• 0

Factuur voor eenmalige opdracht, maar heb geen KVK of BTW nummer

Ik ben een paar maanden geleden afgestudeerd. Mijn oude stage bedrijf heeft een eenmalige opdracht voor mij. 19 simpele illustraties voor 380,-.

Hier willen ze nu wel een factuur voor. Alleen sta ik nog niet ingeschreven bij de Kamer van koophandel en heb ook geen btw nummer, maar

deze horen wel op een factuur te staan. Moet ik mij nu voor een eenmalige opdracht aanmelden bij de KVK om een geldige factuur te maken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

 

Op 1-9-2021 om 14:41, Certainlynea zei:

...heb ook geen btw nummer, maar deze horen wel op een factuur te staan.

Moet ik mij nu voor een eenmalige opdracht aanmelden bij de KVK om een geldige factuur te maken?

 

Neen, je mag als particulier ook geen BTW in rekening brengen, maar je mag wel een nota sturen die als factuur dient, de nota hoeft ook niet aan factuurvereisten te voldoen. Sterker nog, je zou om betaling kunnen verzoeken en dan een kwitantie kunnen afgeven.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 1-9-2021 om 14:41, Certainlynea zei:

Mijn oude stage bedrijf heeft een eenmalige opdracht voor mij. 19 simpele illustraties voor 380,-.

Maak als particulier een factuur/nota/kwitantie en vermeld daarop voor wie het is, voor wat het is, voor hoeveel het is (380,00 euro) en voeg daar een factuurdatum aan toe. Dat alles zonder berekening en vermelding van BTW want je hebt immers geen btw-plichtige onderneming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
On 01/09/2021 at 15:04, Hans van den Bergh said:

Welkom op HL

 

 

Neen, je mag als particulier ook geen BTW in rekening brengen, maar je mag wel een nota sturen die als factuur dient, de nota hoeft ook niet aan factuurvereisten te voldoen. Sterker nog, je zou om betaling kunnen verzoeken en dan een kwitantie kunnen afgeven.

Moet ik dus een kwitantie sturen naar het bedrijf pas nadat ik de betaling heb ontvangen, met handtekening? Of moet ik eerst een kwitantie sturen zonder handtekening en daarna na de betaling een versie met handtekening? Sorry als het een domme vraag is. Ik ging online even kijken wat een kwitantie is en wat er allemaal in moet, maar kon daar niets over vinden. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-9-2021 om 00:03, Certainlynea zei:

Ik ging online even kijken wat een kwitantie is en wat er allemaal in moet, maar kon daar niets over vinden. 

Misschien kom je iets verder met deze vraag en antwoorden op HL … Particulier verleent dienst - belasting

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-9-2021 om 00:03, Certainlynea zei:

Moet ik dus een kwitantie sturen naar het bedrijf pas nadat ik de betaling heb ontvangen, met handtekening? Of moet ik eerst een kwitantie sturen zonder handtekening en daarna na de betaling een versie met handtekening? Sorry als het een domme vraag is. Ik ging online even kijken wat een kwitantie is en wat er allemaal in moet, maar kon daar niets over vinden. 

 

Een kwitantie is een bewijs van betaling voor contante betalingen dus die geef je aan je klant nadat betaald is en er zijn nauwelijks vormvereisten. Elk bedrijf met een Kas heeft zo'n kwitantieboekje en als iemand dan een openstaand bedrag kwam betalen met contant geld kreeg deze een kwitantie mee als bewijs van betalen of er werd een grote "Betaald" stempel op de verkoopfactuur gezet. De kwitantie moest de betaler de zekerheid geven dat hij niet later te horen kreeg dat het contante geld nooit ontvangen is.

 

Als jij je klant via de bank of zelfs via een Tikkie laat betalen is het bankafschrift feitelijk al een kwitantie (bewijs van betaling) voor de ondernemer.

 

Als die ondernemer toch nog graag een extra document wil om die betaling aan te tonen. Dan maak je dat als particulier ben je niet gebonden aan enige vorm vereisten.

 

Een mailtje met "Beste Harry,  op 15 augustus heb ik je muur geschilderd en we hebben afgesproken dat je daarvoor 150 euro voor zou betalen. Zou je dit bedrag willen overmaken naar NL99BANK99999999.   Alvast bedankt " is ook goed. Maar je mag ook in een tekstverwerker of in spreadsheet een document maken, en zelf weten hoe je het noemt.

Het enige wat je niet mag als particulier is btw rekenen. Hoe je het document noemt maakt niks uit, noem het een rekening, overzicht werkzaamheden. Zolang de ondernemer maar tevreden is dat hij iets heeft voor zijn administratie waaruit blijkt wat er is gedaan en wat hij ervoor betaald heeft.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.