• 0

Goederen als particulier gekocht, maar nu zakelijk: hoe btw terugvragen?

Hallo,

 

Ik heb in de afgelopen twee jaar veel apparatuur aangeschaft voor een onderneming die ik nu heb gestart. Dit komt vooral van de site Thomann af. Een Duits bedrijf van origine.

 

Ik wil de goederen die particulier zijn gekocht nu dus overzetten naar zakelijk en wil hier graag de btw over terugvragen. Ik heb het bedrijf zelf gemaild en zei zeggen dat ik de btw gewoon kan terugvragen via de Nederlandse belastingdienst. 

 

Mijn vraag is dus of het mogelijk is en hoe ik de btw van de goederen die prive zijn aangeschaft nu op de zaak kan zetten en hoe ik hier de btw over terugvraag.

 

Ik zie graag een reactie tegemoet.

 

Groetjes,

 

Daan Aerts

Eigenaar, DAE Retail

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Thomann is een behoorlijk grote speler op de markt, als je daar als particulier bestelt krijg je gewoon Nederlandse BTW in rekening gebracht. Er valt zodoende geen BTW uit Duitsland terug te halen. TS kan verder eerst de zoekfunctie proberen, deze vraag is hier vast al een keer voorbij gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie allemaal.

 

Ik heb nogmaals gezocht met een aantal zoekwoorden, maar kan nog niet helemaal mijn antwoord vinden. 

 

Thomann is inderdaad een grote speler en brengt Nederlandse btw in rekening. Ze zullen dus ook aangifte moeten doen in Nederland. Het zou, hoe het voor mij logisch klinkt, moeten kunnem om de btw ook in nederland terug te vragen. Hier wil ik graag nog wat toelichting op.

 

Verder is mijn vraag hoe ik dit in moet boeken in mijn boekhouding. Mag ik dit op dezelfde manier inboeken als een aankoop die binnen Nederland is gedaan of zal ik dit als Europese aankoop moeten boeken, ondanks dat 21% btw is gerekend, i.p.v. de gangbare 0%, omdat het een priveaankoop was? Onder welke rubriek moet ik dit inboeken tijdens de btw aangifte?

 

Alvast bedankt,

 

Daan Aerts

Link naar reactie
  • 0

Hallo DAE Retail,

 

Voor BTW dat je wil terugvragen van voor je de start van je onderneming kan dat op je eerste BTW aangifte

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

 

Je moet on omstotelijk kunnen aantonen dat de aanschaffing uitsluitend voor zakelijk gebruik was.

Als je goederen eerst privé hebt gebruikt en nu wil overbrengen naar de zaak dan kun je in principe de btw niet meer terugvragen. Voor gebruikte goederen geldt dat dat wordt gezien als privé inbreng. Over sommige apparatuur zal je niet snel vragen krijgen.

Maar een bekend voorbeeld van wat niet kan is dat jij een jaar geleden een laptop hebt gekocht, dat is een voorbeeld van een artikel waarvan de belastingdienst stelt dat dat een inbreng van een gebruikt privégoed is.

Maar als jij een inpakmachine hebt gekocht voor bestellingen, ja dat gebruik je privé zelden of nooit dus zal men (bij een controle) niet snel bezwaar maken tegen BTW aftrek. Ook bij duidelijke handelsvoorraad zal men weinig bezwaar hebben.

 

In je boekhouding boek je in principe

 

De waarde als privestorting in Natura. En je boekt afhankelijk van de aanschafprijs van de apparatuur het als kosten of als investering (Vaste activa) waar je over moet afschrijven. of als handelsvoorraad uiteraard.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel J

 

Bedankt voor de duidelijker uitleg. Het gaat om een inventaris aan licht- en geluidsapparatuur die een normaal persoon never nooit aan zou schaffen. Dit zal naar mijn mening voldoende zijn om aan te tonen dat het zakelijk bedoeld is. Ook heeft het alleen nog maar in opslag gestaan. 

 

Ik heb alle facturen nog en kan ze dus als een aankoop inboeken en hier btw op terugvragen. Ik wil dit niet als een privestorting boeken, anders valt de btw niet meer terug te vragen. Mijn vraag over hoe dit in te boeken is heeft dan betrekking op hoe ik de facturen in moet boeken. Moet dit geboekt worden als een aankoop van binnen de EU of als aankoop binnen NL?

 

Alvast bedankt,

 

Daan Aerts

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 19:32, DAE Retail zei:

Ik wil dit niet als een privestorting boeken, anders valt de btw niet meer terug te vragen.

 

Het sprijt me maar dat zie echt verkeerd, je laat je in de war brengen door het woord privé
Het is de enige manier om ze in je boekhouding te krijgen.

 

Je kunt in een eenmanszaak niets van jezelf kopen, je bent verplicht om alle uitwisselingen van geld en goederen tussen prive en zakelijk via privestorting of prive opname te boeken en verantwoorden in je aangifte inkomstenbelasting.

Als jij de facturen hebt en opneemt in je administratie ter onderbouwing van je BTW aangifte dan zal dat gewoon geaccepteerd worden.

 

De term privestorting komt dus uit de inkomstenbelasting en verhinderd niet dat je gewoon de BTW voor kosten aanloopfase kan aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privestortingen_en_priveonttrekkingen

Link naar reactie
  • 0

Een laatste punt is me nog niet duidelijk.

 

Even een korte samenvatting van de situatie:

De goederen komen uit Duitsland en het bedrijf heeft een Nederlands btw-nummer. Er is op de facturen 21% btw in rekening gebracht. 

 

Mijn vraag is: bij welke rubriek op de btw aangifte moet ik deze leveringen inboeken. Valt dit onder leveringen van binnen de EU of moet ik dit als gewoonlijk aangeven als voorbelasting onder een normaal 21% tarief?

Link naar reactie
  • 0

Even een spontane vraag: zijn er dan ook nog mogelijkheden voor (kleinschaligheids)investeringsaftrek in het startjaar als ondernemer op basis van deze historische privé-aankopen?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.