• 0

Particulier verleent dienst - belasting

(aangepast)

Hallo mensen,

Onlangs heeft een particulier (zonder eigen bedrijf) een filmpje gemaakt van mijn product, voor mijn productpagina. Zij krijgt hiervoor 300 euro. Nu vraag ik mij af hoe het zit met de belasting. Dien ik deze 300 euro als inclusief btw te rekenen (dus op factuur staat 300 inclusief 21% btw) en dan de btw terug vragen als voorbelasting? Dan krijgt zij in totaal dus 300 euro en ik ben dan goedkoper af aangezien ik de belasting af kan trekken.


Bij voorbaat dank!

aangepast door JacobSX
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
Op 10-9-2021 om 11:36, JacobSX zei:

Dien ik deze 300 euro als inclusief btw te rekenen (dus op factuur staat 300 inclusief 21% btw) en dan de btw terug vragen als voorbelasting? Dan krijgt zij in totaal dus 300 euro en ik ben dan goedkoper af aangezien ik de belasting af kan trekken.

Nee … de particulier mag best een factuur ten bedrage van 300 euro maken, maar zonder berekening en vermelding van BTW.

Voor u zijn de 300 euro kosten die u in geheel ten laste van de winst mag brengen.

 

U moet de factuur zien als 300 euro ex btw en niet als 248 euro ex btw.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Nee, de particulier mag niets over btw op de kwitantie vermelden. En zonder btw op de factuur mag jouw onderneming geen btw terugvragen. Het is en blijft dus 300 euro kosten voor jou en 300 euro opbrengsten voor haar.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Op 10-9-2021 om 11:36, JacobSX zei:

Hallo mensen,

Onlangs heeft een particulier (zonder eigen bedrijf) een filmpje gemaakt van mijn product, voor mijn productpagina. Zij krijgt hiervoor 300 euro. Nu vraag ik mij af hoe het zit met de belasting. Dien ik deze 300 euro als inclusief btw te rekenen (dus op factuur staat 300 inclusief 21% btw) en dan de btw terug vragen als voorbelasting? Dan krijgt zij in totaal dus 300 euro en ik ben dan goedkoper af aangezien ik de belasting af kan trekken.


Bij voorbaat dank!

Aan inkoopfacturen *mag* je niet rekenen. BTW vooraftrek heb je als er BTW in rekening is gebracht op de manier zoals dat voorgeschreven is (dus met een factuur met een BTW nummer, gespecificeerde BTW, aan jouw bedrijf geadresseerd etc).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Omdat de factuur door/voor de dienstverlener opgemaakt wordt. In dit geval een particulier zonder BTW nummer, die mag geen in beginsel niets eens een factuur uitschrijven, wel een kwitantie. Zou de particulier toch een "factuur" in elkaar knutselen dan is deze voor aftrek van voorbelasting niet geldig omdat het BTW-nummer ontbreekt,

 

Het totale bedrag van de vergoeding is zonder BTW, TS kan dat er dus geen BTW "uithalen".

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 14-9-2021 om 16:58, Bert. zei:

Omdat de factuur door/voor de dienstverlener opgemaakt wordt.

In dit geval een particulier zonder BTW nummer, die mag geen in beginsel niets eens een factuur uitschrijven, wel een kwitantie.

Zou de particulier toch een "factuur" in elkaar knutselen dan is deze voor aftrek van voorbelasting niet geldig omdat het BTW-nummer ontbreekt,

Sommige zaken zijn onuitroeibaar ...

 

Wat zegt de wet:

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

6 december 2014 / Nr. BLKB 2014-704M

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen.

 

3.2.4 Vorm van de factuur.

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie of bon) de bescheiden worden uitgereikt.

 

De Wet op de Omzetbelasting beschrijft een aantal voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen inzake de BTW. Dat particulieren inzake de BTW hier niet aan kunnen voldoen betekent niet dat zij geen factuur mogen maken ...

 

Een kwitantie is doorgaans een bewijs van betaling voor hetgeen is geleverd.

Echter, als een kwitantie aan de factuureisen voldoet dan is ook een kwitantie rechtsgeldig voor de BTW.

 

Op 14-9-2021 om 16:58, Bert. zei:

Zou de particulier toch een "factuur" in elkaar knutselen dan is deze voor aftrek van voorbelasting niet geldig omdat het BTW-nummer ontbreekt,

Een particulier kan en mag geen btw op een factuur vermelden ... er dus niets als voorbelasting af te trekken.

Echter, de kosten van het geleverde, zoals vermeld op de factuur/kwitantie/bon, mogen 'gewoon' als kosten ten laste van de winst worden gebracht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Deze beleidsegel dient wel gelezen te worden in de context waarvoor die bedoeld is...... Je mag het best een factuur noemen, en in dat geval kun je stellen dat een particulier een factuur kan uitschrijven, voor de omzetbelasting is dit niet aan te merken als "factuur".

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoel is:

 

- als de afzender als kosten 247,93 euro noemt

 

- en als de afzender als btw 52,07 euro noemt

 

waarom moet de ontvanger dit dan als 300 euro kosten interpreteren? De afzender heeft toch duidelijk een ander bedrag gespecificeerd? De afzender heeft ook geen verwachting die 52,07 euro te mogen houden.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-9-2021 om 09:20, Bert. zei:

Je mag het best een factuur noemen, en in dat geval kun je stellen dat een particulier een factuur kan uitschrijven, voor de omzetbelasting is dit niet aan te merken als "factuur".

Tsja ... dat geldt evenzoveel voor de IB- en OB-ondernemer, als uw "factuur" niet aan de factuureisen voldoet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-9-2021 om 10:26, Branko Collin zei:

Wat ik bedoel is:

 

- als de afzender als kosten 247,93 euro noemt

 

- en als de afzender als btw 52,07 euro noemt

 

waarom moet de ontvanger dit dan als 300 euro kosten interpreteren? De afzender heeft toch duidelijk een ander bedrag gespecificeerd? De afzender heeft ook geen verwachting die 52,07 euro te mogen houden.

 

De afzender is particulier en mag geen BTW in rekening brengen.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-9-2021 om 09:31, Branko Collin zei:
Op 10-9-2021 om 11:57, Cosara zei:

Voor u zijn de 300 euro kosten die u in geheel ten laste van de winst mag brengen.

Hoezo? Waarom niet 247,93 euro?

Omdat 300 euro is overeengekomen met de particulier, niet zijnde een IB- of OB-ondernemer.

Aangezien deze particulier niet btw-plichtig is, valt er voor de opdrachtgever niets in de voorbelasting af te trekken, en daarmee zijn deze 300 euro voor de volle 100% kosten.

TS vraagt zich (achteraf) af hoe dat zit met de BTW ... niks dus, en dat is hier  i.m.h.o. voldoende en duidelijk uitgelegd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.