• 0

Werkruimte aan huis

Goedenavond,

 

Even jullie hulp nodig! Hoe fiscaal om te gaan met een werkruimte aan huis? De werkruimte heeft geen eigen sanitair of ingang, maar wordt wel meer dan 10% zakelijk gebruikt (ook meer dan 10% van woning oppervlakte). Als ik het goed lees is er de mogelijkheid om de woning geheel prive, geheel zakelijk of als keuze vermogen aan te merken. Ik las ook iets dat je o.b.v. verhoudingen het gedeelte prive en zakelijk kunt nemen. Het zakelijk deel omvat ongeveer 20% (oppervlakte) van totaal woning (dus 80% prive). Verder heb ik een partner, niet getrouwd, maar wel een samenlevingscontract. De woning is dus 50% mijn eigendom en 50% eigendom van mijn partner. Ik wil de meest optimale beslissing nemen voor mijn werkruimte, aangezien binnenkort verbouwd gaat worden en ik aan begin de keus dien te maken. 

 

Graag jullie reacties! Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 16-9-2021 om 19:51, Henk Veerman zei:

Als ik het goed lees is er de mogelijkheid om de woning geheel prive, geheel zakelijk of als keuze vermogen aan te merken. Ik las ook iets dat je o.b.v. verhoudingen het gedeelte prive en zakelijk kunt nemen.

Check het hulpmiddel werkruimte van de Belastingdienst voor je situatie. Deels of geheel zakelijk aanmerken van de woning betekent ook dat bij verkoop van de woning het resultaat (lees: de waardestijging van de woning) deels of geheel belast is. Met de huidige snel stijgende woningprijzen is het maar de vraag of dat een situatie is waar je op uit wilt komen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

De meest optimale beslissing voor je werkruimte is de verkeerde insteek. Je zoekt de meest optimale beslissing voor het geheel! Dat valt op een forum zonder inzage in jouw inkomen en vermogen niet te doen.

 

Verder helemaal eens met Ron, met de kanttekening dat waardedaling aftrekbaar is (stel dat je koopt op wat achteraf de top van de markt blijkt te zijn geweest)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Investering in de werkruimte 5k, totale hypotheek prive woning (waar ook werkruimte onder valt) ongeveer 300.000EUR, hypotheekrente 1,9%.

Het zakelijk deel omvat ongeveer 20% (oppervlakte) van totaal woning (dus 80% prive). Verder heb ik een partner, niet getrouwd, maar wel een samenlevingscontract. De woning is dus 50% mijn eigendom en 50% eigendom van mijn partner. Hopelijk is het mogelijk om op basis van deze gegevens een antwoordt te geven. De waardestijging/daling is helder!

 

Link naar reactie
  • 1

Henk, dit is niet toereikend om iets zinnigs over te zeggen. Je winst uit onderneming, zelfstandigenaftrek ja/nee, WOZ-waarde pand, is de woning eventueel splitsbaar, vermogen in box 3, hoeveel% eigendom tussen jou en partner. 

 

En dan nog loop je aan tegen wat Ron aangaf: het is en blijft koffiedik kijken.

 

In mijn praktijk geef ik hierover ook nooit het advies "dit is de beste oplossing", maar altijd: "dit zijn je opties, dit de gevolgen per optie, aan jou de keuze"

 

Als de woningmarkt volgend jaar gaat dalen of de rente stijgt, is een advies van vandaag over een jaar achterhaald

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ik zou er fiscaal niet al te moeilijk over doen. Als je de hele woning privé houdt, dan blijft de rente privé aftrekbaar. Je loopt dus niets echt mis, maar het scheelt wel een heel administratief circus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.