• 0

Na 22 jaar beëindigt machinedealer contract, kan dat zomaar?

Beste forumleden,

 

Vorige week kreeg ik "out of the blue" een contractbeëindigings brief/email van mijn Zuid-Europese machinefabrikant.

Na 22 jaar nemen ze afscheid om met een andere partij verder te gaan. 

 

In 1999 was het merk totaal niet vertegenwoordigd in NL.

Nu hebben we een marktaandeel van 25%

Gehele markt opgebouwd, andere partij kan alleen al van de onderdelen bestaan.

 

Elke jaar mooie omzetten gerealiseerd, dit jaar € 1,6 mil.

Nooit een schrijven ontvangen of vergadering gehad met de melding om meer omzet te genereren.

Financieel zijn er geen achterstanden. 

 

Tijdens de start in 1999 is een mini contractje opgesteld, wat eigenlijk heden ten dagen niets meer voorstelt.

De voorschotten zijn natuurlijk allang betaald.

 

Nu is 3 maanden wel erg kort om mijn bedrijf om te bouwen naar iets anders of met een andere leverancier verder te gaan.

 

Kan hier nog iets meegedaan worden, soort schadevergoeding?

Elke opmerking of advies is welkom.

artikel 13.1.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 27-9-2021 om 10:44, drécht zei:

Nu is 3 maanden wel erg kort om mijn bedrijf om te bouwen naar iets anders of met een andere leverancier verder te gaan.

 

Dat is echter wel wat er overeengekomen is, wat stel jij voor dat er nog mogelijk zou kunnen zijn? De wederpartij houdt zich immers aan de overeenkomst.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

silently renewed for what kind of period? Opnieuw twee jaar? Of met een jaar?

Op naar een juridisch adviseur.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-9-2021 om 11:00, Gast zei:

Opnieuw twee jaar? Of met een jaar?

Er is nooit meer over dit contractje gesproken, samenwerking was en is perfect. (nou ja niet even niet meer)

 

Bezoek aan juridisch adviseur gaat zeker gebeuren, echter misschien heeft iemand iets dergelijks meegemaakt.

aangepast door drécht
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welk recht is van toepassing verklaard op het historische contract? Dit zou je moeten laten toetsen.

Ik vind dit gezien de financiële belangen geen forumonderwerp, maar vrijblijvend advies kun je hier natuurlijk altijd in blijven winnen.

 

Edit: is sprake van een Zuid-Europese machinefabrikant en Nederlandse of Benelux dealer? Dan is de topic titel onduidelijk of zelfs onjuist.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Maar om die conclusie te trekken nadat de opzegging ontvangen is.

 

Is er recentelijk nog contact geweest, investeringen gedaan, reclame campagne bedacht of ander bewijs waarop gedacht kon worden dat de samenwerking ook nog na 1 Jan 2022 zou bestaan? Maar zoals door anderen al aangegeven, dit is werk voor de specialisten.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-9-2021 om 11:27, drécht zei:

Klopt helemaal. Echter de tijd en wereld is sterk veranderd.

En 3 maanden is kort om lopende contracten te overzien, 6-12 maanden is nu meer normaal lijkt mij.

 

Ik denk dat je zeker niet kansloos bent als je er een zaak van zou maken, probleem is echter dat het veel tijd (en geld) kan kosten om dat gelijk te halen bij de rechter.  Om die kans in te schatten zul je een jurist nodig hebben. Het is mogelijk dat er geoordeeld wordt dat het eerste contract idd een soort "proeftijd" was en daarom korte termijnen en lage bedragen kent.

Als je 22 jaar samenwerkt kunnen er ook niet opgeschreven verplichtingen ontstaan, maar dat moet je dan wel kunnen bewijzen.

Ik denk dat je in eerste instantie het meest geholpen ben met overleg met de andere partij, na 22 jaar mag je inderdaad iets meer meelevendheid verwachten, ook al is niets voor eeuwig.

 

Zo uit de losse pols..

Jij schrijft dat de nieuwe partij alleen al kan overleven op de onderdelen omzet.

wat misschien wel een eerlijke deal zou zijn is dat jij de komende 2 jaar nog onderdelen mag leveren aan alle bestaande klanten (die nog niet overstappen).

Ik denk dat het merk er ook bij gebaat is een soepele overgang te realiseren. En dat de nieuwe partij zich ook bewijst door nieuwe klanten binnen te halen die zij gaan bedienen en langzaamaan ook de klanten van jou overnemen.

Je zou daarbij ook kunnen aanbieden dat jij de onderhoudshistorie kan overdragen in zo'n deal. terwijl je bij deze koude opzegging gewoon kan zeggen. zoek het maar uit ik geef mijn historie niet zomaar vrij als daar niets over is overeengekomen.

