• 0

Bedrijfsgrond kopen, hoe werkt dat fiscaal

Momenteel ben ik aan het sparen voor een stukje bedrijfsgrond. Dat zal zo'n 45.000 tot 75.000 kosten.

 

Ik ben zzp'er dus betaal elk jaar belasting terwijl ik nog aan het sparen ben. Is daar iets aan te doen om het als reservering voor toekomstige investering te boeken?

 

Dan het jaar waarin ik die grond daadwerkelijk zou kopen, stel ik heb in dat jaar 30k winst. Kan ik de aankoop van de grond dan direct opvoeren als kosten zodat ik dat jaar weinig tot geen belasting betaal?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 18-9-2021 om 19:07, tstle zei:

Ik ben zzp'er dus betaal elk jaar belasting terwijl ik nog aan het sparen ben.

 

We betalen allemaal elk jaar belasting. :shushing-face:

 

Op je profiel staat ondernemer in spé. Wat voor soort onderneming heb je in gedachten? Waarom zou je geen grond pachten?

 

Land zou op de balans komen, niet via de verlies- en winstrekening gaan. 

Je kan nu al geld reserveren voor toekomstige uitgaven, maar hoe dat boekhoudkundig gaat weten anderen beter.

 

Welkom op HL. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2021 om 19:07, tstle zei:

Ik ben zzp'er dus betaal elk jaar belasting terwijl ik nog aan het sparen ben. Is daar iets aan te doen om het als reservering voor toekomstige investering te boeken?

 

Nee, fiscaal vriendelijk sparen voor investeringen is niet mogelijk.

 

Op 18-9-2021 om 19:07, tstle zei:

Dan het jaar waarin ik die grond daadwerkelijk zou kopen, stel ik heb in dat jaar 30k winst. Kan ik de aankoop van de grond dan direct opvoeren als kosten zodat ik dat jaar weinig tot geen belasting betaal?

 

Nee investeringen gaan nooit van je winst af. Je betaalt ook in het jaar dat je de grond koopt gewoon inkomstenbelasting over de 30k winst.

De grond komt op de balans te staan voor 30.000 euro. Afschrijven over grond kan ook niet omdat grond niet "slijt".

 

Dus de aanschaf van grond levert je geen fiscaal voordeel op als dat je voornaamste doel zou zijn.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2021 om 19:29, Roel J zei:

 

Nee, fiscaal vriendelijk sparen voor investeringen is niet mogelijk.

 

 

Nee investeringen gaan nooit van je winst af. Je betaalt ook in het jaar dat je de grond koopt gewoon inkomstenbelasting over de 30k winst.

De grond komt op de balans te staan voor 30.000 euro. Afschrijven over grond kan ook niet omdat grond niet "slijt".

 

Dus de aanschaf van grond levert je geen fiscaal voordeel op als dat je voornaamste doel zou zijn.

 

Het gaat mij niet om fiscaal voordeel. Maar het is raar om eerst belasting te betalen over geld wat ik later zakelijk ga gebruiken. Dat gaat later weer zorgen voor omzet en dus belasting.

 

Stel ik koop een stuk gereedschap onder de 450,-, dan gaan die kosten dat zelfde jaar van de winst af. Als ik er 100 koop dan loopt dat in de tienduizenden euro's.

Stel ik koop een machine van 45000,-. Dan kan ik die in 5 jaar aftrekken. Dan heb ik ook een flinke aftrek.

 

Maar als ik 50k uitgeef aan grond, dan moet ik dus eerst steeds belasting betalen om uberhaupt die 50k bij elkaar te sparen. Vervolgens haal ik daarna winst uit de activiteiten die ik op dat stukje grond doe. Dus daar betaal ik dan belasting over. Maar over de investering mag ik niks aftrekken? Dat is toch raar of ben ik nou gek? En stel dat ik die grond na 10 jaar weer verkoop, kan ik de verkoopprijs dan wel belastingvrij weer naar prive halen?

 

Het gaat  mij niet om fiscaal voordeel, maar het zou raar zijn dat je kosten voor een voertuig ofzo wel mag aftrekken maar voor de grond die je nodig hebt niet.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 18-9-2021 om 19:16, TwaBla zei:

 

We betalen allemaal elk jaar belasting. :shushing-face:

 

Op je profiel staat ondernemer in spé. Wat voor soort onderneming heb je in gedachten? Waarom zou je geen grond pachten?

 

Land zou op de balans komen, niet via de verlies- en winstrekening gaan. 

Je kan nu al geld reserveren voor toekomstige uitgaven, maar hoe dat boekhoudkundig gaat weten anderen beter.

 

Welkom op HL. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Ik wil een werkplaatsje maken met een buitenterrein. Pachten is een uitgave waar je nooit meer iets van terugziet dus daarom wil ik gewoon grond in eigen bezit hebben. daar komt bij dat ik een gruwelijke hekel heb aan vastgoedbobo's die niet alleen huur vangen maar ook nog eens gaan bepalen wat ik allemaal wel en niet mag op het gehuurde.

 

Huren is ook nogal duur. In 10 jaar tijd betaal je net zoveel wanneer je het gewoon zelf zou hebben gekocht.

aangepast door tstle
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dan zou ik eens nagaan of je een bedrijfshypotheek kunt krijgen op basis van jouw werkzaamheden en opbrengsten.

