• 0

Huurcontract opzeggen wegens grensoverschrijdend gedrag

Ik zit in het bestuur van een stichting, die atelierruimte verhuurt aan kunstenaars. Er is één huurder die op een verbaal agressieve manier andere huurders probeert zijn interpretatie van de regels in het gebouw duidelijk te maken. Hij accepteert het bestuur niet en valt ons lastig met aanschuldigingen en dreigementen. 
Aangezien wij als vrijwilligers de stichting runnen hebben we helemaal geen zin in deze niet eindigende stroom aan negativiteit en zouden graag z.s.m. het huurcontract willen beëindigen. Helaas staat in onze huurovereenkomst niet hoe een huurcontract vanuit de verhuurder beëindigd kan worden en met welk opzegtermijn. 
zijn hier algemene regels voor?

 

een hartelijke groet van muzikant 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Indien een partij bij een overeenkomst tekortschiet in het nakomen van verplichtingen, dan kan de andere partij de huurovereenkomst ontbinden, tenzij het een tekortkoming betreft die de ontbinding niet rechtvaardigt. Die ontbinding kan op twee manieren plaatsvinden: door een schriftelijke verklaring aan de partij te sturen die tekortschiet (een zogenaamde ‘buitengerechtelijke ontbinding’) of door de ontbinding bij de rechter te vorderen. 

 

Ontbinding door verhuurder

De wet bepaalt echter dat als een verhuurder van woonruimte of van een andere gebouwde onroerende zaak (doorgaans een bedrijfsruimte) de huurovereenkomst wilt ontbinden omdat de huurder te kort schiet in zijn/haar verplichtingen, hij niet mag kiezen voor een schriftelijke verklaring, maar verplicht is te kiezen voor ontbinding via de rechter. Dit betekent dat de huurovereenkomst niet ontbonden kan worden door de huurder een brief te sturen. Pas als een rechter (op vordering van de verhuurder) de ontbinding uitspreekt, is de huurovereenkomst ontbonden. 

 

Meer info op :

https://vereende.nl/kenniscentrum/ontbinden-huurovereenkomst

Link naar reactie
  • 1
Op 18-9-2021 om 18:25, zzpegel zei:

Die ontbinding kan op twee manieren plaatsvinden: door een schriftelijke verklaring aan de partij te sturen die tekortschiet (een zogenaamde ‘buitengerechtelijke ontbinding’) of door de ontbinding bij de rechter te vorderen. 

 

Volgens De Vereende gelden die twee manieren voor de huurder. De verhuurder heeft maar één manier: naar de rechter stappen. :thinking-face:

 

Ik meende al te zien dat er iets ontbrak aan dat lange verhaal. 

 

Het gaat er natuurlijk niet om wie nou ook het laatste detail correct heeft, maar om een duidelijk antwoord aan de vraagsteller. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ergens halverwege heeft Muzikant gemeld een derde in te schakelen die als mediator kan proberen vast te stellen hoe heet de soep gegeten wordt. Dan is opzegging of ontbinding pas later aan de orde. Het is voor een verhuurder (vrijwillig bestuurder van een stichting) lastig om een conflict tussen huurders te moeten oplossen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een huurcontract anonimiseren en plaatsen is voor iedereen even makkelijk of moeilijk.

 

Dan weten experts en geinteresseerden namelijk waarover we hier spreken.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
Op 17-9-2021 om 20:40, TwaBla zei:

 

We belanden zo langzaam aan in een welles-nietes wisseling, maar over ontbinding van een huurovereenkomst voor overige bedrijfsruimte wordt niet gezegd hoe je die als verhuurder kan doorgeven/opleggen aan de huurder. Misschien kan iemand anders dat antwoord geven?

 

Nu begrijp ik wat je bedoelt.

 

Ik ging ervan uit dat je met 'hoe' bedoelde op welke grond, maar je bedoelt op welke manier.

De optie ontbinden kwam al in mijn eerste reactie van 9 september jl. al kort aan de orde. Daar gaf ik aan dat wanprestatie nodig is als grond voor ontbinding.

 

2. Ontbinden

Je kunt een huurovereenkomst echter ook ontbinden wegens wanprestatie (de populaire term, formeel heet het: toerekenbare tekortkoming).  Onder het je niet gedragen als goed huurder valt ook overlast.
Hier komt wel dossieropbouw bij kijken, en dus bewijslast (getuigen, emails etc. etc.). "

 

Manier

Een verhuurder zal inderdaad (bijna) altijd naar de rechter moeten om de ontbinding daadwerkelijk te realiseren, zie het wetsartikel dat ik hieronder citeer.

 

Als er voldoende dossier is en sommaties tot staken overlast of betalen of wat dan ook niet helpen, zeg je ontbinden en ontruiming met een brief aan én start je een procedure waarin je bij de rechter (sector kanton) ontbinding en ontruiming vordert.

 

Artikel 7: 231 BW

1.   Ontbinding van een huurovereenkomst met betrekking tot een gebouwde onroerende zaak alsmede een woonwagen in de zin van artikel 235 en een standplaats in de zin van artikel 236 op de grond dat de huurder tekortgeschoten is in de nakoming van zijn verplichtingen, kan slechts geschieden door de rechter, behoudens in het geval van lid 2 en van artikel 210.

2.   De verhuurder kan de overeenkomst op de voet van artikel 267 van Boek 6 ontbinden op de grond dat door gedragingen in het gehuurde de openbare orde is verstoord en het gehuurde deswege op grond van artikel 174a van de Gemeentewet dan wel op grond van een verordening als bedoeld in artikel 174 van die wet is gesloten, door gedragingen in zodanig gebouw in strijd met artikel 2 of 3 van de Opiumwet is gehandeld en het desbetreffende gebouw deswege op grond van artikel 13b van die wet is gesloten, of zodanig gebouw op grond van artikel 17 van de Woningwet is gesloten.

3.   Van lid 1 kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.