• 0

Youngtimer regeling, zinvol of tricky?

Mijn broer is een bedrijf gestart vanuit de WIA, ondernemen met behoud van uitkering. Een prachtige oplossing daar hij drie jaar lang kan proberen zijn bedrijf rendabel te maken en ondersteund wordt door het UWV. (behoud van uitkering)
Nu heeft hij een tweedehands auto en wil deze graag "op de zaak zetten" om hiermee kosten voor APK, brandstof en onderhoud af te trekken.

De auto is ruim 20 jaar oud.
Bij een dagwaarde van ongeveer 800 Euro Euro lijkt er dan een minimale bijtelling plaats te vinden. 
Naar mijn mening lijkt dit te mooi om waar te zijn, wat als die youngtimer regeling komt te vervallen in 2022 bijvoorbeeld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 15-9-2021 om 17:32, zzpegel zei:

Naar mijn mening lijkt dit te mooi om waar te zijn, wat als die youngtimer regeling komt te vervallen in 2022 bijvoorbeeld?

dan hadden we dat allang gelezen!

Let er wel op dat de bijtelling van 35% van de waarde economisch verkeer (dagwaarde in de volksmond) de minimale bijtelling is. Het kan best zijn dat bij excessief privégebruik de bijtelling verhoogd wordt, tot uiteindelijke maximaal de werkelijke autokosten. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Op 16-9-2021 om 20:03, Joost Rietveld zei:

Wellicht vanuit de groene hoek....

Zelfs die niet …

 

In “ANALYSE LEEFOMGEVINGSEFFECTEN - Verkiezingsprogramma’s 2021-2025 CDA, D66, GroenLinks, SP, PvdA, ChristenUnie” wordt alleen D66 genoemd die de youngtimerregeling wil afschaffen … in 2030 of later.

De VVD is altijd al tegen de afschaffing geweest dus uit die hoek hoeven wij voorlopig ook niets te verwachten.

Nu is De Overheid altijd al de slechtste investeringspartner geweest, dus de wind kan zomaar uit een andere hoek gaan waaien.

Op 16-9-2021 om 20:03, Joost Rietveld zei:

Zeker weten niet uiteraard, maar als die regeling eraan gaat dan zou dat vooral voor de bühne zijn.

In ieder geval niet voor de derde dinsdag van september. Door een demissionair kabinet valt er vrijwel niets te veranderen … zelfs niet voor de bühne.

Voor zover bekend is de Miljoenennota en Rijksbegroting van 2021 vooral een kopie van 2020.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je zou zeggen, kijk uit voor excessief privegebruik. Dus niet op de zaak zetten als je eigenlijk altijd prive rijdt. Maar controle is bijna nihil dus je schiet jezelf in de voet als je er geen gebruik van maakt.

 

Alleen als je goedkoper dan 0,19 per km kunt rijden en vooral zakelijk rijdt is een prive auto voordeliger. Tenminste dat is de indruk die ik krijg.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 14:31, tstle zei:

Alleen als je goedkoper dan 0,19 per km kunt rijden

 

Ken jij auto's die goedkoper zijn dan € 0,19 per km? Ik niet, en Nibud en de  ANWB ook niet. De minimale kilometerprijs van een kleine auto ligt  volgens ANWB op € 0,31, Nibud houdt het zelfs op € 0,39 en daarin is n- voor verbrandingsmotoren - nog geen rekening gehouden met een benzineprijs van € 2,00. 

 

De enige 2 echt goedkope opties voor ondernemers waren een bijna volledig gesubsidieerd aan te schaffen elektrische auto zonder bijtelling en de youngtimerregeling. 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Op 3-10-2021 om 16:18, Norbert Bakker zei:

 

Ken jij auto's die goedkoper zijn dan € 0,19 per km? Ik niet, en Nibud en de  ANWB ook niet. De minimale kilometerprijs van een kleine auto ligt  volgens ANWB op € 0,31, Nibud houdt het zelfs op € 0,39 en daarin is n- voor verbrandingsmotoren - nog geen rekening gehouden met een benzineprijs van € 2,00. 

 

De enige 2 echt goedkope opties voor ondernemers waren een bijna volledig gesubsidieerd aan te schaffen elektrische auto zonder bijtelling en de youngtimerregeling. 

 

 

 

 

Nibud en ANWB rekenen met officiële beurten bij relatief dure garages, flinke afschrijvingen (want jonge auto's) en relatief weinig km's/jr.

Doe je geen beurt (waar een groot deel visuele controle is die je zelf ook kan doen) maar alleen wat moet gebeuren, doe je onderhoud bij een goedkope 1manszaak, rij je in een auto waar de afschrijving laag is (=2dehands, goedkoop in aanschaf), verzeker je goedkoop, rij je zuinig (en liefst op goedkopere brandstof) dan kan je je autokosten flink lager laten uitvallen.

Ik heb tot 2004 op km-vergoeding gereden, en achteraf alle kosten per km omgerekend: incl. afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud&reparaties en ANWB-lidmaatschap/wegenwacht kwam ik uit op 7,92 eurocent de km....

Was een 2dehands gekochte diesel met flinke km-stand en niet-populair type in niet-populaire kleur, veel km's gemaakt; en vooral onderhoud op de goedkoopste manier laten doen (lokale 1manszaak, en geen "beurten" maar gewoon alleen wat gedaan moest worden).

Hier hebben we het over een auto waar de grootste onkostenpost bij alle officiële berekeningen (afschrijving) nihil is, verzekering kan ook goedkoop (WA), onderhoud idem dito. Zeker als je dan op LPG zou rijden kan je makkelijk onder de 19 ct/km blijven. 

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 1
Op 4-10-2021 om 13:51, JohanPL zei:

Hier hebben we het over een auto waar de grootste onkostenpost bij alle officiële berekeningen (afschrijving) nihil is, verzekering kan ook goedkoop (WA), onderhoud idem dito. Zeker als je dan op LPG zou rijden kan je makkelijk onder de 19 ct/km blijven. 

 

Dat zou kunnen, maar wel op basis van 2 aannames: veel kilometers maken en vooral zakelijke kilometers. Bij minder kilometers of meer privé kilometers is de youngtimer regeling al snel voordeliger dan de 19 ct/km

 

Op 4-10-2021 om 13:51, JohanPL zei:

Ik heb tot 2004 op km-vergoeding gereden, en achteraf alle kosten per km omgerekend: incl. afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud&reparaties en ANWB-lidmaatschap/wegenwacht kwam ik uit op 7,92 eurocent de km....

 

Tot 2004: toen de dieselprijs tussen de € 0,60 en 0,74 per liter lag, in plaats dan de bijna € 1,50 nu :face-blowing-a-kiss:. Idem voor het gros van alle overige genoemde kostenposten die sinds 2004 flink gestegen zijn.

Het enige dat sindsdien niet gestegen is, is die € 0,19 ct/km. Sterker nog  : tot 2004 was die fiscale vergoeding zelfs nog € 0,28 per kilometer, gebaseerd op de oude 60 cent, en die is in 2004 flink verlaagd 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 16:18, Norbert Bakker zei:

 

Ken jij auto's die goedkoper zijn dan € 0,19 per km? Ik niet, en Nibud en de  ANWB ook niet. De minimale kilometerprijs van een kleine auto ligt  volgens ANWB op € 0,31, Nibud houdt het zelfs op € 0,39 en daarin is n- voor verbrandingsmotoren - nog geen rekening gehouden met een benzineprijs van € 2,00. 

 

De enige 2 echt goedkope opties voor ondernemers waren een bijna volledig gesubsidieerd aan te schaffen elektrische auto zonder bijtelling en de youngtimerregeling. 

 

 

 

 

 

Ik geef het alleen ter overweging mee voor de kleine groep mensen die dit wel kunnen organiseren. Maar meestal is inderdaad de youngtimer regeling, zeker als je je niet laat verleiden om een klasse auto te gaan rijden die je prive niet zou kunnen betalen.

