• 0

Is e-mail van Belastingdienst over éénloketsysteem phishing?

Hi,

Zojuist heb ik onderstaande email mogen ontvangen:

 

Geachte heer / mevrouw,

Onlangs hebt u zich geregistreerd voor het éénloketsysteem binnen de omzetbelasting.

In het kader van de uitvoering van die regeling zullen wij u op gezette tijden schriftelijk benaderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het uitnodigen tot het doen van een melding, eventuele herinneringen (meldingen en/of betalingen) of andersoortige notificaties.

Dit soort notificaties zijn veelal tijd kritisch. Vanzelfsprekend informeren wij u hier schriftelijk over, maar gegeven het tijd kritische karakter en de soms langdurige postbezorging zouden we parallel hieraan graag gebruik maken van een sneller alternatief: e-mail.

Bij inschrijving voor het éénloketsysteem heeft u een e-mail adres opgegeven. Met deze e-mail willen wij u vragen of wij dit e-mailadres mogen gebruiken om bovenbeschreven notificaties met u te delen. Met uw reactie kunnen we dan tevens checken of wij het door u opgegeven e-mail adres correct hebben overgenomen.

Door op deze e-mail te reageren bevestigt u dat:
· Het e-mail adres wat in deze mailing gebruikt is het correcte e-mail adres is.
· U toestemming geeft om uw gegevens te verwerken voor de doelen die nodig zijn om uw omzetbelasting gerelateerde zaken te behandelen.
· U toestemming geeft dat de communicatie over uw omzetbelasting gerelateerde zaken via e-mail plaatsvindt en u zich bewust bent van de risico's van digitaal verkeer.

Wij ontvangen uw antwoord graag binnen één week na verzending van deze e-mail.

Heeft u zich niet ingeschreven voor het éénloketsysteem, wilt u geen niet-versleutelde mailberichten ontvangen (bijvoorbeeld omdat u dit een risico vindt ), of vermoedt u dat uw bedrijf het slachtoffer is van identiteitsfraude? Neem dan tijdig de nodige maatregelen en laat het ons weten in uw antwoord.

Indien u nog vragen hebt over andere zaken dan deze bevestigingsmail verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de BelastingTelefoon:
- vanuit Nederland kunt u bellen met 0800 – 0543.
 - bel +31 555 385 385 voor de BelastingTelefoon als u vanuit het buitenland belt.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking
Met vriendelijke groeten, 
MSID serviceteam

 

Hebben meer ondernemers deze ontvangen? Deze mail is namelijk verstuurd vanuit een persoon maar qua afzender is het wel @belastingdienst.nl

Ik vind dit vreemd en ben dit niet gewend van de Belastingdienst. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Ik heb zojuist een reactie mogen ontvangen van het adres wat Ron aandroeg omtrent de email die verzonden was.

 

Dat is een persoonlijk e-mailadres van een medewerker binnen de belastingdienst.
Er is iets fout gegaan, waardoor het via dit emailadres naar u is verstuurd.
Uw antwoord op de desbetreffende mail, mag u sturen naar het juiste e-mailadres:

One.Stop.Shop.Union.Scheme@belastingdienst.nl


Excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Serviceteam MOSS

aangepast door Pomper
formulering 1ste regel
Link naar reactie
  • 0

Op de site van de Belastingdienst: "Gebruikte u de MOSS-regeling? Dan hebben wij u vanaf 1 juli 2021 automatisch aangemeld voor de Unieregeling van het nieuwe éénloketsysteem. Wij hebben u hierover een brief gestuurd." Dit gaat over een mail, en het is opvallend dat dit per mail zou gaan en niet via de Berichtenbox. De taalkeuze is voor de Belastingdienst wel opvallend, meestal is dat professioneler en bondiger (en zonder sneer naar postbezorging); ik zou op mijn hoede zijn.  Misschien kun je contact opnemen met Serviceteam.Moss@belastingdienst.nl om de echtheid te verifiëren?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

De Belastingdienst gebruikt in bepaalde gevallen e-mail om met burgers en ondernemers te communiceren. Maar wij vragen u nooit in een e-mail om via een link geld over te maken of persoonlijke gegevens door te geven. Krijgt u een e-mail uit naam van de Belastingdienst waarin dat wel gebeurt? Klik nooit op een link in zo'n e-mail, open nooit een bijlage bij zo'n e-mail en ga nooit in op het verzoek dat in de e-mail wordt gedaan. U hebt te maken met een vorm van phishing.

 

Belastingdienst: Hoe kan ik een verdachte e-mail melden?

Link naar reactie
  • 0
Op 9-9-2021 om 08:43, Pomper zei:

Ik heb zojuist een reactie mogen ontvangen …

+1

Super en Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Dit voorkomt weer een tsunami aan complottheorieën.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-9-2021 om 08:43, Pomper zei:

Ik heb zojuist een reactie mogen ontvangen van het adres wat Ron aandroeg omtrent de email die verzonden was.

 

Dat is een persoonlijk e-mailadres van een medewerker binnen de belastingdienst.
Er is iets fout gegaan, waardoor het via dit emailadres naar u is verstuurd.
Uw antwoord op de desbetreffende mail, mag u sturen naar het juiste e-mailadres:

One.Stop.Shop.Union.Scheme@belastingdienst.nl

 

Toch is het meer dan een slordigheid van die ene medewerker. Het lijkt me van een bijzonder dom niveau om voortdurend te waarschuwen tegen phishing en dan alsnog van mensen te verwachten dat ze per mail gaan reageren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.