• 0

Nieuwe auto op de zaak gekocht, total loss gereden en nu?

Hallo,

een goede maand geleden heb ik een zo goed als nieuwe bmw gekocht bij de dealer van bouwjaar 2021 met 3500 km op de teller voor €65.000 incl btw. Ik heb de auto zakelijk aangeschaft met mijn eenmanszaak en dus op de balans staan. Hij was puur zakelijk aangeschaft. Ik betaalde geen bijtelling en gebruikte hem dus niet privé. Nu heb ik de auto echt total loss gereden (eigen schuld en WA verzekerd) de auto schijnt een restwaarde te hebben van zo’n 10 a 12 k. Ik wil mijn verlies wel nemen en de auto voor een dergelijk bedrag van de hand doen aan een geïnteresseerde. Hoe boek ik dit boekhouding op een correcte wijze in mijn administratie? Auto staat op de balans incl btw wat dus is uitgesmeerd over 5 jaar waarin je dit normaliter afschrijft. Ik zou graag advies willen. Alvast dank. Mvg. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als er deze keer geantwoord wordt op je vraag, kunnen we dan ook een keer een reactie verwachten van je?

(Moderator pet af)

 

Gewoon fiscaal aftrekbaar, hoewel je waarschijnlijk een brief kunt verwachten van de fiscus met de vraag hoe dit verlies ontstaan is.

 

Persoonlijk kan ik even niet voorbij 65k en enkel WA ... Wat een gok

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zonder dat ik dit topic wil laten ontsporen snap ik niet waarom je een personen auto van 65k op een eenmanszaak koopt. Ik las ergens iets over een installatie bedrijf en dat je in 2020 nog 3 dagen per week in loondienst was. Dan had ik van een startend ondernemer een 2e hands busje verwacht.

Link naar reactie
  • 0

Wacht even. Je hebt het "puur" zakelijk aangeschaft, maar het lijkt erop dat de auto alleen volledig zakelijk voor de inkomstenbelasting is. Voor de omzetbelasting heb je de auto volledig privé geëtiketteerd, aangezien de auto inclusief BTW op de balans is gezet. Hoe is dat puur zakelijk?

 

Oh, en een auto schrijf je niet in 5 jaar af.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ik snap de vraag voor wat betreft de verzekering… Achteraf gezien niet handig om hem WA te verzekeren. Helaas kan ik dit niet terugdraaien. 
 

het gaat mij er nu om: hoe verwerk ik dit nu goed in de boekhouding als de de auto verkoop

voor 12.000 euro. En dan in of excl btw? 
 

het verlies is dat gewoon fiscaal aftrekbaar? Dus komt dit in mindering op de winst uit onder yin dit boekjaar? 
 

mvg.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de auto gewoon met BTW verkopen omdat je de BTW ook hebt terug gevraagd.

 

Boekhoudkundig boek je de waarde van de auto (dat zal 65000 - BTW) zijn dus ongeveer 53.700 euro naar de kosten. Als je een standaard rekeningschema van een boekhoudpakket hebt dan zal de rekening in de kosten iets heten zoals "Resultaat verkoop activa" of er is een rekening "Verlies verkoop activa". Dan zijn het kopsten.

 

Je maakt van de verkoop van de auto gewoon een verkoopfactuur met BTW en die verkoop opbrengst boek je ook op die zelfde rekening resultaat verkoop activa.

Per saldo zal daar dan dus ca 53700 kosten staan en opbrengst van 12000 (als dat het ex btw bedrag is) en dan heb je dus een verlies in de van 41700.

 

Zoals Joost in zijn eerste reactie zei, daar kun je wel een vraag over verwachten bij je aangifte inkomstenbelasting. Maar in principe hoef je niet vooraf toestemming vragen.

Het feit dat jij zo "stom" was om je auto alleen WA te verzekeren zal geen invloed hebben op het standpunt van de belastingdienst. Men zal je verliespost accepteren als het een zakelijke schadepost is.

De maximale afschrijvingsregels voor een auto (en andere bedrijfsmiddelen) gelden alleen als je de auto in gebruik hebt, dan mag je niet meer dan 20% per jaar afschrijven.

