• 0

Zoek hulp voor een uniek ondernemingsplan.

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik hoop mensen tegen te komen die mij kunnen helpen bij het finaliseren van mijn ondernemingsplan. Natuurlijk staat daar iets tegenover. Ik zal kort beschrijven wat ik doe en wat mijn probleem is.

 

Ongeveer sinds 2 jaar ben ik bezig met extreme optische restyling van auto's. Ik deed het naast me werk, meer als een hobby. Samen met nog paar kolega's, die het ook als hobby zagen, hebben we totaal 18 projecten gedaan. Omdat ik van origine uit Polen kom, heb wel een Nederlands paasport, heb ik destijds een werkplaats gehuurd in Polen. Net over de grens met Duitsland ongeveer 800 km hiervandaan. Daar kon ik tegen zeer acceptabel prijzen auto projecten doen die normaal in Nederland to 300 % duurder zouden uitvallen. Het was meer als hobby bedoeld, ik heb daar nooit financieele voordeel uit getrokken, het was ook niet de bedoeling. Eind 2004 kreeg ik aanvraag of we in staat waren om Replika van Ferrari F355 te maken. Ervaring hadden, technische mogelijkheiden ook, dus heb ik de opdracht aangenomen. Na 5 maanden hard werken, heb ik de eindproduct bij de klant afgeleverd. Bewondering voor de kwaliteit en afwerking van de klant en andere mensen uit de scene was een groot succes. Gelijk kregen we 3 opdrachten, meer hebben we niet aangenomen. Daarnaast is zeer grote interesse onstaan naar komplete kit's vanuit garage's en prive personen die hun eigen Replika wilden bouwen. Idee is geboren dus. Om dat voor elkaar te krijgen moest ik mallen hebben om tot grootschalliger productie over te gaan. Na de techische studie is geblijken dat het maken van de mallen mogelijk is. Om dit dus te realeseren heb ik de al gemaakte Replika terug nar Polen gehaald om hiervan de mallen te nemen. Ons eigen produkt, geen kopie van origenele, verschilt altijd met de benodige percentage om niet met octrooi wet in de problemen te komen.

Jurirdisch zit ik goed, het is al gechect. De proces duurt 6 maanden. Ik heb inmiddels ontslag genomen, ik moest wel om dit volledig onder controle te houden en verder aan marketing te werken. Op dit moment zijn er 3 replika's in de bestelling en 18 kit's. ( 5500 euro per kit, zwart op wit). Zodra de mallen klaar zijn kan de productie gelijk gestart worden. Beurzen in NL waar we de eindproducten zullen presenteren horen bij de verkoop activiteiten volgend jaar. Ik verwacht zelfs dat een set mallen niet voldoende zal zijn. De hele proces tot nu toe heb ik gefinancieerd uit eigen middellen, spaargeld en dergelijke maar ik haal het einde niet. Ik wil naar de bank voor financiering van de mallen ter som van 35 000 euro.

 

Ik heb een bedrijfsplaan opgesteld en wil naar de bank. Ik zoek echter iemand die mijn plan taalkundig en technisch kan verbeteren zodat ik een kans maak. Aspecten als concurentie, marketing onderzoek, toekomstvisie en andere heb ik volledig uitgewerkt.

 

Mijn bericht zal natuurlijk ook wel fouten hebben, en mijn bedrijfsplaan is ook zo geschrijven. Mijn kennis van de nederlandse taal houd gewoon hier op. Ik hoop dus dat iemand mij kan helpen, en ik blijf natuurlijk niet ondankbaar.

 

Hier onder de foto van einproduct. Repplika F355.

 

groeten

forumkopie.thumb.jpg.88ebca274b1392f70557b3caa0770f08.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn kennis van de Nederlandse taal is voldoende maar ik denk dat je het beste geholpen bent met iemand die daarnaast ook nog eens verstand heeft van het schrijven van een goed onderbouwd ondernemingsplan.

 

Het lijkt me een zeer lucratieve business, waar altijd wel markt voor is. Zeker als het je hobby is en je al een hoop positieve reacties hebt ontvangen van je klanten zou ik eens nagaan of je er professioneel mee aan de slag kunt gaan. Autoliefhebbers genoeg op deze wereld.

 

Mocht je niemand vinden die je ondernemingsplan onder de loep wil nemen met betrekking tot spelfouten en zinsbouw, dan help ik je graag uit de brand maar verwacht dan geen opbouwende kritiek met betrekking op de inhoudelijke zaken van je ondernemingsplan.

 

p.s.: Mag ik je vragen wat voor een basis je hebt gebruikt voor de Ferrari F355?

