• 0

Bestelwagen Ondernemingsregeling 10% zakelijk

(aangepast)

Hallo.

 

Enige maanden geleden werd ik door een collega zelfstandige gewezen op het bestaan van de ondernemersregeling voor een bestelwagen.

 

Als ik het goed begrijp uit de brief van de belastingdienst (en op de pagina van belastingdienst) na het overschrijven van de bestelwagen -uit 2012- op mijn naam (eenmanszaak) hoef ik geen BPM te betalen en mag ik gebruik maken van het lage wegenbelasting tarief wanneer ik de bestelwagen minimaal 10% zakelijk gebruik ?

 

Er komen toch wat vragen bij mij op:

1) Is de BTW zakelijk terug te vorderen?

2) Mag ik afschrijven op de bus en komt deze op de balans ?

3) Vallen kosten zoals wegenbelasting, verzekering, onderhoud en brandstof in prive of zakelijk (aftrekbaar van winst)

4) Moet ik een kilometer registratie bijhouden om de minimaal 10% zakelijk aan te tonen?

5) En krijg je te maken met bijtelling ?

 

Wat wel duidelijk aangegeven staat is wanneer je buiten de regeling valt en BPM zou moeten betalen.

 

Hopelijk weten jullie meer van deze kwestie ;)

aangepast door Paul Kers
vraag 5 toegevoegd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Oef. Je haalt allerlei verschillende dingen aan, die ieder een ander soort belasting betreffen. De belastingen waar je mee te maken krijgt, zijn:

- omzetbelasting

- motorrijtuigenbelasting

- inkomstenbelasting

 

Of je (bestel)auto zakelijk is voor ieder van deze belastingen, moet je zelf vaststellen of kiezen. En die keus kan voor ieder van de belastingen afwijken. Het antwoord op ieder van je vragen hangt dus af van je eigen keuzes.

 

Je hoofdvraag gaat over de motorrijtuigenbelasting. Vraag 1 betreft omzetbelasting. Vraag 2, 3 en 5 betreft inkomstenbelasting. Vraag 4 betreft de motorrijtuigenbelasting.

 

Let ook goed op dat woonwerkkilometers in ieder van de belastingen niet hetzelfde zijn. Voor de inkomstenbelasting zijn die wél zakelijk, voor de omzetbelasting en motorrijtuigenbelasting zijn die niet zakelijk (ivm de 10% of 500 km regels).

 

Omzetbelasting

Voor de omzetbelasting is het eigenlijk vrij eenvoudig. Zelfs als je de auto privé aanschaft, mag de VOF voor de omzetbelasting net doen of het haar eigen zakelijke aanschaf is, zolang je maar meer dan 0 km per jaar zakelijk rijdt en er geen vergoeding voor ontvangt. Je mag dan de btw aftrekken over de aanschaf en het onderhoud voor de omzetbelasting. Je moet dan aan het eind van het jaar wél corrigeren voor jouw privégebruik.

 

Als je wel een kilometerregistratie bijhoudt, moet je je privégebruik naar rato corrigeren. Als je geen kilometerregistratie bijhoudt, mag je dat privégebruik ook forfaitair vaststellen op 2,7% (nieuw) of 1,5% (tweedehands of nieuw na 5 jaar) van de nieuwwaarde, maar die forfaitaire regeling is lastig te combineren met de ondernemersregeling in de motorrijtuigenbelasting. Je corrigeert dat privégebruik overigens in de laatste btw-aangifte van elk jaar.

 

Een aantal aandachtspunten: als je niet de forfaitaire regeling toepast, moet je de eerste 5 jaar ook naar rato de aanschaf-btw corrigeren! Let op dat zakelijke kilometers in de omzetbelasting géén woonwerkverkeer omvatten.

 

Motorrijtuigenbelasting

Om gebruik te maken van de ondernemersregeling in de motorrijtuigenbelasting zul je ondernemer voor de omzetbelasting moeten zijn. Daar waar de omzetbelasting niet echt kijkt naar zakelijk gebruik (je corrigeert immers toch voor privégebruik, desnoods nagenoeg 100%), moet voor de ondernemersregeling minimaal 10% van al je kilometers (exclusief woonwerk) zakelijk zijn. En omdat je dus minimaal 10% zakelijke kilometers moet kunnen aantonen, zou dat veronderstellen dat je je kilometers toch al bijhoudt. Dat betekent mijns inziens dat je eigenlijk lastig de forfaitaire correctieregeling van de omzetbelasting kunt toepassen. Je zult dus alle kilometers moeten bijhouden en kwalificeren (privé/woonwerk/zakelijk).

 

Inkomstenbelasting

Voor de inkomstenbelasting geldt weer iets compleet anders. Als je je auto meer dan 500 kilometer privé gebruikt (en hierbij tellen woonwerkkilometers verwarrend genoeg wél mee!), dan mag je kiezen of je de auto voor de inkomstenbelasting privé aanmerkt of zakelijk. Als je je auto minder dan 500 kilometer privé gebruikt, dan móet de auto op de balans van de ondernemer!

 

Als je niet mag kiezen of de auto zakelijk aanmerkt, dan komt de auto dus wel op de balans te staan. Je hebt dan uiteraard wel te maken met bijtelling voor privégebruik (meestal 22%). Deze bijtelling staat los van de privécorrectie in de omzetbelasting!

 

Als je mag kiezen en de auto privé aanmerkt, dan komt de auto niet op de zaak te staan. Let er dan overigens op hoe het zit met de belastingvrije vergoeding van 19 cent per km. Normaal mag je namelijk (bij een eenmanszaak) een vergoeding van 19 cent per km belastingvrij aan jezelf vergoeden voor het gebruik van je privéauto voor de zaak. Deze vergoeding is belastingvrij voor de omzetbelasting, dus voor de omzetbelasting (btw) ontvang je geen vergoeding. 

 

De keuzes voor de ene belasting hebben dus soms gevolgen voor de andere belasting. Of een keuze in de ene belasting fietst een voordeel in de andere belasting in de wielen. Goed over nadenken dus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.