• 0

Gevolgen van het niet voldoen aan het urencriterium

Ik begin als zelfstandige vanaf 1 oktober pas, het is dus onmogelijk dit jaar nog 1225 uren te boeken.
Hierdoor ben ik dit jaar geen ondernemer voor inkomstenbelasting, klopt dat?
Maar wat betekent dat precies, behalve dat ik geen recht heb op zelfstandigenaftrek en startersaftrek?
Kan ik bijvoorbeeld de kleinschalige investeringsaftrek gebruiken en BTW aftrekken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 15-9-2021 om 22:10, verticaal zei:

Ik begin als zelfstandige vanaf 1 oktober pas, het is dus onmogelijk dit jaar nog 1225 uren te boeken.
Hierdoor ben ik dit jaar geen ondernemer voor inkomstenbelasting, klopt dat?

 

Nee. Het niet voldoen aan het urencriterium heeft niets te maken met het zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Je moet bepalen of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, ongeacht je gewerkte uren (gebruik de link van Wigbolt).

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting én voldoe je aan de 1225 uren, dán heb je recht op allerlei ondernemersaftrekken.


Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting en voldoe je niet aan de 1225 uren, dan heb je alleen recht op de mkb-winstkorting.

 

Ben je géén ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan geef je simpelweg je omzet minus kosten op als resultaat overige werkzaamheden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 15-9-2021 om 22:10, verticaal zei:

Maar wat betekent dat precies, behalve dat ik geen recht heb op zelfstandigenaftrek en startersaftrek?

Als je dit jaar geen recht hebt op de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek, heb je nog steeds recht op de MKB- winstvrijstelling en die is 14% van de (resterende) winst.  De MKB-winstvrijstelling wordt inkomstenbelastingaangifte automatisch berekend. De MKB-winstvrijstelling wordt berekend over de resterende winst na aftrek van de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. Bij het niet toepasbaar zijn hiervan gaat de winst dus omhoog en dus ook de hoogte van de MKB-winstvrijstelling.

 

Op 15-9-2021 om 22:10, verticaal zei:

Kan ik bijvoorbeeld de kleinschalige investeringsaftrek gebruiken en BTW aftrekken?

Ja, de KIA staat los van het urencriterium.

Ja, je mag de betaalde BTW aftrekken  … en de ontvangen BTW afdragen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.