• 0

lenen of uit eigen zak betalen?

ik moet een aantal dingen aanschaffen welke ik moet gaan gebruiken voor mijn eigen bedrijf. Nu kan ik het van mijn eigen geld wel betalen maar het is toch best wel veel (totaal komt ongeveer op 5000,- euro). Is het nou juist beter om dit bedrag te lenen op naam van je bedrijf of toch beter om uit eigen zak te betalen? wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Producten die ik nodig heb, mag ik aftrekken van de belastingdienst, maar in hoeverre kan ik producten aftrekken ? Ik ga een webshop openen en van mijn producten moet ik dus foto's maken. Daar komt bij dat mijn hobby fotograferen is maar daar heeft mijn bedrijf verder niets mee te maken. Kan ik dan toch een Canon Eos 350D aanschaffen en deze prijs van de belastingdienst aftrekken omdat ik hem ook gebruik voor het fotograferen van producten ? (wat ook met een goedkopere camera kan maar goed...)...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Monika,

 

1. Mijn advies is simpel:

Als je prive het geld hebt, gewoon zelf bank spelen voor je bedrijf. Het scheelt veel tijd, gedoe en (negatieve) energie als je geen banklening nodig hebt voor je bedrijf. Die tijd en energie kun je vast beter besteden.

 

2. Alle producten die jij noodzakelijk acht voor je bedrijf mag je aanschaffen op naam van je bedrijf en vervolgens van je inkomsten aftrekken. Ik zie geen problemen voor die duurdere camera.

Jij als ondernemer kunt heel goed van mening zijn dat je daarmee mooiere foto's van je producten kunt maken dan met een goedkope camera en dat die mooie foto's de professionaliteit van je webshop ten goede komen. In principe zal de Belastingdienst nooit op de stoel van de ondernemer gaan zitten en zeggen dat je het maar met een goedkope camera moet doen.

Als dat zo was zou het volgens mij een heel stuk slechter gaan met onze economie. ::)

 

Ik ga er bij deze redenatie overigens wel vanuit dat je meer dan 23 uur per week in/aan je bedrijf gaat werken en 'fiscaal ondernemer' wordt. Hoe de Belastingdienst redeneert bij 'andere inkomsten uit arbeid' weet ik niet.

 

Succes het opzetten van je bedrijf.

 

Karen

 

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Monika,

 

1. Mijn advies is simpel:

Als je prive het geld hebt, gewoon zelf bank spelen voor je bedrijf. Het scheelt veel tijd, gedoe en (negatieve) energie als je geen banklening nodig hebt voor je bedrijf. Die tijd en energie kun je vast beter besteden.

 

2. Alle producten die jij noodzakelijk acht voor je bedrijf mag je aanschaffen op naam van je bedrijf en vervolgens van je inkomsten aftrekken. Ik zie geen problemen voor die duurdere camera.

Jij als ondernemer kunt heel goed van mening zijn dat je daarmee mooiere foto's van je producten kunt maken dan met een goedkope camera en dat die mooie foto's de professionaliteit van je webshop ten goede komen. In principe zal de Belastingdienst nooit op de stoel van de ondernemer gaan zitten en zeggen dat je het maar met een goedkope camera moet doen.

Als dat zo was zou het volgens mij een heel stuk slechter gaan met onze economie. ::)

 

Ik ga er bij deze redenatie overigens wel vanuit dat je meer dan 23 uur per week in/aan je bedrijf gaat werken en 'fiscaal ondernemer' wordt. Hoe de Belastingdienst redeneert bij 'andere inkomsten uit arbeid' weet ik niet.

 

Succes het opzetten van je bedrijf.

 

Karen

 

 

 

 

 

bedankt voor je reactie Karen! Ik werk momenteel zelf 24 uur in loondienst en wil het er eerst voor er bij gaan doen. Het is een grote gok die ik ga nemen maar ik heb het idee dat het wel gaat lopen. Maar toch moet ik wel redelijk investeren, en ik ben me nog aan het orienteren of 't misschien eerst wat goedkoper kan, maar kwalitatief goed.

Het is in eerste instantie niet mijn bedoeling dat ik mijn baan ga opzeggen, ik zie het als een soort van hobby wat ik er bij wil gaan doen. Ik ga eens informeren bij de belastingdienst hoe het nu zit met het aftrekken van bepaalde kosten die ik maak in mijn op te zetten bedrijfje.

Link naar reactie
  • 0

Zorg wel dat als je het zelf gaat "uitlenen" je voldoende reserve hebt. Het is vervelend als je over een tijdje net niet voldoende hebt voor onverwachte uitgaven.

 

Sowieso is zo'n camera wel aan te raden bij product fotografie. Je kan daarmee stukken betere resultaten boeken omdat je wat meer specifieke instellingen kan maken. Denk hierbij aan foto's met een witte achtergrond wat haast onmogelijk is. Dit is gebaseerd op foto's van sokken, waar ik speciale software voor geschreven heb om efficient te werken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.