• 0

Storingsdienst vergoeding

Beste lezers,

 

In de basis zijn wij een installatiebedrijf.

Een aantal van onze klanten hebben bij ons een onderhoudscontract variërend van 1 tot meerdere jaren.

Als bedrijf willen we hier ons meer in gaan verdiepen omdat er mogelijkheden liggen.

 

1: Wat wordt er zowel betaald per 7 dagen 24/7 stand-by dienst?

2: Zijn de vergoedingen bruto of netto?

3: Is er een regeling zoals de WKR voor dit soort vergoedingen?

 

Extra informatie:

Branche: Technische installaties COA Metaal & Techniek

Huidige omzet per jaar aan onderhoud + - 40k.

Kosten naast stand-by tarieven schat ik op 5k. Deze kosten zitten in het bijhouden van documentatie en werkbezoek. 

Laptop, telefoon, iPad  en andere materialen zijn allemaal voorzien. 

+ - 5 jaar geleden werd er onder ander leiderschap €130 bruto per week betaald (kom je nu niet meer mee weg)

Aantal keer uitrukken 2019: 2

Aantal keer uitrukken 2020: 0

Aantal keer uitrukken 2021: 0

 

 

Dank voor de aandacht!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
(aangepast)

Wat heeft de werkkostenregeling (WKR) te maken met onderhoudscontracten of een storingsdienst?

 

Wat zijn de vaste en variabele kosten per jaar en per uitruk?

 

Is er in deze CAO niks geregeld over wacht- of waakdiensten welke m.i. de basis voor jouw kosten als ondernemer en werkgever vormen?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2021 om 21:57, zzpegel zei:

Snap je vraag niet echt. Wat is je concrete vraag ??

Wat wordt er betaald per 7 dagen 24/7 consignatiedienst (storing) in de installatiebranche.

 

Op 21-9-2021 om 22:02, Gast zei:

Wat heeft de werkkostenregeling (WKR) te maken met onderhoudscontracten of een storingsdienst?

 

Wat zijn de vaste en variabele kosten per jaar en per uitruk?

 

Is er in deze CAO niks geregeld over wacht- of waakdiensten welke m.i. de basis voor jouw kosten als ondernemer en werkgever vormen?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Uhm, het heeft niets met elkaar te maken.

Als ik nu iemand 100 euro bovenop zijn salaris betaal wordt daar een bepaald bijzonder tarief over berekend.

Ik kan mijzelf voorstellen dat hier een andere regeling voor bestaat, die belastingtechnische milder is.

 

In de CAO is voor zover ik weet niets geregeld nee. Wettelijk is hier in ieder geval niets over vastgelegd.

Ik ga hier toevallig morgen wel verder in verdiepen.

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

In de CAO is voor zover ik weet niets geregeld nee. Wettelijk is hier in ieder geval niets over vastgelegd.

Ik ga hier toevallig morgen wel verder in verdiepen.

Dan lezen we hier graag terug wat jouw verdieping oplevert.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
Op 21-9-2021 om 22:02, Wigbolt zei:

Is er in deze CAO niks geregeld over wacht- of waakdiensten welke m.i. de basis voor jouw kosten als ondernemer en werkgever vormen?

 

Goede vraag. En het antwoord daarop is ja, in artikel 21a van de CAO: werken in consignatiedienst:

 

Quote

Artikel 21a. Werken in consignatiedienst

1. De werkgever stelt geen consignatiedienst in dan nadat hij hiervoor in overleg met het medezeggenschapsorgaan dan wel de werknemersdelegatie een consignatieregeling heeft getroffen. In deze regeling moeten afspraken over de volgende onderwerpen staan:

 De vergoeding die de werknemer krijgt als hij in consignatiedienst werkt.

 De vergoeding voor reis- en telefoonkosten.

2. Voor de consignatiedienst gelden de werk- en rusttijden die in de Arbeidstijdenwet staan.

 

Aantekening: De werkgever betaalt voor werk in consignatiedienst zoals dat staat in artikel 42 lid 6 van deze cao

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hebben jullie een interne of externe personeelsadviseur met het eerder genoemde aantal medewerkers en de reorganisatie? Die zou ik dan als advies nog eerder inhuren (of vervangen) dan een business coach.

