Jump to content
JoopInstal
Verberg

Hoe groot is mijn stempel?

vraag

Beste lezers,

 

Sinds begin 2020 draai ik operationeel een installatiebedrijf met 15 vaste medewerkers, drie hiervan zitten op het kantoor.

Ikzelf heb ruim 6 jaar datgene gedaan waar ik niet goed in ben en wat ik niet leuk vond, en dat is de technische installaties maken.

Onderaan de ladder beginnen vertelde mijn oom en vader.

 

Nu ruim 10 jaar verder draai ik samen met mijn broer het bedrijf en is ook onze vader nog maar twee dagen rustig aan het werk. 

Ikzelf ben verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten. Mijn broer is voornamelijk bezig met dagelijkse zaken.

Beslissingen en initiatieven komen vanuit mij.

Voor meer over de huidige situatie wil ik je graag verwijzen naar mijn eerste post waarin ik veel hulp heb mogen ontvangen.

 

Zo, geen idee of de context zo iets duidelijker is maar als er vragen zijn beantwoord ik die graag.

 

Die stempel, hoe groot gaat die worden. 

Belangrijker misschien nog, hoe snel zet je hem neer.

 

Wij draaien als bedrijf relatief stabiel in een specialistische markt.

Wat ik mij al langere tijd afvraag is het volgende, hoe kan/ontstaat dit?

Als bedrijf hebben we een stukje van de markt dat ieder jaar terugkomt, maar hoe werkt dit als we iets meer in detail gaan?

 

De stempel.

Het team dat wij hebben is veel veranderd de laatste jaren. Bepaalde mensen konden de veranderingen niet accepteren en zijn weggegaan. Andere zijn om andere redenen ergens anders gaan werken. Kortom hebben we nu, anderhalf jaar na overname, een vrij stabiel team.

Mijn focus ligt op dit moment op de waardering naar mijn team om ervoor te zorgen dat dit team hecht kan worden en ook blijft.

Dan komt het volgende.

 

Wij, ik en mijn broer, hebben als nieuwe generatie onze eigen ambities.

Hoe groot die stempel is weten we nog niet. Hoe snel we dit gaan neerzetten ook niet.

 

Hoe bepaal je dit? Wanneer gaan we een stukje groeien, en gaan we dan voor mensen bij de verkoop of juist in de buitendienst(installatie)?

 

3e vraagstukje:

'COVID  is reden genoeg om niet te denken aan groei of risico's totdat je volledig bent gestabiliseerd'

Hoe kijken jullie tegen deze opmerking aan?

 

Mag ik u hartelijk danken voor de aandacht, ik ben erg benieuwd naar de reacties.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg echt de kriebels van je bericht. Je verhaal is meandert alle kanten op en je vragen zijn erg vaag. Het lijkt nu alsof je ons een beetje aan het werk wil zetten door onze oplossing te projecteren op die vage vragen. Dit forum is geen werkverschaffing.

 

Wat is er nou écht aan de hand? Want ik voel aan m'n water dat er gewoon om de hete brei wordt heen gedraaid met verhalen over "stempels", "ambities"en "vraagstukjes". Wat is nou een concreet voorbeeld van een probleem? Een probleem waarvoor je ook echt serieus een oplossing zoekt? Is er überhaupt een probleem? Of een probleem waar wij ook maar iets over kunnen vinden? Een probleem waarbij je zelf al enige oplossingen hebt bedacht en geprobeerd? Oplossingen die niet helemaal gelukt zijn?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Op 3-9-2021 om 02:39, prinsrachid zei:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg echt de kriebels van je bericht.

Niet alleen van dit bericht, maar ook van het eerdere bericht over eenzaamheid.


Is het niet zo dat vader de boom was waartegen geleund kon worden als het te moeilijk werd, schaduw gaf tegen de zomerzon, en het hout leverde voor de kachel in de winter?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
On 02/09/2021 at 22:56, JoopInstal said:

Hoe bepaal je dit? Wanneer gaan we een stukje groeien, en gaan we dan voor mensen bij de verkoop of juist in de buitendienst(installatie)?

 

3e vraagstukje:

'COVID  is reden genoeg om niet te denken aan groei of risico's totdat je volledig bent gestabiliseerd'

Hoe kijken jullie tegen deze opmerking aan?

 

Dit zijn de enige twee concrete vragen. En beiden zijn niet te beantwoorden zonder het bedrijf echt te kennen. Maar toch een poging:

 

Commerciële mensen of technische mensen aantrekken? Volledig afhankelijk van waar je ze nodig hebt. Heb je te weinig opdrachten en staan je installateurs daardoor te veel koffie te drinken? Dan heb je (betere) commerciele mensen nodig. Heb je te veel opdrachten voor je installateurs dan heb je (betere) technische mensen nodig. Is beide niet het geval en wil je toch groeien, dan heb je waarschijnlijk beiden nodig.

 

COVID: Afhankelijk van de niche waar je in zit, maar volgens mij draaien installatiebedrijven alleen maar overuren sinds COVID-19. Ik verwacht zelf ook niet dat dit veel inzakt als we weer op kantoor mogen zitten. Ik denk dat nu juist een moment is dat je je groei makkelijk kan realiseren. Maar jij kunt dat het beste zien. Na anderhalf jaar COVID moet je toch kunnen zien of het invloed heeft op de voortgang van je opdrachten.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Op 2-9-2021 om 22:56, JoopInstal zei:

Het team dat wij hebben is veel veranderd de laatste jaren. Bepaalde mensen konden de veranderingen niet accepteren en zijn weggegaan. Andere zijn om andere redenen ergens anders gaan werken. Kortom hebben we nu, anderhalf jaar na overname, een vrij stabiel team.

Mijn focus ligt op dit moment op de waardering naar mijn team om ervoor te zorgen dat dit team hecht kan worden en ook blijft.

 

Dit lijkt me heel normaal bij een "machtswissel" in een bedrijf. Zeker in de branche waar jij zit met technisch geschoold personeel waar een redelijk tekort aan is. Dus kleine onvrede kan al vrij snel leiden tot een vertrek omdat bij de buren het gras groener lijkt. Eigenlijk mag je besttevreden zijn als nu na anderhalf jaar het team zich stabiliseert.

 

Op 2-9-2021 om 22:56, JoopInstal zei:

Hoe bepaal je dit? Wanneer gaan we een stukje groeien, en gaan we dan voor mensen bij de verkoop of juist in de buitendienst(installatie)?

 

Helemaal platgeslagen. Verkopers huur je in als je ongebruikte productiecapaciteit hebt. (onderbezetting fabriek en/of werknemers) of als je een nieuwe markt wilt betreden in dat geval heb je zomaar 6-12 maanden nodig om de sales pipeline te vullen.

buitendienst personeel huur je in om (organische) groei in het werk op te vangen.

Je hebt het over een omvang van 15 vaste werknemers. dan kan het punt komen dat jij bijv meer tijd moet vrijmaken aan directietaken (strategie en organisatie) en minder "uitvoerend als verkoper / commerciële man.

 

Op 2-9-2021 om 22:56, JoopInstal zei:

'COVID  is reden genoeg om niet te denken aan groei of risico's totdat je volledig bent gestabiliseerd'

Hoe kijken jullie tegen deze opmerking aan?

 

in relatie tot de overname van 1,5 jaar geleden zou ik zeggen dat dat klopt, je kunt niet meerdere grote veranderingen tegelijk doormaken. Je bent zelf ook nog op zoek naar je rol en naar (zelf)vertrouwen dat je goede besluiten neemt en keuzes maakt als directeur. een F1 coureur wordt ook niet in zijn eerste seizoen wereldkampioen, al zit ie in de beste auto.. ervaring in je rol is ook een belangrijke factor. Als je een stempel wil drukken zul je eerst de stempel zelf moeten snijden en vormgeven voor je hem kan zetten.

 

Maar met hetzelfde gemak kun je die Covid/crisis uitspraak omdraaien. Misschien hangt er financieel wel een concurrent in de touwen of is al omgevallen door covid en ontstaat er een stuk markt waar je nu je kans kunt pakken, maar over een jaar niet meer. Dat is ook ondernemerschap, kansen zien als ze zich voordoen en dan afwegen of het een goede kans is.

 

Wat ik in jou vragen merk is dat je het niet alleen wil beslissen, dus dan moet je dat gaan organiseren voor jezelf. daar is in het andere topic al het één en ander over gezegd.

Online is dit heel lastig te organiseren omdat er geen persoonlijke band is of ontstaat.

 

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer
Op 3-9-2021 om 02:39, prinsrachid zei:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg echt de kriebels van je bericht.

 

Mensen die de kriebels krijgen, kunnen gerust doorklikken naar de meer platte vraag-antwoord topics. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Dit is een forum van ondernemers voor ondernemers, en Joop past precies in die doelgroep. Een aantal van deze ondernemers heeft boekhoudvragen. Andere ondernemers hebben andersoortige vragen. Die van Joop zijn wat meer existentieel, dus dat levert potentieel boeiende gedachtenwisselingen op. Lees gerust mee, en reageer niet zo kortaf.

 

Ik lees tussen de regels door dat de vraagsteller voor twee-derde al een visie op (de ontwikkeling van) zijn bedrijf heeft, maar zich op de vingers gekeken voelt door de voorgaande generatie en te weinig gesteund door de huidige organisatie. Dat geeft een eenzaam gevoel. 

 

Maar dat is waarschijnlijk makkelijk op te lossen. Begin eens met je zegeningen te tellen. Je bent actief in een markt waar geld verdiend wordt en waar groeikansen zijn, zelfs in deze corona-tijd. Je hebt al enkele wijzigingen doorgevoerd en dat heeft geleid tot enige bewegingen bij het personeel. Maar je voelt je gesteund door een stabiel team. 

 

Nou kunnen we doorgraven op zoek naar concrete vragen die met concrete antwoorden opgelost kunnen worden, maar ik vrees dat het een wolk van samenhangende vraagstukken is waar geen duidelijk beginpunt in te vinden is.

