Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
WelleKe

Betekenis Google Analytics voor webanalytics

Recommended Posts

Zoals inmiddels bekend zal zijn heeft Google het statistiekenpakket van Urchin geïntegreerd in haar dienstverlening en wordt dit gratis aangeboden.

 

Hierover zijn op internet vele discussies gestart en ook op HigherLevel is er reeds over gesproken;

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=37;action=display;threadid=9458

 

Nu vraag ik me af wat jullie mening is over de gevolgen van deze stap voor de webanalytics branche in het algemeen.

 

Centrale vraag daarin is;

Zorgt Google Analytics ervoor dat er in de branche meer geïnnoveerd gaat worden?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening daarover. De poll is slechts een snelle graadmeter, veel meer ben ik benieuwd naar jullie achterliggende motivatie.

 

Zelf blijf ik even buiten de discussie.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daar ben ik van overtuigd. Het is in veel opzichten een uniek pakket:

 

- het is goed

- het is gratis

- het is in de basisvorm makkelijk te implementeren

- je zit niet vast aan een contract of hijgerige vertegenwoordigers

- het draait onzichtbaar mee op de site

 

En bovendien lijkt het ook voor relatieve leken goed interpreteerbaar.

 

Het inzetten van een statistiekenpakket draait daarmee niet meer om de vraag "waarom zou ik het doen?", maar om de vraag "waarom zou ik het niet doen?". En ik denk dat heel veel bedrijven zich vanuit die visie zullen oriënteren op dit gratis pakket.

 

De markt is in ieder geval nog enorm groot. In de database van eBase zie ik dat 57% van de websites nog geen gebruik maakt van een statistiekenpakket. Het gaat dan nota bene om bedrijven die aan de bovenkant van het MKB zitten of al tot het grootbedrijf kunnen worden gerekend, en bovendien om bedrijven die met aanzienlijke marketingbudgetten op nationaal niveau opereren. Kun je nagaan hoe laag het percentage kleinere MKB-sites met een statistiekenpakket zal zijn.

 

De ondernemers die vanuit de "waarom zou ik het niet doen"-invalshoek eenmaal met het Google Analytics-pakket werken, zullen daarbinnen vroeg of laat vanzelf tegen termen als "conversie", "campagnes", "ROI" en "zoekmachine marketing" aanlopen, termen die bovendien op vrij begrijpelijke wijze worden uitgelegd binnen het statistiekenpakket. Ik ben er van overtuigd dat een deel van de ondernemers zich daardoor sneller zal afvragen wat zij nog meer uit hun website kunnen halen. Dat lijkt me een grote stimulans voor innovatie in de internetcommunicatie van bedrijven.


eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er een aantal middelgrote teller bedrijfjes in de problemen komen door dit alternatief. Urchin was vroeger een high end teller die 200 dollar per maand koste, welke nu gratis is. Ik denk niet dat kleine bedrijfjes de kennis en resources hebben om een gelijkwaardig of beter alternatief te kunnen ontwikkelen. En met gratis is ook moeilijk te concureren. Bij de highend tellers zoals webtrends verwacht ik eigelijk een pricedrop van hun webbased teller om te kunnen concureren met google.

 

Het is echter allemaal even afwachten, voorlopig werkt google analytics nog niet al te goed >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

@Anders Floor. Jij benadert het vooral vanuit het oogpunt van de klant die nu terecht de vraag moet stellen "waarom zou ik het niet doen". En je stelt dat daardoor die klanten met behulp van de statistieken zullen innoveren in internetcommunicatie. Ben ik helemaal met je eens eigenlijk, maar mijn vraag betrof meer de gevolgen voor de aanbieders van statistiekendiensten. Zal er in die branche ook meer geïnnoveerd gaan worden met de komst van Google Analytics?

 

@TomH. Jij concludeert dat er een prijzenslag zal komen en dat daarbij de middelgrote teller bedrijfjes zullen sneuvelen. Wat is jouw mening over de gevolgen voor de innovatie in de markt?


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt er altijd op dat als Google 'iets' begint of overneemt dat de concurrenten het nakijken hebben.

Dat lijkt me ook niet zo gemakkelijk als Google iets gratis geeft wat jij verkoopt.

