• 0

Betalingstermijn op factuur overschreden

Op mijn facturen staat dat betaling binnen 14 dagen dient te geschieden. Veel van mijn klanten pinnen ter plekke. Dan heb ik meteen bevestiging dat de betaling geslaagd is. Laatst had ik een klant die achteraf via de bank wilde betalen. Het ging om meerdere sessies. Hij heeft een verzamelfactuur gekregen met de betalingsvoorwaarde dat er binnen 14 dagen betaalt dient te worden. Ik heb niets op papier staan over de consequenties van niet betalen.

Er is inmiddels een maand verstreken en er is nog niet betaald. Dit is voor mij de eerste keer dat ik te maken heb met een niet (tijdig) betalende klant. Help!

 

  1. Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?
  2. Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?
  3. Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?
  4. Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?
  5. Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

 

p.s.

Ik weet niet of dit het juiste forum is. Het lijkt administratie / incasso gerelateerd maar misschien zit ik er naast.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Op 11-9-2021 om 08:47, lindazzp zei:
  1. Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?
  2. Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?
  3. Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?
  4. Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?
  5. Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

 

Betalingstermijnen, incassokosten en wettelijke rente

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Particuliere klant? Straks na 10 uur even bellen?

 

Na 14 of 30 dagen vriendelijk navragen met duidelijk aangeven van betaalverwachting.

 

Mvg,

 

Wigbolt 

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

@Cosara Dat is een helder overzicht. Ik begrijp alleen niet hoe ik de betalingstermijn voor bedrijven moet interpreteren:

  • Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij dat anders is afgesproken in een contract.
  • Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is de betalingstermijn 30 dagen.

 

Bovenstaande lijkt tegenstrijdig? Moet deze (zakelijke) klant nu binnen 30 of 60 dagen betalen?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-9-2021 om 09:27, Gast zei:

Particuliere klant? Straks na 10 uur even bellen?

Deze klant staat ingeschreven bij de KVK als stichting. Ik neem aan dat ik hen gewoon als zakelijke klant moet beschouwen.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1

Ja, maar dan geldt ook nog altijd de betaaltermijn die jullie vooraf overeengekomen zijn.

 

Als deze klant ooit op zaterdag contact gezocht heeft of bediend is, zou ik alsnog gewoon vandaag even bellen. Anders is deze voor de to do list voor maandagochtend.

 

Ik begrijp dat dit de eerste (verzamel)factuur voor deze klant is? Je ziet nu wat het risico is, als dit niet superstrak afgesproken en afgehandeld wordt.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 11-9-2021 om 09:47, lindazzp zei:

@Cosara Dat is een helder overzicht. Ik begrijp alleen niet hoe ik de betalingstermijn voor bedrijven moet interpreteren:

  • Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij dat anders is afgesproken in een contract.
  • Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is de betalingstermijn 30 dagen.

 

Bovenstaande lijkt tegenstrijdig? Moet deze (zakelijke) klant nu binnen 30 of 60 dagen betalen?

Het is een beetje krom overgenomen uit de  Richtlijn 2011/7/EU betreffende bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties.

 

Het moet zijn::

  • Bedrijven moeten facturen binnen maximaal 60 dagen betalen tenzij in het contract uitdrukkelijk anders is overeengekomen en mits de bedingen niet kennelijk onbillijk zijn jegens de schuldeiser.
  • Overheden moeten door hun gekochte goederen en diensten binnen 30 dagen betalen. In uitzonderlijke omstandigheden kan de betalingstermijn worden verlengd tot 60 dagen, bijvoorbeeld in de gezondheidssector of voor specifieke industriële of commerciële activiteiten.


Genoemde 30 en 60 dagen hebben te maken met de schadevergoeding.

zie:

aansprakelijkheid. 

Afdeling 11. Verbintenissen tot betaling van een geldsom

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Cosara Dank je wel voor de verhelderende toelichting!

 

Op 11-9-2021 om 10:01, Gast zei:

Ik begrijp dat dit de eerste (verzamel)factuur voor deze klant is? Je ziet nu wat het risico is, als dit niet superstrak afgesproken en afgehandeld wordt.

Dat klopt. Normaal laat ik klanten ter plaatse betalen. Deze nieuwe klant verzocht om alles in één keer achteraf te betalen. Ik ga er vanuit dat er geen onwil in het spel is dus zal ik maandag contact met hen opnemen. Het is inmiddels bijna drie jaar geleden dat ik ZZP'er werd en ik leer nog elke dag.

 

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
Op 11-9-2021 om 08:47, lindazzp zei:

Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?

 

Stuur een herinnering. Ik bel zelf altijd om te peilen wat er aan de hand is, ik vind het makkelijker om op die manier de toon vriendelijker te houden.

 

Op 11-9-2021 om 09:12, Cosara zei:

Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?

 

Nee.

 

Op 11-9-2021 om 09:12, Cosara zei:

Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?

 

Nee.

 

Een zakelijke schuld verjaart op zijn vroegst na 5 jaar.

 

Op 11-9-2021 om 08:47, lindazzp zei:

Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?

 

Een kopie van de oorspronkelijke factuur, je maakt geen nieuwe factuur aan.

 

Op 11-9-2021 om 09:12, Cosara zei:

Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

 

Is de dienst of het product al volledig geleverd?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Begrijp dat je zenuwachtig wordt als je doorgaans alles in één keer betaald krijgt. Het is bij veel bedrijven echter heel gebruikelijk dat zij pas na 1 of 2 maanden betalen. Je verliest uiteraard geen rechten bij het niet versturen van een herinnering. De partij is immers wat verschuldigd na levering van dienst/product en moet dit gewoon betalen. Ik zou gewoon even telefonisch contact opnemen en mocht het nodig zijn na 30 dagen een herinnering sturen.

 

Pas daarna kan je aan vervolgstappen denken, zoals aanmaningen, incassobureaus, etc.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 1
Op 13-9-2021 om 11:29, Ondernemeneer zei:

Begrijp dat je zenuwachtig wordt als je doorgaans alles in één keer betaald krijgt. Het is bij veel bedrijven echter heel gebruikelijk dat zij pas na 1 of 2 maanden betalen. Je verliest uiteraard geen rechten bij het niet versturen van een herinnering. De partij is immers wat verschuldigd na levering van dienst/product en moet dit gewoon betalen. Ik zou gewoon even telefonisch contact opnemen en mocht het nodig zijn na 30 dagen een herinnering sturen.

 

Pas daarna kan je aan vervolgstappen denken, zoals aanmaningen, incassobureaus, etc.

ik vind binnen 30 dagen normaal, na 1 of 2 maanden vind ik echt niet normaal.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 13-9-2021 om 09:42, Branko Collin zei:

Is de dienst of het product al volledig geleverd?

De dienst was al geleverd. Het was een zakelijke klant die verzocht om een verzamelfactuur zodat alles in één keer kon worden betaald.

 

Op 13-9-2021 om 11:29, Ondernemeneer zei:

Begrijp dat je zenuwachtig wordt als je doorgaans alles in één keer betaald krijgt. Het is bij veel bedrijven echter heel gebruikelijk dat zij pas na 1 of 2 maanden betalen.

Bij navraag kwam de aap uit de mouw. Het bedrijf in kwestie betaalt eens per maand de facturen. De facturen moeten echter wel een een week eerder binnen zijn. Blijkbaar was mijn factuur net te laat en dan kan het zijn dat je 9 weken later pas uitbetaald krijgt.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
Op 16-10-2021 om 12:34, lindazzp zei:

Bij navraag kwam de aap uit de mouw. Het bedrijf in kwestie betaalt eens per maand de facturen. De facturen moeten echter wel een een week eerder binnen zijn. Blijkbaar was mijn factuur net te laat en dan kan het zijn dat je 9 weken later pas uitbetaald krijgt.

 

vervelend dat je er pas achteraf achterkwam, toch is deze betaalconditie in een aantal landen (waaronder UK) vrij gangbaar. in plaats van 30 dagen voor elke factuur worden alle facturen van 1 maand in 1x betaald, per bedrijf verschilt nog een beetje hoe ze het doen. Sommige betalen op de 3 of 4e van de volgende maand alle facturen die in de vorige maand binnen zijn gekomen. Dus sommige facturen liggen bijna 30 dagen en andere worden na 5 dagen al betaald. En dat hoeft geen nadelige methode te zijn dus. Wij zijn er alleen niet aan gewend en dan krijg je soms een onprettige verrassing dat je een maand moet wachten.

 

Als dit een vaste klant is/wordt dan moet je simpelweg weten voor welke datum jij moet factureren om eind van de maand je geld te krijgen en dan is er niet veel aan de hand.

Enige wat je moet vragen is of de conditie betaling per einde maand (End of month) is of 30 dagen en per einde maand (30 days End of month) want de eerste betekent dat je aan het eind van de maand waarin je factureert betaald krijgt. De tweede conditie dat je aan het einde van de volgende maand betaald krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Bij navraag kwam de aap uit de mouw. Het bedrijf in kwestie betaalt eens per maand de facturen. De facturen moeten echter wel een een week eerder binnen zijn. Blijkbaar was mijn factuur net te laat en dan kan het zijn dat je 9 weken later pas uitbetaald krijgt.

 

en

 

Quote

Als dit een vaste klant is/wordt dan moet je simpelweg weten voor welke datum jij moet factureren om eind van de maand je geld te krijgen en dan is er niet veel aan de hand.

 

Je bent helemaal niet verplicht om dit (nogmaals) te accepteren. Klant vraagt om een verzamelfactuur en betaalt daarna traag. Neemt alsnog 30 dagen.

 

Deze kan ook PINNEN en declareren met een mooie verzameldeclaratie.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is de verzamel(!)factuur van 11 of 12 augustus al betaald?

 

En is het nu een stichting of onderneming (bedrijf) als klant? Of toch gewoon een particulier?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 13:34, wimj zei:

En hoe ga je nu hier mee verder? Accepteer je dit de volgende keer ook?

De les die ik geleerd heb is dat ik dit van te voren had moeten vragen. Ik wil ook algemene voorwaarden (laten) opstellen om mijzelf in te dekken. Het is ook fijn om te weten dat een betalingsverplichting niet zomaar vervalt. Vervelend om soms langer op een betaling te moeten wachten maar je moet als ondernemer ook niet afhankelijk zijn van een factuur die later betaalt wordt. Het was een leerzame ervaring voor mij.

 

Gelukkig betaalt 95% van mijn klanten gelijk. Dat 5% er langer over doet kan ik mee leven mits het niet te veel gedoe geeft.

 

Op 16-10-2021 om 17:12, Roel J zei:

Als dit een vaste klant is/wordt dan moet je simpelweg weten voor welke datum jij moet factureren om eind van de maand je geld te krijgen en dan is er niet veel aan de hand.

Dat is een van de lessen die ik hier van heb geleerd.

 

Op 17-10-2021 om 09:55, Gast zei:

Je bent helemaal niet verplicht om dit (nogmaals) te accepteren. Klant vraagt om een verzamelfactuur en betaalt daarna traag. Neemt alsnog 30 dagen.

 

Deze kan ook PINNEN en declareren met een mooie verzameldeclaratie.

In dit geval was pinnen onhandig omdat ik een clinic en meerdere consulten heb gedaan met werknemers / vrijwilligers van deze stichting. Ik snap wel dat het makkelijker is om daar 1 verzamelfactuur voor te vragen.

 

Op 17-10-2021 om 10:00, Gast zei:

s de verzamel(!)factuur van 11 of 12 augustus al betaald?

 

En is het nu een stichting of onderneming (bedrijf) als klant? Of toch gewoon een particulier?

De factuur is inmiddels betaald. Het was een stichting met betaalde krachten en vrijwilligers.  Een stichting is toch eigenlijk ook een bedrijf zonder winstoogmerk en met een doel? In het economisch verkeer vind ik het meer op een zakelijke klant dan een particulier lijken.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 13:34, wimj zei:

En hoe ga je nu hier mee verder? Accepteer je dit de volgende keer ook?

Het is wel erg makkelijk wat ze doen: zij hebben een bepaalde workflow en daar moet

de rest zich maar aan aanpassen.

 

Ja weet niet hoe jullie dit ervaren, maar bij mij doen al mijn klanten dit.

 

Kan natuurlijk veel strenger zijn en er direct een incassobureau opzetten, maar dat zal de relatie met mijn klanten niet goed doen.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik snap wel dat het makkelijker is om daar 1 verzamelfactuur voor te vragen.

Dat snap ik ook, maar dan kan deze andersom ook sneller of zelfs vooruit voldaan worden. Deze klant neemt daar ook nog gewoon 'zijn' of 'haar' tijd voor.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Op 18-10-2021 om 08:15, lindazzp zei:Ik wil ook algemene voorwaarden (laten) opstellen om mijzelf in te dekken. 

Altijd verstandig. Neem daar dan ook in op dat: “ De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.”

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 11:20, insparcom zei:

Altijd verstandig. Neem daar dan ook in op dat: “ De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.”

 

Die kom ik ook nog wel eens tegen. Maar hoe werkt dat als beide partijen dat gebruiken?
Wie dat het eerste stuurt heeft gewonnen ofzo?

Link naar reactie
  • 0

Nee, de partij die die voorwaarden accepteert, gaat dan akkoord met de bepaling. Dus als jij de opdrachtnemer bent en in jouw voorwaarden staat deze bepaling, en aan jou wordt de opdracht gegund, dan werkt de bepaling.

 

Als je opdrachtgever jouw algemene voorwaarden goed leest, loop je wel het risico dat de opdracht ingetrokken wordt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2021 om 09:53, Joost Rietveld zei:

Dus als jij de opdrachtnemer bent en in jouw voorwaarden staat deze bepaling, en aan jou wordt de opdracht gegund, dan werkt de bepaling.

Je kunt ook zeggen: Als je opdrachtgever bent en in jouw voorwaarden staat deze bepaling, en je opdracht wordt aangenomen, dan werkt de bepaling.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2021 om 10:20, wimj zei:

dacht dat het subtieler lag, en dat de eerste die zoiets meldde “won”.

 Het kan inderdaad gebeuren dat men elkaars voorwaarden niet goed leest en dat opdrachtgever en opdrachtnemer de overeenkomst aangaan, waarbij in beide algemene voorwaarden die van de ander worden uitgesloten.

 

Dan geldt inderdaad wie het eerst geschoten heeft, wint

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.