• 0

Zakelijke sponsoring in natura; goederen en werk

Hallo, Volgens mij heb ik een vergelijkbare vraag hier op het forum gezien, maar ik vind deze niet meer terug.

Mocht het een dubbele vraag zijn, mea maxima culpa ;-).

Graag sponsor ik een ANBI in natura. Het heeft een zakelijk belang, met werkzaamheden die ik ook commercieel lever,

met als tegenprestatie "marketing" van de sponsoring op mijn website en "marketing" van mijn naam op de gesponsorde site.

Bovendien voel ik me moreel hiertoe verplicht en dat is gebruikelijk in mijn markt. Het is sowieso geen belangeloze vrijgevigheid.

 

Hoe moet de sponsoring worden vastgelegd?

 

Kan ik daarvoor een nul-euro factuur sturen, met een negatief bedrag voor sponsoring? Zie hieronder.

Of is het verstandiger dat ik een BTW- factuur stuur voor 1000 euro, en de ANBI mij een tegenfactuur stuurt

voor 1000 euro naamsvermelding/marketing/sponsoring (met BTW als ze BTW-facturen kunnen sturen),

welke facturen we dan tegen elkaar wegstrepen zonder betaling?

 

twee tweedehands laptops,
nieuwwaarde 2x1000, dagwaarde 2x400
2 400 800

installatie en training, 4 uur werk

4 50 200
Sponsoring     -1000
BTW     0
TOTAAL     0

 

De twee computers schrijf ik geheel af in 2021 voor 800 euro totaal. Van de omzet gaat 1000 euro af (ja die heb ik).

Als ik aannemelijk kan maken dat die 4 uur redelijk is én dat het gaat om sponsoring met een zakelijk belang, is het dan OK?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

Zo te zien boek je de tijd besteed aan deze ANBI als een aftrekpost.

 

Stel nou dat je de helft van je tijd besteedt aan ANBI-werk. Met de ene helft verdien je 20 uur x vijftig euro, met de andere helft geeft je 20 x vijftig euro weg in ruil voor reclame.

 

Per saldo verdien je dan niets meer.

Het wordt nog leuker wanneer je je uurtarief verviervoudigd. :face-with-tongue:

 

Iets klopt hier niet.

 

En dan hebben we de BTW nog niet aangestipt.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
Op 25-9-2021 om 15:12, Aaaaaa zei:

Hoe moet de sponsoring worden vastgelegd?

Je kunt de sponsoring vastleggen in een overeenkomst, reclame als tegenprestatie voor leveren laptops en installatie.

 

Administratief: in je financiële administratie verwerk je alleen de laptops. Je uren kun je eventueel opvoeren in je urenadministratie voor het urencriterium, maar financieel kun je verder niets met die uren, je kunt ze niet maal een uurtarief als aftrekpost opvoeren. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Het kan een transactie zijn: twee laptops en vier uur ter waarde van opgeteld duizend euro in ruil voor duizend euro reclame. Maar dan kan je niet nog eens duizend euro als gift aan een ANBI aftrekken.

 

Een gift is iet anders als een sponsor-transactie.

 

Of een gift in natura (laptops en uren) wel aftrekbaar is, weet ik niet.

 

Het zou me niks verbazen als veel bedrijven het wel zo boeken. Als aftrekbare gift en tegelijk een vorm van sponsoring in de vorm van naamsvermelding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel. Alles op één factuur ziet er inderdaad raar uit TwaBla en kan leiden tot onduidelijkheid en discussies over tarief. Wellicht zelfs de vraag of de factuur is geaccepteerd (Hoe kan je een nul-euro factuur accepteren/weigeren?). Het boeken als een overeenkomst met transacties (facturen over en weer) ziet er beter uit, dankjewel Ron van der Kolk.

  1. We stellen een sponsorovereenkomst op, waarbij ik laptops + arbeid lever... en de ANBI levert naamsvermelding + toestemming voor gebruik van logo. En we vooraf overeenkomen dat de facturen tegen elkaar worden weggestreept.
  2. Ik stuur factuur voor tweedehands laptops + arbeid = 1000 EURO + 210 EURO BTW.
  3. De ANBI stuurt een factuur voor de wederdienst = 1000 EURO + 210 EURO BTW (even aangenomen dat ze BTW mogen rekenen, anders 1'210 EURO ex BTW).

En dat boek ik als reguliere bedrijfskosten. Tot slot: sponsoring is natuurlijk geen ANBI gift uit vrijblijvendheid.
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Dan maakt het dus ook niet uit dat het een ANBI/SBBI betreft. Die status is alleen van belang voor giften. Is het geen gift maar staat daar een wederdienst tegenover, dan is het niet als gift aftrekbaar. Eventueel wel als bedrijfskosten, voor marketing bijvoorbeeld. Je kan niet allebei tegelijk toepassen uiteraard.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.