• 0

Advies nieuwe locatie meubelwinkel (gedwongen verhuizing)

Ruim 2 jaar hebben wij antikraak op een mooie locatie een winkelruimte van zo'n 350m2 mogen gebruiken. Het zag er naar uit dat wij hier nog wel een tijdje konden verblijven, maar helaas heeft de eigenaar besloten de ruimte regulier te verhuren. Dit overigens zonder ons een eerste optie tot reguliere huur aan te bieden. Hoe dan ook moeten wij het pand binnen een maand, en mogelijk eerder al verlaten.

 

We zijn dus met spoed op zoek naar een nieuwe locatie, wat zeer waarschijnlijk zal betekenen dat we er op achteruit gaan én meer huur zullen moeten betalen. De eisen zijn als volgt:

 

- Regio Haarlem/Amsterdam/Aalsmeer of Utrecht (i.v.m bereikbaarheid en reistijd)

- Minimaal 300 m2, liefst +/- 500

- Prijs +/-€2000 p/m

- Bedrijfshal of winkel

 

Het aanbod wat aan deze eisen voldoet is nogal beperkt, en veel tijd is er dus ook niet. Een winkelruimte in de binnenstad ga je sws niet vinden voor deze prijs, daarom kijk ik momenteel vooral naar een bedrijfshal ergens langs de snelweg. Momenteel zitten we zo goed als in de binnenstad, hoewel het geen doorloop locatie is en de meeste klanten ons al online vinden, vind ik het toch eng de stap te maken naar een meer afgelegen locatie. Op die manier ben je toch wel écht 100% afhankelijk van online marketing, en mensen die een auto hebben om je winkel te bezoeken.

 

We hebben een webshop, maar we verkopen een product dat veel mensen toch liever eerst in het echt willen bekijken.

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 11-9-2021 om 07:15, zzpegel zei:

Lijkt me niet echt een topic voor HL

 

Zolang het blijft bij advies vragen hoe je nieuwe ruimte zou kunnen vinden, is het een relevante vraag voor een topic. Wordt het een concrete oproep, dan kan dat op HL dat in de Vraag en Aanbod Sectie.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

dat is ook het risico als je in een anti-kraak locatie zit en daar moet je dan ook voorbereid op zijn dat je binnen een maand weg moet..

heb je geen potentiële alternatieve locaties bekeken in de tussentijd? 

daarnaast is de locatie in je huidige geval een mazzeltje omdat je in een binnenstad zit!

 

Momenteel staan er nog veel winkelpanden leeg, ook grote die juist moeilijk te vullen zijn,,,

breng de winkelgebieden in kaart waar je zou willen zitten en ga erheen, kijk wat er leeg staat en als je iets interessants ziet, ga een praatje maken met iemand van de winkeliersvereniging, kan heel verhelderend zijn! :winking-face:

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Je kan een analyse maken waar je de meeste omzet/ winst haalt. Haal je dat uit de online verkoop of uit de  verkoop uit de winkel. En dan kun je kijken,  als de verkoop in de winkel wegvalt en je dus de meeste klanten online hebt. In dat geval is de keuze snel gemaakt. Dan levert veel meer op om een afgelegen locatie te kiezen. En daarbij zou ik ook investeren in online verkoop en klanten stimuleren om online aan te kopen. 

Link naar reactie
  • 0

Wat misschien een mogelijkheid is . Ik weet niet of het kan, het is maar een idee, maar misschien kun je overwegen om een andere rol te nemen. Dus dat je geen winkelvoorraad hebt, maar dat klanten meteen online kopen bij jullie en dat jullie dus direct de meubelen bij de klanten ( laat) thuis bezorgen of dat jullie een nog kleinere winkelvoorraad hebben. Misschien dat jullie het assortiment kunnen aanpassen? 

Een andere optie kan zijn dat jullie alleen online verkopen en de logistiek doen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-9-2021 om 22:55, Dertig zei:

Dus dat je geen winkelvoorraad hebt...

 

Vraagsteller haalt voorraad uit India - als ik me goed herinner. Waar moet die opgeslagen worden? Waar gaat hij kantoor houden? Als je die twee optelt, kun je net zo goed een webshop vanuit een winkel aansturen.

