• 0

Bijzondere omstandigheid auto naar privé halen.

(aangepast)

Hallo, binnenkort wil ik op wereldreis met mijn (nog wel) zakelijke auto. Ik ben ZZP-er,  de auto staat al een paar jaar op de balans, ik betaal bijtelling cq. hou geen km-administratie bij. 

Ik lees dat alléén bij "bijzondere omstandigheid" het mogelijk is om als ZZP-er een zakelijke auto naar privé te halen.
Rechtvaardigt een wereldreis zo'n "bijzondere situatie"? Ik ben niet van plan om aan het eind van de reis mijn auto terug naar huis te rijden of terug te verschepen.
 

Klopt de gedachtengang: De auto én gebruik worden onomkeerbaar privé, en dus:

  • kan ik geen kosten meer aftrekken zoals belastingen, verzekeringen, onderhoud, pechhulp, diesel, tol/parkeerkosten (en terecht!).
  • de privé-bijtelling is niet meer van toepassing, want vanaf de vertrekdatum heeft de auto sowieso geen zakelijk gebruik meer.
  • per de vertrekdatum kan ik de balanswaarde als desinvestering opnemen, alle lopende kosten omslaan naar zakelijk/privé per die datum 
  • daarna is de auto 100% privé.


En als ik aan de andere kant van de evenaar de auto verkoop, dan is de verlies/winst ook privé neem ik aan?

  • Mocht er een significante winst zijn, dan kan ik die alsnog boeken als herinvesteringsreserve voor een nieuwe zakelijke auto die ik sowieso na de wereldreis ga kopen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie visie en advies!

aangepast door Aaaaaa
eerste puntje verduidelijkt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wanneer is binnenkort?

 

Je kunt de keuze wissel forceren als je minder dan 10% zakelijk rijd, dan wordt de auto namelijk verplicht prive-vermogen. Daarmee zou je dan vanaf 2022 de auto wel prive kunnen krijgen.

Of dat voor 2021 ook (nog) lukt hangt een beetje af van hoeveel je dit jaar zakelijk rijd/hebt gereden en hoeveel km je nog prive gaat rijden dit jaar. Maar realistisch gezien is de kans niet zo groot want zelfs als je maar 5000 zakelijk hebt gereden en 5000 prive dan moet je nog ca 45.000 prive gaan rijden (dat is 1x de wereld rond) om onder de 10% zakelijk te komen.

Enig andere bijzondere omstandigheid die ik kan bedenken is dat je je onderneming staakt per 1 oktober of 1 november, dan eindigt de keuzemogenlijkheid ook, maar dat heeft ook weer andere fiscale consequenties zoals afrekenen over evt stille reserves ofwel stakingswinst berekenen en daar belasting over betalen.

Link naar reactie
  • 0

IK heb ook zon vraag een beetje. MIjn zakelijke auto wordt nu gebruik door mijn zoon. Ik weet niet precies hoe ik het zou moeten doen met houden van kilometer administratie enzovoort. Als ik hem  naar prive wil omzetten hoe boek ik het af? IK heb geen boekhouder. Probeer alles zelf te regelen maar deze lijkt me te moeilijk. Kan iemand mij helpen?

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 09:58, Aaaaaa zei:

Googlen op de 10% grens cq. de 500km norm die beide kanten op werkt: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2020:3767

Ik weet niet wat u met uw (deep)link  wilt aantonen, maar dan is de volgende jurisprudentie een beter uitgangspunt …

ECLI:NL:GHARL:2019:3984
ECLI:NL:GHARL:2021:178

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-10-2021 om 19:24, Siwa2528 zei:

MIjn zakelijke auto wordt nu gebruik door mijn zoon.

Wilt u de zakelijke auto heretiketteren (van zakelijk naar privé) dan zal u een sluitende kilometeradministratie bij moeten houden, waaruit blijkt dat de auto geheel voor uw eigen privédoeleinden (Inclusief echtgenote en thuiswonende kinderen) wordt gebruikt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-10-2021 om 19:24, Siwa2528 zei:

MIjn zakelijke auto wordt nu gebruik door mijn zoon. (..). Als ik hem  naar prive wil omzetten hoe boek ik het af?

Simpele weg: door de auto van je ondernemening te verkopen aan je zoon.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.