 

Maar goedkoop autorijden kan wel. Een kleine auto op lpg g3. Wegenbelasting 35,- per maand. 1 op 15 tot 1 op 17 rijden a 0,73 per liter. Bijv. Een gebruikte Up/citigo of een Chevrolet Spark(af-fabriek lpg).  Dacia's zijn er ook goedkoop gebruikt met betrouwbare lpg af fabriek. Zelf rij ik een japans koekblikje op lpg. Gemengd verbruik 1:18 dat komt op zo'n 5 cent per km en slechts 15,- wegenbelasting. Of inderdaad een afgeschreven dieseltje. Nu zou ik dat niet iedereen aanraden die veel zakelijke km rijdt. Maar een Up/citigo is gewoon een prima hedendaagse auto.

 Het is gewoon eventueel een optie. Zelf had ik die lpg auto al dus dan is het handiger om deze af te rijden dan gelijk iets anders te kopen ook al gaan de zaken nu wat beter.

 

Het kan ook zijn dat er een prijsverschil is in de verzekering.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:33, tstle zei:

dat komt op zo'n 5 cent per km

 

Tot nu toe vergeleken we in dit topic de  totale kosten per zakelijke kilometer: dus inclusief afschrijving, onderhoud, reparaties, banden, apk, brandstof, olie, wegenbelasting en verzekering. Als je totale kosten onder de 0,19 ct / km  komen én je rijdt veel of uitsluitend zakelijke kilometers, dan is prive aanschaf en kilometer kosten declareren "mogelijk" goedkoper dan de youngtimer regeling 

 

Wat jij hier noemt zijn alleen de  brandstofkosten per kilometer: dat is geen goed vergelijk. Zo'n LPG auto of koekblik schrijft nog steeds af en heeft onderhoud nodig en kost wegenbelasting en verzekering. En onduidelijk is hoeveel kilometers zakelijk en privé gereden worden. 

 

Op 5-10-2021 om 17:37, tstle zei:

Youngtimers zijn ook alweer 15 jaar oud. Dat is wel even goed rondkijken om geen bak ellende te kopen.

 

Tuurlijk. Maar als je op safe wilt spelen kun je ook een dealeronderhouden youngtimer kopen mét Bovag garantie (zoals ik dit jaar gedaan heb) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:37, tstle zei:

Youngtimers zijn ook alweer 15 jaar oud. Dat is wel even goed rondkijken om geen bak ellende te kopen.

Heb meer vertrouwen in een 20 jaar oude auto dan in een van 7 jaar oud. Wat wordt er tegenwoordig een waanzinnig slechte kwaliteit gebouwd. Ze worden nu echt gemaakt om stuk te gaan.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 5-10-2021 om 22:48, MGC1969 zei:
Op 5-10-2021 om 17:37, tstle zei:

Heb meer vertrouwen in een 20 jaar oude auto dan in een van 7 jaar oud. Wat wordt er tegenwoordig een waanzinnig slechte kwaliteit gebouwd. Ze worden nu echt gemaakt om stuk te gaan.

Enfin, deze discussie is er ook een voor in de kroeg.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 22:48, MGC1969 zei:

Heb meer vertrouwen in een 20 jaar oude auto dan in een van 7 jaar oud. Wat wordt er tegenwoordig een waanzinnig slechte kwaliteit gebouwd. Ze worden nu echt gemaakt om stuk te gaan.

gemaakt om stuk te gaan niet direct. Maar moderne auto's zijn idioot ingewikkeld om nog maar aan de uitstoot normen te kunnen voldoen. De oude amerikanen bouwden bijvoorbeeld een 6 liter v8 met 150pk, maar dat blok kon met weinig onderhoud wel makkelijk 500.000km halen. Een moderne auto met 1.0 3cilinder en 150pk heeft veel meer onderhoud nodig omdat al die kleine lichte onderdelen sneller slijten bij eenzelfde vermogensafgifte.

Zeker een auto als bijv een bmw heeft veel onderhoud nodig, en de meesten laten dat achterwege als de auto 7+ jaar oud is, en ja dan kom je snel uit op een revisie als er echt iets kapot is. -wat dus meestal sloop betekend-

 

Maar een 20 jaar oude auto betekend ook zeker niet dat die probleemloos is. Alles gaat op den duur kapot, en bij oudere autos wordt er op een gegeven moment bespaart op onderhoud, en als je dan zo;n ding koopt mag jij dat gaan oplossen.

