• 0

Verwachtingen belastingdienst na geruisloze omzetting naar B.V.

;Kaboem-mindblowing; … Die emoticons heb ik nodig.... 

 

Recentelijk mijn eenmanszaak geruisloos ingebracht in een B.V. 

Zo her en der wat administratieve afwikkelingen, dacht ik, en ik ben er wel met mijn kleine kantoortje. Valt dat even vies tegen zeg. Met meer verdieping, komt ook meer verwarring.  

Ik ben nu bezig uit te zoeken wat mijn DGA salaris moet worden volgens de belastingdienst. Informatie waar ik ook weer van achterover sla. Ik kom het volgende tegen online:  

> De tweede manier om een BV op te richten zonder het minimum DGA-salaris uit te keren, is door middel van een nulaangifte van loonheffingen. Je kunt je BV aanmelden als inhoudingsplichtige en vervolgens iedere maand een zogeheten “nulaangifte” doen. Aan het einde van het jaar kijk je hoeveel financiële middelen je nog op de bank hebt staan. Als deze voldoende zijn, kun je een gedeelte hiervan reserveren voor een investering in de onderneming. Het overige gedeelte keer je uit als salaris aan de DGA. Uit het jaaroverzicht blijkt namelijk in dat geval dat er voldoende geld is om (een gedeelte van) het DGA-salaris te voldoen. <

Betekent dit nu dat ik maandelijks ergens een nulaangifte moet doen??  

 

Wat betreft het niet toekennen van mijn BTW-nummer heb ik in kannen en kruiken wat me te doen staat, maar kan iemand mij alsjeblieft in lekentaal vertellen wat de Belastingdienst nog meer van mij verwacht – maandelijks/kwartaal/jaarlijks? Vanzelfsprekend houd ik mijn boekhouding bij, maar ik ben maar een kantoortje in mijn eentje, met wel wilde toekomstplannen (vandaar o.a. de B.V.) En voor mijn gevoel ben ik nu alleen maar bezig met wat de Belastingdienst allemaal van mij wil...... 😕  Het is een onmogelijke opgave om even snel tussen de bedrijven door met de Belastingdienst te bellen.

Ik ben prima in staat om de handelingen te verrichten die mij verplicht gesteld worden, maar ik moet wel duidelijk hebben wát.

Dat ze me geen BTW-nummer toegekend hebben was voor mij al iets wat de situatie erg onduidelijk maakte, en alles daar omheen wordt ook niet echt "makkelijk gemaakt". 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 20-9-2021 om 19:41, Transparant zei:

De tweede manier om een BV op te richten zonder het minimum DGA-salaris uit te keren, is door middel van een nulaangifte van loonheffingen. Je kunt je BV aanmelden als inhoudingsplichtige en vervolgens iedere maand een zogeheten “nulaangifte” doen. Aan het einde van het jaar kijk je hoeveel financiële middelen je nog op de bank hebt staan. Als deze voldoende zijn, kun je een gedeelte hiervan reserveren voor een investering in de onderneming. Het overige gedeelte keer je uit als salaris aan de DGA. Uit het jaaroverzicht blijkt namelijk in dat geval dat er voldoende geld is om (een gedeelte van) het DGA-salaris te voldoen. <

Betekent dit nu dat ik maandelijks ergens een nulaangifte moet doen??  

Deze wervende tekst met vooral inhoud die ondernemers moet zien te overtuigen van een BV kan zo de Windows prullenbak in. Onjuiste informatie, die op geen enkele wettekst of jurisprudentie gebaseerd is; riskant en kwalijk dat een adviseur dit op zijn site zet.

 

Op 20-9-2021 om 19:41, Transparant zei:

maar kan iemand mij alsjeblieft in lekentaal vertellen wat de Belastingdienst nog meer van mij verwacht – maandelijks/kwartaal/jaarlijks?

  • Maandelijks je loonheffingaangifte;
  • Per kwartaal de omzetbelastingaangifte;
  • Per jaar de vennootschapsbelasting (tip, denk eraan dat een BV maarliefst 8% belastingrente betaalt indien er VPB verschuldigd is na afloop van het boekjaar. Rente berekening vangt aan op 1 juli na afloop van het jaar, dus vraag ook in het jaar zelf een voorlopige aanslag VPB aan, die betaal je per maand in 11 termijnen).
  • Bij de KvK de verkorte balans deponeren binnen 5 maanden en 8 dagen na afloop boekjaar. Kun je als aandeelhoudersvergadering nog met vijf maanden verlengen.
  • Typische BV dingen: dividendbelasting aangeven als je dividend uitkeert, DGA-loon (die had je al opgemerkt), VPB correct verwerken in je administratie, lukraak (dus niet nettoloon of dividend) voor privé geld opnemen uit je BV = schuld aan je BV opbouwen, ipv een privéonttrekking (wat je gewend was).

 

Heb je partijen waar je eenmanszaak een overeenkomst mee heeft al gevraagd om die opnieuw te sluiten met je BV? Anders blijf je hoofdelijk aansprakelijk...

 

Succes,

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen :-)

 

Ik heb alles geregeld (zoals waarschijnlijk velen met mij) online via Firm24, waar vanzelfsprekend dan ook een notaris bij wordt betrokken. 

Firm heeft een website vol met info en een chatfunctie, maar dit is eigenlijk een te grote overload aan info. De medewerkers op de chat is het al gauw te ingewikkeld.

Een notaris is altijd bereid om te helpen, mits je natuurlijk even een factuurtje voldoet voor de tijd......

In de basis is wel snel de belangrijkste punten doorgenomen bij het accorderen van de B.V. , maar bij lange na niet alles merk ik nu.

Nu is het natuurlijk geen probleem om even goed te gaan zitten voor je eigen bedrijfje, echter is het allemaal iets meer - kost iets meer tijd - dan ik verwacht had. 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-9-2021 om 08:48, Transparant zei:

Ik heb alles geregeld (zoals waarschijnlijk velen met mij) online via Firm24

Als ik in hun testje op de site alles op nee zet, krijg ik toch het advies "Wij adviseren een nieuwe BV op te richten en de eenmanszaak uit te schrijven." Dat slaat werkelijk nergens op, dit is geen advies maar gewoon verkoop. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend, ja. Ook in hun online artikeltjes gaat het alleen maar over de voordelen voor aansprakelijkheid en belasting, maar dat is veel te kort door de bocht en veel te eenzijdig. Maar goed, dat is voor jou mosterd na de maaltijd. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-9-2021 om 10:26, Ron van der Kolk zei:

Ook in hun online artikeltjes gaat het alleen maar over de voordelen voor aansprakelijkheid en belasting, maar dat is veel te kort door de bocht en veel te eenzijdig. Maar goed, dat is voor jou mosterd na de maaltijd. 

In zekere zin wel, maar dat heb ik mijzelf aangedaan :smiling-face: Dit soort dingen ontstaat vanuit enorme enthousiasme en van daaruit te snel willen....

Linksom, rechtsom, ik kom er wel uit. Het is echter allemaal wel wat rooskleuriger gepresenteerd en zo her en der ben ik ook enigszins foutief geïnformeerd wat betreft financieringen en dergelijken. Ook hier ga ik wel weer uitkomen. :slightly-smiling-face:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.