• 0

Betekenis Google Analytics voor webanalytics

Zoals inmiddels bekend zal zijn heeft Google het statistiekenpakket van Urchin geïntegreerd in haar dienstverlening en wordt dit gratis aangeboden.

 

Hierover zijn op internet vele discussies gestart en ook op HigherLevel is er reeds over gesproken;

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=37;action=display;threadid=9458

 

Nu vraag ik me af wat jullie mening is over de gevolgen van deze stap voor de webanalytics branche in het algemeen.

 

Centrale vraag daarin is;

Zorgt Google Analytics ervoor dat er in de branche meer geïnnoveerd gaat worden?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening daarover. De poll is slechts een snelle graadmeter, veel meer ben ik benieuwd naar jullie achterliggende motivatie.

 

Zelf blijf ik even buiten de discussie.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou me er niet te druk om maken, gisteren heb ik zelf een account aangemaakt.

Daarna even de usermanual doorgelopen en stuit gelijk op de eerste drempel die de meeste gebruikers al zal doen afhaken.

 

Instructies voor het toevoegen van conversiecode

 

Kopieer de volgende code op elke webpagina waarvoor u conversies wilt bijhouden.

Klik in het onderstaande vak om alle code te selecteren. Vervolgens kopieert u de code. Plak de code vervolgens onder de tags

en maar boven de tag van de pagina waarvoor u conversies wilt bijhouden. Zie voorbeelden

 

Misschien leuk voor de gemiddelde webbouwer, maar de gewone statistieken lezer haakt hier al af.

Verder zijn er nog altijd hele volksstammen die geen idee hebben wat ze uit statistieken kunnen halen, ook hier valt dus nog aardig wat geld binnen te harken.

 

Dank je Nico, op dit punt was ik inderdaad even afgehaakt, en heb het in de ijskast gezet voor als mijn webbouwer weer wat werk moet doen ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Mmm innovatie in statistieken:

 

Geef statistieken over de tijd dat bepaalde delen van een pagina in beeld zijn. (Leest iemand heel mijn artikel? Zo nee waar haakt hij af) Of meet de tijd dat de pagina daadwerkelijk in beeld is (dus niet inclusief de tijd dat een ander programma aktief is) Grove gegevens van tijdsduur van een pageview zijn leuk maar het kan verfijnder.

 

Toon statistieken over bezoekersoorten. Maak bv. een aantal labels, analyseer het surfgedrag van gebruikers met een bekend profiel (bv omdat ze gegevens hebben opgegeven bij het aanmelden) en plak daar een label aan. Bij een nieuwe bezoeker match je het surfgedrag aan bekende profielen en je hebt een label.

 

Stapje verder: pas je navigatie dynamisch aan aan het soort bezoeker.

 

Schrijf een script dat automatisch de Google analytics code aan bestaande webpaginas toevoegt ;)

 

Geef statistieken over welke producten vergeleken worden in een webshop. Wanneer bezoekers producten vergelijken in de prijsklasse 100-200 euro en consequent het product van 100 euro aanschaffen gaat er iets niet goed.

 

Bovenstaande analyse maar toon bezoekers die voor de duurdere producten gaan de (nog) duurdere producten iets prominenter.

 

Denk dat er best wat mogeljikheden zijn. Zeker op het gebied van integratie van statistieken met de website zelf.

Link naar reactie
  • 0
Denk dat er best wat mogeljikheden zijn. Zeker op het gebied van integratie van statistieken met de website zelf.
Dat op zich ben ik helemaal met je eens, sommige van bovengenoemde punten doen wij al, andere werken wij aan. Maar de vraag hier is of de komst van GA juist zorgt voor meer innovatie of minder.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Voor niks komt de zon op !! Zoals het spreekwoord luidt, Google neemt de markt over met deze penetratie strategie. Het zou idd tot innovatie leiden, maar voor gratis dingen betaal je net zo veel als voor de betaalde diensten. Google zal al jullie belangrijke (web) bedrijfsinformatie tot haar beschikking krijgen. Jullie weten vast hoeveel marktondezoeken kosten en hoeveel belangrijke informatie je eruit kunt halen. Google is bezig een internet monopool te verkrijgen en dit zou zich ooit tegen al haar trouwe gebruikers kunnen keren. Decide for yourself !!!

Link naar reactie
  • 0

Hè hè eindelijk eens tijd om in dit topic te duiken.

 

Om op de initiele vraag van Martijn terug te komen: Ja, ik denk wel dat het tot meer innovatie zal leiden en vooral de innovatie op een hoger niveau zal brengen. Een teller maken is niet zo heel moeilijk en er zijn aanbieders te over. Een deel uitdaging ligt nog in de presentatie van de gegevens. Ik denk dat er vooral een markt gaat ontstaan op het gebied van intepretatie. Hier ligt een gebied dat volgens mij niet te automatiseren is. Waarom men van bepaalde pagina´s vertrekt en waarom er op bepaalde pagina´s wel of geen conversies plaatsvinden is bijzonder moeilijk technisch te analyseren. Hier komt inzicht en ervaring om de hoek kijken. Helaas is dit wat minder schaalbaar dan het simpelweg ontwikkelen van software. Maar we zien wat de risico´s daar van zijn. Er hoeft op de wereld maar één partij te zijn die de power heeft en deze is in staat om een groot deel van een complete industrie weg te vagen.

 

Omdat het bij heel veel bedrijven nog aan kennis van beschikbaarheid ontbeert is er nu nog heel veel ruimte voor verschillende partijen, maar dat gaat de komende jaren wel veranderen denk ik.