 

Ik snap het probleem voorlopig niet: je koopt of huurt iets uit eigen middelen of je sluit er een lening voor af. Veel meer smaken zijn er niet naar ik vrees.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2021 om 19:48, tstle zei:

Stel ik koop een stuk gereedschap onder de 450,-, dan gaan die kosten dat zelfde jaar van de winst af

 

En met welk geld koop je dat stuk gereedschap? Precies met geld dat je overhield nadat je belasting had betaald over de winst van vorig jaar.

Gereedschap moet je elke paar jaar vervangen omdat het versleten is daarom mag je het, ineens of verspreid over meerdere jaren (afschrijving) in de kosten zetten

Op 18-9-2021 om 19:48, tstle zei:

Het gaat  mij niet om fiscaal voordeel, maar het zou raar zijn dat je kosten voor een voertuig ofzo wel mag aftrekken maar voor de grond die je nodig hebt niet.

 

De basis is gewoon simpel er staat in de wet

Grond kost je geen geld, je koopt nu voor 50k een stuk grond, volgend jaar, is dat nog steeds 50.000 euro waard. Over 20 jaar krijg je er waarschijnlijk 120k voor. de waarde van grond zal 999 van de 1000 keer nooit onder de aanschafprijs komen dus heb je geen (afschrijvings)kosten en na 20 jaar mag je ook nog eens inkomstenbelasitng betalen op de 70k gerealiseerde winst bij verkoop.

Bij een voertuig mag je ook je ook alleen die kosten opvoeren die de waarde vermindering weergeven. Dat hele volkstammen een auto in 5 jaar afschrijven terwijl hij makkelijk 10 jaar meegaat zorgt er dan weer voor dat je ook daar bij verkoop van de auto afrekent over het verschil waarvoor de auto op de balans staat (heel lage waarde) en dat wat je er voor terugkrijgt.

De regels voor kostenaftrek van grond en een voertuig zijn in de basis precies hetzelfde, je mag kosten nemen  voor zover er sprake is van afnemen van waarde van het bezit. 

Bij een voertuig en gereedschap is dat vrij duidelijk die zie je bij wijze van spreke dagelijks slijten. De grond waar jou werkplaats op staat, was er 2000 jaar geleden en zal er ook nog zijn als jij alleen weer een stofwolkje bent en tenzij ons economisch systeem of particulier bezit regels drastisch op de schop gaan nog steeds waarde hebben als toen jij het kocht..

 

Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2021 om 19:50, tstle zei:

Daar komt bij dat ik een gruwelijke hekel heb aan vastgoedbobo's die niet alleen huur vangen maar ook nog eens gaan bepalen wat ik allemaal wel en niet mag op het gehuurde.

 

Zou me meer zorgen maken om de overheid.

 

Het klinkt alsof je veel plannen en dromen hebt.

 

Gereedschap wordt op den duur minder waard, grond wordt meer waard. Het is redelijk simpel.

 

Besteed ook eens wat tijd om te leren hoe boekhouding en belasting werken.

 

Veel succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

daar komt bij dat ik een gruwelijke hekel heb aan vastgoedbobo's die niet alleen huur vangen maar ook nog eens gaan bepalen wat ik allemaal wel en niet mag op het gehuurde.

Doorgaans bepaalt een gemeente of provincie dat.

 

Wees eens concreet: wat wil je gaan ondernemen en wat is daar volgens jou zo complex aan? Of verzin je dat zelf?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2021 om 20:06, Roel J zei:

 

En met welk geld koop je dat stuk gereedschap? Precies met geld dat je overhield nadat je belasting had betaald over de winst van vorig jaar.

Gereedschap moet je elke paar jaar vervangen omdat het versleten is daarom mag je het, ineens of verspreid over meerdere jaren (afschrijving) in de kosten zetten

 

De basis is gewoon simpel er staat in de wet

Grond kost je geen geld, je koopt nu voor 50k een stuk grond, volgend jaar, is dat nog steeds 50.000 euro waard.

 

Bedankt, dit is het antwoord wat ik nodig had.

 

Kan ik het dan ook zo zien dat de waarde van de aangekochte grond met geld waarover ik belasting heb betaald dan als prive inbreng wordt gezien? Dus bij verkoop hoef ik over de initiele aanschafprijs niet nogmaals iets te betalen maar kan ik zonder problemen terugzetten naar m'n prive rekening?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Op 18-9-2021 om 19:48, tstle zei:

 

Het gaat mij niet om fiscaal voordeel. Maar het is raar om eerst belasting te betalen over geld wat ik later zakelijk ga gebruiken. Dat gaat later weer zorgen voor omzet en dus belasting.

 

 

Dat is op zich wel mogelijk, als je je ondernemingsvemogen gaat scheiden van je privévermogen, door bijvoorbeeld een BV op te richten. Dan wordt het deel van de winst dat in de onderneming achterblijft minder belast dan het deel dat je privé gebruikt / nodig hebt. 

Link naar reactie
  • 0

Er is hier vast wel iemand die je kan vertellen hoe je als ondernemer een pand bouwt en die verhuurt als kantoor aan je eigen onderneming zodat je uit de huuropbrengst de hypotheek kan aflossen en een mooie pensioenvoorziening creëert. Ik ken heel wat ondernemers die zo een flinke spaarpot hebben opgebouwd. Maar die hadden al een man of wat in dienst.

 

Toch maar eerst een werkplaatsje huren. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.