Wij hebben een mooie teller waar ik heel blij mee ben. Ik zou niet zo snel overstappen alleen als de statistieken nóg overzichtelijker zouden zijn. Of met nóg meer mogelijkheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen, dit is tot dusver het allermooiste gratis statistiekenpakket dat ik heb gezien. Maar voor niet al te ervaren gebruikers wellicht iets te veel van het goede, dan is statcounter.com meer geschikt en ook gratis en onzichtbaar.

 

En inderdaad, als Google iets doet, dan is het ook meestal goed (maar laten we hun Web Accelerator asjeblieft vergeten...)


www.beeweb.nl | internetconcepten en online magazines (www.kampeerzaken.nl, www.watersporters.info en www.outdoormania.nl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het inderdaad ook moeilijk gaat worden voor de middel-grote tellerbedrijfjes. Innoveren zal wel moeten want het is zwemmen of verzuipen. Google Analytics (vroeger urchin en volgens mij gemakkelijk 200usd per maand waard) is een zeer grote dreiging.

 

Hoe zou je nou verder kunnen innoveren in de teller markt? Conversie overzichten, email notificaties, opleidingen, etc. Of zoals 37signals een less is more strategie toepassen?

 

Het is zeker geen gemakkelijk vraagstuk


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een simpele analyse: het is niet meer mogelijk op prijs te concurreren, tenministe voor paketten die gelijkwaardige functionaliteit aanbieden. Aangenomen dat Google dit verder goed managed (er zijn nu eerste babypijntjes, maar wat als ze straks miljoenen klanten hebben?), dan moeten andere bedrijven het in implementatie of extra functionaliteiten zoeken.

 

web analytics bedrijven kunnen dan kiezen uit de diepte gaan (nog meer gedetailleerde info) of de breedte (geheel nieuwe functionaliteiten). En natuurlijke de integratie met andere paketten, een move van Google die wel erg slim is.

 

Ik denk ook dat het veel web analytics bedrijven zenuwachtig maakt. Een partij met een pot geld kan ik een keer iedereen heel hard wakker schudden. Jullie zijn aan de beurt nu, zou ik zeggen.


Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt twee kanten op, blijkt ook beetje uit de reacties;

 

  • Door GA wordt het moeilijker voor andere partijen om een fatsoenlijke prijs te vragen voor hun diensten, waardoor nieuwe ontwikkelingen lastig gefinancierd kunnen worden. Hierdoor vindt er een uitval onder de aanbieders plaats en wordt er niet geïnnoveerd
  • Door GA moeten de andere aanbieders wel gaan innoveren om verder onderscheidend vermogen te bieden, hierdoor worden juist meer nieuwe functionaliteiten ontwikkeld

 

 

De laatste optie lijkt op het eerste gezicht het meest waarschijnlijke. Maar wat verhindert Google om diezelfde ontwikkelingen te doen en daardoor telkens de concurrentie buiten spel te zetten? In dat geval zal het een centenkwestie worden en het lijkt me duidelijk wie dat gaat winnen. Als die situatie zich voordoet en Google heeft het merendeel van de concurrenten zo uit de markt gedrukt, is dat dan op lange termijn goed voor de innovatie?

 

Ander scenario is dat er niet zozeer geïnnoveerd gaat worden in functionaliteiten (gezien de dure ontwikkeling), maar dat de andere leveranciers meer in ondersteunende service gaan zitten. Diensten zoals het helpen bij de analyse en interpretatie van de cijfers.

 

Of wordt bij deze scenario's de kracht van Google overschat en blijkt een groot aantal eindgebruikers andere motieven te hebben om tot aanschaf van een pakket over te gaan?

 

Wederom laat ik mijn mening even achterwege, ik ben erg benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

 

 


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee, ik snap je insteek, Martijn :) Ik had je openingspost wellicht wat te vluchtig gelezen.

 

In de webstats-branche zal het zonder meer tot innovatie leiden. Ben het daarin eens met de opmerkingen van onder andere zrski en Ilja. De kleinere tellerpakketten zullen toch echt meer moeten gaan brengen dan de standaard bezoekers-pageviews-browsertypes-lijstjes.

