• 0

Auditfile lezen / controleren

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kun je die in een Text editor openen. Welke extensie heeft het bestand? 

Heeft alleen weinig zin daar het juist de bedoeling is dat dit auditfile gegenereerd wordt tbv fiscus etc. Dus als er "fouten" inzitten moet je bij de wortel beginnen en de fout in je boekhoudprogramma vinden en herstellen :-) 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2021 om 22:22, zzp zei:

Ik zoek naar een manier om een auditfile v3.2 te controleren op fouten. Iemand die weet of, en zo ja hoe, dit mogelijk is?

Misschien zoek je dit …

https://forums.invantive.com/t/gratis-auditfile-viewers-brengen-xaf-bestanden-tot-leven/456

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Wat voor fouten bedoel je? Inhoudelijk of structuur?

 

Voor de structuur kun je gebruik maken van elke XML validatietool, waarbij je dan met behulp van de schema definitie de structuur controleert. Ik heb ooit voor de software van mijn advocatenkantoor een Auditfile export functie gegenereerd en die wordt nog steeds gebruikt door de accountant. De enige controle die ik toen toegepast heb was checken met het XML schema.

 

Inhoudelijk fouten kun je alleen maar controleren door de informatie in de auditfile te verwerken, door hem in te lezen. Ook daar zijn overigens wel tools voor. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-9-2021 om 06:47, zzpegel zei:

Volgens mij kun je die in een Text editor openen. Welke extensie heeft het bestand? 

Heeft alleen weinig zin daar het juist de bedoeling is dat dit auditfile gegenereerd wordt tbv fiscus etc. Dus als er "fouten" inzitten moet je bij de wortel beginnen en de fout in je boekhoudprogramma vinden en herstellen :-) 

Ik kan de file in een teksteditor openen. Punt is dat boekhoudprogramma A een auditfile levert en boekhoudpakket B daar een fout op genereert bij het inlezen. Niet duidelijk is te krijgen wat de foutmelding inhoudt; onwilligheid van support.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-9-2021 om 09:54, StevenK zei:

Wat voor fouten bedoel je? Inhoudelijk of structuur?

 

Voor de structuur kun je gebruik maken van elke XML validatietool, waarbij je dan met behulp van de schema definitie de structuur controleert. Ik heb ooit voor de software van mijn advocatenkantoor een Auditfile export functie gegenereerd en die wordt nog steeds gebruikt door de accountant. De enige controle die ik toen toegepast heb was checken met het XML schema.

 

Inhoudelijk fouten kun je alleen maar controleren door de informatie in de auditfile te verwerken, door hem in te lezen. Ook daar zijn overigens wel tools voor. 

Het boekhoudpakket geeft een foutmelding bij het inlezen, maar geeft niet aan wat er dan aan de hand is. 

 

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar kan je een xaf-file tegen een xml-validator aanhouden?

 

Welke tools zijn er dan voor het inlezen?

Link naar reactie
  • 0
Op 26-9-2021 om 09:13, zzp zei:

maar kan je een xaf-file tegen een xml-validator aanhouden?

 

natuurlijk kan dat. xaf is een xml format file. Helaas heb ik geen apple dus kan je geen reader aanbevelen.

En hoewel xml en auditfiles gestandaardiseerd zijn worden er door diverse partijen toch kleine variaties gebruikt en hebben concurrerende pakketten nogal de neiging om geen tot weinig energie te steken in het oplossen van kleine "foutjes" in de xml van de concurrent. XML readers gaan daar moeiteloos mee om omdat die gewoon tonen wat erin zit.

 

Bij (boekhoud)pakketten gaat het soms mis omdat een bepaalde xml tag informatie bevat die door het andere pakket niet wordt herkend. concreet voorbeeld. <factuurnummer>

in sommige pakketten mag een factuurnummer letters bevatten om zo facturen te kunnen groeperen. In andere pakketten mag je alleen getallen gebruiken.

Pakket 1 zet in xml-tag <factuurnummer> AUT2021000234. </factuurnummer>  terwijl in Pakket 2 de AUT in het factuurnummer als ongeldige info wordt gezien en dus een foutmelding geeft.

 

Je kunt dus ook met die bril naar de XML kijken en de eisen die het importpakket stelt aan de inhoud ervan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.