Link naar reactie
  • 0

Wat bij de bank nog wel eens wil helpen is als je de calculaties e.d. door je boekhouder of accountant laat beoordelen en narekenen.

 

Ik snap dat dat ook weer geld kost, maar is wel een goede spiegel en dus investering. Hou er wel rekening mee dat de bank vaak aanvullende zekerheden zal eisen, zoals cessie debiteuren, cessie voorraden en persoonlijke aansprakelijk voor de lening. Ik hoop dat je ook zelf een goed beeld hebt in welk tempo je de lening weer kan aflossen.

 

Ik wil met alle plezier even naar je businessplan kijken. Stuur maar per email mailto:edo@venturecapitalcoach.com.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste Artur,

 

Het ziet er indrukwekkend uit, ik vraag mij alleen af in hoevere je er rekening mee houd dat Ferrari hier niet erg blij mee zal zijn, en er alles aan zal doen om deze namaak tegen te gaan.

In het verleden zijn er grote en kleine zaken geweest als het gaat om het IE van autofabrikanten.

In jouw geval begint het al met de beeldmerken waar Ferrari alle soorten van rechten aan kan ontlenen.

Om nog maar te zwijgen over de gelijkenissen met een 355.

Ik vraag me af wat jij wil gaan doen als een bedrijf, wat drijft op imago, zijn imago gaat beschermen en de eerste juristen op je af gaat sturen.

ZO is er in het verleden een bekende rechtzaak geweest tussen Fiat en Seat over de gelijkenissen tussen een Seat Rondo en een Fiat Ritmo.

Ga er maar vanuit dar Ferrari meerdere nullen ervoor overheeft om jouw compleet van deze aardbodem weg te proceren

 

Wat weerhoud je ervan om op basis van deze techniek zelf ontwerpen te gaan maken van auto's.

Vergelijkbaar zoals Zender enKamei in de jaren 80 zelf allerlei studie modellen maakten.

In de huidige brei van eenheidsworst is er denk ik best een makrt voor dit soort extreme pimping.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn kennis van de Nederlandse taal is voldoende maar ik denk dat je het beste geholpen bent met iemand die daarnaast ook nog eens verstand heeft van het schrijven van een goed onderbouwd ondernemingsplan.

 

Het lijkt me een zeer lucratieve business, waar altijd wel markt voor is. Zeker als het je hobby is en je al een hoop positieve reacties hebt ontvangen van je klanten zou ik eens nagaan of je er professioneel mee aan de slag kunt gaan. Autoliefhebbers genoeg op deze wereld.

 

Mocht je niemand vinden die je ondernemingsplan onder de loep wil nemen met betrekking tot spelfouten en zinsbouw, dan help ik je graag uit de brand maar verwacht dan geen opbouwende kritiek met betrekking op de inhoudelijke zaken van je ondernemingsplan.

 

p.s.: Mag ik je vragen wat voor een basis je hebt gebruikt voor de Ferrari F355?

 

bedankt,ik ben mijn plan mail-waardig aan het maken. Als het zo ver is mail ik even door. Wat de basis betreft , is er een Toyota MR2 gebruikt. In Engeland gebruiken ze die ook. Binnen kort zal er een website in de lucht zijn met alle informatie voor de geintereseedre.

Link naar reactie
  • 0

Wat bij de bank nog wel eens wil helpen is als je de calculaties e.d. door je boekhouder of accountant laat beoordelen en narekenen.

 

Ik snap dat dat ook weer geld kost, maar is wel een goede spiegel en dus investering. Hou er wel rekening mee dat de bank vaak aanvullende zekerheden zal eisen, zoals cessie debiteuren, cessie voorraden en persoonlijke aansprakelijk voor de lening. Ik hoop dat je ook zelf een goed beeld hebt in welk tempo je de lening weer kan aflossen.

 

Ik wil met alle plezier even naar je businessplan kijken. Stuur maar per email mailto:edo@venturecapitalcoach.com.

 

ook bedankt, zoals ik al zei, ik ben mijn plan mail-waardig aan het maken. Ik ben ook van bewust dat financieele kant van het verhaal voor de bank hellemaal moet kloppen. Omdat ik tot nu toe alles zelf heb kunnen finacieren, heb ik daar niet echt bij stil gestaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Artur,

 

Het ziet er indrukwekkend uit, ik vraag mij alleen af in hoevere je er rekening mee houd dat Ferrari hier niet erg blij mee zal zijn, en er alles aan zal doen om deze namaak tegen te gaan.

In het verleden zijn er grote en kleine zaken geweest als het gaat om het IE van autofabrikanten.