 

De grote jongens zullen nog meer dan voorheen moeten aantonen dat hun pakket het geld waard is. Ik denk net als Ilja dat er veel zal gebeuren op het gebied van integratie met andere pakketten. Ook denk ik dat de grote pakketten meer interpretatiewerk uit handen zullen nemen van de gebruiker. Het is nu nog meten = weten, het zal mede door de komst van Google verschuiven naar meten = begrijpen = handelen. Er zullen allerlei bedrijfjes uit de grond schieten die bedrijven gaan helpen bij het interpreteren van de gegevens (net zoals er ook talloze SEO/SEM-bedrijven zijn gelanceerd in de afgelopen jaren), maar de aanbieders van statistiekenpakketten zullen hun eigen aanbod op dat gebied ook intelligenter maken.

 

@josinakrol - het mooie/interessante van Google Analytics is onder meer dat het goed is én gratis. Bedrijven hoeven dus helemaal niet over te stappen maar kunnen het simpelweg a la minute installeren en testen. Dat is het grote risico voor betaalde webstats-aanbieders: er is nauwelijks iets dat hun klanten tegen zal houden om het Google-pakket eens uit te proberen.


eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel grote verbeteringen zijn er eigenlijk niet denkbaar, tenzij je gaat spelen met de privacy van de bezoekers. Misschien een RSS feed met je favoriete mix van data om online te bekijken (of biedt iemand die al?)


www.beeweb.nl | internetconcepten en online magazines (www.kampeerzaken.nl, www.watersporters.info en www.outdoormania.nl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel grote verbeteringen zijn er eigenlijk niet denkbaar

 

Doet me een beetje denken aan die man van IBM die helemaal in het eerste stadium van het PC tijdperk zei dat er voor huiscomputers een totale markt was van 3.

 

Denkbaar is het kernwoord. Het is slechts een kwestie van tijd voordat slimme ondernemers en techneuten met nieuwe vindingen komen. Een beetje vertrouwen in de kracht van innovatie!


Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ilja: Ja, je hebt gelijk, ik bedoelde het ook niet zo, met 'denkbaar' druk ik me verkeerd uit. Natuurlijk moet je in innovatie blijven geloven en dat ook blijven nastreven. Anders hadden we nu nog in een berenvel rondgelopen.

 

Ik bedoel eigenlijk dat we door Google (of eigenlijk door hun investeringsdrift) aardig zijn verwend met een fraaie gratis applicatie die weinig te wensen overlaat, en waarvan we, als we er goed mee leren omgaan, nog veel plezier van zullen beleven, dus wat zouden we nog meer moeten wensen van Googles 'cadeautje'?

 

De actie van Google zal er ook idd toe leiden dat er een aantal leveranciers van statistieken etc. helaas het loodje zullen leggen, maar dat er ook een aantal flink gaan investeren in innovatie. En innovatie leidt tot nog meer innovatie.


www.beeweb.nl | internetconcepten en online magazines (www.kampeerzaken.nl, www.watersporters.info en www.outdoormania.nl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De actie van Google zal er ook idd toe leiden dat er een aantal leveranciers van statistieken etc. helaas het loodje zullen leggen, maar dat er ook een aantal flink gaan investeren in innovatie. En innovatie leidt tot nog meer innovatie."

 

Innovatie moet zich wel terugverdienen en met een marktprijs van 0 euro valt niet zo veel geld te verdienen toch?


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innovatie moet zich wel terugverdienen en met een marktprijs van 0 euro valt niet zo veel geld te verdienen toch?

 

Ik zou het omdraaien: doordat je investeert, ben je in staat een pakket op de markt te brengen dat zich dusdanig onderscheidt van Google Analytics, dat mensen bereid zijn er voor te betalen.


Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens, en ondanks dat ik al een hele tijd fan was van Google Analytics denk ik dat er zeker ruimte is voor iets beters.

 

GA is cool maar nowhere near as useable als bijvoorbeeld www.backpackit.com Ik vind de stats die uit GA komen rollen fantastisch, maar het lezen en interperteren daarvan laat vaak veel te wensen over om over het implementeren maar helemaal niks te zeggen.