 

Je hebt wel gelijk als je de vraag stelt of die winkel in een stadscentrum moet zijn. Qua aanbod zijn het destination goods, oftewel: mensen rijden er een straatje voor om.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 11-9-2021 om 00:05, AuthenticImport zei:

hoewel het geen doorloop locatie is en de meeste klanten ons al online vinden, vind ik het toch eng de stap te maken naar een meer afgelegen locatie. Op die manier ben je toch wel écht 100% afhankelijk van online marketing, en mensen die een auto hebben om je winkel te bezoeken.

 

Ik lees vooral koudwatervrees voor het onbekende alleen deze keer wat het geen onverwachte kans, maar een verkeerd ingeschat risico van een anti kraak contract..

Ruim twee jaar geleden lag je bijna letterlijk wakker van de keuze voor dit pand wel of niet doen.. Toch heb je uiteindelijk de sprong in dit avontuur gewaagd incl het risico binnen 2 weken te moeten ontruimen. Kennelijk heb je dat risico bij jezelf in slaap gesust met eigen invulling dat het nog wel ff zou duren voor het pand echt gesloopt zou worden. Je klaagt nu over dat je binnen een maand moet vertrekken, wat 2x zolang is dan overeengekomen en ben je verbolgen dat je geen eerste optie tot reguliere huur hebt gekregen, maar dat stond niet in het contract toch?

Je mag echt jezelf aanrekenen dat je geen andere opties hebt geregeld met deze opzegvoorwaarden, al was het maar een boerenschuur van de oom van je buurvrouw  zodat je het spul snel kan opslaan voor noodgevallen.


Binnen een maand een pand vinden én verhuizen is stressvol ja.. Bijna niet te doen op zo korte termijn iets vinden, waarschijnlijk kun je niet anders dan het eerste de beste anti-kraak bedrijfspand dat enigszins aan de eisen voldoet te accepteren en daarna eens te gaan bedenken  waar nu echt je toekomst ligt qua onderneming en fysieke winkel ja/nee.

Een gewoon winkelpand kost gewoon ook echte huur, dat moet ook terugverdiend plus dat de meeste contracten voor 5+5 jaar zijn. Tijdelijke huur voor max 2 jaar is ook een optie.. geeft wat meer flexibiliteit maar ja telkens tijdelijke contracten betekent ook telkens weer verhuizen en afvragen of klanten je (weer) vinden op die locatie.


De vraag is dus.. in hoeverre heeft de locatie echt impact op je omzet, of beter kun je meer winst maken op die locatie of moet de webshop altijd de tekorten aanvullen en is dat het waard? Meer omzet is in principe alleen zinvol als het ook meer winst oplevert (in elk geval in absolute zin). Praktisch gezien moet dat "klanten willen het toch graag live zien" argument wel genoeg opleveren. Off kun je die klanten beter mislopen omdat het je alleen geld kost een fysieke locatie aan te houden. Misschien is een ruime probeertermijn (30 of 60 dagen) ook wel voldoende voor mensen om te bestellen ipv te bezichtigen. Afijn dat is voor na de verhuizen want er is echt nauwelijks tijd voor dit soort afwegingen nu, die afwegingen worden allemaal beïnvloed door de enorme tijdsdruk.. De beste (vaste) locatie vinden kan zomaar een jaar kosten, dus ga dat in elk geval niet in een maand proberen te proppen.

 

Nu is de prio het probleem oplossen en even goed in de spiegel kijken dat je dit toch echt wat beter moet inschatten en snappen dat kadootjes en meevallertjes niet van een (anti kraak) verhuurder verwacht hoeven te worden. Je bent echt niks meer dan een gatenvuller tussen twee perioden voor hen..
 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de reacties!

 

Op 11-9-2021 om 07:15, zzpegel zei:

Lijkt me niet echt een topic voor HL. 

Verder zul je in de bewuste regio denk ik weinig vinden onder de 10 Euro per vierkante meter :-) 

 

Het gaat hier zoals Hans van den Bergh al aangeeft om advies betreft het kiezen van een locatie (binnenstad of industriegebied), niet om vraag en aanbod :)

 

 

Op 11-9-2021 om 09:39, TwaBla zei:

 

Je zag het al aankomen, meen ik me te herinneren. Nooit gaandeweg met de verhuurder gepraat over regularisatie?

 

In het contract is opgenomen dat er geen contact gezocht mag worden met de eigenaar, het leek er ook op dat het eerder herontwikkeld zou worden dan regulier verhuurd.

 

 

Op 12-9-2021 om 01:25, Bazzio zei:

dat is ook het risico als je in een anti-kraak locatie zit en daar moet je dan ook voorbereid op zijn dat je binnen een maand weg moet..

heb je geen potentiële alternatieve locaties bekeken in de tussentijd? 

daarnaast is de locatie in je huidige geval een mazzeltje omdat je in een binnenstad zit!

 

Momenteel staan er nog veel winkelpanden leeg, ook grote die juist moeilijk te vullen zijn,,,

breng de winkelgebieden in kaart waar je zou willen zitten en ga erheen, kijk wat er leeg staat en als je iets interessants ziet, ga een praatje maken met iemand van de winkeliersvereniging, kan heel verhelderend zijn! :winking-face:

 

Ik heb een backup locatie waar ik in geval van nood direct en voor een leuke prijs in kan, die optie is er dus. Echter gaat het hier om een minder goed bereikbare locatie in een niet aantrekkelijke stad. Ook heb ik de afgelopen 2 jaar veel rond gekeken maar vrijwel alles zou een stap achteruit zijn, dus ben ik hier blijven zitten.

 

Ik heb een aantal leuke pandjes gezien van +350 m2 in de binnenstad, die vaak al een half jaar of langer te huur staan (+/- €12.000 p/m). Bij één heb ik nog een verzoek in behandeling staan om deze voor een aantrekkelijkere prijs tijdelijk te mogen bezetten. De rest stond er voor open, maar dan nog voor zo'n 7000 p/m.

 

 

Op 12-9-2021 om 10:11, vloerengilde zei:

Lever wat eisen in en het aanbod zal ruimer worden.. 

Je verkoopt veel middels webshop, denk dat je er el bent als je een locatie met licht en ruimte heb en een aantal parkeervakken voor de deur.

Huur zal geen probleem zijn voor een gezond bedrijf.

 

 

Op 13-9-2021 om 20:45, Dertig zei:

Je kan een analyse maken waar je de meeste omzet/ winst haalt. Haal je dat uit de online verkoop of uit de  verkoop uit de winkel. En dan kun je kijken,  als de verkoop in de winkel wegvalt en je dus de meeste klanten online hebt. In dat geval is de keuze snel gemaakt. Dan levert veel meer op om een afgelegen locatie te kiezen. En daarbij zou ik ook investeren in online verkoop en klanten stimuleren om online aan te kopen. 

 

Vorig jaar was de webshop goed voor zo'n 30% van de omzet, dit jaar is dat tot nu toe 50% (mede dankzij de lockdown en winkelsluiting begin dit jaar). Het gemiddelde aankoopbedrag ligt online wel een stuk lager, voor de grote aankopen komen mensen over het algemeen toch het liefst naar de winkel.

 

Roel J Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik neem later even de tijd hier op te reageren ;)

 

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
Op 16-9-2021 om 12:42, AuthenticImport zei:

Roel J Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik neem later even de tijd hier op te reageren ;)

 

Ik zag in dit antwoord al dat ik er deels naast zit met mijn aannames, zoals backuplocatie.. (alles is beter dan niets in deze situatie). :smiling-face:

 

Verhouding webwinkel - fysieke winkel zou ik voorzichtig mee zijn juist door corona, als je echt maar 30% online doet in beetje normale omstandigheden dan wordt het wel echt tijd goed te berekenen hoe een vaste locatie met normale huur uitpakt. Als je veel omzet fysiek maakt dan bouw je ook een klantenkring op door op dezelfde plek te blijven.

 

qua opties in reguliere huur zou je ook eens in Leiderdorp kunnen kijken. Langs de A4 Wooon boulevard (3e o is geen tikfout). het loopt daar niet heel goed, redelijk wat leegstand, trekt nu weer wat aan, maar wel goed bereikbaar met auto. maar weinig loop, maar ik denk dat dat voor meubels toch niet heel veel zal voorkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.