• 0

Samenwonend en eenmanszaak

(aangepast)

Allereerst excuses als het topic niet op de correcte plek staat. 

 

Ten tweede alvast mijn dank voor het lezen en meedenken

 

Laten we beginnen bij een korte introductie;

Mijn vriendin is aan het orienteren om een eigen eenmanszaak op te zetten, om daar de kweek en verkoop van diverse siervissen onder te brengen. Grootste motivatie is de schaalgrootte en de gevoelsmatige grenzen van wat hobbymatig nog verantwoord is. Daarnaast opent een zakelijke insteek deuren naar bijvoorbeeld de groothandel, wat de kosten aanzienlijk kan drukken.

 

Dan nu, de probleemstelling;

Omdat de eigenaar van een eenmanszaak ook persoonlijk aansprakelijk is voor eventuele schulden, zijn wij aan het bestuderen hoe we dit in kunnen dekken. Een BV opzetten is vooralsnog niet wenselijk, mede doordat er best veel werk in zit omtrent statuten en dergelijken. Ook het uitbetalen van een constant loon kan lastig zijn in de beginfase.

 

Formeel hebben wij (ondernemende partner en ondergetekende) geen relatiestatus (geen samenlevingscontract, geen geregistreerd partnerschap, ongehuwd etc), maar wonen wij wel samen, waarbij ik tot de conclusie kom dat er geen sprake is van gemeenschap van goederen. In geval van problemen, zal de praktijk zijn dat alles waarvan ik kan aantonen dat het van mij is (en dus niet van de eigenaar van de eenmanszaak kan zijn), buiten bereik van eventuele schuldeisers ligt. Zowel de auto als de woning zijn op alleen mijn naam gekocht, alsmede een groot deel van de elektronische apparatuur (telefoons, tv etc). 

 

De eerste vraag is of deze redenatie klopt, of dat het toch beter is hiervoor iets extra's te regelen (en zo ja, wat).

 

De vervolgvraag zit in een moeilijker gebied; we hebben 2 best prijzige verzamelingen staan (denk aan 10.000 tot 20.000 euro totale marktwaarde). De interesse hiervoor is wederzijds, maar de grootste uitgaven (98%) hiervoor liggen bij mij (wederom; niet de eigenaar van de eenmanszaak). Echter is veel tweedehands aangeschaft en door ruil verkregen, en zijn hiervoor geen facturen aanwezig, wat eigendom aantonen op die manier lastig maakt. Eveneens is het limitatief opschrijven wat "mijn" eigendom lastig, omdat de verzamelingen in de tijd ongetwijfeld zullen veranderen in samenstelling en waarde.

 

Op dit gebied heb ik oprecht geen idee wat een logische wijze van eigendom aan te tonen of vast te leggen is. Is hier een ondernemer die mij een goede richting kan wijzen? Met een goed zoekwoord kom ik allicht al heel ver.

aangepast door JCfish
Taalfout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

JCfish ten eerste welkom op het forum!

 

Kijkend  naar de eerste probleemstelling, klopt je beredenering. Zolang jullie belastingtechnisch niet verbonden zijn aan elkaar, mogen schuldeisers bij gemaakte schulden deze niet verhalen op u. Zolang u kunt aantonen dat deze producten door u is aangeschaft. Nou is wel de vraag of dat jullie allebei een aparte betaling rekening hebben of niet?

 

Overigens verwacht ik niet dat het kweken van siervissen grote financiële risico's met zich meebrengen. Nou moet ik wel zeggen ligt er aan welk soort siervis.

 

Met het tweede vraagstuk kan ik u helaas niet helpen.

aangepast door Wessel S
Link naar reactie
  • 1
Op 20-9-2021 om 17:40, JCfish zei:

Omdat de eigenaar van een eenmanszaak ook persoonlijk aansprakelijk is voor eventuele schulden, zijn wij aan het bestuderen hoe we dit in kunnen dekken.