 

Als dit beters dan eenmaal gebouwd is dan is het zaak om als een bezetene marktaandeel te scoren en jezelf waarschijnlijk uiteindelijk te koop te zetten ;)


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innovatie moet zich wel terugverdienen en met een marktprijs van 0 euro valt niet zo veel geld te verdienen toch?

 

Het gratis pakket van Google zal er toe leiden dat bedrijven die niet kunnen uitleggen waarom hun pakket wel geld kost, het loodje leggen. Dat is jammer voor hen, maar het verdwijnen van bedrijven die zich niet weten te onderscheiden kan ik geen rem op innovatie noemen.


eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik had kunnen weten dat ik zulke reacties zou krijgen op mijn nog al kort door de bocht opmerking.

 

Het gratis pakket van Google zal er toe leiden dat bedrijven die niet kunnen uitleggen waarom hun pakket wel geld kost, het loodje leggen. Dat is jammer voor hen, maar het verdwijnen van bedrijven die zich niet weten te onderscheiden kan ik geen rem op innovatie noemen.

 

Als ik naar ons zelf kijk (waar deze discussie niet voor bedoeld is overigens) hebben wij nog wel een heleboel vernieuwde functionaliteiten op stapel staan. Ook nu hebben we een paar dingen die bijvoorbeeld Google niet kan. Maar wat weerhoudt Google om deze functionaliteiten ook te ontwikkelen en telkens opnieuw gratis aan te bieden.

 

Als het puur gaat om technische innovatie kan Google telkens meedoen en de 0 euro hanteren zo lang het hun uitkomt. Dat bedoelde ik te zeggen met mijn opmerking dat innovatie wel geld moet opleveren.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
@TomH. Jij concludeert dat er een prijzenslag zal komen en dat daarbij de middelgrote teller bedrijfjes zullen sneuvelen. Wat is jouw mening over de gevolgen voor de innovatie in de markt?

 

Ik denk dat de kleinere bedrijfjes het heel zwaar zullen krijgen wat betreft innovatie. Deze zullen ten eerste hun teller gelijkwaardig aan die van google maken en dan nog een aantal innovative features moeten toevoegen die het prijsverschil rechtvaardigen. En omdat google niet bekent staat als bedrijf dat na het introduceren van een project uit z'n neus gaat vreten zoals microsoft verwacht ik dat ook google nieuwe feautures zal blijven toevoegen aan het pakket. Ook heeft google het voordeel dat het van z'n adverteerders precies weet wat ze willen en hebben ze het allerbeste personeel ter wereld.

 

Wat betreft innovatie van andere bedrijven denk ik dat deze gaan kopieren zoals microsoft en veelal features introduceren waar je eigelijk helemaal niks aan hebt (er zullen dan wel uitzonderingen komen, maar die zijn op een hand te tellen).

 

Voorlopig kunnen de meeste bedrijfjes waarschijnlijk nog wel voortbestaan op basis van hun huidige onwetende klanten die simpelweg gewoon nog niet weten dat er een betere en gratis teller beschikbaar is met een goed ontworpen interface (als iemand een betere teller weet laat het me weten).

 

Ik heb zelf de laatste tijd overwogen om een teller te ontwikkelen, maar na dit bericht is het zeker geen goed plan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik had kunnen weten dat ik zulke reacties zou krijgen op mijn nog al kort door de bocht opmerking.

 

Maar wat weerhoudt Google om deze functionaliteiten ook te ontwikkelen en telkens opnieuw gratis aan te bieden.

 

Als het puur gaat om technische innovatie kan Google telkens meedoen en de 0 euro hanteren zo lang het hun uitkomt. Dat bedoelde ik te zeggen met mijn opmerking dat innovatie wel geld moet opleveren.

 

Tja, dat is een zorgelijk punt voor alle ander webstatbedrijven out there. Overigens is mij niet duidelijk geworden of Google alleen het Urchin pakket heeft overgenomen, of ook al het personeel. In dat laatste geval is het helemaal makkelijk om het door te blijven ontwikkelen.