 

uiteraard is het vast niet zo simpel als ik het nu beschrijf maar naar dit soort oplossingen zou ik wel zoeken als de uitkomst uiteindelijk zal zijn dat de relatie eindigt.
Belangrijkste voor jou is dat je niet ineens op 1 januari (gok ik) helemaal zonder omzet van deze leverancier zit.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-9-2021 om 11:27, drécht zei:

En 3 maanden is kort om lopende contracten te overzien, 6-12 maanden is nu meer normaal lijkt mij.

 

Dat lijkt mij iets wat wellicht als compromis uit te onderhandelen is... 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Na zo'n lange tijd heb je, neem ik aan, toch een behoorlijke technische- en marktkennis.

 

Je zou dus kunnen doorgaan met onderdelen van andere leveranciers. Als jij zegt dat die even goed zijn, maar goedkoper, zullen waarschijnlijk de meerderheid van de klanten dat geloven en bij jou blijven.

 

Ook kun je eventueel ook machines van een alternatieve leverancier in de markt zetten.

 

En je kunt je zelfs nog presenteren als 'specialist in onderhoud en reparatie van XYZ machines'

 

Dit is niet ideaal, dat begrijp ik ook wel, en die fabriek lijkt niet heel netjes met je om te gaan en dat doet pijn.

 

Maar je kunt ook de dingen die ik bovenstaand noem als argument in onderhandelingen over een betere afsluiting van de 22-jarige samenwerking gebruiken.

 

Je hebt best wel iets in handen: De contacten, de marktkennis, genoeg technische kennis om hen pijn te doen, de onderhoudsgeschiedenis van de machines, eventuele modificaties, fe reputatie, misschien de website...

 

Dat is misschien voor jou niet zoveel waard als het officiele dealerschap zelf, maar het zijn wel dingen die waarde hebben voor de fabrikant (of hun nieuwe dealer), en daar kun je best (hard, dat doen zij immers ook) over onderhandelen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Quote

Je zou dus kunnen doorgaan met onderdelen van andere leveranciers. Als jij zegt dat die even goed zijn, maar goedkoper, zullen waarschijnlijk de meerderheid van de klanten dat geloven en bij jou blijven.

 

Ook kun je eventueel ook machines van een alternatieve leverancier in de markt zetten.

In het historische contract (fragment) uit het openingsbericht lijkt mij een boeteclausule opgenomen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij niet.

 

Artikel 13 lijkt me te gaan specifiek over de investering en de terugbetaling daarvan. Dat ligt al 15 jaar in het verleden.

 

Voor hetzelfde geld gaat het hele contract slechts over de investering en de terugbetaling, en niet over de verhouding daarna, wij weten het niet.

 

En bij een omzet van 1.6 M€ is een boete van 20K€ natuurlijk ook niets, slechts 1%, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

 

Natuurlijk zou TS juridisch advies moeten zoeken in verband met wat wel en niet mag onder het contract. Maar wat ik bedoelde is dat zelfs als opzeggen op 3 maanden gewoon mag volgens het contract, hij niet met lege handen staat.

 

Hij heeft waarschijnlijk wel degelijk iets waardevols in handen, waar de andere partij (als die rationeel handelt) best wel toegevingen voor wil doen.

 

Ten eerste  heeft hij dingen die een positieve waarde hebben voor de andere partij, ten tweede kan hij dingen doen die een negatieve waarde voor de andere partij hebben (en waar ze dus over zouden moeten onderhandelen opdat hij ze niet gaat doen).

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Het loont de moeite om eens met een gespecialiseerde jurist te kijken naar agenten- en distributeurs-rechten, daar is wetgeving en ruimschoots jurisprudentie. Je was zo te zien distributor (reseller) en geen agent. Nadeel is dat je geen goodwill vergoed kan krijgen, maar voordeel is dat de klanten van jou zijn. Je kan desgewenst een afspraak maken met de Belgische of Deense distributeur en je klanten blijven bedienen.

 

Als je even zoekt vind je talloze bronnen. Bij eentje vond ik deze opmerking.

 

Quote

Bij de opzegging van een overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd is het van belang om wel rekening te houden met een redelijke opzegtermijn. De redelijkheid, dus de lengte van de opzegtermijn hangt af van de omstandigheden van het geval, onder andere van de duur van de overeenkomst en de relatie tussen de partijen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Machinefabrikanten denken er belang bij te hebben om dealerkosten uit de keten te kunnen schrappen om zodoende meer concurrentiekracht te hebben. 

In het huidige Europa is handel en verkoop rechtstreeks aan eindgebruikers goed mogelijk. Veel producten die niet heel erg servicegevoelig zijn of weinig demonstratie effort nodig hebben, passen goed in dit systeem. Hier is een dealernetwerk een duur systeem. Deze gedragen zich slechts als dozenschuiver en brengen geen meerwaarde aan voor de fabrikant.

 

Als ik de openingspost goed lees, doe jij wel degelijk aan demonstraties en goede service. Dan voeg je wel meerwaarde toe voor de fabrikant.