 

Beetje vreemd als je de eigen CAO niet kent naar het lijkt. Dat levert kosten of risico's op die zwaar ongewenst en onverantwoord zijn.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Heren, daar ben ik weer.

 

Norbert BakkerGast

 

Het feit dat er gesproken wordt over bijvoorbeeld ploegendienst en storingsdienst binnenin de CAO is voor mij niet nieuw.

Daarnaast moet ik de werkgever nog tegenkomen die zijn gehele CAO uit zijn hoofd kent, zou zomaar kunnen zijn dat die mee leest.

 

Hoe moet ik dit uitleggen..

 

Ik vraag van mijn werknemers om 7 dagen 24/7 stand-by te staan voor het werk.

De markt verteld mij dat dit prima is, maar wel tegen een vergoeding.

Die vergoeding is bij ieder bedrijf anders en staat niet in de CAO. Er staat alleen een x % van het salaris als opslag indien er in ploegen wordt gewerkt, dit is anders.

De uren die potentieel  gewerkt worden, die staan wel beschreven.

 

Mijn vraag is aan werkgevers die hier ervaring mee hebben, hoe hebben jullie de  vergoeding voor een zo een dienst bepaald.

 

 

 

 

 

Op 22-9-2021 om 21:19, Gast zei:

Hebben jullie een interne of externe personeelsadviseur met het eerder genoemde aantal medewerkers en de reorganisatie? Die zou ik dan als advies nog eerder inhuren (of vervangen) dan een business coach.

Deze opmerking begrijp ik niet?

Link naar reactie
  • 0

Als werkgever mag je de CAO naar mijn idee wel kennen of iemand aan boord hebben die adviseert, maar goed. Wie voert bij jullie de personele en juridische zaken? Ik ben geen werkgever aan enkele tientallen medewerkers.

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Op 28-9-2021 om 20:16, JoopInstal zei:

Ik vraagt van mijn werknemers om 7 dagen 24/7 stand-by te staan voor het werk.

 

Eh...wat? 24/7? Dat slaat natuurlijk nergens op. Mogen werknemers ook nog slapen, eten, ontspannen of überhaupt een leven hebben naast het werk?

 

 

De wet is helder over storingsdiensten:

 

  • U mag 13 uur per 24 uur werken. Dit is inclusief de uren die u werkt tijdens uw storingsdiensten.
  • Per 4 weken mag u maximaal op 14 dagen storingsdiensten waarnemen.
  • Per 4 weken mag u 2 keer 2 aaneengesloten dagen niet werken en ook geen storingsdiensten waarnemen.
  • Direct voor en na een nachtdienst mag u geen storingsdiensten waarnemen. U mag oproepbaar zijn tot 11 uur voor een nachtdienst en vanaf 14 uur erna.
  • Bent u binnen 16 weken 16 keer of meer ingezet voor storingsdiensten tussen 0.00 uur en 6.00 uur? Dan mag u gemiddeld 40 uur per week werken binnen die 16 weken.
  • U mag binnen die 16 weken gemiddeld 45 uur per week werken als u:
    - direct na uw laatste oproep een rustperiode van 8 uur achter elkaar heeft;
    - dezelfde dag nog een rustperiode van 8 uur achter elkaar heeft. Dus voor 24.00  uur.

 

Een oproep ’s nachts geldt niet als nachtdienst. U kunt meerdere keren per nacht worden opgeroepen.

 

 

De vergoeding voor die storingsdiensten is dus niet wettelijk geregeld, maar moet dus wel worden geregeld via een collectieve regeling (zie bericht van Norbert). Of je die vergoeding uit de WKR betaalt of niet, dat mag je zelf weten. Maar als je boven je vrije ruimte uitkomt, betaalt de werkgever (en NIET de werknemer) 80% belasting over het meerdere bedrag.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid Wij begrijpen elkaar volgens mij niet.

Grotere installateurs zoals Stedin hebben een vergelijkbare storingsdienst waar veel vaker uitgerukt wordt dan bij ons.

Die mannen krijgen buiten alle wettelijke en cao geregelde afspraken een vergoeding om per persoon 7 dagen mee te draaien in de pool.

