• 0

Bedrijfspand zakelijk/prive splitsen in aankoop ?

Beste ondernemers/investeerders/adviseurs ^^

 

Ik ben al een tijd op zoek naar een bedrijfspand, nu mijn woning bijna gerenoveerd is en getaxeerd wordt komt en een mogelijkheid om de overwaarde op te nemen en investeren.

nu vroeg ik mij af stel ik koop een bedrijfspand 400-500m2, en voor mijn eigen zaak gebruik ik 300-400m2, en ik zou 100m2 kunnen verhuren, dan heb ik die inkomsten uiteraard liever in  box 3.

is het mogelijk bij aankoop van een bedrijfspand het pand te splitsen, of een belasting technische constructie die dit mogelijk maakt? het zakelijk verhuren heeft voor mij geen meerwaarde, daar de huuropbrengsten bij de omzet worden geteld, dan is een 700-900 euro huur op een omzet van 40.000-60.000 uit eigen zaak per maand niet veel, voor dat geld heb je liever geen huurder aangezien er weinig over blijft na de inkomstenbelasting.

 

wanneer een soort splitsing wel mogelijk zou zijn is het wel interessant, Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik graag jullie input ! :) 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 13-9-2021 om 08:09, Joost Rietveld zei:

Dag,

 

Als het pand bouwtechnisch langs de rechte lijn splitsbaar is, of als de te verhuren unit duidelijk zelfstandig is, dan kan dit gewoon. Overleg met de bouwer.

 

Groet,

Joost

 

Ik vraag me af hoe dit dan werkt, want als je een eenmanszaak hebt staat bij aankoop het hele pand al op je eigen naam, je kan het niet splitsen en overkopen van jezelf.

 

het pand heeft gewoon 2 overheaddeuren en 2 loopdeuren, en er kan een wand tussen gezet worden. wellicht dat dit iets is wat de hypotheek adviseur mij kan uitleggen, mocht iemand hier raad mee weten hoor ik het graag :) 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-9-2021 om 09:28, JLely zei:

Ik vraag me af hoe dit dan werkt, want als je een eenmanszaak hebt staat bij aankoop het hele pand al op je eigen naam, je kan het niet splitsen en overkopen van jezelf.

De wijze waarop jij het administratief verdeelt, is hoe jij aan de fiscus kenbaar maakt wat jouw keuze is. Dus een X bedrag komt op de balans van je eenmanszaak te staan als zakelijk bezit.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 17-9-2021 om 12:47, Joost Rietveld zei:

De wijze waarop jij het administratief verdeelt, is hoe jij aan de fiscus kenbaar maakt wat jouw keuze is. Dus een X bedrag komt op de balans van je eenmanszaak te staan als zakelijk bezit.

Ik begrijp dat een gebouw splitsbaar is zoals je hierboven beschrijft maar wat is de vrijheid die je hebt bij het splitsen? Je kunt bijvoorbeeld 50% van de vierkante meters op de balans van je eenmanszaak zetten maar dat kan heel iets anders zijn dan 50% van de waarde van het gebouw. Ik kan bijvoorbeeld een huis kopen van 200 vierkante meter voor 400.000 euro en vervolgens een kamer van 50 meter voor 200.000 euro op de balans van mijn zaak zetten. Mag dat of zijn hier regels voor?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.