Zo'n fabrikant heeft dan meestal een bedrijfsleiding die het niet goed snapt en denkt in theorie de dealers aan de kant te kunnen schuiven en het zelf te gaan doen (eventueel met een andere onervaren dealer)

De lessen worden achteraf geleerd, maar dat helpt jou niet.

Daarom denk ik dat je gewoon contact moet opnemen en moet uitleggen wat jouw toegevoegde waarde is.

 

In de nabije toekomst zou ik even niets definitiefs doen en proberen gewoon door te gaan met service en demonstraties.  Zoek een concurrerend merk met wie je samen kunt werken  en help je klanten zo goed mogelijk. Onderdelen voor het oude merk zijn altijd wel ergens vandaan te halen en help je klanten, ook al zijn de onderdelen dan wat duurder.

Je klantenkring is van jou en die heeft de fabrikant niet.

 

Ik vermoed dat na de leergeldperiode van de fabrikant er heel goed met jouw een overeenkomst gesloten kan worden. Maar probeer niet tot ruzie te komen, want dan gaan alle deuren dicht.

 

 

Link naar reactie
  • 3
Op 27-9-2021 om 10:44, drécht zei:

Kan hier nog iets meegedaan worden, soort schadevergoeding?

Misschien is de handelswijze van de machinefabriek wat lomp, maar.... laten we het zakelijk bekijken. Als jouw bedrijf afhankelijk is van deze leverancier, dan heb je 22 jaar de tijd gehad om daar iets voor te regelen: afspraken maken en vastleggen, risico spreiden en mitigeren, betere opzegtermijn afspreken, enz. Blijkbaar is dat allemaal niet gedaan. Waarom zou je dan recht hebben op een schadevergoeding van de leverancier? Ik zou als een speer je bedrijfsvoering op orde brengen en op zoek gaan naar een nieuwe leverancier.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Als Nederlands recht van toepassing is kan je na zoveel tijd en de afwezigheid van een (echt) contract beroep doen op de onredelijkheid van de opzegging bij een termijn van 3 maanden na een relatie van 22 jaar.

Quote

 

Volgens de Hoge Raad zijn de onbenoemde duurovereenkomsten die voor onbepaalde tijd zijn aangegaan in beginsel opzegbaar, maar de redelijkheid en de billijkheid kunnen meebrengen dat opzegging slechts mogelijk is als daarvoor een voldoende zwaarwegende grond bestaat, een opzegtermijn in acht is genomen of er een schadevergoeding is betaald aan de opgezegde partij.

 

 

Omdat het om een buitenlandse partij gaat is het niet heel eenvoudig, althans voor mij als niet jurist. Ik kan me voorstellen dat de overnemende partij aangesproken wordt als dat niet lukt bij de fabrikant. Goede advocaat raadplegen is het minste wat je moet doen.  

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0

Beste Drecht,

We zullen eerst moeten kijken welk recht van toepassing is op de overeenkomst. Is er een forum clausule in het contract opgenomen? 

Uit de bijgevoegde tekst van het contract maak ik op dat opzeggen zonder reden sowieso is toegestaan, mits tegen het einde van een "solar year" en  met een opzegtermijn van drie maanden. Ik weet niet wat hier met "solar year" wordt bedoeld, waarschijnlijk 1 jaar. Strikt genomen ben je dan nu klaar en is geen vergoeding verschuldigd. Dan kan onder omstandigheden anders zijn bijv. wanneer je de hele organisatie op de verkoop van dit product hebt ingericht, grote investeringen hebt gedaan en/of grotendeels afhankelijk bent van deze leverancier. Soms spelen ook mededingingsrechtelijke aspecten een rol, maar dat hoor ik hier niet.  Op basis van deze criteria kan je wellicht bepalen hoe je casus er voor staat. Ik heb zelf meerder procedures gevoerd voor een distributeur en het is bijzonder lastig om schade te verhalen bij een op zich regelmatige opzegging van een duurovereenkomst. 

mvg, Jeroen van Vliet

Link naar reactie
  • 0
Op 6-10-2021 om 13:22, mr. Van Vliet zei:

Beste Drecht,

.... wanneer je de hele organisatie op de verkoop van dit product hebt ingericht, grote investeringen hebt gedaan en/of grotendeels afhankelijk bent van deze leverancier. ...

tja, dan had TS mi ook moeten zorgen voor een beter contract. Je doet geen miljoenen deals met een oud servetje als contract.

 

Wat je mi het beste kan doen, is om zsm even langs te gaan en alles even -persoonlijk- uit te leggen. Hier in spanje werkt dat altijd beter dan een boze email die ze toch niet lezen.

Ik heb hier wel iets vergelijkbaars meegemaakt, en toen lieten ze gewoon de SL (bv) ploffen, om doodleuk en dag erna opnieuw te beginnen met een andere. Rechtszaken kunnen hier jaren duren, en dan kun je zelf al onder zijn gegaan.

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.