• 0

BTW berekening importeren uit China

Beste,

Ik zit met het volgende waar ik administratief niet uit kom.

 

Begin dit jaar heb ik goederen uit China gekocht. 

Bedrag is betaald en goederen zijn onlangs in NL aangekomen. 

Invoerrechten hoef ik niet te betalen i.v.m. productcategorie maar uiteraard wel BTW over het aankoopbedrag.

Ik heb geen verlegging conform artikel 23. 

 

Hoe moet ik dit verwerken in de administratie? De aankoopfactuur heb ik in Q1 van dit jaar geboekt. 

 

Belastingoverzicht Q1

4a. Levering buiten EU +2.500

5b. Voorbelasting -2.500

 

Ik heb nu een 'disbursement invoice' van de BTW (2.500) ontvangen van de expediteur. 

Hoe voer ik deze factuur op in de administratie? 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Op 23-9-2021 om 14:16, Pomper zei:

Ik heb nu een 'disbursement invoice' van de BTW (2.500) ontvangen van de expediteur. 

Bedoel je met nu in Q3? Beetje laat om na zes maanden of zo een factuur te sturen. maar goed, alles is mogelijk.  En hebt in Q1 bij 4a 2500 Euro BTW opgevoerd? In de toelichting OB staat bij 4a:

"Vul deze vraag in de volgende situaties in: – U hebt goederen ingevoerd van buiten de EU én u hebt daarbij gebruikgemaakt van de verleggingsregeling bij invoer (vergunning artikel 23). U doet dan wel aangifte bij de Douane, maar de btw geeft u aan op uw aangifte omzetbelasting. Hiervoor hebt u een vergunning nodig van ons". 

 

Je schrijft zelf dat je deze vergunning niet hebt, dus had je dit bedrag niet in Q1 in deze rubriek mogen opvoeren. 

 

De boekhouders op dit forum mogen zich er verder over buigen welke rubriek en welk tijdvak de juiste is. Ik houd het voorlopig op rubriek 1a en de factuurdatum.  De factuur in Q3 nog een keer gebruiken om als betaalde BTW op te voeren is uiteraard niet de bedoeling.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

*Niet* zelf rekenen aan BTW op inkopen. Met BTW op inkoop is het - afgezien van enkele obscuriteit - heel simpel: je kunt alleen maar BTW aftrekken voor zover die aan jou gespecificeerd en op naam in rekening is gebracht. Staat er op een factuur geen BTW, dan boek je ook geen BTW. Staat er op een factuur een verkeerd BTW bedrag (bijvoorbeeld door afronding) dan boek je dat verkeerde bedrag. 

 

Nogmaals: BTW op inkoop reken je *niet* uit, je boekt alleen wat er in rekening is gebracht. BTW uitrekenen is de verantwoordelijkheid van degene die de BTW afdraagt. 

 

Verbazingwekkend hoe vaak dit soort vragen gesteld worden. Ik heb het idee dat dit komt door zogenaamd slimme boekhoudsoftware die op inkoopfacturen wel aan de BTW rekent, waardoor gebruikers van die software aangeleerd wordt aan die BTW te rekenen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 26-9-2021 om 07:21, StevenK zei:

Verbazingwekkend hoe vaak dit soort vragen gesteld worden. Ik heb het idee dat dit komt door zogenaamd slimme boekhoudsoftware die op inkoopfacturen wel aan de BTW rekent, waardoor gebruikers van die software aangeleerd wordt aan die BTW te rekenen.

Ik verbaas me nergens meer over.....Vroeger moest je nog een middenstandsdiploma hebben om een zaak te beginnen, tegenwoordig is iedereen met een webshop en bestellingen bij Ali en consorten een "internationaal ondernemer".  

Op 26-9-2021 om 07:21, StevenK zei:

Nogmaals: BTW op inkoop reken je *niet* uit, je boekt alleen wat er in rekening is gebracht. BTW uitrekenen is de verantwoordelijkheid van degene die de BTW afdraagt. 

Ik ben geen boekhouder, dat je het bedrag niet "boekt" in je administratie zal misschien wel zo zijn maar in de aangifte OB moet je bij 2a, 4a en 4b wel zelf het bedrag uitrekenen.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

Even wat verduidelijking gezien de reacties. Anders wordt het verkeerd geïnterpreteerd. 

 

Ik heb in Q1 goederen gekocht. Van de fabrikant heb ik een factuur gekregen exclusief BTW. De factuur heb ik betaald en opgevoerd in mijn administratie (Moneybird)

In Moneybird kies ik bij BTW  - buiten EU 21% BTW.  Moneybird berekent daarna het BTW bedrag  uit maar berekent dit ook als voorbelasting. 

In dit geval is het broek-zak vestzak. Ik betaal niets en ik ontvang niets. 

Of ik nu BTW 0% had ingevoerd maakt niet uit. Bedrag blijft op dat moment nul.

 

Goederen zijn via schip onderweg en zijn nu na een paar maanden aangekomen. Van de expediteur ontvang ik de invoice voor de BTW. Logisch omdat ik geen art 23 verlegging heb en ik wel Ned. 21% BTW moet betalen over de inkoop. Deze betaal ik richting de expediteur die het afdraagt aan de douane.  Hoe voer ik die factuur op in de administratie. 

 

Wij kopen altijd onze goederen in binnen Europa. Eenmalig hebben wij een keer wat gekocht bij een fabrikant. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen verstand van Moneybird maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het BTW bedrag door het invoeren van een factuurbedrag berekend kan worden. Invoer BTW wordt berekend over de douanewaarde, plus af te dragen invoerrechten  en kosten tot plaats van bestemming. Voor de douanewaarde moet gekeken worden naar bijtelling, of aftrek, van vracht/verzekering en eventuele andere kosten en, indien van toepassing omrekening van buitenlandse valuta's naar Euro (met maandkoers van de douane).

 

Omdat het bedrag in Q1 meteen is afgetrokken als voorbelasting ga ik mijn eerdere antwoord corrigeren, je kunt de factuur van de douane-expediteur inboeken, volgens de hulppagina van Moneybird als een "factuur met alleen BTW". 

 

Ik heb eens verder op de site van Moneybird gekeken, die verwijzen klakkeloos naar vraag 4a van de aangifte OB, zonder enige verwijzing naar de  artikel 23 vergunning.  Ik ben het met StevenKeens, "zogenaamd slimme boekhoudsoftware".......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.