 

Ik ben het Kalifornia ook wel eens, het monopoli van Google is een verontrustende ontwikkeling. Ik kan me dus ook voorstellen dan er partijen zijn) en komen, die om die reden niet met Google in zee willen gaan.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Microsoft is niet echt vernieuwend in de directe concurrentie met Google en onderneemt op dit moment alleen maar dezelfde stappen.

 

Zo las ik gisteren dat Microsoft de statistiekenleverancier Deepmetrix over heeft genomen. Dit natuurlijk om de gebruikers van Addcenter een tool te bieden waarmee de effectiviteit van hun inspanningen inzichtelijk worden gemaakt.

 

Nadat Google dus al eerder Urchin overnam om te integreren in Adwords komt Microsoft nu met Deepmetrix.

 

lees het (korte) nieuwsbericht hier

 

Wat ik al eerder aangaf, ik zie dit als goede ontwikkelingen. Het laat het belang van goede registraties zien en het toont ook aan dat je als aanbieder van advertentieruimte niet moeilijk moet doen over het inzichtelijk maken van de resultaten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik ben benieuwd!

 

Ik heb voor de LeaseTrader website al de 3e versie loganalyzer van Deepmetrix en het werkt nog steeds niet lekker. Vooral configuratie is een stuk minder eenvoudig dan Analytics.

 

Ik heb het configureren eigenlijk ook opgegeven omdat ik bij elke upgrade alle historie en configuraties kwijt raakte.

 

Maar ja, er ligt hier nog een enorme markt en uitdaging. En hiermee is het 'moeilijk doen' over het inzichtelijk maken van de resultaten door aanbieders van advertentieruimte al verleden tijd. De adverteerders meten met deze tools al exact de resultaten en bepalen zelf tegen welk rendement ze waar willen staan.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Maar werkt Google Analytics wel altijd zo goed? Normaal ontvang ik op mijn blog rond de 30 bezoekers per dag, goed voor 100 pageviews. Nu zag ik net de stats van gisteren en had ik maar 2 bezoekers met 2 pageviews. Zelfde voor een andere website, normaal rond de 20 bezoekers per dag, gisteren maar 1... Terwijl beide sites de hele tijdin de lucht waren.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal niet ingaan of het programma goed of fout is. Wat we wel moeten beseffen is dat google haar producten vaak tot een enorme omvang weet uit te bouwen. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat Google analytics de grote betrouwbare track en tel machine wordt.

Dit bijvoorbeeld voor sites die sponsors willen trekken, die kunnen met behulp van G.A. bewijzen wat er allemaal gebeurt op de website.

 

Dit lijkt me het belangrijkste van G.A. en de afweging om het te gebruiken of niet. Ik denk dat het zeker gaat zorgen oor betere transparantie op internet. Time will tell...

 

Van der Kamp

Knowledge is King!

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar als weblogger wil je graag weten:

  • wie er op dit moment allemaal naar je linken (en hoeveel bezoekers dat oplevert)
  • hoeveel bezoekers / pageviews je per dag / week / maand / jaar hebt gehad
  • op welke trefwoorden je gevonden bent
  • wat je populairste artikelen zijn
  • hoeveel mensen er op dit moment online zijn

 

En het liefst wil je dat realtime weten.

 

Google Analytics is overkill, niet realtime en biedt ondanks de overkill aan informatie niet alle features die hierboven zijn beschreven.

 

Daarom heeft Google Measuremap ook gekocht, maar wanneer we daar weer iets van horen....

Link naar reactie
  • 0

Google mikt met Analytics op het brede publiek: 80% van de behoeftes voor 80% van de webmasters kunnen ze bedienen.

 

Ik denk dat er zeker innovatie zal komen en wel in twee richtingen: aan de ene kant zullen er nog meer 'algemene' statistiekenpakketten komen, zoals bijvoorbeeld het reeds genoemde pakket van Microsoft (zie ook marketingfacts).

 

Aan de andere kant komen er specialistische pakketten voor ik denk met name grotere en/of meer specialistische websites die bijvoorbeeld ook rss-feeds en nieuwsbrieven willen tracken en hun statistiekenpakket aan een crm-systeem willen koppelen. Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken mogelijk, zoals weblogs die a la hittail suggesties willen voor logitems, etc.

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruiken Google Analytics nu veelal voor een goed overzicht. Voor heel specialistische vragen heb je toch vaak maatwerk nodig. Ook wel logisch lijkt me. In de praktijk denk ik dus niet dat bedrijven dan een ander analytics pakket gaan zoeken. Wij maken zelf wat niet binnen analytics kan worden gedaan en integreren dan de informatie uit de twee bronnen.

Link naar reactie
  • 0

Als je GA niet geheel vertrouwd voor je bezoekersaantallen dan kun je ook overwegen om (tijdelijk) een aantal pakketten naast elkaar te laten draaien. Wellicht is dit een te arbeidsintensieve methode om op alle pagina's toe te passen, dit hangt een beetje af van de constructie van de betreffende site.

 

Ik zag vandaag ook userfly, zoals ze zelf zeggen: You can get it up & running in seconds with one line of javascript, and immediately watch movies of your users’ browsing sessions to analyze their behavior. Is meer een usability tool dus maar kan handig zijn voor bepaalde statistieken.

 

Zo dan, ik zie nu net dat het laatste bericht in 2007 geplaatst was over dit onderwerp, foutje mijnerzijds, topic stond toch op de eerste pagina..

websites, huisstijlen en interieurontwerp: http://www.entwerpen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.