• 0

BTW over uitgaven voor ondernemer buiten de EU

Sinds kort doe ik zaken met een Noorse onderneming (buiten de EU). Het betreft voornamelijk diensten (softwareontwikkeling) die ik op afstand (vanuit Nederland) voor een uurtarief verricht. Na het invullen van de vragen op deze pagina van de Belastingdienst zeggen de resultaten mij dat ik over deze diensten geen Nederlandse BTW dien te rekenen (Zit er overigens een verschil tussen het specificeren van 0% BTW of het simpelweg niet vermelden/berekenen van de BTW? En zo ja, wat is juist in dit geval?). Ik begrijp dat mijn Noorse klant zelf de BTW dient af te dragen aan de Noorse belastingdienst (en daarom dien ik wat informatie waaronder een VAT nummer van de afnemer op de factuur te specificeren).

 

Nu is het zo dat ik voor het verrichten van deze diensten soms specifieke hardware moet aanschaffen, waarvan ik de aanschafkosten in rekening breng bij de klant. Deze hardware wordt niet fysiek uitgevoerd (transport), maar blijft in NL. Dien ik over deze kosten wel 21% BTW te rekenen? Soms schaft de klant zelf hardware aan en stuurt die dan naar mij op (benodigd voor het verrichten van mijn diensten), dan krijg ik te maken met afhandelingskosten en invoerrechten die ik betaal aan de expediteur. Ook deze bereken ik door aan mijn klant, maar welk BTW tarief dien ik hierover te rekenen? Eveneens 0%, omdat het "diensten rond de invoer van goederen" betreft?

 

Begrijp ik overigens goed dat het verleggen van de BTW hier niet aan de orde is (omdat de verleggingsregeling alleen binnen de EU van toepassing is)? En ik dus niet 'btw verlegd' of 'VAT reverse-charged' moet vermelden op mijn factuur?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk het antwoord op de hoofdvraag wel gevonden te hebben. De algemene regel lijkt te zijn (lees ik hier) dat het BTW-tarief dat gehanteerd wordt voor de dienstverlening ook moet worden gehanteerd voor de doorbelaste onkosten die hiermee verband houden. Normaal gesproken is dat 21%, in mijn geval dus 0%. Ik kan hierover overigens niets vinden op de website van de Belastingdienst...

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het niet? Je schaft iets aan in NL voor een opdracht. De btw vraag je natuurlijk terug als voorbelasting en de kosten (ex btw) breng je in rekening bij de klant. Formeel is het goed dan van jou, en de kosten zijn dan gewoon een "dienst". Wanneer je het kapot laat vallen zul je neem ik aan zelf weer een nieuwe moeten aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0

Of de hardware die ik voor de opdracht aanschaf formeel mijn eigendom is nadat ik de kosten voor aanschaf doorbelast aan mijn klant weet ik eigenlijk niet (uiteraard heb ik de hardware wel onder opzicht, en dus hebben we een discussie als het stuk gaat). In dit geval gaat het om hardware die ik nodig heb om software te kunnen testen. Het komt ook voor dat ik hardware aanschaf, er iets mee doe, en dan wel naar de klant verzend (uitvoer). Bij uitvoer van goederen is het belangrijk om een bewijs te hebben dat de goederen ook daadwerkelijk de EU hebben verlaten, dat is een voorwaarde voor het rekenen van 0% BTW over de waarde van de uitgevoerde goederen (zo lees ik hier). Er ontstond bij mij verwarring over het hanteren van het 0% BTW tarief omdat ik nu dus hardware aanschaf dat ik niet uitvoer, maar gebruik voor het verrichten van mijn diensten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.