Ik geloof dat het bedrag daar rond de €210 is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 29-9-2021 om 06:41, JoopInstal zei:

Die mannen krijgen buiten alle wettelijke en cao geregelde afspraken een vergoeding om per persoon 7 dagen mee te draaien in de pool.

Ik geloof dat het bedrag daar rond de €210 is.

 

 

In jouw CAO staat dat je zelf een storingdienstregeling mag maken maar dat dit wel met instemming van de werknemers moet (via een medezeggenschapsorgaan)

De arbeidstijdenwet in iets vriendelijker taal kun je hier lezen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-bij-oproepdiensten-consignatie

 

De hoogte van de Storingsdienst of consignatievergoeding kun je dus deels zelfbepalen, het maakt inderdaad verschil of storingdienst draait bij Stedin of Feenstra waar je zo ongeveer zeker weet dat je een gewone werkdag vol hebt alleen vallen er tussendoor gaten tussen 2 storingen.

Bij jou zal je maar heel soms worden opgeroepen.

Wat ik als praktische vergoeding wel ben tegengekomen is dat voor de standby uren de overwerktoeslag voor die uren werd vergoed als er geen storingen zijn en loon+overwerktoeslag voor de gewerkte uren. daardoor betaal je automatisch hogere vergoedingen voor avonden en weekenden dan voor een keer uurtje eerder of later aan de randen van de werkdag.

 

De hoogte kan ook afhangen van de responstijd, feitelijk wordt de hoogte vooral bepaald door hoeveel ongemak de werknemer heeft. Als hij binnen 1 uur op de storingslocatie moet zijn dan kan hij prive niks doen, alleen bankhangen. Maar als hij binnen 4 uur op de storingslocatie mag zijn dan kan hij misschien wel gewoon gaan sporten of naar een verjaardag.

En dan eerst naar huis om de werkbus op te halen.

Je zult dus echt moeten kijken wat een storingsdienst bij jullie inhoudt, so wie so al weinig storingen, maar dat maakt het ongemak niet kleiner als je toch heel de dag of avond thuis en bereikbaar moet zijn.

De beste kans heb je als je een paar werknemers hebt die graag storingsdiensten draaien voor het extra geld en dan het ongemak op de koop toenemen.

Er zijn altijd mensen die een huis willen kopen of nieuwe inrichting willen en dan zijn ze vaak best gemotiveerd om een jaartje veel storingsdiensten te draaien.

Ik zou ook zeker kijken of je naast eigen personeel ook zzp-ers als storingsmonteur kan plannen daar kun je weer veel makkelijker afspraken mee maken over lage kosten bij geen oproep en volle mep bij storing.

 

Hoe dan ook wel weer een onderwerp dat in goed overleg moet en vroeg communiceren over de plannen en ook zorgen wegnemen dat niet iedereen gedwongen zal worden storingsdiensten te draaien.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-9-2021 om 06:41, JoopInstal zei:

prinsrachid Wij begrijpen elkaar volgens mij niet.

 

Misschien dat jij mij niet begrijpt dat je je aan de wet moet houden. Maar ik begrijp je heel goed. Jij wil dat iedereen elke minuut van elke dag van elke week van elke maand van elk jaar paraat staat voor je bedrijf. Buiten het feit dat mensen wel iets anders te doen hebben en hun leven niet om jouw bedrijf draait, is er gelukkig ook nog zo iets als de Arbeidstijdenwet. Daar heb je je gewoon aan te houden. Dat betekent dus dat werknemers niet 24/7 paraat mógen zijn, maar slechts in zeer beperkte mate storingsdiensten kunnen doen naast hun reguliere werkzaamheden. Dat zul dus een kwestie van goed plannen worden, om te zorgen dat je die arbeidstijden niet te buiten gaat.

 

De vergoeding is iets dat je onderling moet afspreken. Als je nou bang bent om dat "stempel" dat je drukt op je bedrijf, zorg dan in ieder geval dat je je aan de wet houdt en niet dat je van je personeel verwacht dat je ze naar believen uitzuigt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beschikbaarheid en werktijd (inzet) zijn twee verschillende dingen.

 

Wie is HR en juridisch verantwoordelijk?

