• 0

DDP en VAT (BTW) via Alibaba?

Hallo,

Ik koop al enige tijd via Alibaba mijn voorraad in. 
Momenteel ben ik bezig met een order via DDP en zie ik er opeens een VAT (BTW) specificatie bijstaan van 21%. Ik ben er bekend mee dat er BTW geheven wordt over alle orders sinds 1 juli, maar ik dacht dat bij een DDP zending ik niets met invoer BTW te doen zou hebben? Verder zegt alibaba hierover 

VAT won't be collected by Alibaba.com for your UK/EU business purchase after you upload your UK/EU VAT number, which shall be verified as valid.

 

Nu is mijn VAT nummer onlangs pas gevalideerd op Alibaba, maar de VAT specificatie blijft bij de order staan. Klopt dat wel? Kan ik dit dan gewoon boeken als BTW bij invoer in mijn boekhouding?

Bedankt, WZ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 21-9-2021 om 08:23, wzshop zei:

 Ik ben er bekend mee dat er BTW geheven wordt over alle orders sinds 1 juli, maar ik dacht dat bij een DDP zending ik niets met invoer BTW te doen zou hebben?

Dat klopt dan toch? Ali maakt blijkbaar gebruik van de Import IOSS, waarbij door Ali de (invoer)BTW wordt afgedragen, daar hoef je zelf dus niets meer voor te doen.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 08:59, wzshop zei:

Oke, ik dacht dat bij DDP de verkoper de BTW betaalt en weer kan terugvragen. 

Klopt maar dan heb je het over invoer-BTW die bij de douane aangifte afgedragen wordt. Zonder IOSS zou de BTW op de levering naar jou verlegd worden (WOB art 12-3). IOSS heeft dus wel een nadelig effect op de cashflow (maar is in principe niet bedoeld voor B2B). De quote van Ali die je aanhaalt snap ik trouwens niet.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 09:37, wzshop zei:

Bedankt. Wat voor een BTW is dit dan, gewoon btw over het product? En omdat Alibaba aangesloten is bij IOSS wordt de BTW aan mij doorberekend? 

Invoer van goederen en levering van goederen zijn twee verschillende belastbare feiten. BTW op levering van goederen krijg je berekend al je bijvoorbeeld goederen koopt van een Nederlandse leverancier koopt (en de goederen ook binnen NL geleverd worden).  Ali verricht bij een DDP levering twee belastbare feiten, de invoer en de daaropvolgende levering. Zonder IOSS zou Ali de BTW op de invoer afdragen (en terugvragen), en de BTW op de ná de invoer volgende levering naar jou verleggen.  Het bedrag daarvan kun je in je aangifte opvoeren al verlegde BTW en meteen aftrekken als voorbelasting.

 

Bij IOSS berekent Ali de BTW op de levering al bij de verkoop en draagt die vervolgens ook af . Omdat dit bij invoer bij de douane al bekend is wordt door de douane bij de invoer geen invoer BTW meer geheven.

Op 21-9-2021 om 09:37, wzshop zei:

Wat kan ik dan doen met deze BTW qua boekhouding? 

Deze kun je in beginsel aftrekken als voorbelasting, mits je aan de eisen voldoet, dus de goederen verder voor belaste prestaties gebruiken en in het bezit zijn van een correcte factuur.  Dat laatste schijnt in de praktijk niet altijd voor te komen, daar is een tijdje terug op dit forum ook al over gediscussieerd (ff de zoekfunctie gebruiken).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog een vraagje; het IOSS gebeuren is dus voor B2C. Deze aankoop betreft echter B2B, klopt het dan nog steeds wel dat er BTW gespecificeerd staat? Misschien is dit ook hetgeen wat Alibaba (zie quote) bedoelt?
Of betreft het bij B2B, hetgeen je als eerste aanhaalde (zonder IOSS): 

 

Quote

Zonder IOSS zou Ali de BTW op de invoer afdragen (en terugvragen), en de BTW op de ná de invoer volgende levering naar jou verleggen.  Het bedrag daarvan kun je in je aangifte opvoeren al verlegde BTW en meteen aftrekken als voorbelasting.

 

 

aangepast door wzshop
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 21-9-2021 om 08:23, wzshop zei:

VAT won't be collected by Alibaba.com for your UK/EU business purchase after you upload your UK/EU VAT number, which shall be verified as valid.

 

Bij zustersite Aliexpress krijg je wel prijzen ex. BTW te zien als je je BTW nummer invoert.

Maar krijg je vervolgens wel een factuur voor de BTW + 4 EUR inklaringskosten van PostNL.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 10:17, wzshop zei:

Nog een vraagje; het IOSS gebeuren is dus voor B2C. Deze aankoop betreft echter B2B, klopt het dan nog steeds wel dat er BTW gespecificeerd staat? Misschien is dit ook hetgeen wat Alibaba (zie quote) bedoeld?

Dat vroeg ik me dus ook af. Er is dus een factuur waar misschien wel btw (van de goederen) op staat maar geen Nederlands (of EU) btw-nummer/id. Dan vraag ik me af of je die factuur wel mee mag nemen in je voorbelasting aftrek.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 11:00, Maxn zei:

 

Bij zustersite Aliexpress krijg je wel prijzen ex. BTW te zien als je je BTW nummer invoert.

Maar krijg je vervolgens wel een factuur voor de BTW + 4 EUR inklaringskosten van PostNL.

Dat is dus geen DDP maar DAP.

 

Op 21-9-2021 om 10:17, wzshop zei:

Nog een vraagje; het IOSS gebeuren is dus voor B2C. Deze aankoop betreft echter B2B, klopt het dan nog steeds wel dat er BTW gespecificeerd staat? Misschien is dit ook hetgeen wat Alibaba (zie quote) bedoelt?
Of betreft het bij B2B, hetgeen je als eerste aanhaalde (zonder IOSS): 

IOSS is alleen bedoeld voor afstandsverkopen en afstandsverkopen zijn per definitie B2C.  Ali doet het dus eigenlijk verkeerd, wat weer een risico inhoudt voor de aftrek van voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 12:36, Bert. zei:

Ali doet het dus eigenlijk verkeerd, wat weer een risico inhoudt voor de aftrek van voorbelasting.

Ik begreep dat ali het wel goed doet a.d.h.v. de quote in de startpost.

 

VAT won't be collected by Alibaba.com for your UK/EU business purchase after you upload your UK/EU VAT number, which shall be verified as valid.

 

Op 21-9-2021 om 08:23, wzshop zei:

Nu is mijn VAT nummer onlangs pas gevalideerd op Alibaba, maar de VAT specificatie blijft bij de order staan.

Wat is 'pas'? Kan het zijn dat deze order is ingevoerd op het moment dat ali nog dacht met een consument te maken te hebben? Heb je al gevraagd om een gecorrigeerde factuur zonder btw? Zijn de goederen al verzonden?

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 13:21, Rik · zei:

Ik begreep dat ali het wel goed doet a.d.h.v. de quote in de startpost.

 

VAT won't be collected by Alibaba.com for your UK/EU business purchase after you upload your UK/EU VAT number, which shall be verified as valid.

Ik had al geschreven dat ik deze quote niet begrijp want TS heeft het over een "VAT (BTW) specificatie ... van 21%" en ook na validering (?)van zijn VAT-nummer "blijft het erbij staan". Laten we er dan ook maar van uitgaan dat dit Nederlandse BTW betreft......

Link naar reactie
  • 0

Heb je een eenmanszaak? Welk btw-nummer heb je doorgegeven? Beginnend met NL en eindigend op B01 bijvoorbeeld? En is dat het nummer voor interne communicatie met de fiscus met je BSN erin of de 'nieuwe' die wat minder privacy gevoelig is en degene die op je facturen moet worden gebruikt?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 13-10-2021 om 13:21, edafd. zei:

Hey,

Ik heb problemen met het verifiëren van mijn btw nummer op Alibaba. 
Heeft iemand dit ook meegemaakt die zou kunnen helpen?

 

Bedankt.

Hoi, ik heb net hetzelfde probleem. Het lukt mij totaal niet. Ik weet ook niet waar het probleem ligt.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 08:23, wzshop zei:

Hallo,

Ik koop al enige tijd via Alibaba mijn voorraad in. 
Momenteel ben ik bezig met een order via DDP en zie ik er opeens een VAT (BTW) specificatie bijstaan van 21%. Ik ben er bekend mee dat er BTW geheven wordt over alle orders sinds 1 juli, maar ik dacht dat bij een DDP zending ik niets met invoer BTW te doen zou hebben? Verder zegt alibaba hierover 

VAT won't be collected by Alibaba.com for your UK/EU business purchase after you upload your UK/EU VAT number, which shall be verified as valid.

 

Nu is mijn VAT nummer onlangs pas gevalideerd op Alibaba, maar de VAT specificatie blijft bij de order staan. Klopt dat wel? Kan ik dit dan gewoon boeken als BTW bij invoer in mijn boekhouding?

Bedankt, WZ

Hoe heeft u uiteindelijk je VAT kunnen verifiëren op alibaba? Mij lukt het niet 😕

Link naar reactie
  • 0

Dan nog maar eens de vraag. Hoe verifieer je BTW-nummer op Alibaba en met welk doel? Verificatie van een BTW nummer betekent eigenlijk controleren dat het juist is (bijvoorbeeld het BTW-nummer dat een klant opgegeven heeft checken in VIES).  Je controleert dus eigenlijk je eigen BTW-nummer (lijkt me vrij zinloos...)?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.