 

Al die verhalen van een bepaalde oom op verjaardagen dat een youngtimer de oplossing is om goedkoop een leuke auto te rijden, zijn echt alleen borrelpraat. Koop maar eens een bmw van 15 jaar oud, daar gaat altijd veel meer geld inzitten dan je vooraf denkt/hoopt

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Die oom op de verjaardag ken ik niet, wel een zoon die autotechniek gestudeerd heeft en thuiskomt met verhalen over auto's met een thermostaat huis van kunststof die 'wonder boven wonder'  vervangen moet worden omdat die gescheurd is.  Welk dwaallicht heeft dit verzonnen? In elk geval niet iemand met duurzaamheid in gedachten.

'Auto's zijn gemaakt om stuk te gaan' is een quote van hem. Maar hij zal wel bevooroordeeld zijn omdat hij zelf in een Volvo uit 1970 rijdt.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 00:04, MGC1969 zei:

‘Auto's zijn gemaakt om stuk te gaan' is een quote van hem.

Weinig origineel en zeker niet de eerste die een dergelijk uitspraak heeft gedaan.

 

Voor een deel is het waar, en voor een deel verklaarbaar waarom het zo is. Duurzaamheid heeft een prijs en niet iedereen kan of wil dat betalen.

Daarbij zijn er legio kopers die graag willen pronken met nieuwe of mooiere veren … maar dat betekent niet dat nieuw altijd slechter is.
Hoe je iets gebruikt is ook een puntje van belang … zo heb ik een familielid die in staat is om een nieuwe auto in één jaar eruit te laten zien alsof het een youngtimer op leeftijd is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-10-2021 om 22:42, espen zei:

gemaakt om stuk te gaan niet direct. Maar moderne auto's zijn idioot ingewikkeld om nog maar aan de uitstoot normen te kunnen voldoen. De oude amerikanen bouwden bijvoorbeeld een 6 liter v8 met 150pk, maar dat blok kon met weinig onderhoud wel makkelijk 500.000km halen. Een moderne auto met 1.0 3cilinder en 150pk heeft veel meer onderhoud nodig omdat al die kleine lichte onderdelen sneller slijten bij eenzelfde vermogensafgifte.

Zeker een auto als bijv een bmw heeft veel onderhoud nodig, en de meesten laten dat achterwege als de auto 7+ jaar oud is, en ja dan kom je snel uit op een revisie als er echt iets kapot is. -wat dus meestal sloop betekend-

 

Maar een 20 jaar oude auto betekend ook zeker niet dat die probleemloos is. Alles gaat op den duur kapot, en bij oudere autos wordt er op een gegeven moment bespaart op onderhoud, en als je dan zo;n ding koopt mag jij dat gaan oplossen.

 

Al die verhalen van een bepaalde oom op verjaardagen dat een youngtimer de oplossing is om goedkoop een leuke auto te rijden, zijn echt alleen borrelpraat. Koop maar eens een bmw van 15 jaar oud, daar gaat altijd veel meer geld inzitten dan je vooraf denkt/hoopt

 

Youngtimer kopen sommigen om een auto te rijden die anders erg duur zou zijn. Bijv. een oude Jaguar.

 

Oude bmw's zijn niet goedkoop in onderhoud. Maar koop je bijv. een Audi A4 met 1.9 tdi motor of een eenvoudige benzine met weinig km's en keurig onderhouden dan kan je daar heel lang mee doen. Verzinkte carosserie dus roesten doen ze ook niet. Bekleding is van heel slijtvaste stof. Natuurlijk gaat alles ooit kapot maar het totaalplaatje onderhoud afschrijving zal voordeliger zijn dan een vergelijkbare nieuwere auto.

 

Maargoed het is voor elk wat wils en de kans om Cosara naar een oude amerikaan te 6 liter v8 te praten lijkt me niet heel erg groot:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.