In jouw geval begint het al met de beeldmerken waar Ferrari alle soorten van rechten aan kan ontlenen.

Om nog maar te zwijgen over de gelijkenissen met een 355.

Ik vraag me af wat jij wil gaan doen als een bedrijf, wat drijft op imago, zijn imago gaat beschermen en de eerste juristen op je af gaat sturen.

ZO is er in het verleden een bekende rechtzaak geweest tussen Fiat en Seat over de gelijkenissen tussen een Seat Rondo en een Fiat Ritmo.

Ga er maar vanuit dar Ferrari meerdere nullen ervoor overheeft om jouw compleet van deze aardbodem weg te proceren

 

Wat weerhoud je ervan om op basis van deze techniek zelf ontwerpen te gaan maken van auto's.

Vergelijkbaar zoals Zender enKamei in de jaren 80 zelf allerlei studie modellen maakten.

In de huidige brei van eenheidsworst is er denk ik best een makrt voor dit soort extreme pimping.

 

 

Er zijn al heel veel Replika's op de markt en er worden nog steeds heel veel gemaakt. Engeland en Amerika zijn de grootste markten in deze sektor. Voorzover ik weet doet Ferrari niet moeilijk zolang er geen replika's gemaakt worden van lopende modellen. De emblemen zijn iderdaad verboden, maar dat is ieders zijn eigen veraantwoordelijkheid.

 

We hebben de techniek thuis om iederdaad nieuwe modellen te maken. Het is ook veel leuker. Echter de barierre is kapitaal. Het kost veel tijd en geld. En ik denk niet dat een bank met lening overbrug komt voor een product die in deze tijden zichzelf nog moet bewijzen in de markt. Meer dan graag zou ik overgaan tot ontwikkeling van eigen model, aan creativiteit ontbreekt ons niets, maar wel in situatie dat ik een mislukking me kan vooroorloven.

Link naar reactie
  • 0

Dag Arthur,

 

Ziet er goed uit die replika!

 

Zoals je zelf al aangeeft is het kapitaal je grootste barrierre, ik zou dus goed opletten met het risico dat je loopt. Waarom ga je niet eerst op kleine schaal zelf onderdelen produceren voor het uitbouwen van auto's, dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen op specifieke vraag van een klant. Hiermee kun je wellicht een merknaam opbouwen en werken aan een markt. Volgens mij zijn er namelijk genoeg mensen die graag zelf aan de auto sleutelen maar niet het geld hebben om dat uit te besteden. Hiermee kun je misschien een bank of investeerder overhalen. Ook kun je daarnaast gewoon verder gaan waar je mee bezig bent, die modellen komen dan later wel.

 

Ook je connectie met Polen is interessant misschien moet je daar iets mee doen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Arthur,

 

Ziet er goed uit die replika!

 

Zoals je zelf al aangeeft is het kapitaal je grootste barrierre, ik zou dus goed opletten met het risico dat je loopt. Waarom ga je niet eerst op kleine schaal zelf onderdelen produceren voor het uitbouwen van auto's, dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen op specifieke vraag van een klant. Hiermee kun je wellicht een merknaam opbouwen en werken aan een markt. Volgens mij zijn er namelijk genoeg mensen die graag zelf aan de auto sleutelen maar niet het geld hebben om dat uit te besteden. Hiermee kun je misschien een bank of investeerder overhalen. Ook kun je daarnaast gewoon verder gaan waar je mee bezig bent, die modellen komen dan later wel.

 

Ook je connectie met Polen is interessant misschien moet je daar iets mee doen.

 

Kleinschallige projecten doe ik nog steeds. Net wat je aangeeft op speciefiek aanvraag van de klant. Ik heb al echter zoveel projecten gedaan en nooit bij stil gestaan om hiermee op brede schaal iets te doen. Dat kan ook niet. Elke project is anders, en de creativiteit speelt telkens een rol. Er kan geen productie mee gestart worden. Dat is ook niet de bedoeling. De replika kwestie is iets anders. Bijna steeds hetzelfde bekend produkt, en de afzetmarkt mogelijklheiden zijn veel groter dan op maat gemaakte tuning projecten. Erbij komt dat ik al een bestelling heb van 18 kit's, allen in NL, dus hoe dan ook, moet ik me in eerste instantie hierop concentreren.

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet eens praten met de auto-bouwers in Nederland?

Een van hen (de heer Muller van Spyker) heeft het praten over z'n autootjes en de branding ervan tot kunst verheven.

Of die 100% ondernemer broers van Burton of de al wat langer bestaande Donkervoort.

Je concurrent van nu is straks misschien je beste klant.

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.