 

Wat andere perspectieven:

 

1) Er wordt nu gesteld alsof Google van de ene dag op de andere de hele webstatbusiness in zijn broekzal heeft. Search is ook gratis en ook daar hebben ze geen monopoly in. Denk groot: er is genoeg taart voor iedereen.

 

2) Ga niet het gevecht aan met Google, ze hebben meer mensen, geld, brand power etc dan jij. Maar, zoals ze dat in de gevechtskunst doen, stap opzij: verleng de functionaliteit van webstat met iets anders, zodat het niet a+b wordt maar c. Dus, creeer een nieuwe categorie, waar stats een deel(tje) van is.

 

3) Specialiseer je. Vind een manier om webstats verder uit te ontwikkelen voor een hele specifieke doelgroep. Zorg dat alles aan je product die doelgroep ademt. De look, de feel, de functionaliteit, de helpfunctie, de serviceverlening eromheen.

 

4) Biedt je product aan, maar alleen samen met dat van anderen. Zoek een ISP, een site hoster, een webdesigner, whatever, en zorg dat die standaard jouw product inbouwt in zijn dienstverlening. Hoef je ook die klanten niet uit te leggen waar jouw product niet gratis is, die kosten zitten verwerkt in de totaalprijs van de partner.

 

Dus, be creatief, niet zeiken dat Google in het bad is gesprongen en er geen plaats is voor jullie eendje! :)

 

Overigens reusje voor Welleke voor het starten van deze leuke discussie!


Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet me een beetje denken aan die man van IBM die helemaal in het eerste stadium van het PC tijdperk zei dat er voor huiscomputers een totale markt was van 3.

 

Weet je dat zeker? ik ken wel een quote van iemand uit de begintijd van de computers, in de jaren 50 denk ik, dat er voor computers een wereld markt van 5 was. De quote voor de PC was van Ken Olsen: "there will never be a need for a computer in the home" of zoiets.

 

dagdag

Christine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de kleinere bedrijfjes het heel zwaar zullen krijgen wat betreft innovatie.

 

Kleine bedrijven moeten dus disruptive innovatie doen. Tellers bestaan al heel lang, en grote bedrijven zijn nu eenmaal veel beter in de sustaining innovatie. Als klein bedrijf moet je het dus niet zoeken in de teller, maar in iets geheel anders.

 

Als startup moet je ook niet teveel willen vasthouden aan je initiele product. Je leert tijdens het ontwikkelen, je leert de markt beter kennen, de markt ontwikkelt, en misschien dat je met een ander product veel meer resultaat haalt. Vertelde mij een ervaren software ondernemer. Zelf heb ik het ook gemerkt, je begint met een product, maar na verloop van tijd buig je het wat bij, en ga je andere dingen maken, en verdien je je geld met iets anders dan met je oorspronkelijke product.

 

dagdag

Christine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorgt Google Analytics ervoor dat er in de branche meer geïnnoveerd gaat worden?

 

Om terug te komen op bovenstaande vraag, denk ik wel zeker dat de kans groot is dat innovatie bij de kleinere statistiek bedrijven inderdaad wat lam zou kunnen leggen.Het is natuurlijk heel frustrerend als je een leuke functie bedenkt, je ontwikkelt het en twee weken later zie je het ook bij een grote collega staan. Dat hou je niet vol!

 

Ik wil even voorzichtig zijn met mijn woorden, maar zou je zelfs misschien kunnen zeggen dat het zelfs niet echt maatschappelijk verantwoord is wat Google doet? Ach dat is natuurlijk een krokodillen tranen verhaal door deze vraag te stellen, maar goed, zouden we hier maatschappelijk iets aan moeten doen? Ik weet het niet. Het draadje over macht sluit hier goed bij aan.

 

Hoe dan ook er zal brood op de plank moeten komen. Oftwel er zal wat bedacht moeten worden, of de verliezende partijen nou willen of niet. Dus er onstaat vast wel iets, daar moet alleen even innovatief over nagedacht worden :-)

 

Dus wat dat aangaat zal het innovatie wel degelijk weer stimuleren :-)

 

Innovaties zullen misschien zelfs wel nog wel veel slimmer worden dan al die Google mensen bij elkaar. Het zal weinig meer gaan over functionaliteiten (die kunnen immers envoudig nagebootst worden), het zal maar gaan over het creeëren van monopoly van toegevoegde waarde. Oftewel iets bedenken of creeëren waar of wat:

 

1. Google uiteindelijk voor moet gaan betalen omdat ze er zelf domweg niet aan kunnen komen. Het is niet te koop en niet te maken. Denk aan een uitzicht van een huis vanaf een bepaald plek. Is gewoon niet te koop.

