• 0

Opstarten BV met ongelijke inleg

Beste ondernemers,

 

Ik sta op het punt om voor het eerst een onderneming op te starten met 2 collegas van mijn voorgaande werk. De situatie is als volgt: ik zal voornamelijk (lees 99%) van het day-to-day werk verrichten binnen de bv, de andere twee ondernemers hebben contacten/middelen maar blijven in loondienst waar we nu werken. Ik heb de vaardigheden en tijd om de projecten uit te voeren en zal fulltime aan de bv werken. Op het moment bestaat er wezelijk nog niks maar we zijn van plan in de komende weken van start te gaan. 

 

Een van de compagnons is veel vermogender dan ik en de andere compagnon en zal naar verwachting dan ook meer geld inleggen als investering. Ik verwacht een verhouden van ongeveer 40%/35%/25%, waarbij ik 35% van de inleg inbreng. Aangezien ik eigenlijk de kar zal trekken vroeg ik me af of dit slim is. Ik zie het wel als 'mijn' onderneming en wil het liefst wel de zeggenschap hebben over cruciale beslissingen. Moet ik daarvoor perse meer dan 50% van de aandelen in bezit hebben of is er een andere constructie te bedenken? Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik graag jullie input !

 

Ik  heb nog wel wat andere vragen maar aangezien ik nieuw ben op dit forum weet ik niet of deze post de plek is om die ook te stellen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Goedemorgen,

 

Inleg van kapitaal bepaalt de verdeling van de aandelen. Arbeid wordt beloond met salaris of managementfee.

 

Kapitaal kun je in deze zin ook opvatten als inleg van zaken met enige waarde voor de BV, dus ook connecties, kennis, concept. Alleen is dat niet direct meetbaar en dus om te zetten in aandelen.

 

Of je er goed aan doet met 35%, als jij vrijwel al het werk doet en zij alleen investeren, hangt van de investering in relatie tot de verwachte waarde van de BV af. 

 

Alternatieven zijn dat zij minder aandelenkapitaal storten zodat de verhoudingen gelijker worden en daarnaast geld lenen aan de BV, of dat jullie in de aandeelhoudersovereenkomst bepaalde afspraken maken over jouw managementfee en bevoegdheden om de BV meer 'van jou' te laten zijn. Hier is van alles mogelijk, mits iedereen het ermee eens is.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.