• 0

Bedrijfsgrond kopen, hoe werkt dat fiscaal

Momenteel ben ik aan het sparen voor een stukje bedrijfsgrond. Dat zal zo'n 45.000 tot 75.000 kosten.

 

Ik ben zzp'er dus betaal elk jaar belasting terwijl ik nog aan het sparen ben. Is daar iets aan te doen om het als reservering voor toekomstige investering te boeken?

 

Dan het jaar waarin ik die grond daadwerkelijk zou kopen, stel ik heb in dat jaar 30k winst. Kan ik de aankoop van de grond dan direct opvoeren als kosten zodat ik dat jaar weinig tot geen belasting betaal?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 18-9-2021 om 19:07, tstle zei:

Ik ben zzp'er dus betaal elk jaar belasting terwijl ik nog aan het sparen ben.

 

We betalen allemaal elk jaar belasting. :shushing-face:

 

Op je profiel staat ondernemer in spé. Wat voor soort onderneming heb je in gedachten? Waarom zou je geen grond pachten?

 

Land zou op de balans komen, niet via de verlies- en winstrekening gaan. 

Je kan nu al geld reserveren voor toekomstige uitgaven, maar hoe dat boekhoudkundig gaat weten anderen beter.

 

Welkom op HL. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2021 om 19:07, tstle zei:

Ik ben zzp'er dus betaal elk jaar belasting terwijl ik nog aan het sparen ben. Is daar iets aan te doen om het als reservering voor toekomstige investering te boeken?

 

Nee, fiscaal vriendelijk sparen voor investeringen is niet mogelijk.

 

Op 18-9-2021 om 19:07, tstle zei:

Dan het jaar waarin ik die grond daadwerkelijk zou kopen, stel ik heb in dat jaar 30k winst. Kan ik de aankoop van de grond dan direct opvoeren als kosten zodat ik dat jaar weinig tot geen belasting betaal?

 

Nee investeringen gaan nooit van je winst af. Je betaalt ook in het jaar dat je de grond koopt gewoon inkomstenbelasting over de 30k winst.