 

Zie ook eens technieknederland.nl

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 29-9-2021 om 15:05, prinsrachid zei:

Maar ik begrijp je heel goed. Jij wilt dat iedereen elke minuut van elke dag van elke week van elke maand van elk jaar paraat staat voor je bedrijf

 

Nee, prinsrachid, je begrijpt JoopInstalinderdaad niet (helemaal) goed.

 

Hij bedoelt namelijk niet 7 dagen per week 24/7 beschikbaar zijn voor storingsdiensten maar 7 dagen per maand (of zelfs per 7 dagen per   kwartaal of 7 dagen per jaar). En vanuit dat verkeerde startpunt - toegegeven: veroorzaakt door onduidelijkheid van Joop zelf op dit punt - wordt er nogal primair gereageerd. 

 

Vriendelijk verzoek aan vraagsteller en reageerders: beter schrijven, beter lezen, minder onduidelijkheid en minder aannames : bij twijfel vragen stellen, en bij voorkeur positief kritisch 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 29-9-2021 om 15:25, Norbert Bakker zei:

Hij bedoelt namelijk niet 7 dagen per week 24/7 beschikbaar zijn voor storingsdiensten maar 7 dagen per maand (of zelfs per 7 dagen per   kwartaal of 7 dagen per jaar). En vanuit dat verkeerde startpunt - toegegeven: veroorzaakt door onduidelijkheid van Joop zelf op dit punt - wordt er nogal primair gereageerd. 

 

Ik begrijp 'm heel goed. En het kan gewoon niet, buiten het feit dat het gewoon onredelijk is om dat van je mensen te verwachten. Ik vind het buitengewoon onempathisch om het zelfs maar te bedenken. Hoe kom je er in hemelsnaam op om je mensen hoe-dan-ook de godganse dag voor een fooi voor je bedrijf beschikbaar te laten zijn?

 

Het punt is dat de 24 uit 24/7 al simpelweg niet mag, althans niet als ze daarnaast ook nog moeten werken. Dus of die 7 dan per maand, kwartaal of jaar is, maakt niet uit. Mochten de werknemers nou helemaal verder niet werken (maar waarom zijn ze dan werknemer, het zijn toch geen vrijwilligers?), dán mag je misschien 1 dagje tegelijk 24 uur beschikbaar zijn. Maar wie gaat nou een heel etmaal opgeven om voor een fooi om op hete kolen te zitten? Wie van de werknemers heeft daar belang bij?

Maar zelfs dán moet je als werkgever aan de Arbeidstijdenwet voldoen. En dat betekent dus dat er heel wat mitsen en maren om de hoek komen kijken. Je mag namelijk maar een heel beperkt aantal beschikbaarheidsdiensten in de week draaien, er moet rekening gehouden worden met voldoende tijd tússen beschikbaarheidsdiensten, en er moet rekening gehouden worden met een minimum hoeveelheid rusttijd. 24/7 kán simpelweg niet, zelfs al zou de werknemer daar onnozelerwijs zelf voor kiezen. En dan moet de werknemer wellicht ook nog gewoon werken, wat een beperkende werking heeft op hoeveel ze überhaupt nog beschikbaar mogen zijn. En dan heb je natuurlijk nog te maken met minimale werktijden per oproep of zelfs aaneengesloten werktijd, als oproepen te snel achter elkaar gebeuren. 

De vraag van de werkgever over "wah mot dah koste dan" is  volgens mij nog wel de laatste overweging. Is er überhaupt iemand die hier zin in gaat hebben?
 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

10 tot 50 werknemers: OR of PVT of PV

Voor bedrijven met 10 tot 50 medewerkers is een ondernemingsraad (OR) niet verplicht. Zij mogen deze wel hebben. Is er geen OR? Dan is een personeelsvertegenwoordiging (PVT) verplicht, als de meerderheid van de werknemers daarom vraagt. Heeft een bedrijf geen OR of PVT? Dan moet de directie het personeel regelmatig inspraak en informatie geven op personeelsvergaderingen (PV).

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondernemingsraad/vraag-en-antwoord/wanneer-is-een-ondernemingsraad-or-verplicht

 

Goed leesbaar voor bijna iedereen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-bij-oproepdiensten-consignatie

 

Deze hoeft niet te ontvlammen, consignatiedienst gewoon inbrengen als agendapunt en overleggen/bespreken zoals eerder geschreven is. Of je besteedt deze uit wat ook al eerder genoemd is.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Uit voorgaande berichten van jou lees ik dat een installatie bedrijf betreft met ca. 22 medewerkers. Heb je hun kennis al getoetst en daarbij hun wil om ingezet te worden.

 

Het is natuurlijk niet alleen een stand-by dienst.

 

Om hoeveel klanten gaat het?

Hoe groot is de kans dat een storing telefonisch opgelost kan worden, dus hoe ervaren en technisch is het personeel wat jou bedrijf inhuurt voor een storing.

Zijn het 1e of 2e lijn storingen.

Heb je een groothandel waar je 24/7 terecht kan of die een koerier laat rijden.

Wat wordt de aanrijtijd bij een storing?

 

Ik vermoed dat je beter eerst in gesprek kunt gaan je personeel en met de kennis en kunde van je personeel dit aan te bieden bij de klanten.

 

Mogelijk krijg je dan ook het antwoord op wat een redelijke vergoeding is om iemand 24/7 een bedrijfstelefoon bij zich te laten dragen. 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Op 29-9-2021 om 15:33, prinsrachid zei:

Het punt is dat de 24 uit 24/7 al simpelweg niet mag, althans niet als ze daarnaast ook nog moeten werken.

 

Het mag voor zover mij bekend wel, want sec een beschikbaarheidsdienst is geen werk: alleen een daadwerkelijke oproep is werk: en daarop ziet de Arbeidstijdenwet toe. 

 

Heeft iemand 8 uur gewerkt dan zou er in de doordeweekse storingsdienst van de resterende 16 uur dus max 5 uur aan oproepen gewerkt mogen worden (inclusief reistijd).  Bij een gemiddeld aantal uitrukken van minder dan 1 keer per jaar zie ik niet zo snel in waar dat gaat knellen.

 

Er zijn ook genoeg sectoren waar 24-uursdiensten gemeengoed zijn: denk bijvoorbeeld aan bereikbaarheidsdiensten en beschikbaarheidsdiensten in de zorg.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-9-2021 om 15:51, Norbert Bakker zei:

Het mag voor zover mij bekend wel

 

Zoals ik al zei: je kan misschien 1 dagje tegelijk 24 uur beschikbaar zijn (zonder te werken), maar dat mag niet 7 dagen in de week. Als iemand zegt: "ik verwacht dat iemand 7 dagen 24/7 beschikbaar is", dan betekent de 7 uit 24/7 toch echt 7 dagen per week (en niet per maand, kwartaal of per jaar). Dus 7 dagen 24/7 betekent 7 dagen lang 24 uur beschikbaar 7 dagen per week. Uit geen enkele reactie van de topicstarter blijkt iets anders. Jij zegt dat hij iets anders bedoelde, maar dat blijkt helemaal nergens uit, aangezien topicstarter nergens op in gaat. Zelfs uit de sumiere reactie maak ik op dat er verwacht wordt dat mensen om de beurt zo'n beschikbaarheidsweek worden geacht te houden.

 

Maar mensen moeten gewoon slapen. En als dit een langdurig iets gaan zijn, mag je hooguit gemiddeld 2 dagen in de week zo'n beschikbaarheidsetmaal inplannen. En vervolgens bij je ook nog gehouden aan minimale rusttijden van 11, 10 or 8 uur. En dan mag het ook nog niet aansluiten op gewone werkdagen zonder zo'n rustperiode en zijn er speciale regelingen als er sprake is van gewoon werk dat in de nacht moet gebeuren.

 

Er wordt verder ook totaal niet gereageerd op vragen van @Wigbolt, of @stroomtang. 

 

Op 30-9-2021 om 15:51, Norbert Bakker zei:

Er zijn ook genoeg sectoren waar 24-uursdiensten gemeengoed zijn: denk bijvoorbeeld aan bereikbaarheidsdiensten en beschikbaarheidsdiensten in de zorg.

 

En dat is een separate regeling die hier niet van toepassing is. Topicstarter is niet werkzaam in de zorg, al zal zijn personeel daar wellicht binnenkort wel gebruik van moeten maken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Samenvattend: mocht vraagsteller inderdaad een beschikbaarheidsweek bedoelen met 7 dagen 24/7, dan mag dat dus wettelijk gezien niet en moet vraagsteller die verdeling anders inrichten zodat er per persoon maar max 1 x 24 uur per week een storingsdienst wordt gedraaid. Goed advies, lekker kort ook. 

