Jump to content
melonheaven
Verberg

kosten factureren zonder schriftelijk akkoord

vraag

Het is mij geleerd dat kosten alleen te factureren zijn wanneer de klant akkoord heeft gegeven op de kosten door bijvoorbeeld de e-mail of een getekende offerte.

Stel ik licht een klant in over de kosten per email of aangetekende brief, en de klant geeft aan dat ik kan beginnen met het werk en deze wordt uitgevoerd. Maar de klant heeft nog niet formeel akkoord gegeven door middel van akkoord te typen in de mail of te ondertekenen. Kan ik dan zonder problemen de kosten factureren? 

 

Voorbeeld: Een logistieke opdracht kost 200 euro voorrijkosten en 100 euro arbeid, de klant ontvangt van tevoren een overzicht van de kosten per e-mail. De klant geeft aan: 'kom maar langs' en de opdracht wordt uitgevoerd. 

 

Is in dit voorbeeldscenario de uitspraak van de klant gelijk aan een akkoord? Dit gebeurt bij mijn werk dagelijks dat kosten gefactureerd worden omdat de klant op de hoogte is gebracht maar nog niet officieel ondertekend of met het woord akkoord in de mail bevestigd, maar wel met andere signalen zoals: 'kom maar langs' of 'ja is goed doe maar'.

 

Het Nederlands recht zegt dat het sluiten van offertes en overeenkomsten 'vormvrij' kan gebeuren en dat dit even rechtsgeldig is, alleen in deze situatie twijfel ik toch. 

 

Ik hoor graag jullie mening hierover. 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
Op 14-9-2021 om 15:27, melonheaven zei:

De klant geeft aan: 'kom maar langs' en de opdracht wordt uitgevoerd. 

In zo'n geval stuur je de klant een gedetailleerde bevestiging van de opdracht, refererend aan het zojuist gevoerde telefoongesprek, de hiertoe gevoerde (e-mail) correspondentie of allebei. Een handtekening is niet nodig, er is immers al sprake van een overeenkomst, maar met de toegestuurde bevestiging ligt het alsnog schriftelijk vast.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 14-9-2021 om 15:27, melonheaven zei:

Het is mij geleerd dat kosten alleen te factureren zijn wanneer de klant akkoord heeft gegeven op de kosten door bijvoorbeeld de e-mail of een getekende offerte.

Stel ik licht een klant in over de kosten per email of aangetekende brief, en de klant geeft aan dat ik kan beginnen met het werk en deze wordt uitgevoerd. Maar de klant heeft nog niet formeel akkoord gegeven door middel van akkoord te typen in de mail of te ondertekenen. Kan ik dan zonder problemen de kosten factureren? 

 

Voorbeeld: Een logistieke opdracht kost 200 euro voorrijkosten en 100 euro arbeid, de klant ontvangt van tevoren een overzicht van de kosten per e-mail. De klant geeft aan: 'kom maar langs' en de opdracht wordt uitgevoerd. 

 

Is in dit voorbeeldscenario de uitspraak van de klant gelijk aan een akkoord? Dit gebeurt bij mijn werk dagelijks dat kosten gefactureerd worden omdat de klant op de hoogte is gebracht maar nog niet officieel ondertekend of met het woord akkoord in de mail bevestigd, maar wel met andere signalen zoals: 'kom maar langs' of 'ja is goed doe maar'.

 

Het Nederlands recht zegt dat het sluiten van offertes en overeenkomsten 'vormvrij' kan gebeuren en dat dit even rechtsgeldig is, alleen in deze situatie twijfel ik toch. 

 

Die twijfel is nergens voor nodig. In dit  voorbeeld is er duidelijk sprake van aanbod en aanvaarding. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat is de branche en het typische orderbedrag? En hebben opdrachtgevers inkoopvoorwaarden?

 

Hoe luiden jouw of jullie algemene voorwaarden en worden deze al in de mail van toepassing verklaard en als bijlage toegevoegd?

 

Hoe geeft de klant aan 'kom maar langs' of 'ja is goed doe maar'? Is dit schriftelijk (per e-mail) of mondeling (telefonisch)?

Het lijkt mij een kwestie van ondernemersrisico's zoveel mogelijk uitsluiten door zelf schriftelijk en helder te communiceren.

 

Heb je nu een concreet probleem of wat is mis met het versturen van een expliciete (schriftelijke) bevestiging?

 

Quote

Bedankt voor uw reactie orderbevestiging. Bij deze accepteren we uw opdracht en voeren we deze [met tijdsaanduiding] uit volgens verstrekte offerte en onder onze algemene voorwaarden als verstrekt bij prijsaanvraag of offertestelling.

Indien bekend, betrek ik ook wel een tweede algemeen of functioneel mailadres in een orderbevestiging.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Edited by Wigbolt

Kinderbestek met naam en datum gratis graveren. Onze collecties kinderbestek en kinderservies.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 14-9-2021 om 15:27, melonheaven zei:

Het Nederlands recht zegt dat het sluiten van offertes en overeenkomsten 'vormvrij' kan gebeuren en dat dit even rechtsgeldig is, alleen in deze situatie twijfel ik toch. 

Waar twijfel je over. StevenK heeft juridisch gezien gelijk.. dus dat sterkt iets, maar er moet ook een reden zijn dat je bij deze klant twijfelt? wat is dat? waarom verwacht je een probleem?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De eerste vraag is of men telefonisch of via mail/app reageert. Qua bewijslast is een telefonisch reactie namelijk zwakker, tenzij je gesprekken opneemt.

 

Verder hangt het van de exacte reactie af. 'Kom maar langs' (waarvoor?) is een stuk minder sterk dan: ja, is goed doe maar.

 

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 205 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept