• 0

Lening prive naar BV in oprichting

Volgende situatie speelt momenteel;

 

Na 4 jaar eenmanszaak is het, fiscaal en ondernemingstechnisch, tijd geworden om mijn bedrijf in te brengen in een BV met daarboven een beheer BV.

Om voor het lopende jaar reeds de BV fiscaal te kunnen gebruiken is voor 1-10 een intentieverklaring bij de belastingdienst ingediend om zodoende de startdatum van de BV (fiscaal gezien dan) op 1-1-2005 te zetten.

 

Nu het "probleem"

 

Omdat ik een eenmanszaak heb/had liepen de geldstromen van prive en zakelijk wel eens door elkaar. Wanneer er een kortstondige behoefte naar liquiditeit bij de zaak was, boekte ik van prive een bedrag over naar de zakelijke rekening, waarna dit later weer terug werd geboekt. In principe een lening uit prive naar zakelijk dus.

 

Nu is er op 28 december 2004 een aanzienlijk bedrag (> 100.000) van de prive rekening naar zakelijk overgeboekt wegens liquiditeitsbehoefte en dit is op 5-1-2005 teruggeboekt naar prive.

Probleem is nu dat volgens mijn boekhouder voornoemd bedrag op de beginbalans van de BV moet omdat dit op 1-1-2005 eigendom van de zaak was. het "terug/door"boeken op 5-1 zou duiden op een lening naar prive van dit bedrag, iets wat niet klopt maar ook niet echt gewenst is.

 

Hoe kan ik dit, fiscaal en wettelijk correct, ondervangen?

Lening van prive naar eenmanszaak o.i.d.?

 

Hoop dat het duidelijk is, zo niet dan graag een berichtje

 

Germ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt erop dat de boekouder de lening aanmerkt als een kapitaalstorting in de BV. Ik neem even aan dat de lening van privé aan zakelijk ondersteund wordt door documenten (leenovereenkomst etc.)? Hoe het ook zei, de fiscus zal nooit zomaar een kapitaalstoring/inbreng aannemen, net zo als dat de fiscus nooit zomaar aanneemt dat er een lening is. De omstanigheiden van het geval zijn maatgevend. Het lijkt mij in ieder geval niet logisch dat de boekhouder de 'lening' tot het eigen vermogen rekent. M.i. heb je privé een vordering op BV en die wordt in het nieuwe jaar door de BV afgelost... Deze schuld aan de aandeelhouder wordt gewoon in de beginbalans opgenomen...

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

op de beginbalans van de BV gewoon als schuld opnemen(aan aandeelhouder), wil je het wettelijk dicht hebben dan dien je over die drie dagen dat de schuld bestond rente te berekenen en dat aan te geven in je aangifte inkomstenbelating als 'ter beschikking stellen van vermogen' omdat dit slechts een paar dagen is geweest is het bedrag niet schokkend, maar je geeft dan wel blijk van het zakelijk afwikkelen van de schuld.

 

Die rente is trouwens weer aftrekbaar in de BV. Een ander verhaal wordt het als in die 100.000 de stortingsplicht van 18.000 heeft gezeten ter volstorting van het aandelenkapitaal. Indien je dit terugstort kan dit vervelende gevolgen hebben. Informeer bij je boekhouder!

 

Groet

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hallo GGW,

Zoals ik het zie heeft jouw boekhouder gelijk.

Op 28-12-2004 heb je 100.000 uit het privevermogen-box 3 gehaald en gestort in de zakelijke kas. De balans van de eenmanszaak zal dus per 1-1-2005 in de BV moeten worden ingebracht.

Nu, ultimo 2005, wil je eigen gestort kapitaal terughalen naar prive. Dat kan , maar is wel afhankelijk van hoe de balans van de BV er nu uit ziet.

 

groeten Ad

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.