 

Op 1-10-2021 om 00:25, prinsrachid zei:

Topicstarter is niet werkzaam in de zorg, al zal zijn personeel daar wellicht binnenkort wel gebruik van moeten maken.

 

Omdat iemand 7 dagen een telefoon naast zijn bed heeft liggen waarmee gemiddeld minder dan 1 x per jaar het storingsnummer wordt gebeld?

De meeste mensen zijn toch al verkleefd aan hun mobiel. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 09:47, Norbert Bakker zei:

De meeste mensen zijn toch al verkleefd aan hun mobiel. 

 

Ik vind dit echt zó'n foute redenering. Sorry, hoor. Verder alles nog goed?

 

Het is hun eigen mobiel, in hun eigen tijd, hun eigen keus.


En om een 24-uursdienst nu te karakteriseren als "ach, je ligt toch al altijd op je bed te meuren en je speelt altijd spelletjes op je telefoon in je vrije tijd, dus  dit kan er nog wel bij", vind ik vanuit een arbo-perspectief gewoon onverantwoordelijk, hoewel je het natuurlijk hartstikke grappig bedoelde.

Als je namelijk een beschikbaarheidsdienst hebt, moet je simpelweg beschikbaar zijn. Het lijkt er dus op dat je "niets" hoeft te doen, maar je kúnt ook niets doen, want je moet op stel en sprong naar een klant rijden als het nodig is. Je bent dus met handen en voeten gebonden aan waar je heen kunt. In feite is het een soort vrijwillige enkelband. Je hoeft niets, maar je kunt ook niets. En inderdaad, 8 uur van de tijd ligt de telefoon naast je bed, maar 16 uur dus niet.

 

Maar goed, JoopInstal mag het lekker zelf weten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 13:02, prinsrachid zei:

Ik vind dit echt zó'n foute redenering. Sorry, hoor. Verder alles nog goed?

 

laten we het op "redelijk" houden :face-blowing-a-kiss:

 

Op 1-10-2021 om 13:02, prinsrachid zei:

Als je namelijk een beschikbaarheidsdienst hebt, moet je simpelweg beschikbaar zijn. Het lijkt er dus op dat je "niets" hoeft te doen, maar je kúnt ook niets doen, want je moet op stel en sprong naar een klant rijden als het nodig is. Je bent dus met handen en voeten gebonden aan waar je heen kunt. In feite is het een soort vrijwillige enkelband. Je hoeft niets, maar je kunt ook niets.

 

 Ik heb jaren lang als accountmanager een vorm van beschikbaarheidsdiensten gedraaid: buiten bedrijfstijd en in weekends werd noodnummer bij schade dan doorgeschakeld naar je mobiele nummer voor telefonische opvolging en bij echte calamiteiten (met name brand)  ook direct ondersteuning en coördinatie  ter plaatse .  

 

In de praktijk betekende zo'n dienst maar 2 concessies : geen alcohol en geen activiteiten waar je niet bereikbaar was of niet snel kon opvolgen, zoals met je kids naar het tropische zwemparadijs of zeilen op het IJsselmeer. Verder kon je eigenlijk alles doen: naar de bios, uit eten en gewoon sporten. En had je eens een activiteit waar dat niet mogelijk was, dan kon er altijd onderling geruild worden. 

 

Met andere woorden: ik vind de opmerkingen van vrijwillige enkelband, handen en voeten gebonden etc een nogal zware overdrijving. En daarnaast  vind ik  de toonzetting in dit topic op meerdere fronten ongekend fel, negatief en doorspekt van emotie. Wedervraag dus: alles nog goed? 