 

Omring Je

 

Mijn indruk is: organiseer je eigen support en feedback. Nodig bv een aantal mensen uit om lid te worden van jullie adviesraad. Je kan het anders noemen (vriendenkring of iets branche-gerelateerd) maar belangrijk is dat je er je verhaal kwijt kan en andersom reacties uit krijgt. Organiseer tenminste eens per jaar een dag en creëer daar wisselwerking. Vraag een medewerker om een project te presenteren. Vraag een andere medewerker om een een toekomstige ontwikkeling te beschrijven. Nodig een gastspreker van buiten uit, vooral geen sporter met een motivational praatje!!! Regel een goeie lunch, maar niet zo eentje waar iedereen slaperig van wordt. Laat mensen niet de hele dag op een stoel zitten, maar beweeg. Vertel ook je eigen verhaal: waar kom je vandaan (dankjewel oom & pa & moeders & opa), wat heb je dit jaar gedaan en waar ga je naartoe. En organiseer feedback.

 

Geen aandeelhoudersvergadering, maar een stakeholders gathering. Met enkele klanten, toeleveranciers, adviseurs, buren en buitenstaanders. Alleen mensen waarvan je een zinvolle bijdrage verwacht, maar geen hielenlikkers. Misschien kan je het koppelen aan een family feast, de voorgaande middag/avond. Ik ken een IT-installatiebedrijf dat jaarlijks zo'n dag organiseert en dan tenten huurt van de fameuze Boulevard of Broken Dreams / Parade.

 

Uiteraard houd je deze feedback groep ook in de loop van het jaar een beetje op de hoogte door hen bv elk kwartaal een korte nieuwsbrief te sturen. Dat dwingt je om je eigen zaak door andermans bril te bekijken.

 

Kan natuurlijk ook op kleinere schaal: twee keer per jaar een middag met hapjes voor een mens of twaalf. :upside-down-face:

opblaaskerk.jpg

Edited by TwaBla
kleine correcties

NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Covid levert in een aantal branches buitengewone bedreigingen en kansen op: horeca, events, reizen, cultuur, retail... Me dunkt dat de installatiebranche veel minder last heeft van vraaguitval. Wel enkele organisatorische kwesties uiteraard. Wie de markt goed volgt, weet waar de kansen ontstaan. Zorg voor een goede instroom van nieuwe medewerkers, opleiding en motivatie van bestaande medewerkers. En een goeie balans van make or buy: wat kopen we waar in en welke toegevoegde waarde leveren we zelf? Overnamekansen zitten vooral in het familiebedrijf waar generatiewisselingen plaatsvinden.

 

Jullie kunnen ook een smakelijk hapje zijn voor andermans bedrijf.  :face-with-rolling-eyes:

 

Edited by TwaBla
kleine correcties

NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 2-9-2021 om 22:56, JoopInstal zei:

3e vraagstukje:

'COVID  is reden genoeg om niet te denken aan groei of risico's totdat je volledig bent gestabiliseerd'

Hoe kijken jullie tegen deze opmerking aan?

Covid is, mijn inziens, geen reden (genoeg) om niet te groeien.

Na Covid komen er misschien wel 100 andere enge zaken voorbij, waarvan je evengoed kunt zeggen … nu even geen groei.

Hoe lang wil je wachten?

De beste zaken doe je in crisistijd … en gelukkig vallen we van de ene in de andere crisis.

 

De tegenvraag is … wil je zelf überhaupt wel groeien?

Zo niet … ook geen probleem, maar dat maakt het ondernemen ook niet makkelijker, want de concurrentie (if any)  zit ook niet stil.
 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 3-9-2021 om 18:59, Cosara zei:

 

De tegenvraag is … wil je zelf überhaupt wel groeien?

Nou nee ik niet hoor, en de concurrentie toch wel niet. Ik weet het ...het zijn piek en dalen, maar het begin van de eventuele piek is voor mij nog lang niet in zicht. Ik ga afslanken i.p.v. groeien, scheelt ook veel kosten waar je anders niks voor terug ziet. Pas op de plaats.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 3-9-2021 om 19:26, atlas1302 zei:
Op 3-9-2021 om 18:59, Cosara zei:

 

De tegenvraag is … wil je zelf überhaupt wel groeien?

Nou nee ik niet hoor …
Ik ga afslanken i.p.v. groeien …

Pas op de plaats.

Afslanken is geen pas op de plaats … maar dat terzijde.

 

Dat afslanken is een duidelijke keuze die u gemaakt heeft en waarschijnlijk is het pad daartoe er eentje die u al lang geleden hebt ingeslagen.

Zover is @JoopInstal nog lang niet. Hij worstelt nog met de vraag … wat wil ik en voor wie wil ik het?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Misschien is TS er al uit en kan hij vertellen wat zijn aanpak is en of hij er mee weg komt. 15 man aan de gang dan moet die tent toch draaien. Ik ben dus benieuwd wat zijn doorvoeringen zijn.

 

Pas op de plaats is voor mij een rustpunt, zodat ik alles op een rij kan zetten en het volledige overzicht weer in de hand heb. Maar of dat voldoende voor TS is, dat kan hij eigenlijk alleen maar zelf bepalen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 210 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept