Jump to content
lindazzp
Verberg

Betalingstermijn op factuur overschreden

vraag

Op mijn facturen staat dat betaling binnen 14 dagen dient te geschieden. Veel van mijn klanten pinnen ter plekke. Dan heb ik meteen bevestiging dat de betaling geslaagd is. Laatst had ik een klant die achteraf via de bank wilde betalen. Het ging om meerdere sessies. Hij heeft een verzamelfactuur gekregen met de betalingsvoorwaarde dat er binnen 14 dagen betaalt dient te worden. Ik heb niets op papier staan over de consequenties van niet betalen.

Er is inmiddels een maand verstreken en er is nog niet betaald. Dit is voor mij de eerste keer dat ik te maken heb met een niet (tijdig) betalende klant. Help!

1. Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?
  2. Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?
  3. Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?
  4. Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?
  5. Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

p.s.

Ik weet niet of dit het juiste forum is. Het lijkt administratie / incasso gerelateerd maar misschien zit ik er naast.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

10 answers to this question

Recommended Posts

• 1
  • Rate this answer
Op 11-9-2021 om 08:47, lindazzp zei:
  1. Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?
  2. Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?
  3. Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?
  4. Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?
  5. Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

Betalingstermijnen, incassokosten en wettelijke rente

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
  • Rate this answer

@Cosara Dat is een helder overzicht. Ik begrijp alleen niet hoe ik de betalingstermijn voor bedrijven moet interpreteren:

• Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij dat anders is afgesproken in een contract.
  • Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is de betalingstermijn 30 dagen.

Bovenstaande lijkt tegenstrijdig? Moet deze (zakelijke) klant nu binnen 30 of 60 dagen betalen?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

• 0
  • Rate this answer
Op 11-9-2021 om 09:27, Wigbolt zei:

Particuliere klant? Straks na 10 uur even bellen?

Deze klant staat ingeschreven bij de KVK als stichting. Ik neem aan dat ik hen gewoon als zakelijke klant moet beschouwen.

• 1
  • Rate this answer

Ja, maar dan geldt ook nog altijd de betaaltermijn die jullie vooraf overeengekomen zijn.

Als deze klant ooit op zaterdag contact gezocht heeft of bediend is, zou ik alsnog gewoon vandaag even bellen. Anders is deze voor de to do list voor maandagochtend.

Ik begrijp dat dit de eerste (verzamel)factuur voor deze klant is? Je ziet nu wat het risico is, als dit niet superstrak afgesproken en afgehandeld wordt.

Mvg,

Wigbolt

Kinderbestek met naam en datum gratis graveren. Onze collecties kinderbestek en kinderservies.

• 1
  • Rate this answer
Op 11-9-2021 om 09:47, lindazzp zei:

@Cosara Dat is een helder overzicht. Ik begrijp alleen niet hoe ik de betalingstermijn voor bedrijven moet interpreteren:

• Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij dat anders is afgesproken in een contract.
  • Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is de betalingstermijn 30 dagen.

Bovenstaande lijkt tegenstrijdig? Moet deze (zakelijke) klant nu binnen 30 of 60 dagen betalen?

Het is een beetje krom overgenomen uit de  Richtlijn 2011/7/EU betreffende bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties.

Het moet zijn::

• Bedrijven moeten facturen binnen maximaal 60 dagen betalen tenzij in het contract uitdrukkelijk anders is overeengekomen en mits de bedingen niet kennelijk onbillijk zijn jegens de schuldeiser.
  • Overheden moeten door hun gekochte goederen en diensten binnen 30 dagen betalen. In uitzonderlijke omstandigheden kan de betalingstermijn worden verlengd tot 60 dagen, bijvoorbeeld in de gezondheidssector of voor specifieke industriële of commerciële activiteiten.

Genoemde 30 en 60 dagen hebben te maken met de schadevergoeding.

zie:

aansprakelijkheid. 

Afdeling 11. Verbintenissen tot betaling van een geldsom

Edited by Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 1
  • Rate this answer

Cosara Dank je wel voor de verhelderende toelichting!

Op 11-9-2021 om 10:01, Wigbolt zei:

Ik begrijp dat dit de eerste (verzamel)factuur voor deze klant is? Je ziet nu wat het risico is, als dit niet superstrak afgesproken en afgehandeld wordt.

Dat klopt. Normaal laat ik klanten ter plaatse betalen. Deze nieuwe klant verzocht om alles in één keer achteraf te betalen. Ik ga er vanuit dat er geen onwil in het spel is dus zal ik maandag contact met hen opnemen. Het is inmiddels bijna drie jaar geleden dat ik ZZP'er werd en ik leer nog elke dag.

• 0
  • Rate this answer

Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?

Stuur een herinnering. Ik bel zelf altijd om te peilen wat er aan de hand is, ik vind het makkelijker om op die manier de toon vriendelijker te houden.

Op 11-9-2021 om 09:12, Cosara zei:

Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?

Nee.

Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?

Nee.

Een zakelijke schuld verjaart op zijn vroegst na 5 jaar.

Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?

Een kopie van de oorspronkelijke factuur, je maakt geen nieuwe factuur aan.

Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

Is de dienst of het product al volledig geleverd?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0
  • Rate this answer

Begrijp dat je zenuwachtig wordt als je doorgaans alles in één keer betaald krijgt. Het is bij veel bedrijven echter heel gebruikelijk dat zij pas na 1 of 2 maanden betalen. Je verliest uiteraard geen rechten bij het niet versturen van een herinnering. De partij is immers wat verschuldigd na levering van dienst/product en moet dit gewoon betalen. Ik zou gewoon even telefonisch contact opnemen en mocht het nodig zijn na 30 dagen een herinnering sturen.

Pas daarna kan je aan vervolgstappen denken, zoals aanmaningen, incassobureaus, etc.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

• 1
  • Rate this answer
Op 13-9-2021 om 11:29, Ondernemeneer zei:

Begrijp dat je zenuwachtig wordt als je doorgaans alles in één keer betaald krijgt. Het is bij veel bedrijven echter heel gebruikelijk dat zij pas na 1 of 2 maanden betalen. Je verliest uiteraard geen rechten bij het niet versturen van een herinnering. De partij is immers wat verschuldigd na levering van dienst/product en moet dit gewoon betalen. Ik zou gewoon even telefonisch contact opnemen en mocht het nodig zijn na 30 dagen een herinnering sturen.

Pas daarna kan je aan vervolgstappen denken, zoals aanmaningen, incassobureaus, etc.

ik vind binnen 30 dagen normaal, na 1 of 2 maanden vind ik echt niet normaal.

WWW.vloerengilde.nl