 

En - los van de wettelijke verplichtingen - zie ik ook niet in waarom je dat niet 7 dagen achter elkaar zou doen: de ervaring destijds was dat wij als personeel liever 1 volle week hadden om rekening mee te houden dan steeds wisselende dagen.  Net als bij het bedrijf van Joopinstall heeft/had dat vooral ook te maken met de te verwachten oproepfrequentie, die ook bij ons nagenoeg 0 was. Ik benin 10 jaar tijd  welgeteld 1 x de sjaak geweest toen ik tijdens het kerstdiner ivm een complexe waterschade salvage moest regelen voor een klant (waarvan achteraf bleek dat die de hele boel van A tot Z zelf veroorzaakt had om de verzekeraar te flessen met valse facturen :  een heel bijzondere case die me altijd zal bijblijven, maar dat terzijde) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Heren allereerst wil  ik iedereen bedanken voor de reacties.

 

@prinsrachid Wij begrijpen elkaar nog minder goed dan ik dacht.

Al jouw aannames over hoe ik omga met mijn collega's, de wet en gezondheid van mijn medewerkers kunnen niet verder zijn van de waarheid.

Daarnaast vind ik directheid erg fijn zolang het constructief is, eigenlijk zijn al jouw opmerkingen rondom dit topic negatief beladen en vol aannames, stel eens vragen zodat we elkaar kunnen begrijpen in een volgende topic.

 

Op 29-9-2021 om 15:25, Norbert Bakker zei:

Hij bedoelt namelijk niet 7 dagen per week 24/7 beschikbaar zijn voor storingsdiensten maar 7 dagen per maand (of zelfs per 7 dagen per   kwartaal of 7 dagen per jaar). En vanuit dat verkeerde startpunt - toegegeven: veroorzaakt door onduidelijkheid van Joop zelf op dit punt - wordt er nogal primair gereageerd.

Dit klopt als een bus.

Het is mij na dit topic duidelijk dat mijn vraagstelling beter moet zijn in het vervolg.

Op 29-9-2021 om 15:35, Gast zei:

Helder verhaal, dit is voor mij niet nieuw en werd in het verleden al gevolgd binnen ons bedrijf.

Op 29-9-2021 om 22:15, stroomtang zei:

Om hoeveel klanten gaat het?

Hoe groot is de kans dat een storing telefonisch opgelost kan worden, dus hoe ervaren en technisch is het personeel wat jou bedrijf inhuurt voor een storing.

Zijn het 1e of 2e lijn storingen.

Heb je een groothandel waar je 24/7 terecht kan of die een koerier laat rijden.

Wat wordt de aanrijtijd bij een storing?

 

Ik vermoed dat je beter eerst in gesprek kunt gaan je personeel en met de kennis en kunde van je personeel dit aan te bieden bij de klanten.

 

Mogelijk krijg je dan ook het antwoord op wat een redelijke vergoeding is om iemand 24/7 een bedrijfstelefoon bij zich te laten dragen. 

Klant A: 1 Locatie

Klant B: 1 Locatie

Klant C: 10 verschillende locaties

 

Wij zijn 2e lijn en om diezelfde reden is een oplossing op afstand niet mogelijk, 1e lijn doet de check op afstand namelijk.

Groothandel is niet nodig, alle materialen zijn op voorraad (spare materiaal)

Wij starten binnen 4 uur na melding.

 

Het gesprek met collega's is geweest voordat ik de topic startte. Er zijn voldoende mensen geïnteresseerd maar willen logischerwijs eerst details weten. Het belangrijkste hiervan is natuurlijk de vergoeding.

 

Deze vraag heb ik ook gesteld aan een aantal collega's, niemand wist hier een antwoord op te geven. ( begrijpelijk want ik weet het zelf ook niet)

Doorgevraagd met bijvoorbeeld of de 130 euro die vroeger werd betaald redelijk is, dit vinden mensen aan de lage kant.

 

Op 30-9-2021 om 15:51, Norbert Bakker zei:

Er zijn ook genoeg sectoren waar 24-uursdiensten gemeengoed zijn: denk bijvoorbeeld aan bereikbaarheidsdiensten en beschikbaarheidsdiensten in de zorg.

Klopt. Stedin is een goed voorbeeld die erg in de buurt komt van wat wij doen. Deze mannen rukken echter standaard uit tijdens een dienst.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 16:45, Norbert Bakker zei:

Wedervraag dus: alles nog goed? 

 

Helemaal perfect. Het zijn slechts de nekharen die op blijven spelen. Maar de toekomst zal het uitwijzen of die nekharen gelijk hadden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.