• 0

Bijzondere omstandigheid auto naar privé halen.

(aangepast)

Hallo, binnenkort wil ik op wereldreis met mijn (nog wel) zakelijke auto. Ik ben ZZP-er,  de auto staat al een paar jaar op de balans, ik betaal bijtelling cq. hou geen km-administratie bij. 

Ik lees dat alléén bij "bijzondere omstandigheid" het mogelijk is om als ZZP-er een zakelijke auto naar privé te halen.
Rechtvaardigt een wereldreis zo'n "bijzondere situatie"? Ik ben niet van plan om aan het eind van de reis mijn auto terug naar huis te rijden of terug te verschepen.
 

Klopt de gedachtengang: De auto én gebruik worden onomkeerbaar privé, en dus:

  • kan ik geen kosten meer aftrekken zoals belastingen, verzekeringen, onderhoud, pechhulp, diesel, tol/parkeerkosten (en terecht!).
  • de privé-bijtelling is niet meer van toepassing, want vanaf de vertrekdatum heeft de auto sowieso geen zakelijk gebruik meer.
  • per de vertrekdatum kan ik de balanswaarde als desinvestering opnemen, alle lopende kosten omslaan naar zakelijk/privé per die datum 
  • daarna is de auto 100% privé.


En als ik aan de andere kant van de evenaar de auto verkoop, dan is de verlies/winst ook privé neem ik aan?

  • Mocht er een significante winst zijn, dan kan ik die alsnog boeken als herinvesteringsreserve voor een nieuwe zakelijke auto die ik sowieso na de wereldreis ga kopen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie visie en advies!

aangepast door Aaaaaa
eerste puntje verduidelijkt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wanneer is binnenkort?

 

Je kunt de keuze wissel forceren als je minder dan 10% zakelijk rijd, dan wordt de auto namelijk verplicht prive-vermogen. Daarmee zou je dan vanaf 2022 de auto wel prive kunnen krijgen.