Jump to content
TBRSMA
Verberg

2 Vennootschappen fuseren

vraag

Dag Allemaal,

Wegens weinig reacties, het plaatsen in het verkeerde topic en een matige titel post ik de vraag opnieuw. ;)

De situatie:

Ik ben op dit moment mede-eigenaar van 2 vennootschappen:

Vennootschap A, met Ik en Vennoot 1

Vennootschap B met Ik, Vennoot 1 en Vennoot 2

Beide bedrijven zijn e-commerce bedrijven en maken gebruik van hetzelfde businessmodel.

Bij Vennootschap B zijn ik en medevennoten overeengekomen dat het beter is als Vennoot 2 uitgekocht zou worden wegens matige inzet, we hebben een uitkoopbedrag afgesproken waar iedereen content mee is. 
Het is omslachtig om Vennootschap A en Vennootschap B te blijven runnen als ik en Vennoot 1 in beide bedrijven een andeel hebben van 50%.
Daarom is het idee om Vennootschap B helemaal over te brengen in Vennootschap A, nu moet het in de praktijk nog allemaal doorgevoerd worden.

De Voorraad, Lening, Merkregistratie en dergelijken zullen we allemaal op naam zetten van Vennootschap A, makkelijk.

Waar we het wat moeilijker mee hebben is:

- Hoe brengen we Vennootschap B onder Vennootschap A?
- Hoe betalen we het uitkoopbedrag (+-2000) in termijnen?
- Moet er stakingswinst betaald worden? Aangezien alle voorraad en activiteiten worden doorgezet.

Hoor het graag,

Alvast bedankt!

Afik

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer
Op 13-9-2021 om 10:55, TBRSMA zei:

- Hoe brengen we Vennootschap B onder Vennootschap A?

Formeel: Niet. Een juridische fusie tussen 2 personenvennootschappen of een overname van een personenvennootschap door een andere personenvennootschap is niet mogelijk.

Wat je wel kan en hier ook moet doen is de activa en passiva van de ene VOF verkopen aan de andere VOF.

Op 13-9-2021 om 10:55, TBRSMA zei:

Moet er stakingswinst betaald worden? Aangezien alle voorraad en activiteiten worden doorgezet.

Formeel wordt er niet "doorgezet"  maar verkocht. Verkoop moet tegen een marktconforme prijs, en daarover betaal je inderdaad stakingswinst. Benader een fiscalist als je de mogelijkheden wilt onderzoeken om dit te beperken, idem voor hoe je het beste het uitkoopbedrag kunt voldoen. 

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen?