te besparen.

Een zakelijke betaalrekening is er niet alleen om geld te ontvangen, maar om te betalen.

Het wordt administratief alleen maar moeilijker als je die dubbele functie met een privé-rekening langer voorzet.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-9-2021 om 14:40, Poplitea zei:

De KVK zegt lekker doen, de bank dan weer niet. 

 

Waar lees je dat "lekker doen" dan bij de KvK? Op deze pagina op de site van de KvK lees ik namelijk wel degelijk de nuance: 

 

Quote

De Belastingdienst wil inzage in jouw administratie. Het maakt niet uit of je een zakelijke rekening of een privérekening gebruikt.
(...)
Houd er dan rekening mee dat de meeste banken in hun algemene voorwaarden aangeven dat een privébetaalrekening alleen bedoeld is voor particulier gebruik. 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

#contractpartij

 

Wat wil je of wat willen jullie gaan ondernemen? Nog altijd 'iets' met productontwikkeling of inkoop van productonderdelen zoals bijna een jaar geleden? En waarom zou je daarbij niet kunnen wachten met het openen van een zakelijke rekening totdat je daarwerkelijk gaat of kunt gaan verkopen?

 

Voorlopig komt mij de handelswijze na een jaar weinig professioneel of zakelijk over als je op academisch niveau studeert/acteert. Waar zit het probleem? Puur in financiering? Is er sprake van 'aanzienlijke' ontwikkel- of productiekosten?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Of je kijkt naar een gratis zakelijke rekening bij een andere bank. Heeft ook als voordeel dat je een aparte app op je mobiel kunt installeren en de rekeningen dus echt gescheiden zijn. Ik heb zelf een (tweede) zakelijke rekening bij N26 en die bevalt me prima, maar ff googlen op gratis zakelijke rekening levert meer mogelijkheden op...

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 1
Op 1-9-2021 om 14:40, Poplitea zei:

Zelf ben ik een beginnend ondernemer en vind het gewoon heel verwarrend hoe bepaalde dingen in elkaar steken.

 

Het stikt van de ondernemers die hun privé betaalrekening gebruiken. Trek je niets aan van de zelfbenoemde bankenpolitie waar het hier opeens van wemelt.

 

Maak je meer zorgen over volume of bijzondere transacties. Het is een ding als je elke maand een overschrijving ontvangt voor de roman die je hebt geschreven (daar zal geen bank van wakker liggen), een ander als je een winkel runt met dagelijks vele transacties. In dat laatste geval is een zakelijke rekening of een opzet met PSP's best handig.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-9-2021 om 10:15, Branko Collin zei:

Het stikt van de ondernemers die hun privé betaalrekening gebruiken.

Trek je niets aan van de zelfbenoemde bankenpolitie waar het hier opeens van wemelt.

Zelfbenoemde Bankenpolitie?  … het is alleen maar wijzen op de kleine lettertjes, die menigeen alleen maar leest op het moment dat het fout gaat.
Dus uw advies is … doe het maar omdat anderen het ook doen … al dan niet met een door u opgeworpen drempel?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Binnenkort in dit theater: "Mijn onderneming begon net lekker te lopen toen de bank opeens mijn rekening blokkeerde! Help!"

 

De bank kan de rekening blokkeren als je je niet aan de voorwaarden houdt, maar bij een privérekening gaat ook het fraude alarm eerder af bij ontvangst van grote bedragen. De bank heeft namelijk ook zo haar verplichtingen naar de toezichthouder. Een rekening laten deblokkeren schijnt erg lastig te zijn en ondertussen kun je geen kant op. Ik speel hier niet voor politie (dat mag de bank zelf doen), maar wijs slechts collegiaal op een risico voor de continuiteit van je bedrijfsvoering en je huishouden. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik kan uit ervaring vertellen dat een prive blokkade heel vervelend is. Ik had (prive) een Western Union overboeking gedaan naar Russische vrienden van mijn vrouw.

Binnen een minuut fraude desk aan de telefoon, en alles was OK. Althans dat dacht ik.

Een paar dagen later kwamen er zeer onvriendelijke mailtjes van verzekeringen en energiebedrijven dat de incasso mislukt was, en dat ik dat heel snel moest regelen. Ik kon ook geen geld meer pinnen. Om de een of andere reden deed de pas van mijn vrouw het wel, dus we hadden wel te eten.

Kennelijk was bij het alarm een blokkade op de rekening gezet, maar bij het “alles veilig” de blokkade er niet afgehaald.

Alhoewel ik direct de link legde met die Western Union overboeking (en de bank dit ook bevestigde) heeft het toch nog een flink aantal dagen geduurd voordat de zaak OK was.

Als het, in de ogen van de bank, een terecht blokkade is zou dat deblokkeren zomaar langer kunnen duren dan in mijn geval.

Dus gewoon niet proberen.

 

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0

Binnenkort bestaat je onderneming een jaar.

 

Op 15-11-2020 om 17:40, Poplitea zei:

Sinds een maand sta ik ingeschreven bij de KvK, en de telefoon zelf zal grotendeels gebruikt worden voor mijn bedrijf.

 

Blijkbaar is je gewone rekening nog niet geblokkeerd.

 

Op 1-9-2021 om 13:23, Poplitea zei:

Momenteel ben ik bezig met het opstarten van mijn bedrijf, maar wil ik vooralsnog geen zakelijke rekening nemen tot de verkoop van mijn product is begonnen. Dit om kosten te besparen.

 

Die van mij doet het ook tientallen jaren haperingsvrij. Die van Branko zo te zien ook. Als het nog om incidentele of laag-frequente betalingen gaat, kraait er geen haan naar. Ga je uiteindelijk echt op schaal inkopen en verkopen, dan moet je je zaakjes op orde hebben. Niet zo moeilijk over doen, want je kan honderden obstakels bedenken en maar blijven uitstellen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou onmiddelijk een zakelijke rekeningaanvragen. 

Recent is mijn bankrekening geblokkeerd geweest omdat ik als particulier regelmatig ´grote bedragen´ ontving volgens de bank. 

Heeft een week geduurd on mijn rekening weer te deblokkeren, plus je schrikt je een hoedje. Ze hadden mijn rekening 400.000 euro in de min gezet want bij het ontvangen van veel grote transacties krijgt het fraudeteam een melding.  Gelukkig is dit snel opgelost omdat er niks aan de hand was maar leuk is het niet en het kost je onnodig veel tijd. 

 

Succes!! 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een zakelijke rekening openen, want je krijgt ook te maken met kosten die je moet betalen. En bij ABN en ING is het niet toegestaan om particuliere rekening ook te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Je kunt de voorwaarden ook nog eens na lezen van je bank. Daarin staat of het toegestaan is, volgens mij niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.