Schuldeisers voorkomen is beter dan zaken buiten hun bereik te houden. Bijvoorbeeld door de risico's in kaart te brengen, deze af te wegen en waar nodig te verzekeren. Bijvoorbeeld met een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Om maar wat te noemen: een lekkend aquarium kan in de papieren lopen en wordt waarschijnlijk niet gedekt door je privéverzekering als het om een zakelijke activiteit gaat.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Op 20-9-2021 om 20:29, vloerengilde zei:

je zou vrij simpel bij de notaris kunnen vastleggen wat van wie is en welke verzameling van wie is.

 

 Inderdaad, je noemt dat een "vaststellingsovereenkomst inboedel" , je kunt deze bij de notaris laten opzetten.

 

Ik denk alleen dat dit niet je denkrichting moet zijn. Probeer je persoonlijke aansprakelijkheid te beperken (bijvoorbeeld door de oprichting van een BV of een goede aansprakelijkheidsverzekering..

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Groothandel? Ga je verkopen aan detaillisten?* Waarom kopen die van hobbyisten als er ook professionele leveranciers zijn die aan water- en klimaatbeheersing kunnen doen?

 

Wat zijn je risico's? Aansprakelijkheid als je infecties introduceert?

 

*Oh nou snap ik: je kan ook inkopen bij groothandels...

 

aangepast door TwaBla
inkoop

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 20-9-2021 om 18:36, Wessel S zei:

JCfish ten eerste welkom op het forum!

 

Kijkend  naar de eerste probleemstelling, klopt je beredenering. Zolang jullie belastingtechnisch niet verbonden zijn aan elkaar, mogen schuldeisers bij gemaakte schulden deze niet verhalen op u. Zolang u kunt aantonen dat deze producten door u is aangeschaft. Nou is wel de vraag of dat jullie allebei een aparte betaling rekening hebben of niet?

 

Overigens verwacht ik niet dat het kweken van siervissen grote financiële risico's met zich meebrengen. Nou moet ik wel zeggen ligt er aan welk soort siervis.

 

Met het tweede vraagstuk kan ik u helaas niet helpen.

 

Het is al fijn om een bevestiging te hebben van het eigen uitzoekwerk.

De betaal- en spaarrekeningen zijn eveneens volledig gescheiden. Er zijn dus geen gezamelijke rekeningen in het spel.

 

Ik verwacht op voorhand ook geen gek grote financiele risico's, maar dat is ook afhankelijk van hoe de bedrijfsvoering zich uiteindelijk ontwikkelt. Als er bijvoorbeeld (vakantie)onderhoud aan aquaria van klanten bij komt als betaalde dienst, kan het plaatje best veranderen.

 

Wij dekken het liever op voorhand af, dan achteraf met mogelijk een hoop problemen te zitten. Een bezoek aan de notaris (had dat nodig geweest), is over het algemeen met een paar honderd tot een duizend euro wel de investering waard.

 

 

Op 20-9-2021 om 19:54, Ron van der Kolk zei:

Schuldeisers voorkomen is beter dan zaken buiten hun bereik te houden. Bijvoorbeeld door de risico's in kaart te brengen, deze af te wegen en waar nodig te verzekeren. Bijvoorbeeld met een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Om maar wat te noemen: een lekkend aquarium kan in de papieren lopen en wordt waarschijnlijk niet gedekt door je privéverzekering als het om een zakelijke activiteit gaat.

 

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Al heb ik zelf voorkeur beide opties te verkennen. Een relatief kleine extra investering nu, zou later een hoop problemen kunnen voorkomen.

 

De betreffende aansprakelijksverzekeringen waren wat van ons lijstje afgezakt, maar staan er zeker weer op. Dank voor de aanvulling

 

Op 21-9-2021 om 06:24, zzpegel zei:

 Inderdaad, je noemt dat een "vaststellingsovereenkomst inboedel" , je kunt deze bij de notaris laten opzetten.

 

Ik denk alleen dat dit niet je denkrichting moet zijn. Probeer je persoonlijke aansprakelijkheid te beperken (bijvoorbeeld door de oprichting van een BV of een goede aansprakelijkheidsverzekering..

 

 

Ik zal beide opties eens doorlopen.

 

Een vaststellingsovereenkomst zou wel eens te regide kunnen zijn om het varierende karakter van de collecties te omvatten, maar is het uitzoeken waard.

 

Dan zou indekken aan de zakelijke kant een veel logischere optie zijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.