Maar als je een bedrijfsmiddel verkoopt of deze wordt onbruikbaar door schade dan mag je het hele bedrag dat op de balans staat als verlies nemen, uiteraard onder verrekening van eventuele opbrengsten. Je hoeft (mag) het verlies dus niet over meerdere jaren te verspreiden.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 12:48, Johannes89 zei:

De btw is teruggevraagd en de schade is bij zakelijk gebruik .

 

Als de btw is teruggevraagd voor de omzetbelasting,  waarom staat de auto dan inclusief btw op de balans?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 15:22, Roel J zei:

Je moet de auto gewoon met BTW verkopen omdat je de BTW ook hebt terug gevraagd.

 

Boekhoudkundig boek je de waarde van de auto (dat zal 65000 - BTW) zijn dus ongeveer 53.700 euro naar de kosten. Als je een standaard rekeningschema van een boekhoudpakket hebt dan zal de rekening in de kosten iets heten zoals "Resultaat verkoop activa" of er is een rekening "Verlies verkoop activa". Dan zijn het kopsten.

 

Je maakt van de verkoop van de auto gewoon een verkoopfactuur met BTW en die verkoop opbrengst boek je ook op die zelfde rekening resultaat verkoop activa.

Per saldo zal daar dan dus ca 53700 kosten staan en opbrengst van 12000 (als dat het ex btw bedrag is) en dan heb je dus een verlies in de van 41700.

 

Zoals Joost in zijn eerste reactie zei, daar kun je wel een vraag over verwachten bij je aangifte inkomstenbelasting. Maar in principe hoef je niet vooraf toestemming vragen.

Het feit dat jij zo "stom" was om je auto alleen WA te verzekeren zal geen invloed hebben op het standpunt van de belastingdienst. Men zal je verliespost accepteren als het een zakelijke schadepost is.

De maximale afschrijvingsregels voor een auto (en andere bedrijfsmiddelen) gelden alleen als je de auto in gebruik hebt, dan mag je niet meer dan 20% per jaar afschrijven.

Maar als je een bedrijfsmiddel verkoopt of deze wordt onbruikbaar door schade dan mag je het hele bedrag dat op de balans staat als verlies nemen, uiteraard onder verrekening van eventuele opbrengsten. Je hoeft (mag) het verlies dus niet over meerdere jaren te verspreiden.

 

Dank voor de duidelijke en uitgebreide reactie 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 15:22, Roel J zei:

Je moet de auto gewoon met BTW verkopen omdat je de BTW ook hebt terug gevraagd.

 

Boekhoudkundig boek je de waarde van de auto (dat zal 65000 - BTW) zijn dus ongeveer 53.700 euro naar de kosten. Als je een standaard rekeningschema van een boekhoudpakket hebt dan zal de rekening in de kosten iets heten zoals "Resultaat verkoop activa" of er is een rekening "Verlies verkoop activa". Dan zijn het kopsten.

 

Je maakt van de verkoop van de auto gewoon een verkoopfactuur met BTW en die verkoop opbrengst boek je ook op die zelfde rekening resultaat verkoop activa.

Per saldo zal daar dan dus ca 53700 kosten staan en opbrengst van 12000 (als dat het ex btw bedrag is) en dan heb je dus een verlies in de van 41700.

 

Zoals Joost in zijn eerste reactie zei, daar kun je wel een vraag over verwachten bij je aangifte inkomstenbelasting. Maar in principe hoef je niet vooraf toestemming vragen.

Het feit dat jij zo "stom" was om je auto alleen WA te verzekeren zal geen invloed hebben op het standpunt van de belastingdienst. Men zal je verliespost accepteren als het een zakelijke schadepost is.

De maximale afschrijvingsregels voor een auto (en andere bedrijfsmiddelen) gelden alleen als je de auto in gebruik hebt, dan mag je niet meer dan 20% per jaar afschrijven.

Maar als je een bedrijfsmiddel verkoopt of deze wordt onbruikbaar door schade dan mag je het hele bedrag dat op de balans staat als verlies nemen, uiteraard onder verrekening van eventuele opbrengsten. Je hoeft (mag) het verlies dus niet over meerdere jaren te verspreiden.

 

Ik ga de auto nu zo smal mogelijk van de hand doen aan iemand die er interesse in heeft. Ik probeer het maximale eruit te slepen. Ik maak van de verkoop een verkoop factuur op met btw. 
 

de belastingdienst zal dit op deze manier dus moeten accepteren als verlies. Ook het feit dat ik dus €13.650 btw heb teruggevraagd uit de auto, hem nu verkoop met een voor €12.000 ex btw. Hierover komt dus nog 21% btw, een bedrag van €2.500. 
 

de fiscus loopt nu ook btw mis. Komen hier dan nog vragen over?

 

en zou de fiscus hierover eventuele bewijs lezen kunnen vragen? Moet ik nog extra foto’s maken van de auto of iets dergelijks ter onderbouwing of is dat verder niet nodig?

 

alvast wederom bedankt voor de reacties

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 19:19, Johannes89 zei:

Ik maak van de verkoop een verkoop factuur op met btw. 

Rekening houdend met rest-BPM?

 

Op 23-9-2021 om 19:19, Johannes89 zei:

Moet ik nog extra foto’s maken van de auto of iets dergelijks ter onderbouwing of is dat verder niet nodig?

Een foto is zo gemaakt en als je daarmee kunt onderbouwen waarom je 45K van je winst afhaalt, dan zou ik dat zeker doen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 19:19, Johannes89 zei:

 

en zou de fiscus hierover eventuele bewijs lezen kunnen vragen? Moet ik nog extra foto’s maken van de auto of iets dergelijks ter onderbouwing of is dat verder niet nodig?

Je hebt toch een proces-verbaal van de politie en een verzekeringsrapport ontvangen?
Dat lijkt mij onderbouwing genoeg.

Wat moet je met een foto van een auto in de kreukels waarvan niemand weet of het jouw auto is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 19:31, Ron van der Kolk zei:

Rekening houdend met rest-BPM?

 

Een foto is zo gemaakt en als je daarmee kunt onderbouwen waarom je 45K van je winst afhaalt, dan zou ik dat zeker doen. 

Hoe zit dat met de rest BPM? 
Ik ben totaal niet thuis in de autohandel namelijk. 
hoe zit dat is dit specifieke geval? 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 22:20, Johannes89 zei:

Hoe zit dat met de rest BPM? 
Ik ben totaal niet thuis in de autohandel namelijk. 
hoe zit dat is dit specifieke geval? 

BTW wordt berekend over de netto waarde van de auto. 
BPM is een belastingheffing en het is niet de bedoeling dat je belasting betaald over een andere belasting. Dus geen BTW over BPM.

 

Bereken de BPM bij doorverkoop

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 23-9-2021 om 17:38, prinsrachid zei:

Als de btw is teruggevraagd voor de omzetbelasting,  waarom staat de auto dan inclusief btw op de balans?

Is deze vraag eigenlijk beantwoord door TS?

 

Wellicht begrijpt TS niet zo goed hoe het met BTW en BPM werkt. Aangezien de auto ook dit jaar 'op de balans gezet is' kan er nog wel het een en ander rechtgezet worden. Maar bedrag inclusief op de balans afschrijven zal toch niet mogelijk mogen zijn als de btw ook teruggevraagd is.

 

Link naar reactie
  • 1

Ok, het spijt me zeer. Maar dit bevestigt voor mij mijn vermoeden. Er wordt hier een spelletje gespeeld om de belasting te tillen. Maar goed, dit zijn enkel mijn nekharen die hier spreken.

 

Een auto die volledig zakelijk zou zijn. En waar je 10 km per dag mee hebt gereden. Daar koop je dan een auto van 65k voor. Je vraagt alle BTW terug. En verzekerd een maandje WA voor de vorm. En daarna heb je een aftrek van tienduizenden euro's voor de inkomstenbelasting. En dat alles van een persoon die vorige keer ook al zocht naar manieren om zo'n 25.000 euro aan huurpenningen te verzinnen door een pand van een ton 'even' op naam van een ander te zetten.

 

Sorry. Ik ben cynisch. Ik weet het, maar dit gaat er gewoon bij niet in.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kom op Prins, als jouw vermoeden klopt, zou hij dus bewust een auto van 65k in de prak gereden hebben, met 53k verlies aan waarde voor een aftrekpost van 53k? Daarvan krijgt hij nog niet de helft netto terug.

 

We weten allebei dat deze aftrekpost door de fiscus opgevraagd gaat worden, dus alleen een factuur tonen, volstaat niet, temeer daar hij moet bewijzen dat dit een zakelijke rit was

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.