 

2. Gebruikers van GA er graag extra bijnemen hetgeen Google domweg gewoon niet kan leveren (dit is een lastige, maar moet mogelijk zijn. Denk aan een mogelijkheid om informatiebronnen te mengen, grijs gebied, maar als het kan....).

 

3. Gebruikers op een geheel andere manier de juiste informatie krijgen, die eigenlijk nog veel beter en zinvoller is dan GA en waarbij de initiatiefnemer het alleenrecht heeft.

 

Ik voel dat mijn brains zich hier wel mee bezig willen gaan houden:-)

 

Perry

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
eBase persbericht, 18 november 2005

 

Onderzoek: Meetsystemen Nedstat het populairst onder Nederlandse bedrijven

Nedstat heeft de helft van de webstatistiek-markt in handen

 

Van alle bedrijvenwebsites die gebruik maken van een externe teller om het bezoek te meten, gebruikt meer dan de helft een oplossing van Nedstat. Daarmee laat het Nederlandse bedrijf in internetstatistieken de concurrentie ver achter zich. Dat blijkt uit een inventarisatie van eBase - www.ebase.nl - onder 360 websites.

 

eBase verrichtte het onderzoek naar aanleiding van de introductie van Google Analytics. Met het gratis beschikbaar stellen van dit webstatistiekensysteem wil Google zijn banden met website-eigenaren aanhalen. Volgens analisten zou Google daarmee de webstatistiekenmarkt daarmee op zijn kop gaan zetten. Het aandeel van concurrent WebSideStory daalde op de dag van de bekendmaking dan ook met bijna 10%.

 

Volgens de inventarisatie worden bij 38% van de bedrijfswebsites n Nederland gebruik gemaakt externe webstatistiekenpakketten. Van deze groep maakt 42 procent gebruik van de Sitestat-meetmethode van Nedstat. Van hetzelfde bedrijf gebruikt bovendien 8,6% het Nedstat Pro-systeem. Doubleclick's Spotlight technologie en de systemen van OneStat en Webtrends zitten daar in populariteit net boven.

 

Overzicht:

42,0% Sitestat (Nedstat)

12,3% Doubleclick

9,9% OneStat

9,9% Webtrends

8,6% Nedstat Pro (Nedstat)

4,9% Hitbox (Websidestory)

4,9% Eigen client-side systemen

7,5% Overig

 

Het onderzoek

eBase inventariseert nieuwe internetprojecten in Nederland. Van elke website worden een aantal aspecten bijgehouden, waaronder het gebruik van een statistiekenpakket. eBase richt zich op de top-2000 bedrijven in Nederland, aangevuld met nieuwswaardige projecten.

 

Het onderzoek richtte zich op client-side meetmethodes bij 360 websites. Voor het bijhouden van sitestatistieken kan ook gebruik worden gemaakt van zogenaamde server-side methoden, gebaseerd op bijvoorbeeld de logfiles van de webserver. De software die hiervoor wordt gebruikt kan niet worden bepaald van buitenaf. Server-side meetmethoden zijn derhalve buiten beschouwing gelaten in dit onderzoek.

 

Over eBase

eBase brengt internetprojecten van toonaangevende Nederlandse bedrijven in kaart en biedt daarmee inzicht in de verhoudingen in de internetbranche. Het stelt bedrijven in staat om op de hoogte te blijven van de internet-ontwikkelingen op hun vakgebied en van de concurrentie, en biedt hen mogelijkheden om tot een geschikte bureauselectie te komen.

www.ebase.nl

 

Eens kijken hoe dit over een jaar is. Alhoewel ik denk dat de bedrijven binnen de e-base database een andere soort klanten heeft dan waar GA op mikt.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 73 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept